Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
IBMs Microdrive.
Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 26-02-03 07:44

Hej.

Er der nogen herinde, som har erfaringer med IBMs 1 gb microdrive. Jeg
overvejer, at investere i sådan et, men har hørt, at de er meget følsomme.
Hvor følsomme er disse kort/miniharddiske?

Med venlig hilsen

Thomas Jørgensen

www.freelance-foto.dk

Fra : Lars [8210]

Dato : 26-02-03 08:02

Thomas A. Jørgensen wrote:
> [...]
meget
> følsomme. Hvor følsomme er disse kort/miniharddiske?

Hej Thomas

Jeg har haft en sådan i min D30 siden december - der har
overhovedet ikke været nogle problemer - det er bare dejligt
med plads nok!
Men pas på hvad du betaler for een 1 GB - den bør max koste
ca. 1600 Dkr.

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 26-02-03 09:20

"Thomas A. Jørgensen" <Thomas@Mjang.dk123> skrev i dk.fritid.foto:

>Er der nogen herinde, som har erfaringer med IBMs 1 gb microdrive. Jeg
>overvejer, at investere i sådan et, men har hørt, at de er meget følsomme.
>Hvor følsomme er disse kort/miniharddiske?

Det ER en lille harddisk med bevægelige dele etc. Så den er princippet
ligeså følsom som en alm. harddisk. Dvs. at den ikke har godt af at
blive tabt, f.eks. når man fumler med at skifte kort.

Jeg har tidligere haft Calluna 512 Mb-harddiske i min gamle DCS520'er
og de havde ikke godt af at blive tabt. Det resulterede altid i en
opblomstring af 'bad sectors' på disken.

Mit Microdrive fungerer indtil videre uproblematisk, men jeg har
gudskelov endnu til gode at tabe det...

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : McAllan

Dato : 26-02-03 10:17

> Er der nogen herinde, som har erfaringer med IBMs 1 gb microdrive. Jeg
> overvejer, at investere i sådan et, men har hørt, at de er meget følsomme.
> Hvor følsomme er disse kort/miniharddiske?

Hvorfor bruge 2000 kr. (ifølge edbpriser.dk) på en 1 Gb harddisk når du
(også i følge edbpriser.dk) kan få et SanDisk CompactFlash FlashRam kort på
1 Gb til 2300 ?
Jeg mener de ekstra ~300 er givet godt ud, dels bruger flashram mindre strøm
og dels behøver du ikke få det dårligt hvis du ved det uheld skulle komme
til at tabe det. Om hastigheden kan sammenlignes ved jeg dog ikke.

Mvh
McAllan

Fra : Martin Gleit

Dato : 26-02-03 11:30

fordi microdrive er hurtigere..sandisk er det langsommeste af alt og langt
fra det bedste køb...

Fra : Allan Pedersen

Dato : 26-02-03 18:27

"Martin Gleit" <marting*nospam*@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> fordi microdrive er hurtigere..sandisk er det langsommeste af alt og langt
> fra det bedste køb...
Microdrive er uden tvivl det langsomeste. Det er jo en lille harddisk, med
hvad dertil hører af mekanik. Et CF kort er ren elektronik og mange gange
hurtigere.

Eks:

www.dpreview.com kan du under deres reviews af kameraer se sammenligning
af tider. På mit Fuji S602z, er mircrodrivet i gennemsnit 1 sek. langsommere
end SM ell. CF. Det lyder måske ikke af meget men når vi snakker om tider på
2-4 sek. er det hurtigt 25-30%. Jeg ser ingen grund til at købe microdrive,
da merprisen på CF er så lille som den er, og du får altså noget der er
langt mere driftsikkert.

Allan Pedersen

Fra : Martin Gleit

Dato : 26-02-03 18:44

Der tror jeg du tager fejl Allan. Microdrive skriver ifølge dpreviews tests
mere end dobbelt så hurtigt som sandisk (og læser lidt hurtigere)...se fx
http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/default.asp?sort=fwread#fwperf

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 26-02-03 21:01

"McAllan" <remove.tilt_u@hotmail.remove.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> og dels behøver du ikke få det dårligt hvis du ved det uheld skulle komme
> til at tabe det. Om hastigheden kan sammenlignes ved jeg dog ikke.

Hastigheden betyder virkelig meget. Jeg bruger Sandisk Ultra kort, da de
faktisk er nogle af de eneste kort der kan følge med en Nikon D1H. Det går
meget stærkt nogen gange med, at få lagt en masse ned på kortet.

Hilsen Thomas.

Fra : Darksaint

Dato : 26-02-03 19:05

> [...]
> overvejer, at investere i sådan et, men har hørt, at de er meget følsomme.
> Hvor følsomme er disse kort/miniharddiske?

Jeg har selv investeret i et IBM Microdrive 1 GB. Jeg har det sammen med et
Nikon D100 - jeg er ret benovet over hvor godt det funker. Jeg var lidt
skeptisk når det nu var IBM (3 Crash på almidelige IBM HD) Men her har jeg
endnu ikke oplevet problemer af nogen art. Der er da nok ingen tvivl om at
man kan høre lidt flere lyde fra det når det lige starter og stopper - men
det er nu ok :)

Nogen siger de sluger mere batteri , jeg har ikke selv bemærket det. Mit
D100 knokler bare derudaf.

Hilsen
Thomas K. Nielsen

Fra : Klaus Madsen

Dato : 26-02-03 23:50

"Darksaint" <darksaintforever@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> det er nu ok :)
>
> Nogen siger de sluger mere batteri , jeg har ikke selv bemærket det. Mit

Jeg har også et D100 sammen med et 1GB Microdrive og det kører også bare.

Mvh. Klaus

Fra : Alex W

Dato : 26-02-03 23:22

> Er der nogen herinde, som har erfaringer med IBMs 1 gb microdrive. Jeg
> overvejer, at investere i sådan et, men har hørt, at de er meget følsomme.
> Hvor følsomme er disse kort/miniharddiske?

Har lige fået et MicroDrive.

Kameraet er lidt længere om at melde klar når man tænder det.

Ved brug vil jeg mene at microdrive er en hel del hurtigere end et flash
card.
Jeg bruger JPG som næsten ikke er komprimerede hvilket vil sige store filer.
ca. 2 mb

En ting jeg er glad for, nu er der plads nok

/Alex

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 27-02-03 08:04

Jeg siger mange tak for hjælpen.

Hilsen Thomas

Fra : "Tom Sørensen"

Dato : 28-02-03 22:56

Apropos Microdrive, så er der et 4GB på vej..
...check denne her: http://www.hgst.com/about/news/20030106-5.html

- Tom