Nitratfilter
Fra : André Høstrup

Dato : 26-02-03 17:52

Hej igen, nu er jeg ved at få undersøgt markedet for billigt co2 udstyr og
er da også blevet tildbudt et meget billigt anlæg, har lavet forsøg med co2
til min balje og det går indtil videre meget godt.

Men nu har jeg så læst lidt om Nitratfiltrer og tænkte om det ikke også var
muligt at lave det selv ?

Med lidt teknisk snilde skulle det vel kunne lade sig gøre, så hvis der er
nogen derude der har viden om hvordan man bygger sit eget nitratfilter, så
skriv endelig med alt hvad i ved og om de steder man kan købe de dimser man
nu skal bruge til at lave det, svovlen er vel ikke lige til at få fat i ?

--
M.v.h. André Høstrup aka Flymann
Mobil: 26 844 911

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-02-03 19:05

"André Høstrup" <meg@cool.dk> wrote in message

> Men nu har jeg så læst lidt om Nitratfiltrer og tænkte om det ikke også
var
> muligt at lave det selv ?

Spændende. Kunne du fortælle lidt om hvordan det, du har læst om, virker?

> nu skal bruge til at lave det, svovlen er vel ikke lige til at få fat i ?

Svovl burde kunne købes meget billigt gennem en grovvareforretning.

vh
Jan

Fra : André Høstrup

Dato : 26-02-03 19:07

> var
>
> Spændende. Kunne du fortælle lidt om hvordan det, du har læst om, virker?

Det virker jo, det er desværre ikke de hjemmelavede udgaver jeg har læst om,
fandt noget om nitratfiltre på en saltvandsside, men ikke noget brugbart om
hvordan man laver et der virkelig virker godt, det skal jo helst være et der
er gennemprøvet, skulle jo helst ikke slå mine fisk ihjel.

> Svovl burde kunne købes meget billigt gennem en grovvareforretning.

Ehm grovvare forretning ?? findes de i kbh, ved godt det lyder lidt dumt,
men går ikke ud fra at kvickly og irma, netto sælger sådan noget *GG* eller
superkram for den sags skyld.

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-02-03 20:36

André Høstrup <meg@cool.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b3ivo1$10e0$1@news.cybercity.dk...

Du skriver selv at, det er noget du har læst om på en saltvandside!
Om det virker på samme måde i ferskvand, skal jeg ikke kunne sige
noget om.

Hvis du kigger på http://www.saltwater.dk der har Torben en
beskrivelse af hans hjemme
byggede filter. De svovlkugler der skal bruges kan du købe i
Planteimporten, i liter mål,
prisen kender jeg ikke.

Har du så også læst om hvordan du sætter det i drift?

Carsten

Fra : André Høstrup

Dato : 26-02-03 20:49

Hej Carsten og tak for linket, det kan også bruges til ferskvandsakvarier,
men det kan da godt være der findes nogen der kun virker til saltvand ?

> Du skriver selv at, det er noget du har læst om på en saltvandside!
> Om det virker på samme måde i ferskvand, skal jeg ikke kunne sige
> noget om.

Hvis man ser på dem man kan købe hos akvarieudstyr.dk står der at de virker
til begge typer akvarier, men de er bare hundedyre synes jeg, derfor en
mulig billigere løsning ved at lave det selv.

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-02-03 21:21

André Høstrup <meg@cool.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b3j5mo$182f$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> til begge typer akvarier, men de er bare hundedyre synes jeg, derfor en
> mulig billigere løsning ved at lave det selv.

Det er desværre ikke helt billigt at få fat i de acrylrør der skal bruges
til filteret.
men på den anden side, er der heller ingen dr siger at man skal kunne se
indholdet.
Så et stykke hen ad vejen kan et stykke nedløbsrør vel bruges.
Jeg har selv et filter som jeg købte i Tyskland, det er ganske simpelty
et acrylrør med en bundplade.
låget har 2 huller, det ene, indgangshullet, er på indersiden af låget
forsynet med et rør der fører næsten ned til bunden.
Det andet hul er afganghullet, og skal blot løbe ud i akvariet.
Inde i selve acrylrøret er der en rist, som forhindrer at svovlkuglerne
når helt ned på bunden,
således at vandet bliver bedre fordelt.
Det kan være at hvis du kigger på http://www.aquapro2000.de under
nitratfiltre at du kan lure lidt af der.
Det filter jeg har er det billigste.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-02-03 18:51

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Det kan være at hvis du kigger på http://www.aquapro2000.de under
> nitratfiltre at du kan lure lidt af der.

Jeg må være håbløs - heller ikke her kan jeg finde noget om virkningen af
nitratfiltret med svovlkugler.

Er der slet ikke nogen, der har et vink til /hvordan/ det virker?

vh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-02-03 19:58

Jan Bøgh <jan@boegh-dot-net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5e4e59$0$132$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> nitratfiltret med svovlkugler.
>
> Er der slet ikke nogen, der har et vink til /hvordan/ det virker?

Det var nu heller ikke meningen at du skulle læse noget om det der, men
der er
et billed af det jeg har købt der.
Prøv om dette link virker
https://ssl.kundenserver.de/shop.aquapro2000.de/k_9.htm

Ellers ligger det under onlineshop - filtertechnik - nitratfilter

Carsten

Fra : Rene Krogh

Dato : 03-03-03 22:12

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse news:3e5e4e59$0$132

> Jeg må være håbløs

Omsider et punkt, hvor vi er 100% enige

> Er der slet ikke nogen, der har et vink til /hvordan/ det virker?

Prøv at checke denne side. Hvis du får noget videre ud af det, vil jeg gerne
have din uforbeholdne mening, om det er noget der evt er værd at købe.

http://www.reefs.dk/nitratfilter_nyhed.htm

mvh
René

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-03-03 18:08

"Rene Krogh" <fake@fake.dk> wrote in message

> Omsider et punkt, hvor vi er 100% enige

Hmrf!

> [...]
gerne
> have din uforbeholdne mening, om det er noget der evt er værd at købe.

Særdeles interessant. Jeg kan bare ikke rigitigt få tingene til at hænge
sammen. Det betyder ikke at filtret ikke virker, men at enten er den
kortfattede forklaring forkert, eller så er min viden /for/ begrænset til at
få det rette udbytte. Forklaringen på siden er her:

- Citat: -
Filtret virker på følgende måde: De iltfattige bakterier, som lever i
filtret, lever af nitrat fra akvariet, selv af små mængder nitrat. Når så
vandet er nitratfrit lever bakterierne af svovlkuglerne, og eftersom
nitrat ophobes langsomt sørger bakterierne konstant for at nedbryde
nitratet. Svovlen frigives i så små mængder, at de ikke kan måles i vandet,
og er total uskadelige for fisk og koraler.
- Citat slut -
Indvendinger:
"De iltfattige bakterier, som lever i filtret, lever af nitrat fra
akvariet"
Bakterier er sgu'tte iltfattige - de lever under iltfattige forhold. Det
betyder ikke at de ikke skal have ilt - de får den blot fra andre kilder end
normalt - her fra nitraten. Derfor lever heller ikke af nitrat - de lever af
et eller andet, der iltes af den ilt, de stripper af nitrat.
"Når så vandet er nitratfrit lever bakterierne af svovlkuglerne"
Denne sammenhæng er ikke indlysende - visse bakterier kan godt skaffe energi
fra svovl ved at oxidere denne til svovloxider - men oxiden skal jo så
nstadigvæk komme et eller andet sted fra. Alternativt kunne man forestille
sig at svovlet erstatter ilt - men det hænger jo ikke sammen med
forklaringen.
"Svovlen frigives i så små mængder, at de ikke kan måles i vandet, og er
total uskadelige for fisk og koraler."
Her hopper kæden IMHO helt af - at svovlet opløses i vandet giver ingen
umiddelbar mening - hvad skulle bakterierne få ud af det?

Således finder jeg den præsenterede forklaring mildt sagt usammenhængende -
men det betyder ikke at filtret ikke virker - kun at jeg ikke forstår
forklaringen (om det så er et problem for forklaringen eller for min
forståelse må tiden vise).
Men jeg vil da grave lidt videre. Finder jeg ud af noget skal jeg nok give
lyd fra mig her i gruppen.

vh
Jan

Fra : AllaN Paaske

Dato : 01-03-03 03:59

> Hvis man ser på dem man kan købe hos akvarieudstyr.dk står der at de
virker
> til begge typer akvarier, men de er bare hundedyre

jeg faldt lige over http://avifauna.dk/katalog/kat/a4.htm prøv at søg på
Aquatec NF 2000

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-02-03 18:49

> [...]
> Planteimporten, i liter mål,
> prisen kender jeg ikke.
>
> Har du så også læst om hvordan du sætter det i drift?

Hvor finder du dette? Kunne du lokkes til at deeplinke?

vh
Jan

Fra : André Høstrup

Dato : 27-02-03 19:54

Hej Jan, fandt noget på nettet som virker utroligt simpelt og billigt og kan
holde i år uden at man skal gøre noget ved det, men om det virker vides så
ikke, men har fundet den samme beskrivelse dog lidt forskellig på flere
saltvandssider.

http://www.aquasite.com/knowledge/tips/coil_denitrator.shtml

og det er jo meget simpelt, en hulens masse meter luftslange der er sat i et
rør som en spiral og toppen af slangen er så det sted man forbinder til ens
pumpe, så skal røret fyldes op med bioballs osv. men læs lige selv på det,
nu har jeg givet en idé om hvor simpelt det er :)

Fra : Carsten Gall

Dato : 27-02-03 19:55

Jan Bøgh <jan@boegh-dot-net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5e4e04$0$152$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Hvor finder du dette? Kunne du lokkes til at deeplinke?

Nej det kan jeg ikke, for det var mig der lige huskede forkert, det han
viser er hvordan han
lavede sin kalkvandsmixer, og det er jo en helt anden sag.

Carsten

Fra : Sinan Tamer

Dato : 27-02-03 07:54

> [...]
dimser man
> nu skal bruge til at lave det, svovlen er vel ikke lige til at få fat

Prøv på http://www.thekrib.com/Filters/denitrator.html

du kan også bare søge med "Coil Denitrator" på google.

Venligh hilsen
Sinan Tamer

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-02-03 18:55

"Sinan Tamer" <Sinan_Tamer@hotmail.com> wrote in message

> Prøv på http://www.thekrib.com/Filters/denitrator.html

Hvor kommer svovlet ind i billedet. Det beskrevne handler så vidt jeg kan se
om ganske almindeligt nitrifikation-denitrifikation (omend i en udgave, der
for undertegnede ikke ser voldsom effektiv ud).

vh
Jan

Fra : Sinan Tamer

Dato : 27-02-03 18:55

> [...]
udgave, der
> for undertegnede ikke ser voldsom effektiv ud).

Man anvender ikke svovl til denne opsætning. Men du skal bare være
opmærksom på at den producerer nitrit indtil den har afbalanceret sig.
Derfor er det bedst at udgangen på nitrat filteret føres hen til
indgangen på dit normale filter. Det taqger 2-3 måneder før den er
afbalanceret, og herefter kan den køre i flere år før den skal skiftes
ud.

Fra : Tobester

Dato : 28-02-03 09:30

I et nitratfilter er vandgennemstrømningen meget lav (indstilles med
nåleventil e.a.), således der opstår anaerobe vækstforhold i svovlmassen. En
bakteriekultur indkøbt til formålet (eller evt. selvstart i saltvand) podes
i filtret og vil efter nogle uger vokse anaerobt. Bakterierne spalter nitrat
NO3 /evt. nitrit NO2 til ilt og atmosfærisk kvælstof N2. På denne måde
fjernes nitraten definitvt. De anaerobe bakterier er afhængige af svovlet
som vækstmedium.

God fornøjelse, hvis I kan få det op at køre. Det burde ikke være umuligt at
bygge selv, men om bakterierne selv kan finde ud af at kolonisere filtret,
eller om man er tvunget til at indkøbe en kultur, det ved jeg ikke...

Fra : André Høstrup

Dato : 28-02-03 10:02

Hej Tobester, som du kan se her, er der et nitrat filter som ikke bruger
svovl, hvilket jo gør det en del nemmere at lave og billigere, ellers se
under DIY Coil Denitrator på

http://www.thekrib.com/Filters/denitrator.html

The basic coil denitrator is a long section of small diameter tubing
with a slow flow of oxygenated water containing ammonia, nitrites and
nitrates, i.e., normal aquarium water. Aerobic bacteria naturally
colonize the insides of the tubing and transform ammonia to nitrite
and nitrite to nitrate. This process uses up the dissolved oxygen in
the front section of the coil and produces anaerobic conditions in the
rest of the length. Anaerobic forms of bacteria grow in this area
and reduce the nitrates and nitrite to gaseous nitrogen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-02-03 18:07

"Tobester" <bisse_@hotmail.com> wrote in message

> I et nitratfilter er vandgennemstrømningen meget lav (indstilles med
> nåleventil e.a.), således der opstår anaerobe vækstforhold i svovlmassen.
En

men stadigvæk: Hvad dælen laver svovlet?

Princippet om anerob denitrifikation er tudsegammelt - den er mindst 20 år
siden jeg eksperimenterede med det første gang vha. af noget haveslange og
PEL-rør. Men svovlet, venner: hvordan kommer det ind i billedet?

> [...]
nitrat
> NO3 /evt. nitrit NO2 til ilt og atmosfærisk kvælstof N2. På denne måde

Det er forskellige bakterier der reducerer nitrat og nitrit. Den første er
den mindst effektive, men langt den letteste at styre.

> fjernes nitraten definitvt. De anaerobe bakterier er afhængige af svovlet
> som vækstmedium.

Ja, det er her min nysgerrighed bliver voldsomt pirret.

> [...]
> bygge selv, men om bakterierne selv kan finde ud af at kolonisere filtret,
> eller om man er tvunget til at indkøbe en kultur, det ved jeg ikke...

Bakterierne er til stede i forvejen (Azoarcus, Zoogloea og en del ukendte).
Så nup en skefuld slam fra et hjørne af bundlaget, der ikke bliver
gennemstrømmet.

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-02-03 18:07

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-02-03 18:01

> Man anvender ikke svovl til denne opsætning. Men du skal bare være
> opmærksom på at den producerer nitrit indtil den har afbalanceret sig.

Hmmmm - det er jeg nok lidt tvivlende overfor i større omfang, men i så fald
er det en god ide (som du skriver) at sende vandet gennem et 'normalt'
filter bagefter, hvor nitrifikationen (nitrit til nitrat) kan ske.
Det handler dog næppe om at 'afbalancere' sig men om at der skal være
tilstrækkeligt organisk kulstof til stede.

> Derfor er det bedst at udgangen på nitrat filteret føres hen til
> indgangen på dit normale filter.

....men som væsentligste pointe næppe af hensyn til nitrit men af hensyn til
den almindelige organiske belastning (COD) der er i udløbet fra
denitrifikationsfiltret.

Den helt klare svaghed ved setuppet er, at det forudsætter at der er
tilstrækkeligt med kulstofkilde til stede - og det bør der ikke være i
akvarievand.
Derfor ville et system, hvor man tilfører f.eks. sukkeropløsning,
eddikesyre, en eller anden alkohol eller en anden letomsættelig kulstofkilde
være ønskelig.

Personligt tror jeg at dette er en af de gode sider ved levende sten. Her er
der indlejret kulstofforbindelser i den porøse sten og inde i stenen er der
rent anaerobe forhold, hvorfor der faktisk sker en denitrifikation.

Er I i øvrigt klar over vi i danmark har en af Europas mest vidende forskere
på dette område? Det er prof. Per Halkjær Nielsen på Ålborg Universitet.

vh
Jan

Fra : André Høstrup

Dato : 01-03-03 00:00

De nitratfiltre man kan købe der bruger svovl har en noget højere
gennemstrømings hastighed (15 L/T eller mere) end det coil denitrator filter
( 1 dråbe i sekundet) som der ellers er snakke om her i debatten.

Synes at have læst et sted på nettet at når der ikke er mere nitrat i
akvariet, så lever bakterierne af selve svovlet.

Men mon ikke svovlet med den bakterie kultur der lever på den, bedre kan
fjerne nitrat ved en højere gennemstrømings hastighed ?

Men jeg kan nu bedre lide idéen om et rent biologisk filter frem for et
filter der renser kemisk.

Fra : Anders Jensen

Dato : 01-03-03 16:51

der står lidt her om disse filtre hvis i kan tysk altså
http://www.ratz-aquarientechnik.de
på den tyske side under tips & tricks

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-03-03 20:13

"Anders Jensen" <Bimmer@arnold.trold.dk> wrote in message
> der står lidt her om disse filtre hvis i kan tysk altså
> http://www.ratz-aquarientechnik.de
> på den tyske side under tips & tricks

Tak skal du have - det var noget i den retning, jeg søgte efter.

vh

Jan