Airport base kan ikke tilgås
Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-03 20:43

Som I måske husker i går, har jeg været ved at sætte en ethernet bridge
op (og et wireless kort i en IBM Thinkpad). Da ethernet bridgen kræver,
at alle IP-numre ligger indenfor et bestemt interval, gik jeg på lykke
og fromme i gang med at slå DHCP fra og give computere og Airport base
numre indenfor det interval.
Det gør man ikke ustraffet. Til sidst kunne min Airport base
slet ikke kontaktes. Jeg prøvede soft og hard reset og soft reset igen.
Både med og uden kabel sluttet til basen. Det var helt umuligt at komme
i kontakt med basen hverken med AirPort-hjælpefunktion eller
AirPort-indstillingsassistent.
Til sidst tog jeg kablet fra og lavede endnu en soft reset.
Pludselig reagerede måleren oppe i menulinien. Det lykkedes mig at lave
en soft reset og give basen et nyt password. Andet kunne jeg dog ikke
ændre. Jeg kunne så komme på internettet igen, men min udbyder
registrerede nu basen som en ny enhed. Jeg har så prøvet at ændre basens
navn, som jeg fik lavet om til noget lidt fjollet. Men selv om basen nu
fungerer, kan jeg ikke kontakte den. AirPort-hjælpefunktion siger bare:
"AirPort-hjælpefunktion kan ikke læse den valgte bases konfiguration.
Der skete en fejl under læsning af konfigurationen".
Hvordan kommer jeg i kontakt med basen, så jeg kan ændre
konfigurationen? Det er en snow dobbelt ethernet base. Desuden vil jeg
jo gerne kunne bruge ethernet bridgen. Hvordan ændrer jeg eller IP-numre
i netværket, så de ligger indenfor et bestemt interval? Det foresvæver
mig, at man kan bruge DHCP, men lade basen give numre indenfor et
angivet interval.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 27-02-03 21:02

> [...]
> i netværket, så de ligger indenfor et bestemt interval? Det foresvæver
> mig, at man kan bruge DHCP, men lade basen give numre indenfor et

Det lyder som om at din udbyder har låst sig fast til din MAC adresse på
din AirPort.

Har du en fast IP adresse hos din udbyder ?

Det smarte ved AirPorten er at du kan kontakte den både trådløst og via
netværkskabel - på vores D-Link er det nødvendigt med et kabel.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-03 21:33

> Det lyder som om at din udbyder har låst sig fast til din MAC adresse på
> din AirPort.
>
> Har du en fast IP adresse hos din udbyder ?

Nej, jeg har DHCP med mulighed for at have to enheder tilmeldt. Det var
ikke noget problem at melde Airporten til igen. Det undrer mig dog, hvis
den præsenterer sig som en ny enhed. Jeg troede, en MAC-adresse var
fast.

> Det smarte ved AirPorten er at du kan kontakte den både trådløst og via
> netværkskabel - på vores D-Link er det nødvendigt med et kabel.

Jeg har lige læst lidt hos Apple. Efter en "Hard reset" skal man bruge
kabel. Spørgsmålet er, om jeg ikke bliver nødt til at gøre det. Det er
en lidt uholdbar situation, at man ikke kan konfigurere sin base, fordi
konfigurationen ikke kan læses. Og så vil jeg jo gerne vide, hvordan jeg
giver mine computere en fast IP.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 27-02-03 21:41

> [...]
> ikke noget problem at melde Airporten til igen. Det undrer mig dog, hvis
> den præsenterer sig som en ny enhed. Jeg troede, en MAC-adresse var

Det er den også. Jeg troede bare lige et øjeblik at du havde haft en
anden router på.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-02-03 01:42

> [...]
> en lidt uholdbar situation, at man ikke kan konfigurere sin base, fordi
> konfigurationen ikke kan læses. Og så vil jeg jo gerne vide, hvordan jeg

Jeg har også rodet en del med en base som ikke ville kontaktes, men har
lykkeligt glemt alt om hvordan jeg gjorde. (Det var noget med en Pismo
som ikke ville bruge den sendekanal, som base automatisk blev sat til
efter en reset.) Dog mindes jeg at jeg også måtte ha' fat i et kabel for
at få kontakt. På den måde reducerer man i hvert fald antallet af
fejlkilder.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-03 21:54

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> efter en reset.) Dog mindes jeg at jeg også måtte ha' fat i et kabel for
> at få kontakt. På den måde reducerer man i hvert fald antallet af

Jeg vil bare sige, at jeg har fået ordnet den. Jeg lavede en hård reset
og installerede software igen via kabel. Den ville ikke acceptere DHCP,
så jeg skulle indtaste IP-numre, som jeg fandt i en glimrende artikel
hos Apple. Det er rart, at den slags er dokumenteret.
--
Henrik Münster
Esbjerg