forbinde flere akvarier
Fra : Ulrik

Dato : 13-02-03 21:26

hmm -- hvordan forbinder jeg lettest 3 akvarier der står ved siden af
hinanden, så at de kan anvende det samme filter...

Fra : gokke

Dato : 14-02-03 07:11

"Ulrik" <stonefox58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> hmm -- hvordan forbinder jeg lettest 3 akvarier der står ved siden af
> hinanden, så at de kan anvende det samme filter...

den letteste måde er at forbinde akvarierne som forbundne kar, altså ved
hjælp af et tykt rør eller slange
samtidigt vil jeg pointere at det også er den dårligste måde

gokke

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-02-03 11:57

Stille dem under hinanden, og så bruge et overløb i de to øverste. Det
nederst akvarie skal så have en pumpe der sender vandet op igen i det
øverste.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Plesner

Dato : 14-02-03 14:26

> Stille dem under hinanden, og så bruge et overløb i de to øverste. Det
> nederst akvarie skal så have en pumpe der sender vandet op igen i det
> øverste.

Det ville jeg godt nok ikke turde. Hvad sker der i tilfælde af
strømafbrydelse, hvis pumpen brænder sammen eller stopper til ?

Plesner

Fra : Dan Mortensen

Dato : 14-02-03 14:46

"Plesner" <you@wish.net> skrev i en meddelelse

> Det ville jeg godt nok ikke turde. Hvad sker der i tilfælde af
> strømafbrydelse, hvis pumpen brænder sammen eller stopper til ?

Det er jo bare et overløb så det der sker er bare at vandet ikke cirkulerer
mere.

/Dan Mortensen

Fra : Plesner

Dato : 14-02-03 18:23

> Det er jo bare et overløb så det der sker er bare at vandet ikke
> cirkulerer mere.

I stand corrected. Jeg forestillede mig en lidt anden opsætning end det,
der rent faktisk blev beskrevet.

Plesner

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-02-03 18:48

> I stand corrected. Jeg forestillede mig en lidt anden opsætning end det,
> der rent faktisk blev beskrevet.
>
> Plesner

Hvorfor?

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 14-02-03 15:00

Plesner <you@wish.net> writes:

> Det ville jeg godt nok ikke turde. Hvad sker der i tilfælde af
> strømafbrydelse, hvis pumpen brænder sammen eller stopper til ?

Så sker der vel ingen ting. Det er jo det smarte ved at bruge
overløb.

/Esben
--
Bill & Hillary are on a sinking ship, who gets saved? The nation.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-02-03 18:22

Der sker intet andet end at vandet bliver i de akvarier de er i.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-02-03 19:12

"Ulrik" <stonefox58@hotmail.com> wrote in message

> hmm -- hvordan forbinder jeg lettest 3 akvarier der står ved siden af
> hinanden, så at de kan anvende det samme filter...

Jeg har haft et setup hvor 3 350l. saltvandsakvarier var koblet sammen som
forbundne kar med 2" rør (ca.= 50mm) og hvor cirkulationen blev håndteret af
et 50 l filter med ral og en kraftig vaskemaskinpumpe (grin i bare - den
kørte uden afbrydelse i 3 år og kostede 0 kr.).
Det medførte en niveauforskel på et par cm. fra det sidste til det første.
For at undgå ulykker hvis en af forbindelserne fik luft, var indsugningen
til pumpen placeret så højt oppe at den trak luft hvis blot den fik niveauet
i det akvarium, hvorfra der blev suget, til at synke mere end godt en cm.

Ikke verdens allerbedste løsning - men sikkert den billigste (ud over at man
sikkert har brudt omtrent samtlige regler om stærkstrøm).

vh
Jan

Fra : jabbe

Dato : 14-02-03 21:10

Muntert lavet....
Har du nogle billeder af det ?? det kunne være sjovt at se Storm P
opfindelsen...:)

Du må gerne maile det til mig så kan jeg evt. ligge det på min hjemmeside

Jabbe

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-02-03 17:42

"jabbe" <jabbe@get2net.dk> wrote in message
> Muntert lavet....
> Har du nogle billeder af det ?? det kunne være sjovt at se Storm P
> opfindelsen...:)

Nej desværre - men der er faktisk ingen snurrepiberier i det. Så nogen storm
P kan man vel næppe kalde det.
Jeg har smidt et rids op på
http://jan.boegh.net/akvarium/
Vælg punktet 'Forbundne kar'

vh
Jan

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-02-03 20:10

Suger pumpen vand i den ene ende, og så spytter det ud i den anden ende? Der
er ikke megen text eller "vejviser" på det billede.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-02-03 18:50

"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote in message
> Suger pumpen vand i den ene ende, og så spytter det ud i den anden ende?
Der

Ja. Det suger i venstre side (derfor er vandstanden lavest her).
Og netop for at undgå oversvønnelser er det vigtigt at det ikke kan tømme
'sugekarret' for mere vand end hvad der svarer til et par cm. Derefter løber
pumpen tør og det værste, der kan ske er at den brænder af. Og da det bare
er en vaskemaskinpumpe betyder dette ikke en snus.

> er ikke megen text eller "vejviser" på det billede.

Enig. Jeg synes blot at virkemåden talte for sig selv.

vh
Jan

Fra : jabbe

Dato : 15-02-03 20:54

Det var nu mest for at se denne vaskemaskine pumpe..:)

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-02-03 22:35

Den er vist så tæt på 1D som man kan komme på billedet

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-02-03 18:52

> Den er vist så tæt på 1D som man kan komme på billedet

Mange tak! Det er altid en fornøjelse at kunne hjælpe andre

vh
--

Jan

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 16-02-03 18:55

> "Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote in message
>
> Mange tak! Det er altid en fornøjelse at kunne hjælpe andre

> [...]

Det var bare en joke. Der var også en smiley efter sætningen. Når jeg
skriver en smiley efter en sætning betyder det enten jeg mener noget
ironisk/sarkastisk eller også betyder det at jeg laver lidt grin med folk -
på en god måde vel og mærke.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-02-03 18:58

"jabbe" <jabbe@get2net.dk> wrote in message
> Det var nu mest for at se denne vaskemaskine pumpe..:)

Det er en helt almindelig vaskemaskinpumpe. Cylinderformet
med et pumpehus i den ene ende og ca. 5 cm i diameter og 10
cm lang. Ligner til forveksling mange af de pumper, der
sidder oven på en spandpumpe bortset fra at
selve motorhuset ikke er vandtæt.
Der benyttes svjh enten 1/2" eller 20 (21?)mm slange, der
monteres med slangebånd. Og så er der virkeligt knald på.
Og det er garanteret hamrende ulovligt at afmontere sådan
en svend for at bruge den til akvariebrug. Ligesom den
glimrende magnetventil, der også sidder i en vaskemaskine (eller
nej - den er forresten god nok - den fungere på 12 V, så der
må være fri bane. Bortset fra den absurde situation at
man normalt ikke må genbruge produkter fra en genbrugsplads!

vh
Jan

Fra : Keld Poulsen

Dato : 15-02-03 23:10

Godt tip Jan.

Ærgeligt der altid er så mange negative comments på selv gode tip.

Det vigtige punkt her var sikkerheden, som du har forklaret fint - afbrudt
forbindelse ved for stor højdeforskel og det kan vel ikke være så svært at
forestille sig at pumpen på din skitse suger ind den ene vej og blæser ud
den anden vej.

Mvh
Keld