filter til 900 l Akvarie
Fra : Brian Egebjerg Peder~

Dato : 23-02-03 14:08

Jeg har fået et akvarie på 900l, hvor der er bygget en filterkasse til i
krydsfiner. Selve kassen er 175*33*25 cm = 144l. og skal placeres oven på
akvariet. Jeg har i sinde at bruge en Aqua Medic ocean runner 3500, til at
drive filtersystemet.

Mine spørgsmål går på hvad skal jeg beklæde kassen med indvendigt,
glasfiber, glas eller plexiglas?

Er det bedst at lave det som et risle filter, eller som en sump?

Hvordan sikrer jeg mig at udløbet fra filteret ikke bliver for kraftigt så
filtermedierne ikke kommer under vand, samt det modsatte at filteret ikke
bliver oversvømmet?

Jeg har søgt på google og besøgt et utal af akvariehjemmesider, både på
dansk engelsk og tysk, men har ikke fundet det jeg søgte, så hvis der er
nogen der har erfaring med at bygge et lignende filter vil jeg gerne høre
fra jer.

Mvh

Brian Egebjerg

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-02-03 21:43

Brian Egebjerg Pedersen <#ALIAS_NAME@#ALIAS_DOMAIN> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e58c73c$0$4226$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> filtermedierne ikke kommer under vand, samt det modsatte at filteret ikke

Mit kendskab til den slags ting ,kommer mest fra saltvand.
Der sætter man ikke sumpen over akvariet, men neden under.
Det klares med et overløb, som enten laves i siden af akvariet eller i
bunden.
Når pumpen bliver tilsluttet, løber vandet ud af akvariet lige så hurtigt
som ind i akvariet.
Du skal dog sørge for at overløbet er rigeligt dimisioneret, så der ikke
sker det at pumpen
sender alt vandet op fra sumpen, uden at det kan komme ned igen.

Med hensyn til filterkassen/sumpen ville jeg klart vælge at glasfiberen,
af de tre materialer.
Ellers er der muligheden for at smøre den på indersiden med en epoxylak,
f.eks Hempels skibslak.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-02-03 18:18

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]

Alle løsninger kan bruges, men hvad prioriterer du? - vægt, pris, stanken
under produktion.
Glasfiber: Vægt = medium, pris = medium, stank = hæslig.
glas: Vægt = høj, pris = lav, stank = ingen.
Plexiglas: Vægt = lav, pris = høj, stank = moderat (fra limen)
Epoxy: Vægt = lav, pris= medium, stank = stygt.

Rislefiltret vil normalt være mere effektivt end sump, da du sikkert ikke
vil anvende hverken aktiveret slam eller fluid bed -tkenologi. Til gengæld
er rislefiltret litd sværere at konstruere, da det kan være svært at få
vandet spredt ordentligt ud i toppen af filtret. Normalt vil en mekanisk
bevægelig spredebom være anvendt, men den kan godt være lidt tricky at
konstruere her.
Min anbefaliong: Sump.

Overløbet placeres, så dette klares automatisk.

> [...]
> bunden.
> Når pumpen bliver tilsluttet, løber vandet ud af akvariet lige så

Det koster det samme rent pumpemæssigt. Fordelen ved at placere filtret højt
er, at du ikke behøver at lave huller i akvariet, men kan nøjes med at gøre
det i filtret. Til gengæld er det ofte oplagt at benytte ledig plads under
akv.

vh
jan

Fra : Brian Egebjerg Peder~

Dato : 24-02-03 21:28

Jeg takker meget for de gode råd, løsningen bliver en sump, bygget op af
plexiglas.

Hvilken type lim skal jeg anvende her, hvad er mindst giftigt?

Kan det lade sig gøre at anvende en grov filtersvamp i det første kammer,
eller vil den ikke være i stand til at fjerne det værste skidt?

Hvilke filtermaterialer kan anbefales, udover keramikrør og biobolde? Disse
skal helst ikke være for dyre.

Grunden til at jeg vælger at have det ovenpå akvariet er ganske enkelt, at
jeg ikke har den store lyst til at ofre de mange penge på at få boret huller
i akvariet samtat sætte dyre fittings i hullerne.

Mvh

Brian Egebjerg

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-02-03 22:23

Brian Egebjerg Pedersen <#ALIAS_NAME@#ALIAS_DOMAIN> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e5a7fe7$0$4224$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg takker meget for de gode råd, løsningen bliver en sump, bygget op af
> plexiglas.
>
> Hvilken type lim skal jeg anvende her, hvad er mindst giftigt?

Til plexiglas skal der anvendes en speciel lim, som vist nok kan være
lidt svær at få fat i
her hjemme. Jeg ved at nogen bruger silicone, men min erfaring siger at
det ikke holder
så lang tid. Hvordan de andre behandler plexiglasset for at få siliconen
til at binde ved jeg ikke.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-02-03 18:58

> [...]
at
> det ikke holder
> så lang tid. Hvordan de andre behandler plexiglasset for at få

http://www.danalim.dk/conferences/offentlig/produktinformation/lynepoxy.pdf

Umiddelbart ville jeg ikke bruge silicone - et er at anvende det til at
tætne (fuge), noget andet til at samle med. Her vil jeg ikke turde binde an
med siliconelim til andet end glas.

vh
Jan