Malle mister farve
Fra : Jimmy & Aino

Dato : 08-02-03 12:20

Hej
Jeg har 4 ancistrus maller (og andre fisk). Den ene malle ser meget mærkelig
ud. Den er begyndt at miste farven, især på bugen, men også i hovedet og
omkring rygfinnen. Det har stået på i ca. 2 uger. Før var den mørkbrun,
næsten sort, nu er den lyserød/hvid på bugen og gullig på ryg og hoved.
Rygfinnen er lidt laset, ellers ser fisken frisk nok ud, jeg har set den
spise og jeg har temmelig svært ved at fange den (jeg har mange planter der
kommer i vejen).

Hvad gør jeg?
Er den alvorligt syg?

Hvad er den bedste måde at aflive fisk? - Jeg vil helst ikke skære nakken
over på den.

Hilsen
Aino

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 08-02-03 17:26

Hej Aino,

"Jimmy & Aino" <jimmy-aino@stofanet.dkNOSPAM> wrote in message
> [...]
> Rygfinnen er lidt laset, ellers ser fisken frisk nok ud, jeg har set den
> spise og jeg har temmelig svært ved at fange den (jeg har mange planter

Mine Ancistrus'er varierer i farve og aftegninger -den samme fisk kan skifte
farve/aftegning over kort tid. Det betyder ikke så meget -jeg har ihvertfald
ikke oplevet dem mindre aktive pga. dette.
Jeg vil tro at det skyldes "humør" (whatever that is...), og måske kan det
da være at dine Ancistrus'er slås -hannerne kan være lidt bryske overfor
hinanden (hannerne er dem med "antennerne" -hvis du har kønsmodne
Ancistrus'er).
Endeligt dækker Ancistrus arten over en række mindre varianter, så heller
ikke indenfor arten ligner de nødvendigvis hinanden fuldstændigt.

> Hvad er den bedste måde at aflive fisk? - Jeg vil helst ikke skære nakken
> over på den.
Tjek Google for dette -vi burde have en FAQ i gruppen, så dette spørgsmål
blot kunne henvises til den. Men det er nok svært, for jeg tror vi er ovre i
religions/etik kategorien ;).
Spøg til side: hvorfor vil du aflive den, hvis den ser frisk ud, og ikke
opfører sig mærkeligt? Min erfaring er, at Ancistrus'erne er meget hårdføre,
hvis de blot får nok at spise (læs: meget at spise -især når de er små).

vh. Jørgen