Discus vand til opdræt - microsiemens Kh
Fra : Kristian Krogh

Dato : 03-02-03 07:01

Discus vand til opdræt.

Mit vandhanevand ligger på 5-6 Kh, og med en Microsiemens på 480. Hvad
er vigtigst, at få min microsiemens ned på 190-220, og så glemme alt
om Kh, eller få Kh ned på ca.3 og så glemme alt om microsiemens ?

I og med at min Kh værdi er forholdsvis lav, skal der ikke meget
osmosevand i for at sænke den, men vil det få indflydelse på
befrugtningen af æg ?

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 03-02-03 10:28

"Kristian Krogh" <stonefox63@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I og med at min Kh værdi er forholdsvis lav, skal der ikke meget
> osmosevand i for at sænke den, men vil det få indflydelse på

Nu hænger de to ting jo en del sammen, da en lav KH også vil medføre en lav
mikrosiemens værdi. I discusfiskenes naturlige omgivelser er mikrosiemens
oftest under 70, hvilket indikerer KH omkring 0,1-0,5 og samlet hårdhed
omkring 1 GH.

Derfor vil din mikrosiemens også falde når du sænker KH. Din KH bør være
omkring 0,5-3,0 da højere KH medføre en for stor forskel i det osmotiske
tryk mellem akvarievandet og væsken i æggene. Selve befrugtningsprocenten
ændres ikke ved at ændre på vandværdierne, men æggene imploderer hvis KH i
vandet er for højt, således at klækkeprocenten er markant lavere.

Hvis du er i besiddelse af en mikrosiemens måler kan du slippe for at købe
KH målesæt, og istedet satse på en mikrosiemens værdi på 200-300.

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk