Tørv/spagnum
Fra : André Høstrup

Dato : 10-02-03 19:00

Er der nogen der har erfaringer med brug af Tørv/spagnum ?
Fik noget med ved køb af et akvarie og ville gerne gøre brug af det.

Men skal det bare smides i en nylonstrømpe og dumpes i akvariet, eller skal
det smides i det udvendige filter ?

Har prøvet det med nylonstrømpen og den flyder bare oven på, ved ikke om det
skal koges først.

Men gode råd og idéer modtages med kyshånd :)
--
M.v.h. André Høstrup aka Flymann
Mobil: 26 844 911

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 10-02-03 21:28

"André Høstrup" <meg@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> skal koges først.
>
> Men gode råd og idéer modtages med kyshånd :)

Hej André
Hvis du er nybegynder og akvariet evt. er nyanlagt, er mit råd til dig at
vente med at bruge tørv/spagnum.
Der er i forvejen en masse faktorer at holde styr på. Du skal også sætte dig
ind i hvilke fisk, der har gavn af dette.
Hilsen
Jørgen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-02-03 18:39

"André Høstrup" <meg@cool.dk> wrote in message

> Men skal det bare smides i en nylonstrømpe og dumpes i akvariet, eller
skal
> det smides i det udvendige filter ?

Begge dele kan benyttes. Jeg er dog ikke specielt vild med at have det i
filtret - det har en tilbøjelighed til at lukke til, og mine filtre skal
normalt ikke renses mere end en gang om året (i hvert fald i den type
akvarier, hvor jeg bruger spagnum).

> Har prøvet det med nylonstrømpen og den flyder bare oven på, ved ikke om
det
> skal koges først.

Tålmodighed. Det er svært at mætte spagnum med vand. Men smid en sten i
strømpen sammen med spagnummen - det hjælper gevaldigt.

vh
Jan

Fra : Davidsen

Dato : 12-02-03 16:47

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tålmodighed. Det er svært at mætte spagnum med vand. Men smid en sten i
> strømpen sammen med spagnummen - det hjælper gevaldigt.

Helt enig med den forrige to taler, og:
Hvis formålet er at opnå de talrige fordele (om hvilke der kan læses andre
steder), der er ved spagnumfiltrering skal du IKKE koge det...

Mvh
Davidsen

Fra : André Høstrup

Dato : 17-02-03 13:10

Jeg ved så ikke om deter for gammelt det filterspagnum jeg har er, e det var
rimeligt tørt, men så farver det da i det mindste ikke vandet.

Har smidt det i en nylonstrømpe og i det midterste filterkammer i en eheim
2228 og det køre ganske fint uden at blive tilstoppet på nogen måde, om det
så stadig har den gode virkning når det er tørt ved jeg så ikke, men tak for
alles bidrag :)

Fra : Davidsen

Dato : 12-02-03 16:48

> [...]
>
> Tålmodighed. Det er svært at mætte spagnum med vand. Men smid en sten i
> strømpen sammen med spagnummen - det hjælper gevaldigt.

Helt enig med den forrige taler, og