Brune alger
Fra : Jonas Levring

Dato : 12-02-03 21:03

Hejsa

Jeg har et tankanyika akvarie med sandbund, og kaldsten.. der er ikke nogle
planter.. - der er dog den seneste tid begyndt at komme brune plamager på
kalkstenene. Jeg mener selv det er brunalger.. men hvad kan jeg gøre ?? -
det skyldes for meget lys, right ? - Lige nu kører lyset mellem 12-22.. jeg
ved ikke.. nogen der kan hjælpe ?

/Jonas Levring

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 13-02-03 17:32

"Jonas Levring" <jonas@slet_dette_levring.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kalkstenene. Jeg mener selv det er brunalger.. men hvad kan jeg gøre ?? -
> det skyldes for meget lys, right ? - Lige nu kører lyset mellem 12-22..

Hej Jonas
Fortæl lige lidt mere - hvornår har du startet det op. Hvor stort er dit
akvarium, og hvor mange fisk har du? Hvis det skal være en hemmelighed - så
OK.
Hilsen
Jørgen

Fra : Jonas Levring

Dato : 13-02-03 17:55

> Hej Jonas
> Fortæl lige lidt mere - hvornår har du startet det op. Hvor stort er dit
> akvarium, og hvor mange fisk har du? Hvis det skal være en hemmelighed -

> OK.
nej nej.. det er skam ikke nogen hemmelighed :)

det er et 128l der har kørtdet har kørt nu her i 1½ måned.. jeg har dog
overtaget det fra en anden, med 20%vand, og hos ham har det kørt i 2 år. -
jeg har 2 N. Bricardi (8cm stk), 3 N. Brevis, 3 N. Similis, 4 N. Leleupi(4-6
cm)

og hvis i lige skal have det med, så er der ingen planter i akvariet :)

/Jonas Levring

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 13-02-03 20:50

> [...]
Leleupi(4-6
> cm)
>
> og hvis i lige skal have det med, så er der ingen planter i akvariet :)

Hej Jonas
Du skal bare have en lille smule tålmodighed. De brune alger skyldes
flytningen og det nye ferske vand.
Hvis du får brune alger i et indkørt akvarie, så plejer det at hjælpe med
lidt længere belysningstid, men jeg tror dine alger er dem som typisk kommer
i et nystartet akvarium, og de skifter automatisk til grønne alger.
Indenfor de næste par uger vil de brune alger blive grønne. Hvis disse
fremover vil tage overhånd, så tilfør nogle algespisende fisk til akvariet.
På den måde kan du regulere algevæksten, som iøvrigt kun er gavnlig, hvis
den ikke tager overhånd. Undgå algedræbende midler - de er også hårde ved de
fleste planter.
Hilsen
Jørgen

Fra : Jonas Levring

Dato : 14-02-03 11:45

> Hvis disse fremover vil tage overhånd, så tilfør nogle algespisende fisk
til akvariet.
Hvilke fisk kan du anbefale ?

og ville det hjælpe at putte et par enkelte planeter i, til at opdate noget
af den næring der tilsyneladende er for meget af i vandet ?

/Jonas Levring

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-02-03 19:00

"Jonas Levring" <jonas@slet_dette_levring.dk> wrote in message

> [...]
> kalkstenene. Jeg mener selv det er brunalger.. men hvad kan jeg gøre ?? -
> det skyldes for meget lys, right ? - Lige nu kører lyset mellem 12-22..

Måske skulle du blot acceptere alger i akvariet. I naturen vil hvide
kalksten altid være overbegroet, med mindre de er udsat for voldsom mekanisk
påvirkning.
Prøv at se den naturlige begroning som en kvalitet, der oven i købet har den
herlige egenskab at det hen over tid ændrer sig lige så langsomt i stedet
for at have en kedeligt og fersk akvarium af sterilt udseende kalksten.

vh
Jan