Ældre Discus fisk stå og slå med finnerne ~
Fra : Michael Lynge

Dato : 10-03-03 16:23

Hej NG

Hvad er der galt med mine 2 gamle Discus?
De står i et hjørne og har trykket deres ryg og bugfinne samme og tit
spreder de dem så ud og nærmest ryster dem ligesom når vi ryster ved
kuldegysning (ja, det lyder underligt, men jeg ved ikke hvordan jeg ellers
skal forklare det.)

Det har stået på i ca. 4-5 dage og deres farve er mørk, dog er der indenfor
det sidste døgn begyndt at komme stressstriber på deres side.

Hvad har jeg gjort som er anderledes.

Jo, for det 1. skiftede jeg ca. 30% af vandet. (det er nu ca. 1 uge siden)
Dagen efter fik jeg 5 nye discus på ca 5 cm - de alle var og ser stadig
meget friske ud.
Jeg fik også et bundt Valisnerea Americana fra planteimporten som var
inficeret med snegle.

Jeg kunne dog ikke få de 5 nye til at spise mit Discus tørfoder (Tetra
granulat) og købte derfor en pakke røde myggelaver hvilke alle 7 gik
glædeligt i gang med.

Men efter 2-3 dage med fodring af røde myggelaver, så står de 2 gamle nu og
har det skidt.

Hvad kan det være og hvordan kurer jeg dem?

Jeg var nede i planteimporten i dag for at købe nogle kuglefisk mod sneglene
og samtidig snakkede vi om de gamle discus - jeg fik en pakke "Aqua Furan"
med hjem.

Er det en god ide at give dem denne medicin?

Jeg håber i kan svare asap.

Mvh\Michael

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 10-03-03 19:27

Jeg er næsten overbevist om at dine "gamle" discus har fået stress som følge
af de mange forandringer i deres hverdag. Det sker tit for discus der har
gået og hygget sig i vante omgivelser gennem længere tid. Giv dem en
saltkur.

1 spsk. havsalt (uden jod) pr. 40 liter vand og hæv temp. til 33 grader.
Hold den der i en uge. Skift 30% vand på tredje dagen og tilsæt salt
svarende til den udskiftede mængde. Efter yderligere tre-fire dage skiftes
vand igen og temp. sænkes til det normale.

Herefter bør dine fisk have kommet sig igen.

Og noget helt andet, hold dig for guds skyld langt væk fra røde myggelarver.
De får orm af dem.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk