Leleupi og VF. Ansistrus
Fra : Jonas Levring

Dato : 27-01-03 18:09

Hejsa

Jeg har idag fået mig en VF. Ansistrus.. jeg er dog lidt nærvøs, fordi den
er UTROLIG stille.. for ikke at sige helt død (sådan næsten da) - man kan se
der er liv i den, da den "puster" sig lidt op hvis man banker let på ruden.

Er dette normalt, eller hvad ? - den er sandsynligvis sky, da den jo er VF,
eller det er måske også dens adfær der gør at den hænger samme sted i 5
timer ?

Det er et tanganyika akvarie (128L), der er sandbund, og kalk-blokke-huler,
og en enkelt plante. Jeg kan bare ikke forestille mig at det skulle være det
der er galt (altså mht. "indretning") - en kammerat har nemlig haft
Ansistrus i akvatie af omtrendt samme indretning..

er det mig der er lidt galt på den, og kan jeg med god grund slå koldt vand
i blodet ?

Ang Leleupi:
Jeg har sat 4 mindre leleupier ned til min efterhånden 9cm store Bricardi
han, og den 6-7cm hun... Problemet er dog bare at Bricardierne at besluttet
sig for at forsvare samtlige huler i hele akvariet (3-4) - dette giver nogle
pryl til de ney Leleupier, som jo ikke er helt oppe i den samme vægtklasse.
Kan jeg forvente at Bricardi-hannen/hunnen efter noget tid opgiver at
forsvare samtlige huler ?

Håber i kan hjælpe lidt :)

/Jonas Levring

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-01-03 19:11

"Jonas Levring" <jonas@dette_skal_fjernes_levring.dk> wrote in message

> [...]
vægtklasse.
> Kan jeg forvente at Bricardi-hannen/hunnen efter noget tid opgiver at

IMHO nej!
Jeg går ud fra at det er Neolamprologus brichardi, der er tale om. I så fald
er den et føsteklasses eksempel på en ulv i fåreklæder. Jeg har oplevet at
stort set alt under 15 cm får hug, når først brichardierne bestemmer sig til
at ville dominere.
Jeg ville have givet projectet brichardi/leleupi bedre odds, hvis du havde
haft nogle etablerede leleupier, der på forhånd 'sad' på akvariet og så
drattede brichadierne ned til dem.

Normalt vil jeg betragte leleupi som værende i besiddelse af en solid
kampkraft med relativ lav agressionsgrad.

vh
Jan

Fra : Rene Krogh

Dato : 27-01-03 23:40

"Jan Bøgh" <jan@SPAMboeghBLOK.net> skrev i en meddelelse

> Jeg ville have givet projectet brichardi/leleupi bedre odds, hvis du havde
> haft nogle etablerede leleupier, der på forhånd 'sad' på akvariet og så
> drattede brichadierne ned til dem.

Og selv i det tilfælde turde jeg ikke sætte mange penge på leleupierne.
Bricardi er en nutorisk lystmorder, når den er i legehumør, hvilket den
desværre er hele tiden.

I alle tilfælde er 128 liter for lidt. Hvis der bare skal være rimelig
chance, skal du op i 1000 liters akvarier for at holde andre substrat
legende arter sammen med kønsmodne bricardi lignende cichlider. Alternativt
skal du holde så mange fisk, at der ikke er plads til slåskamp.

Har selv haft bricardier i et 85 liters. Alle andre fisk blev nedslagtet
indtil der kun var et avlspar tilbage. Til gændgeld lignede akvariet hurtigt
en hel dafni kultur, med alle de unger der blev produceret.

Prøvede ligeledes at sætte en trio af savoy (nært beslægtet med bricardi)
ned i mit 600 liters. Efter 2 timer blev de hevet op igen. Der havde de
allerede indtaget akvariet, og jagtede sindsygt rund med alle andre
bundlevende cichlider, med resultat at de andre stod i et hjørne af det
store akvarie.

Håber ikke at have stødt dig, dette er blot min egen erfaring efter at have
holdt disse monstre.

mvh
René Krogh

Fra : Jonas Levring

Dato : 28-01-03 12:08

Hmm.. det lader til at den generelle holdning er at jeg bør skille mig af
med Bricardi-parret, og så finde noget andet ?

Hvad med sådan en fisk som Julidochromis Transcriptus eller Julidochromis
Regani ? - ville de kunne gå sammen med leleupierne uden at sætte hele
akvariet i røre ? - i så fald; hvormange bør jeg så købe ?

/Jonas Levring

Fra : Rene Krogh

Dato : 28-01-03 15:11

"Jonas Levring" <jonas@dette_skal_fjernes_levring.dk> skrev i en meddelelse
> Hmm.. det lader til at den generelle holdning er at jeg bør skille mig af
> med Bricardi-parret, og så finde noget andet ?

Det var nu ikke for at tage modet helt fra dig. Bricardierne er en meget
flot fisk, men IHMO bør de holdes for sig selv i et arts akvarie. Desuden
får de rigtig mange unger, og jeg tror ikke det kan betale sig at ofre foder
vand og strøm på dem, da de er svære at komme af med i de mængder.

> Hvad med sådan en fisk som Julidochromis Transcriptus eller Julidochromis
> Regani ? - ville de kunne gå sammen med leleupierne uden at sætte hele
> akvariet i røre ? - i så fald; hvormange bør jeg så købe ?

Over for andre arter, er de mere fredelige. Men der vil sikkert komme
inbyrdes slåskampe hvis du anskaffer mere end et par. Jeg Havde otte
juliduchromis ornatus sammen med altolamprologus calvus og neolamprologus
tretocephaulus i et 325 liters. Der var ikke nogle problemer på tværs af
arterne, men inbyrdes mellem ornatuserne ryddede de selv op, så der efter 14
dage kun var et par tilbage. De yngler nu hver 14. dag

Men da du kun har et 128 liters, vil jeg mene, at det er for lille til flere
arter af de mellemstore substrat legere.

For mig at se, har du 4 alternativer:

1) Lad leleupierne gå alene i akvariet.

2) Køb sneglehus cichlider, der så kan få de ene hjørne af akvariet, eg n.
multifactiatus og n. similis.

3) Køb nogle fritsvømmende fisk, der ikke vil konkurrere om territorerne på
bunden, eg. c. leptosoma. (husk det må ikke være leptosoma jumbo)

4) Byg en indvendig baggrund med masser af dybe sprækker. Så kan leleupierne
få bunden, mens en lille flok j. transcriptus kunne boltre sig i sprækkerne
på klippebaggrunden. se evt:
http://home1.stofanet.dk/rene.krogh/325-tanganyika.jpg

Håber du kunne bruge ovenstående, som ikke nødvendigvis er det rigtige, men
blot baseret på mine erfaringer med fiskene.

mvh
René Krogh

ps: hvis du bor i nordjylland, og skulle være interresseret i j. ornatus,
har jeg efterhånden en hel del.

Fra : Keyser Soze

Dato : 28-01-03 00:52

On Mon, 27 Jan 2003 18:09:29 +0100, "Jonas Levring"
> [...]

>der er liv i den, da den "puster" sig lidt op hvis man banker let pΠruden.
>
>Er dette normalt, eller hvad ? - den er sandsynligvis sky, da den jo er VF,
>eller det er mŒske ogsŒ dens adf¾r der g¿r at den h¾nger samme sted i 5
>timer ?
>
>Det er et tanganyika akvarie (128L), der er sandbund, og kalk-blokke-huler,
>og en enkelt plante. Jeg kan bare ikke forestille mig at det skulle v¾re det
>der er galt (altsΠmht. "indretning") - en kammerat har nemlig haft
>Ansistrus i akvatie af omtrendt samme indretning..

Du har da formŒet at give fisken en helt forkert biotop!
Ancistrus maller er sydamerikanere, hvilket oftest betyder at de
kommer fra vand med en lav ledningsv¾rdi og en mere eller mindre lav
Ph-v¾rdi.
Mange af de i handlen hyppigst forekommende ancistrusarter kan du dog
let opdr¾tte i dansk ledningsvand, mens andre kr¾ver at du g¿r lidt ud
af vandet. Nogle pŒstŒr at ynglen hos visse arter vil have et mere
ensartet opv¾ksttempo, hvis du giver dem vand, der ligger n¾rmere de
for dem naturlige v¾rdier.

HŒber din fisk overlever/har det bedre

Keyser Soze

Fra : Jonas Levring

Dato : 28-01-03 10:15

> HŒber din fisk overlever/har det bedre

ja.. jeg vil lige sige at den her til morgen havde klistret sig pΠen
kalkblok, og den suser den ellers lystigt rundt pŒ.. sŒ der er vist ikke
noget galt, alligevel :) - Det mŒ vist kaldes almen nerv¿sitet :)

/Jonas Levring