Grus
Fra : Cyberbar

Dato : 22-02-03 21:43

Hejsa NG

Vil lige høre om der er nogle der kan hjælpe en nybegynder. Jeg vil gerne
skifte min sten-bund ud med grus, men ved ikke hvor meget grus. jeg skal
regne med til et akvarie på 325l. Er der ikke en venlig sjæl, der kan råde
mig lidt på vej. Og hvilket grus jeg skal købe, til mit selskabsakvarium.

\\\\////
-(o o)-
-ooO--(_)--Ooo----------
Med venlig hilsen
Cyberbar
----oooO
----(----)----Oooo
-----\--(------(---)
------\_)------)--/
---------------(_/

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 22-02-03 23:09

Cyberbar wrote:
> [...]
> mig lidt på vej. Og hvilket grus jeg skal købe, til mit selskabsakvarium.

Det spørgsmål har mange svar.

Afgørende spørgsmål:
* Skal der være planter i akvariet?
* Skal planterne have gode betingelser?
* Hvilke krav stiller dine fisk?
* Graver de f.eks. meget?
osv.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Cyberbar

Dato : 23-02-03 09:02

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse

selskabsakvarium.

> Det spørgsmål har mange svar.
>
> Afgørende spørgsmål:
> * Skal der være planter i akvariet?

Ja der skal være planter.

> * Skal planterne have gode betingelser?

Ja

> * Hvilke krav stiller dine fisk?

Ja hvad ved en nybegynder om det ???

> * Graver de f.eks. meget?

De graver ikke i mine sten, da de nok er for store *GG* Men ind i mellem er
der da fisk der prøver.

> osv.

Kan de svar hjælpe mig det at få afklaret de spørgsmål.

Mvh. Cyberbar

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 23-02-03 20:10

Cyberbar wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse

> gerne

> råde

> selskabsakvarium.

> Ja der skal være planter.

Det er f.eks. vigtigt at de har en hvis mængde bundlag at vokse i.
I mit nyetablerede 530L har jeg hvad der svarer til knap 100KG grus
("Akudim Flodgrus").

> Ja

Så må sandet/gruset ikke være hverken for groft eller for fint. Jeg vil
sige en kornstørrelse på 2-3mm, men det er der sikkert mange meninger om.

> Ja hvad ved en nybegynder om det ???

Ikke andet end hvad han som ansvarlig og interesseret hobbyakvarist,
nybegynder eller ej, har sat sig ind i inden akvariet blev anskaffet og
ihvertfald inden fiskene blev anskaffet.

F.eks. er det ikke godt med groft eller mellemgroft knust granit til
akvarier med pansermaller, da deres skægtråde bliver slidt unødigt på
denne type grus. Jeg mener at man kalder det for Alphagrus.

> De graver ikke i mine sten, da de nok er for store *GG* Men ind i mellem er
> der da fisk der prøver.

Hvis det er fisk, der har brug for at grave, og det er der nogen der
har, vælges der selvfølgelig grus eller sand, der passer til dette behov.

<KLIP>