?
Fra : fudge

Dato : 03-03-03 20:53

Hvor langtid må fiskkene ligge i posen når man har købt dem fra dyrhandlen
__________________________________________________________________ sebastian
fudge jørgensen ICQ#: 165172510 Current ICQ status: + More ways to contact
me __________________________________________________________________

Fra : Knud Schøler

Dato : 04-03-03 10:16

"fudge" <fudge@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sebastian
> fudge jørgensen ICQ#: 165172510 Current ICQ status: + More ways to contact

Det er jo egentligt et umuligt spørgsmål:
Hvor "meget" (antal og størrelse) fisk er der i forhold til vandmængden ?
Hvor iltrigt er vandet som udgangspunkt
Den luftmængde der tillige er i posen - er den f.eks. beriget med ren ilt?
Temperaturen på vandet har også indflydelse på iltoptagelsen (og vist også
forbruget hos fiskene)

En god ide er at fortælle dyrehandleren hvis man har langt hjem eller posen
kommer ud for kulde på turen. Så kan man få en større pose og pakket den
bedre ind i avispapir, der er en glimrende isolering.

Men en fornuftig hovedregel er vel at man tager fiskene med hjem i løbet af
højest en times tid (har jo også betydning for temperatursvingning i vandet)
lægger posen i sit eget akvarium og begynder lige så stille en gang hvert
femte minut at hælde en kopfuld vand fra akavriet over i posen og bliver
sådan ved en halv time til en time, hvorefter man flytter fiskene ud af
posen med et net. Hvis man nu er rigtigt fornuftig så har man et
karantæneakvarium til de nye fisk hvor de skal gå en 14 dages tid for ikke
at smitte "hovedakvariet" og derefter gentager man processen. Jeg vil tilstå
at jeg ikke har et karantæneakvarium (min kone synes at det rigeligt med et
akvarium i huset), men jeg har heller ikke specielt fine fisk.

Med venlig hilsen

Knud