Hvilken font bruges på Illustreret Tidende~
Fra : David Blangstrup

Dato : 28-02-03 15:22

I selve brødteksten?
<http://www.illustrerettidende.dk/iti_pub/cv/main/Forside.xsql?nnoc=iti_pub>

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-03 18:05

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> I selve brødteksten?
> <http://www.illustrerettidende.dk/iti_pub/cv/main/Forside.xsql?nnoc=iti_pub>

Hej David....
En kop urtete på, det er en ordinær helvetica, muligvis neue, men jeg
har kun brugt 1 minut, og jeg plejer jo at tage fejl
M.
Dejligt at se dig fra dengang - det vækker gode minder
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-02-03 20:46

On Fri, 28 Feb 2003 18:04:38 +0100, Morten Lind wrote
(in message <1fr3r3m.1tct5iwoam222N%mortenlind@mac.com>):

> [...]
> har kun brugt 1 minut, og jeg plejer jo at tage fejl
> M.
> Dejligt at se dig fra dengang - det vækker gode minder

Ja, Macfolk bliver gode venner med det samme! Er det fonten i selve
avisen? En kop kaffe, tak! Jeg drak te til jeg var 37, så swappede jeg lige
stil. Heldigvis har jeg lagt cigaretterne.

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-03 21:07

> [...]

> avisen? En kop kaffe, tak! Jeg drak te til jeg var 37, så swappede jeg lige
> stil. Heldigvis har jeg lagt cigaretterne.

Jeg vil nu også helst have kaffe - nu. Det var mere for at indikere, at
jeg havde besøgt dit slideshow med Simon&Garfunkel underlægningsmusik.

Og at billederne gjorde mig helt nostalgisk - jeg måtte lige stemme
Gibson´en og istemme "Woman" af mesteren.....

Hvad mener du nu med avisen? Var der ikke et link til Illustreret
Tidende ovenover? Og var det ikke dén brødtekst, du ville vide, hvad var
for én?
Er det dig eller mig, der er træt?
M.

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-02-03 21:14

On Fri, 28 Feb 2003 21:06:32 +0100, Morten Lind wrote
(in message <1fr3zpl.1pasl21nh6k6yN%mortenlind@mac.com>):

> [...]
>
> Og at billederne gjorde mig helt nostalgisk - jeg måtte lige stemme
> Gibson´en og istemme "Woman" af mesteren.....

Ah, du spiller også guitar?

> Hvad mener du nu med avisen? Var der ikke et link til Illustreret
> Tidende ovenover? Og var det ikke dén brødtekst, du ville vide, hvad var
> [...]

Ha ha - Lad mig præcisere: På den side jeg henviste til, kan man finde numre
af Illustreret Tidende... i pdf format hvis man ikke har en bestemt plugin...
og nu kan jeg se, at jeg aldrig har kigget på selve originalsiderne - for de
er med gotiske bogstaver! Argh, blev de skæve i øjnene ved tællepråsens lys
eller hvad...? Så langt tror jeg nu ikke jeg vil gå for at lave min font
original.

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-03-03 12:26

On Fri, 28 Feb 2003 21:14:16 +0100, David Blangstrup wrote
(in message <0001HW.BA8581A80029D95EF0101600@news.cybercity.dk>):

> [...]
> eller hvad...? Så langt tror jeg nu ikke jeg vil gå for at lave min font

Hm, hvor dum kan man være...? (svar helst ikke på den) Den side af
Illustreret Tidende jeg har på min blog

http://david.blangstrup.dk/comments.php?id=P166_0_1_20

(klik linket under billedet for at se en forstørrelse)

og som jeg fik tilsendt af Det Kongelige Bibliotek, har jo ikke gotisk
skrift. Duh! Er det den Erik kalder Baskerville Old Type eller Old Face? Kan
man bruge den på nettet hvis man laver mere almindelige alternativer?

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 01-03-03 23:36

Hej David

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:
[snip]

> [...]
> eller hvad...? Så langt tror jeg nu ikke jeg vil gå for at lave min font

Mangler du en "krøllet" font? De findes da - skal jeg sende dig én?

/Sebastian
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-03-03 23:47

On Sat, 1 Mar 2003 23:35:42 +0100, Sebastian_Adorján_Dyhr wrote
(in message <1fr613g.1s4u192gbznewN@[62.107.11.249]>):

> [...]
> [snip]

> Mangler du en "krøllet" font? De findes da - skal jeg sende dig én?

Pænt af dig, men jeg kiggede i de ældre årgange - jeg har faktisk et nyere
(!) nummer fra 1917 som du kan se en url til i en af mine andre poster i
denne her tråd, og ERS tror det er Baskerville Oldface (eller style).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-03-03 03:51

Hej Morten & David

Morten Lind wrote:

> En kop urtete på, det er en ordinær helvetica, muligvis neue, men jeg
> har kun brugt 1 minut, og jeg plejer jo at tage fejl

Prøv at kigge på de steder, hvor der står tal. Jeg har lavet et par vilkårlige
downloads af PDF filer for at kigge på dem.

Tallenes form og placering er fuldstændig som i den originale Baskeville
skrifttype, der blev meget brugt i både blade og bøger i slutningen af
1800'tallet.

Den originale Baskeville skrift kaldes i dag for 'Baskeville Oldstyle', og den
findes i mange forskellige varianter fra forskellige fontdesignere. Jeg bruger
selv Faskeville Oldstyle i en version fra URW - URWBaskeOld.

Efter min mening er det stadig en af de smukkeste skrifter, der nogensinde er
designet.

Selve titelskriften mener jeg er en skrifttype, man kaldte for Gothica Moderne.
Allerede på det tidspunkt var det gotiske alfabet jo ved at blive udrangeret i
flere og flere blade. Den, der i dag kommer den nærmest, er vel en mellemting
mellem FetteFreund og Luftwaffe, - begge to 'moderniserede' gotiske skrifttyper.

> Dejligt at se dig fra dengang - det vækker gode minder

- er han da så gammel....

mvh. Erik Richard

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-03-03 12:10

On Sat, 1 Mar 2003 3:50:37 +0100, Erik Richard Sørensen wrote
(in message <3E601FF2.81617CF3@mail1.stofanet.dk>):

Tak, den vil jeg kigge på!

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-03-03 12:12

On Sat, 1 Mar 2003 3:50:37 +0100, Erik Richard Sørensen wrote
(in message <3E601FF2.81617CF3@mail1.stofanet.dk>):

> Den originale Baskeville skrift kaldes i dag for 'Baskeville Oldstyle'

Jeg har Baskerville Oldface - er det den?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-03 03:28

Hej David

Både og... Det er en af varianterne af Baskeville Oldstyle. Men det er ikke
den, der er brugt her.

Udover Baskeville Oldstyle, Baskeville Oldface findes der også bl.a. en,
der hedder Baskeville Classic, Baskeville Book, Baskeville Oldstyle Italic
(en ægte skråskrift), Baskeville Letter (har jeg desværre ikke), Baskeville
Casual (har jeg heller ikke), Baskeville Text m.fl.

Hvis du vil ha' dem, så vil jeg da gerne sende dig, hvad jeg har af
Baskeville. Jeg synes stadig, det er den smukkeste serif skrift, der
findes.

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-03-03 08:02

On Sun, 2 Mar 2003 3:28:14 +0100, Erik Richard Sørensen wrote
(in message <3E616C34.83F20C93@mail1.stofanet.dk>):

> [...]
>
> Hvis du vil ha' dem, så vil jeg da gerne sende dig, hvad jeg har af
> Baskeville. Jeg synes stadig, det er den smukkeste serif skrift, der

Meget gerne, tak! Tror du jeg kan bruge Baskerville Oldstyle på nettet.
Jeg kan selvfølgelig bruge den som første valg, og hvis folk så ikke har den,
så automatisk switche dem til næste font i rækken.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-03 13:54

Hej David

David Blangstrup wrote:

> Meget gerne, tak!

Pakken kommer i din mailbox i løbet af kort tid...

> Tror du jeg kan bruge Baskerville Oldstyle på nettet.
> Jeg kan selvfølgelig bruge den som første valg, og hvis folk så ikke har den,
> så automatisk switche dem til næste font i rækken.

Ja, det kan du umiddelbart gøre. Både Netscape og MSIE bruger som standard Times
som serif skrift, og ved brugerdefineret valg vil begge browserfamilier
automatisk switche til Times som alternativ serif valg, hvis den aktuelle font
ikke er tilstede på computeren. Det gælder både på Mac og Wintels. På Wintels
vil det dog ofte i ældre MSIE browsere være til MSSerif og ikke Times. Netscape
vil være Times i de nyeste og formentlig også MSSerif i de ældre versioner.
Ældste version af begge, jeg har prøvet på en Wintel var MSIE4.01 og NC 4.04 -
her skiftede begge til Times. Men jeg har set det hos andre, at det er til
MSSerif...

mvh. Erik Richard

Fra : [7171] Philip

Dato : 02-03-03 14:33

Har også en hel del fonte, og ATM Deluxe til styring af dem vis nogen
Hinterresse. (OS 9.X )

Mvh Philip

-- Hilsen Philip

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-03-03 08:02

> [...]

> Hvis du vil ha' dem, så vil jeg da gerne sende dig, hvad jeg har af
> Baskeville. Jeg synes stadig, det er den smukkeste serif skrift, der

Øh, forresten, jeg kører jo Mac OS X Jaguar. Vil de passe ind her?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-03-03 14:35

Hej David

Øh, - ja mon ikke? - De er i TT og T1/PS og de har alle endelsen .ttf, så
de kan bruges med en converter direkte på Windows også, - så det går jeg
da stærkt ud fra.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-02-03 22:45

David Blangstrup wrote:

> I selve brødteksten?
> <http://www.illustrerettidende.dk/iti_pub/cv/main/Forside.xsql?nnoc=iti_pub>

Jeg har prøvet med tre foskellige browsere, og de vil alle ha'
et eller andet plug-in, som jeg ikke kan finde, hvor jeg dog
hader sådan noget ubrugligt gejl, og så på et web-site der er
betalt af skatteyderne...:(

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-02-03 22:54

On Fri, 28 Feb 2003 22:44:30 +0100, Niels Ebbesen wrote
(in message <3E5FD834.BAD967C2@niels-ebbesen.net>):

> [...]
> et eller andet plug-in, som jeg ikke kan finde, hvor jeg dog
> hader sådan noget ubrugligt gejl, og så på et web-site der er

Rolig nu, der er en alternativ url til en pdf på hver en side. Og den plug-in
er overraskende nok også til Mac OS både 9 og X, og de omtaler endda Safari.
Det eneste dumme er, at den giver min Safari gåsehud, så jeg foretrækker
pdf-udgaven. (se til venstre - der' en svensker i margenen, før du åbner de
reelle sider, der er et pdf-link, hr. skatteyder )