Rødvinspletter
Fra : Mark

Dato : 14-03-01 09:42

Nu er jeg snart træt af at hver gang jeg tager en pæn hvid t-shirt på,
så spilder jeg rødvin på den. Selv med brug pletfjerner etc. bliver
pletterne bare mere brune og forsvinder aldrig.

Er der et snedigt råd til forbehandling eller hedder det klorinbad?

Med venlig hilsen

Mark

Fra : Jens Olsen

Dato : 14-03-01 10:50

"Mark" <mark@noemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
| pletterne bare mere brune og forsvinder aldrig.
|
| Er der et snedigt råd til forbehandling eller hedder det klorinbad?

Hvad med at købe bordeaux-farvede T-shirts i stedet?

Chlorin er ikke nogen god idé. Hvide T-shirts er farvet hvide,
og Chlorin er hård ved tekstilfarver.

Omos hjemmeside foreslår følgende (du skal nok bare være
hurtig og smide trøjen med det samme):

"Tør overskydende vin af, og dæk pletten med salt. Lad saltet
absorbere vinen (lad det virke i ca. 30 minutter). Dup pletten
med en opløsning af flydende opvaskemiddel. Skyl i koldt vand
og vask derefter som sædvanligt."

M.v.h.
Jens Olsen

Fra : rune og stinne

Dato : 14-03-01 15:30

Hej..

Jeg har hørt at hvidvin neutraliseret rødvin - altså læg evt. blusen i blød
eller dup noget på pletten.
Om det virker ved jeg ikke, jeg har heldigvis været forskånet for
rødvinspletter, men det er da værd at prøve.. og uden tvivl bedre for tøjet
end klorin.

Mvh
Stinne

Fra : Bess

Dato : 14-03-01 17:04

> Nu er jeg snart træt af at hver gang jeg tager en pæn hvid t-shirt på,
> så spilder jeg rødvin på den. Selv med brug pletfjerner etc. bliver
> pletterne bare mere brune og forsvinder aldrig.

Det må være en eller anden naturlov . Hver gang jeg har en hvid bluse
på og skal bruge kopimaskinen så mangler dyren toner, eller der er
papirstop som kun kan udbedres ved næsten at kravle ind i maskinen OG
pedellen har fridag.

mvh
Bess

Fra : Inge Lassen

Dato : 14-03-01 21:08

> [...]
> pletterne bare mere brune og forsvinder aldrig.
>
> Er der et snedigt råd til forbehandling eller hedder det klorinbad?

Hej
Glycerin er løsningen

Juleaften 2000 var min mand så uheldig at en af gæsterne væltede et helt
glas rødvin hen ad bordet og ned på mandens bukser og skjorte.
Rådet fra de andre gæster at duppe mælk på hvilket vi gjorde. Men da festen
ikke blet holdt hjemme var det ikke så nemt at smide tøjet.
Tøjet blev lagt nederst i vaskekurven og delvis glemt. Ca 1 md senere ville
jeg vaske skidtet enten var det ødelagt eller blev det rent.
Inden tøjet (godt indtørret) blev lagt i maskinen vædede jeg alle pletterne
ved glycerin(fås hos Matas ca 25-30 kr) og lod den ligge ca 15 min.
Vask som vanlig ,pletterne forsvandt sporløst.

Med venlig hilsen
Inge
Ps om det var kombinationen af mælk/ glycerin skal jeg ikke kunne sige men
de forsvandt ihvertifald.

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 15-03-01 00:03

"Inge Lassen" skrev i en meddelelse

> Glycerin er løsningen

Det har jeg også erfaring for - desuden er det vist også det forbrugerrådet
foreslår i deres hæfte om pletter (min mor har den.....

Desuden så er det en god idé, at tage blusen af, og kommer masser af koldt
vand på. Lig den evt. i blød med det samme og efterbehandl med glycerin.

Mht. at det altid sker når man har en hvid trøje på: Det er Murphys Lov.

Kåre
- der taler af bitter erfaring med flere trøjer og både rødvins- og
Balsamicoeddike pletter