Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp en ny-begynder med køb af digi-kamer~
Fra : Jan W. Nielsen

Dato : 09-02-03 00:24

Hej folkens

Lige et lille pip fra een, der normalt aldrig er i denne gruppe.

Jeg skal have købt mig et digitalkamera i løbet af den nærmeste fremtid. Jeg
har kik på et HP Photo Smart 850.

Det kan købes for 4200 kroner i computerstore.dk og for 4700 i alm
foto-butikker. Det har 4,13 MPixel, det har OTTE gange optisk zoom og en hel
del digital zoom også.

Jeg sætte stor pris på zoom´en, og HPs kamera føles gedigne i materiellets
forarbejdening.

Her HPs egen beskrivelse af kameraet:

http://www.hp-hjemme.dk/prod_detail.php3?prodnum=q2190a

Hvad taler for dette køb? Hvad taler imod dette køb?

Er der bedre kamera til prisen..?

--
Venligst Jan W Nielsen, Århus
Bliv medlem af foreningen dk.fritid.bil og få rabat på blandt andet benzin.

Fra : Niels Svendsen

Dato : 09-02-03 02:10

Du kan få meget bedre kamera til den pris, kik ind på de forskellige
testsider, og se på billederne. Det er mange gange også en smagssag mht.
farver o.l.
http://www.dpreview.com/misc/links.asp
Jeg foretrækker selv, Steves sider, da det er de samme motiver, han bruger.
Det er måske ikke den store fotokunst, men det er jo også bare
billedkvaliteten det gælder?

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Benja

Dato : 09-02-03 10:36

> [...]
>
> --
> Venligst Jan W Nielsen, Århus
> Bliv medlem af foreningen dk.fritid.bil og få rabat på blandt andet

Jeg tror også du kan få et meget bedre kamera til de penge. Ang. digital
zoom er det ikke meget værd. Det er det samme som når du laver et zoom i dit
billede program.
www.dpreview.com er der lige lave et review af HP850 kameraet og det få
ikke speciel god kritik. Jeg har hørt flere der ikke bryder sig så meget om
HP kameraer, da det "bare" er en computerproducent som der laver
digitalkameraer hvorimod hvis du vælger nogle "normale" kamera producenter
får du en kameraproducent som laver digitalkameraer f.eks. Olympus, Canon,
Kodak, Nikon osv. De har mange års erfaring med at laver kameraer.
Jeg kan godt lide Olympus C-4000 som du kan få for 4350. Det vil jeg mene er
et meget bedre kamera end HP850.
Du kan læse en anmeldelse af det her:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/C40/C40A.HTM

Mvh.
Benja

Fra : Jan W. Nielsen

Dato : 09-02-03 13:05

> Benja skrev:
> Ang. digital zoom er det ikke meget værd.

Men kameraet har jo otte gange OPTISK zoom.

> Jeg har hørt flere der ikke bryder sig så meget om HP kameraer, da det
"bare" er en computerproducent som der laver digitalkameraer.

Nu er det jo ikke raket-videnskab at lave et digitalkamera. Eller hvad? Det
skal vel bare være en ok billedchip, et tæt hus, og en god linse.

Det vil jeg kikke på - tak..

Fra : Kent

Dato : 09-02-03 14:02

"Benja" <XXbenja@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

UDDRAG:

> [...]
> får du en kameraproducent som laver digitalkameraer f.eks. Olympus, Canon,
> Kodak, Nikon osv. De har mange års erfaring med at laver kameraer.

Det skal lige siges, at HP850 kun er meget svært sammenlignelig med
tidligere modeller fra HP. Grunden er, at der sidder et Fuji-objektiv i
HP850'eren,
og det er virkelig kvalitet. Nej, HP's erfaring som kameraproducent er
næsten
lig nul sammenlignet med de ovennævnte producenter, men prisen er også
derefter. HP er ved at komme godt med, og generelt skulle kvaliteten ikke
være så ringe - prisen taget i betragtning.

> Jeg kan godt lide Olympus C-4000 som du kan få for 4350. Det vil jeg mene
> [...]

Hvis Benja ikke har brug for zoomen, skal han tage Olympus C-4000.
Den tager helt klart bedre billeder og har mange flere
indstillingsmuligheder.
Har han brug for zoomen og bare vil "skyde løs", skal han tage HP'en og
så ofre lidt på billedkvaliteten. Der er jo ikke ENORME forskelle i
billedkvaliteten på de to kameraer.

Vh
Kent

Fra : Kent

Dato : 09-02-03 16:58

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
UDDRAG:
> Hvis Benja ikke har brug for zoomen, skal han....

Øøøh, ja......

Hvis I lige sletter navnet "Benja" og erstatter det
med Jan W. Nielsen, passer det en hel del bedre .

Vh
Kent

Fra : Benja

Dato : 09-02-03 11:52

> [...]
>
> --
> Venligst Jan W Nielsen, Århus
> Bliv medlem af foreningen dk.fritid.bil og få rabat på blandt andet

Du skal også lige huske at alle priser hos www.computerstore.dk er eksl.
moms !!! Så prisen på dit kamera er 5250

Mvh.
Benja

Fra : kim014

Dato : 09-02-03 12:39

Fra : jesper@sundbynet.dk

Dato : 09-02-03 12:39

Ang. forskellige anerkendte kameraproducenter:
Efter at have fået øje på en bemærkning i Steve's anmeldelse af
Nikon Coolpix 885 om at "blændeprioriteret program er fjernet i
denne model - gør ikke noget da der alligevel kun er TO blænder;
åben og lukket" (frit oversat) er jeg begyndt at kigge efter dette
fænomen.
V.h.a. programmet PIE kan man få listet en masse oplysninger om
billeder i et bibiliotek; især blænde, lukketid og zoom-
indstilling er jo interessant her. Det viser sig også at gælde
Nikon's Coolpix 775, 950, Canon's A40 (G1 viser tendenser til
det) - og dette er jo kun de kameraer jeg selv har haft kig på !
Spørgsmålet er jo: Hvor mange andre amputerede modeller er der på
markedet ? Jeg mener det er dybt useriøst at sende et kamera i den
lidt dyrere ende på markedet og så liige glemme at fortælle os
stakkels kunder at blænden egentlig ikke rigtigt eksisterer !
Olympus(C2000 2020 3030 700 uz), HP C912, Canon (D30 G2
S10 S20 Ixus (alle)), Fuji Finepix F1, Nikon (Coolpix 990
995) er til gengæld alle med fuldt fungerende blændemekanisme
(igen blot det udvalg jeg har kig på).
Ville i købe en bil hvor der står i brochuren at den har gearene 1-
5 og de egentligt mener at den har 1. og 5. gear ?
Måske lidt tynd sammenligning men principielt er det jo hvad
kameraproducenterne gør !

Vidste i det ?

Jesper