Bugvattersot !!
Fra : Miv

Dato : 06-03-03 23:04

hejsa,

Jeg har malawiciklider og er desværre begyndt at døje med bugvattersot
..... Er der nogle der
ved hvor man kan få metrodinasol "stavefejl" !! nu om dage og helst til
rimelige penge ??
Hvis ikke, er der så andet medicin der kan bruges li' så effektivt ?

Mvh.
Miv

miv@tdcadsl.dk

Fra : Madsen

Dato : 07-03-03 03:26

Miv skrev:

> .... Er der nogle der ved hvor man kan få metrodinasol "stavefejl" !!
> nu om dage og helst til rimelige penge ??

Hvad med Aquafuran eller Furapond? Det er godt nok ikke Metrodinazol
der er det aktive stof, men derimod Nifurpirinol. Furapond fra JBL er
efter sigende billigere end Aquafuran.

Madsen.

Fra : Christian Hinløv

Dato : 07-03-03 18:05

"Miv" <miv@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> rimelige penge ??
> Hvis ikke, er der så andet medicin der kan bruges li' så effektivt ?

Husker jeg forkert hvis metronidazol er mod bugvattersot, og
aquafuran+aquamor er mod flagellater?
Metronidazol er receptpligtigt. Så ring og sig til din læge at du har fået
svamp der hvor der lugter sjovt.
Eller sig det som det er. Flagyl hedder pillerne vist nok.
Til dosering er der lidt læsestof her.
http://www.ciklid.se/faq_visa.asp?NR=212

--

Christian Hinløv
www.hinloev.dk

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 07-03-03 18:07

> Metronidazol er receptpligtigt. Så ring og sig til din læge at du har fået
> svamp der hvor der lugter sjovt.
> Eller sig det som det er. Flagyl hedder pillerne vist nok.

Er der nogen der ved hvad de piller ca koster på recept..????

Lasse
www.cichlids.dk

Fra : Christian Hinløv

Dato : 07-03-03 18:43

"Lasse Christiansen" <lassec@cool.dk> wrote in message

> Er der nogen der ved hvad de piller ca koster på recept..????

Nej desværre, ikke her :(
Jeg har en bøtte piller fra 1982 hvor min far havde problemer med sine
tropheus.
Men der står ingen pris på.
Prøv at ringe til apoteket, de må vide det.

--

Christian Hinløv
www.hinloev.dk

Fra : Madsen

Dato : 07-03-03 18:23

Christian Hinløv skrev:

> Husker jeg forkert hvis metronidazol er mod bugvattersot, og
> aquafuran+aquamor er mod flagellater?

Det har du nu vist forresten ret i.

Madsen.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 07-03-03 19:14

Metronidazol er mod flagelatter og koster sådan cirka 100 kroner for 100 x
500 mg excl. recepten.

Waterlife Octozin skulle være virksomt mod bugvattersot og kan købes ved
akvanet.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-03-03 10:38

"Christian Hinløv" <ch@gimp.dk> wrote in message

> Husker jeg forkert hvis metronidazol er mod bugvattersot, og
> aquafuran+aquamor er mod flagellater?

Ja - eller nej, som man nu vil se på det. Bugvattersot er ikke en sygdom,
det er et symptom.
Sygdomen formodes hos bl.a. malawicichlider at være forårsaget af ikke
nærmere bestemte infektioner af fordøjelsessystemet.
Ved mikroskopering af tarmindholdet af syge fisk finder man en mængde
flagellater - men om de er årsag eller virkning vides, så vidt jeg kan se,
ikke

Metronidazol retter sig mod protozoer (flagellater) samt visse anerobe
baktusser og har som sådan vist sig virkningsfuld. Siden jeg blev gjort
opmærksom på Pondfuran har jeg ikke selv brugt metronidazol, især pga. af
prisen. Jeg synes jeg har bedre held med Pondfuran'en, men jeg er nok også
hurtigere på aftrækkeren, da en kur rent økonomisk ikke rigtigt betyder
noget, hvorimod en metronidazolkur med brug af DAK Metronidazol Vet svjh
kostede mig omkring 350 kr.

> Metronidazol er receptpligtigt. Så ring og sig til din læge at du har fået
> svamp der hvor der lugter sjovt.

Nu tør MIV åbenbart ikke stå ved sig selv, så met er jo ikke til at vide
hvilket køn, der er tale om. Men mon ikke ovenstående sætning forudsætter at
MIV er kvinde og derfor kan have fået en infektion af Trichominas i skeden,
der iflg. min læge er den almindeligste begrundelse for at udskrive
Metronidazol. Ellers kan dyrlægen gøre det (hvis man ikke vil svindle med
medicintilskuddene).

> Eller sig det som det er. Flagyl hedder pillerne vist nok.

DAK metronidazol er billigere.

vh
Jan

Fra : Miv

Dato : 09-03-03 18:57

*GG* -- Jeg er mand ...... Ihvertfald sidst jeg tjekkede
Øh, ved ik' li' hvorfor alle si'r at det er så fandens dyrt ??? Jeg bestilte
10, 400 mg's piller hos dyrelægen og ga' 67 kr.
Det syn's jeg da ik' er VILDT dyrt !??!
Jeg regner med at skulle bruge 7-8 stk. Første dag 5 stk. Anden dag 2-3 stk.
og så 1/2 vandskift efter 5 dage !!
Jeg har et 660 l. akv.

Mvh.
"knejten" Miv

miv@tcadsl.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 09-03-03 21:31

> [...]
bestilte
> 10, 400 mg's piller hos dyrelægen og ga' 67 kr.

Jeg gi'r dig fuldstændig ret. Det eneste der er dyrt er recepten...som sagt
køber jeg 100 piller a 500 mg for 100 kr, hvilket giver til cirka 5
behandlinger mod flagellater i et 530 liters akvarie. Det kan vist ikke
gøres meget billigere, med eller uden recept.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-03-03 10:38