Hvordan pokker får jeg en OS 9 ind
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 26-02-03 10:12

Jeg er vitterlig i vildrede. Jeg har installeret OS X på en iMac, men
får at kunne fx. køre AppleWorks skal der også være en 9'er.

Ligegyldigt hvad så kan jeg ikke få lov til at installere OS 9.X !!

Der er et classic logo i OS X, men det kan ikke starte op, hvilket jo er
meget naturligt, da den OS X jeg har installeret ikke indeholder 9.
Imidlertid jeg jeg op til flere OS 9 og 9.X CD'ere, men ingen af dem vil
lade sig installere.

Ideer ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Lind

Dato : 26-02-03 10:22

> [...]
> meget naturligt, da den OS X jeg har installeret ikke indeholder 9.
> Imidlertid jeg jeg op til flere OS 9 og 9.X CD'ere, men ingen af dem vil

Kun et skud, Jesper.....prøv at slette X - læg 9 ind først, og læg så X
ind? ELLER - læg X ind igen MED 9´eren i.
M.
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 26-02-03 12:20

> Ideer ?

Kan du slet ikke boote fra din OS 9 CD og installere?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 26-02-03 14:42

> Kan du slet ikke boote fra din OS 9 CD og installere?

Jeg kan godt boote fra en 9.1 CD, men ikke installere.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Michael Holm

Dato : 26-02-03 14:26

> Jeg er vitterlig i vildrede. Jeg har installeret OS X på en iMac, men
> får at kunne fx. køre AppleWorks skal der også være en 9'er.

Hvilken Appleworks version er det, der er jo en gratis opdatering til en
af dem som så også kører OS X - hov det lyder da i det hele taget
mærkeligt - fulgte der ikke en Appleworks med på din OS X cd'er ?

> [...]
> meget naturligt, da den OS X jeg har installeret ikke indeholder 9.
> Imidlertid jeg jeg op til flere OS 9 og 9.X CD'ere, men ingen af dem vil

Hvis du formateret harddisken da du installeret OS X og "glemte" at
installeret driver til OS 9, kan du ikke installere OS 9. og såvidt jeg
ved kan du ikke installere driverne efterfølgende uden at reinstallere
OS X lidt surt lavet af Apple, men OS 9 skal jo ud

Hvis du har installeret driverne, kan du jo over netværk eller Firewire
trække en OS 9.2.2.Systemfolder over på din OS X mac - det fungere oftes
fint !

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 26-02-03 14:42

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> Hvilken Appleworks version er det, der er jo en gratis opdatering til en
> af dem som så også kører OS X - hov det lyder da i det hele taget
> mærkeligt - fulgte der ikke en Appleworks med på din OS X cd'er ?

Nej det gjorde der ikke. Som jeg forstår det kan AppleWorks slet ikke
køre uanset version, hvis ikke OS 9 er installeret.

> [...]
> ved kan du ikke installere driverne efterfølgende uden at reinstallere
> OS X lidt surt lavet af Apple, men OS 9 skal jo ud

Ved installation af OS X fik jeg ikke den valgmulighed.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Michael Holm

Dato : 26-02-03 14:54

> Nej det gjorde der ikke. Som jeg forstår det kan AppleWorks slet ikke
> køre uanset version, hvis ikke OS 9 er installeret.
Det er noget pjat ! AppleWorks kører fint uden, en kasse carl special
på det !

hvordan har du fået Appleworks ind på maskinen (det har du måske ikke ?)

> Ved installation af OS X fik jeg ikke den valgmulighed.

formateret du eller slettede på nogen måde harddisken før/under
installation, med andre ord hvad gjorde du for at forberede OS X
installationen ??

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 26-02-03 19:42

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> Det er noget pjat ! AppleWorks kører fint uden, en kasse carl special
> på det !

Jeg spurgte Finn Løvenkrands og han blev i tvivl om det overhovedet
kunne lade sig gøre.

> hvordan har du fået Appleworks ind på maskinen (det har du måske ikke ?)

Nej jeg kan ikke få AppleWorks installeret overhovedet.

> formateret du eller slettede på nogen måde harddisken før/under
> installation, med andre ord hvad gjorde du for at forberede OS X
> installationen ??

Jeg slettede harddisken med en OS 9 CD og så installerede jeg OS X.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Michael Holm

Dato : 26-02-03 19:59

> Jeg spurgte Finn Løvenkrands og han blev i tvivl om det overhovedet
> kunne lade sig gøre.

Det kan den, på alle nye installationer kører vi rent OS X !

> Jeg slettede harddisken med en OS 9 CD og så installerede jeg OS X.

nu er det jo 100 år siden jeg har formateret med en OS 9 CD , men skal
man ikke vægle om man vil opdatere driverne ? Det lyder som om du ikke
har fået driverne ind ! En anden gang kan du vælge at formatere fra OS
X cd'en...

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 26-02-03 22:17

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> Det kan den, på alle nye installationer kører vi rent OS X !

OK, så er der håb endnu.

> [...]
> man ikke vægle om man vil opdatere driverne ? Det lyder som om du ikke
> har fået driverne ind ! En anden gang kan du vælge at formatere fra OS

Jeg har 2 versioner af OS X - den ene kunne slet ikke formatere - den
anden har jeg ikke prøvet med.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 26-02-03 23:36

> Nej det gjorde der ikke. Som jeg forstår det kan AppleWorks slet ikke
> køre uanset version, hvis ikke OS 9 er installeret.

AW kan sagtens køre alene i X, men (v. 6.0) kræver svjv 9 for at blive
installeret. Har for nylig siddet med samme problem.

--
Mikkel Pagh
Berlin

Fra : Michael Holm

Dato : 27-02-03 08:27

Mikkel Pagh <spiced.pork@ham.com> wrote:

> AW kan sagtens køre alene i X, men (v. 6.0) kræver svjv 9 for at blive
> installeret. Har for nylig siddet med samme problem.

surt - man skal havde fat i 6.2.2 den har en os X installer !

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk