Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pris for et billede
Fra : Preben Andersen

Dato : 08-02-03 14:10

Hvad vil være den normale pris for et billede, som offentliggøres i et
dagblad med et oplag på 180.000 eksemplarer?

mvh
Preben

Fra : Jeppesen

Dato : 08-02-03 14:19

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad vil være den normale pris for et billede, som offentliggøres i et
> dagblad med et oplag på 180.000 eksemplarer?

Omkring en tusse - men kig evt. ind hos www.scanpix.dk under priser.

Mvh Kim

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 08-02-03 16:34

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Hvad vil være den normale pris for et billede, som offentliggøres i et
>dagblad med et oplag på 180.000 eksemplarer?

850 kr. for et arkivbillede pr. anvendelse. Hertil kommer evt. moms.
Er billedet brugt på forsiden kommer der et tillæg på 100% oveni.

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-02-03 18:53

Jens Tønnesen <01-2003nospam@pressefoto.dk> wrote:

>850 kr. for et arkivbillede pr. anvendelse. Hertil kommer evt. moms.
>Er billedet brugt på forsiden kommer der et tillæg på 100% oveni.

Jeg gaar ud fra, at det er de priser, der gaelder, hvis man
spoerger foerst?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 08-02-03 20:23

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Jeg gaar ud fra, at det er de priser, der gaelder, hvis man
>spoerger foerst?

Ja, naturligvis. Det gik jeg ud fra var tilfældet.

Hvis avisen/magasinet har brugt billedet UDEN at spørge, så sætter man
jo selv prisen, men her kan førnævnte pris være udgangspunktet,
afhængigt af motivet. Så lægger man 100% oveni for manglende
tilladelse. Og evt. 100% oveni for manglende fotografnavn.

På den måde kan det blive ganske dyrt at bruge et billede uden at
spørge først. Det afgørende er imidlertid om bladet betaler regningen.
Her står en professionel fotograf med et juridisk bagland i form af en
(fag)forening ofte stærkere end en amatørfotograf.

Prisen afhænger også af motivet. F.eks. saksede Ekstra Bladet uden at
spørge et billede fra Billed-Bladet af kronprinsen og Mary sammen i en
bil tværs over Amalienborg Slotsplads - det kostede Ekstra Bladet
100.000 kr.

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-02-03 21:28

>Ja, naturligvis. Det gik jeg ud fra var tilfældet.

Muligvis. Jeg syntes, at spoergsmaalet lugtede lidt af "Nogen har
brugt et af mine billeder. Hvad skal de bloede for det?".

Men jeg kan da tage fejl.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 08-02-03 23:32

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Jeg syntes, at spoergsmaalet lugtede lidt af "Nogen har
>brugt et af mine billeder. Hvad skal de bloede for det?".

Jeg læste "som offentliggøres i et dagblad" som 'futurum', altså
omhandlende fremtiden, men det kan Preben sikkert afsløre for os.

Fra : Preben Andersen

Dato : 09-02-03 01:13

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
> Muligvis. Jeg syntes, at spoergsmaalet lugtede lidt af "Nogen har
> brugt et af mine billeder. Hvad skal de bloede for det?".
>
> Men jeg kan da tage fejl.

Du tager såmænd ikke fejl. Et stort dansk dagblad har uden min tilladelse og
uden at anføre mit navn, brugt 2 af mine billeder i en udgivelse med et
oplag på 180.000 eksemplarer. Der er tale om digitale billeder og jeg kan
selvfølgelig dokumentere, at det er mine.
Dagbladet har fået overgivet billederne af trediemand, og har muligvis
handlet i god tro, men det fritager dem vel ikke for at undersøge hvem
fotografen er og nævne hans navn, og sidst men ikke mindst: at betale et
passende honorar for at bruge billederne.

mvh
Preben

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 09-02-03 09:32

> [...]

>oplag på 180.000 eksemplarer. Der er tale om digitale billeder og jeg kan
>selvfølgelig dokumentere, at det er mine.

I så fald er det bare at sende en regning på det beløb, som du vil
have. Så behøver du ikke at gå ud fra gældende prislister.

Tommelfingerreglen for alm. billeder (altså ikke sensationsbilleder a
la kronprinsekindkys etc.) er listeprisen (dvs. mellem 800-1000 kr) og
så et tillæg på 100% for manglende tilladelse og 100% for manglende
fotografnavn.

Men den, der har grisen, bestemmer prisen, så du kan i princippet bare
vælge et tilfældigt beløb.

Selvfølgelig er der en vis psykoligi i det, for hvis du nævner en for
høj pris, så er der en risiko for, at bladet nægter at betale og så
skal du i gang med en opslidende retssag.

Som jeg nævnte i mit tidligere indlæg, så står en professionel
fotograf med et juridisk bagland i form af f.eks. en fagforening noget
stærkere end en privatperson, der har taget et billede.

> [...]
>fotografen er og nævne hans navn, og sidst men ikke mindst: at betale et
>passende honorar for at bruge billederne.

Det kommer meget an på, hvordan 'aftalen' har været med trediemand.
Hvis nu denne har fortalt bladet, at billederne blot kan bruges uden
videre, så kan det i nogle tilfælde være trediemands problem. Det kan
i hvert fald betyde, at du kommer til at stå svagere i en evt.
retssag.

Især skal man være påpasselig med at udlevere billeder til firmaer
uden udtrykkelig at gøre opmærksom på, hvad disse billeder skal bruges
til. Mange firmaer tror, at hvis de har købt et billede, så kan de
gøre med dette billede, hvad det lyster dem. Og det er ingenlunde
tilfældet.

For en sikkerheds skyld bør man derfor altid bag på billedet klart og
tydeligt skrive ens navn og adresse og hvad billedet må bruges til.

Det er selvfølgelig vanskeligere med digitale billeder - i Photoshop
kan man indsætte en dokument-info med de såkaldte IPTC-captions. Man
kan også vælge at indsætte en copyright-tekst i bunden af billedet,
f.eks. ved at gøre billedrammen lidt større. Disse oplysninger kan dog
nemt fjernes af trediemand, så det er heller ikke her en 100% sikring.

Men held og lykke med at få kradset pengene ind.

Fra : Preben Andersen

Dato : 10-02-03 14:37

"Jens Tønnesen" <01-2003nospam@pressefoto.dk> wrote in message

> Men held og lykke med at få kradset pengene ind.

Tak for det. Jeg vender tilbage, når jeg har arbejdet videre med sagen.

mvh
Preben

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-02-03 21:24

Jens Tønnesen <01-2003nospam@pressefoto.dk> wrote:

>850 kr. for et arkivbillede pr. anvendelse. Hertil kommer evt. moms.
>Er billedet brugt på forsiden kommer der et tillæg på 100% oveni.

Der er forresten en ting, der undrer mig. Betaler man slet ikke
for den stoerrelse, billedet har i avisen?

Man skulle jo tro, at avisens redaktion kun bruger det halve af
forsidens areal paa et billede, hvis billedet virkelig kan saelge
aviser. Og saa virker det lidt maerkeligt, at saadan et billede
skal have samme betaling som et billede i en lille notits paa
forsiden.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 10-02-03 22:25

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Betaler man slet ikke
>for den stoerrelse, billedet har i avisen?

Man opererer med et helsidetillæg på 100%, der træder i kraft, hvis
billedet fylder mere end 75% af trykarealet.

Det kommer i sagens natur sjældent til anvendelse i dagblade,
medmindre der er tale om tabloid-aviser (EB og BT). Men det finder
ofte anvendelse i bøger og blade.

Derimod er der ingen reduktion i prisen, hvis billedet kun fylder på
størrelse med et frimærke. Det kan de jo bare lade være med

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-02-03 18:17

In article <3e4501bd$0$134$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Preben Andersen wrote:
> Hvad vil være den normale pris for et billede, som offentliggøres i et
> dagblad med et oplag på 180.000 eksemplarer?

Jeg mener at have set at Karnov sætter misbrugsprisen til
ca. 350 kr.