Arkivdeling via TCP/IP?
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 06-03-03 18:01

Jeg har som før omtalt etableret en AppleTalk forbindelse (printerport
<-> printerport) mellem to P6200, og det fungerer fint - men ikke
hurtigt.

Den ene af dem har netkort, og kan derfor også via ethernet forbindes
til min (SuSE) Linux-bestykkede PC; som protokol anvendes AppleTalk +
'Netatalk'. Det fungerer også udmærket - og en del hurtigere!

Spørgsmålet er nu (bl. a.):
Kunne jeg til sidstnævnte forbindelse i stedet benytte TCP/IP?
Hvis JA, hvordan?
Skal en af computerne da sættes op som web server??

[Jeg har frygtelig lidt forstand på IP-adresser m.v., men for Mac'en
står der under adresser:

"Denne Mac: 65280.84
Hardware adresser: 00 80 19 2C BO 77
Router: <n/a>"

For PCen står der noget i retning af:
"192.168.0.99 (1.5.1.1)"
, men jeg er ret usikker på, om disse numre er relevante i denne
sammenhæng!]

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 07-03-03 20:07

Hej Hans
Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Spørgsmålet er nu (bl. a.):
> Kunne jeg til sidstnævnte forbindelse i stedet benytte TCP/IP?

Ja,

> Hvis JA, hvordan?
> Skal en af computerne da sættes op som web server??

Det var jo da en mulighed, du kan også benytte FTP-protokollen. Hvis du
skal dele filer, så er det nok nemmere at benytte det. Linux har jo også
indbygget ftp-mulighed, og det er nok smartere, da http-serveren
umiddelbart kun giver adgang til dit ~/public-html/; mendens ftp giver
adgang til hele ~/

Min fornemmelse er i øvrigt også, at en ftp-klient på mac'en (f.eks.
"Transmit" eller "Fetch" er meget hurtigere til den slags end
netbrowsere som Netscape etc.

> [Jeg har frygtelig lidt forstand på IP-adresser m.v., men for Mac'en
> står der under adresser:
>
> "Denne Mac: 65280.84
> Hardware adresser: 00 80 19 2C BO 77
> Router: <n/a>"

Det ser ikke ud til, at du har givet den en IP-adresse, så. Det skal du
gøre i kontrolpanelet "TCP/IP" eller hvad det hedder i din version/sprog
af MacOS.

> For PCen står der noget i retning af:
> "192.168.0.99 (1.5.1.1)"
> , men jeg er ret usikker på, om disse numre er relevante i denne
> sammenhæng!]

Det lyder som et fornugtigt IP-nummer. Har du kun de to maskiner i deres
eget net? Så kan du give mac flg IP-nummer:

192.168.0.98

HVad parentesen bedtyder, vover jeg ikke at sige
Der Skulle gerne på PC'en findes en netmaske, som ligener et ip-nummer
af typen 255.255.0.0, Mac'en skal have det samme stående som sin
"netmaske".

Du behøver ikke at skrive noegt i "nameserver".

Håber det hjalp dig, skriv gerne direkte, eller ring, hvis det kan
hjælpe.

/Sebastian
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 07-03-03 23:47

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:
> Håber det hjalp dig, skriv gerne direkte, eller ring, hvis det kan
> hjælpe.

Ja, tak - det bragte mig (mere) på sporet, tror jeg bestemt!
Jeg 'leger videre' i løbet af weekenden og vender evt. tilbage først i
næste uge.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-03-03 20:23

> [...]

> til min (SuSE) Linux-bestykkede PC; som protokol anvendes AppleTalk +
> 'Netatalk'. Det fungerer også udmærket - og en del hurtigere!

Hvad med at sætte et Ethernet kort i dem begge ?

> [...]
> Skal en af computerne da sættes op som web server??
>
> [Jeg har frygtelig lidt forstand på IP-adresser m.v., men for Mac'en

Det er en MAC adresse - en unik adresse på dit Ethernet kort i den.

> Router: <n/a>"
>
> For PCen står der noget i retning af:
> "192.168.0.99 (1.5.1.1)"
> , men jeg er ret usikker på, om disse numre er relevante i denne
> sammenhæng!]

192.168.0.99 er en IP adresse, sådan en har Mac'en også, hvis du kigger
i TCP/IP.

Har din PC'er virkelig ikke noget Ethernet kort ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 07-03-03 23:47

> 192.168.0.99 er en IP adresse, sådan en har Mac'en også, hvis du kigger
> i TCP/IP.

OK

> Har din PC'er virkelig ikke noget Ethernet kort ?

Jo, PCen + den ene Mac har ethernet kort - at Mac #2 ikke har, ser jeg
ikke som noget væsentligt problem, især fordi det er PCen, der har den
altovervejende 'lagerkpacitet'! :)

(PC: 2 * 20 GB - Mac1 = Mac2: 0.5 GB!)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 08-03-03 01:55

Hans H.V. Hansen wrote:

> Jo, PCen + den ene Mac har ethernet kort - at Mac #2 ikke har, ser jeg
> ikke som noget væsentligt problem, især fordi det er PCen, der har den
> altovervejende 'lagerkpacitet'! :)
>
> (PC: 2 * 20 GB - Mac1 = Mac2: 0.5 GB!)

Hej ige Hans.

Jeg har et ethernet kort liggende til den anden 6200 hvis det har
interesse !

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 08-03-03 09:14

Henrik Lindskou <sydjyder@worldonline.dk> wrote:
> Hej ige Hans.
>
> Jeg har et ethernet kort liggende til den anden 6200 hvis det har
> interesse !

Hej Henrik

Lyder spændende - jeg vender tilbage til sagen i næste uge! :)

--
med venlig hilsen
Hans