Behandling af udendørs træ
Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 14-03-01 11:32

Hej

Erfaring søges:

Hvilke(t) produkt(er) kan anbefales at behandle udendørs rå træ/tømmer
med? Det skal ikke nødvendigvis have farve, det skal blot sørge for at
bjælker/brædder/stolper forbliver sunde og stærke, selv om de udsat for
sol, vind og regn.

Samme spørgsmål har jeg også vedrørende trykimprægneret træ, hvis altså
det overhovedet er nødvendigt at behandle dette?

--
Mvh. Finn

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-03-01 18:24

> [...]
> med? Det skal ikke nødvendigvis have farve, det skal blot sørge for at
> bjælker/brædder/stolper forbliver sunde og stærke, selv om de udsat for

Jeg bruger almindelig grundingsolie. Lad endetræet trække et par timer inden
du samler, og giv det så en tur en gang om året eller hvert andet år. Også
trykimprægneret.

Mvh Maria

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 15-03-01 00:55

Maria Frederiksen wrote:

> Jeg bruger almindelig grundingsolie. Lad endetræet trække et par timer inden
> du samler, og giv det så en tur en gang om året eller hvert andet år. Også
> trykimprægneret.

Dvs. træet står med sin naturlige farve?

Hvor mange år har det holdt, og hvordan ser træet ud? Farveændringer?
Stadig lige hård i overfladen?

Jeg spørger fordi solens UV-stråler skulle nedbryde veddet, men jeg aner
ikke hvor vigtigt det er med en UV-blocker iblandet olien. Hvis man
bruger en farvet træbeskyttelse har man ikke det problem, men jeg kan
godt lide træs naturlige udseende.

--Johan

Fra : Villy Skov

Dato : 18-03-01 11:01

Du kan bruge Lindolie blandet op med trætjære. Det bliver rigtig pænt
nøddebrunt, og holder en del år (7-10).

/villy