Hvorfor vælge PostScript?
Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 21-02-03 09:31

Jeg er tæt på at købe en Laserwriter 16/600 med ethernetadapter til
vores OSX-maskiner, men konen bakker pga. prisen i forhold til en ny
USB-laserprinter fra HP eller Epson.
Men de små laserprintere indeholder ikke postscript - de gør ligesom
inkjet'erne - deler billedet i små punkter.
Jeg siger til konen: Postscript er meget bedre, der er alt ligesom
vektorgrafik - ingen uskarpheder selvom du forstørrer og vrider.
Konen: Jeg forstørrer eller vrider ikke mit print. Jeg skriver det på
maskinen og trykker print. Hvad er det for et program, jeg skal bruge
efter Word og inden printeren?! Og hvorfor?
Mig: tavs

Hvorfor egentlig postscript? Hvis man skriver fra works, word og web, så
er det vel ligemeget?! Jeg arbejder aldrig i noget, der ligner indesign
og sådan.
Og hvornår i printprocessen optræder postscript? Er det noget automatisk
noget, som på jysk ligeså godt kunne hedde printerdriver?

Jeg synes ikke at få meget hjælp på adobes sider:
Adobe postscript translates your great ideas into print - exactly as you
intended.
Men det er så osse version 3 de skriver om. Den brugte printer har kun
version 2?!
--
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 21-02-03 09:52

Poul Skovmand Thingholm <fjern_pst@phenomen.dk> wrote:

> Jeg er tæt på at købe en Laserwriter 16/600 med ethernetadapter til
> vores OSX-maskiner, men konen bakker pga. prisen i forhold til en ny
> USB-laserprinter fra HP eller Epson.

Hvad er da prisen på den brugte 16/600

> [...]
> maskinen og trykker print. Hvad er det for et program, jeg skal bruge
> efter Word og inden printeren?! Og hvorfor?

Hun har sikkert ret ud fra hendes behov.

> Mig: tavs
>
> Hvorfor egentlig postscript? Hvis man skriver fra works, word og web, så
> er det vel ligemeget?! Jeg arbejder aldrig i noget, der ligner indesign
> og sådan.

Med mindre man modtager filer i EPS-format ell.lign fra andre eller selv
anvender grafiske programmer, Quark, Photoshop, Indesign, Illustrator
etc. er tilværelsen af PS nok ligegyldig.

> Og hvornår i printprocessen optræder postscript?

Det optræder allerede ved arkiveringen i programmerne.
F.eks. EPS i Photoshop, Illustrator.
Udskrivning af arkiver indeholdende EPS til en non-ps-printer resulterer
i heldigste fald i lavtopløste gengivelser.

I de fleste tilfælde kan mgl. Postscript klares ved først at fremstille
en PDF og derefter printe den i stedet.

>Er det noget automatisk
> noget, som på jysk ligeså godt kunne hedde printerdriver?

Se evt. mit svar tidligere til Morten ang. Postscript.

> [...]
> intended.
> Men det er så osse version 3 de skriver om. Den brugte printer har kun

16/600 er jo S/H og de fleste væsentlige nyheder i level 3 er
farvemuligheder, highend-muligheder og specielle PDF-muligheder.

--
preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 21-02-03 10:18

Preben Boedker Nielsen <null@device.dk> wrote:

> Hvad er da prisen på den brugte 16/600

2000,-

> Hun har sikkert ret ud fra hendes behov.

Dvs. fra almindelige tekstbehandlinger gemmer man jo ikke i EPS men hvis
man er grafiker, så... Jeg tror, at jeg er med nu...

> [...]
> en PDF og derefter printe den i stedet.
>
> Se evt. mit svar tidligere til Morten ang. Postscript.

Er læst nu. Fandt det ikke før (ved søgning på "printer" eller
"postscript" - skulle nok søge i selve meddelelsen istedet for subject)
Men det er jo alt i alt ikke så godt for min rådgivning af vores
fælleskøb. Nu vil hun have en rasta-mand, og jeg har ingen argumenter
for en post-mand.
--
Poul ST

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-02-03 10:45

Poul Skovmand Thingholm wrote:

> Dvs. fra almindelige tekstbehandlinger gemmer man jo ikke i EPS men hvis
> man er grafiker, så... Jeg tror, at jeg er med nu...

Jeg vil mene, at en PostScript printer har nogle fordele, som
Preben Boedker Nielsen overser.

En PS-printer laver generelt flottere print af billeder, og PS
kræver færre DPI, d.v.s. at en PostScript printer kan lave et
større print af en given billedfil.

En PS-printer har en processor og hukommelse, der gør at den
selv laver alt arbejdet, den skal ikke bruge computerens pro-
cessor, og den kan hurtigt printe flere eksemplarer af den
samme opgave.

En PS-printer med netkort, kan deles af flere maskiner over net-
værket, en USB-printer kan godt gøres fælles, men det vil kun
virke, når den maskine den sidder på er tændt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 21-02-03 11:09

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> En PS-printer laver generelt flottere print af billeder, og PS
> kræver færre DPI, d.v.s. at en PostScript printer kan lave et
> større print af en given billedfil.

Men det gælder kun "rigtig" grafik?! Ikke bitmaps som jeg typisk henter
over nettet og klistrer ind i dokumenterne (f.eks. opgaver til
undervisning - er godt nok pt. arbejdsløs, derfor den store opmærksomhed
på hvorvidt printeren helt er pengene værd).
En tekstside printes ikke bedre ud fra et almindeligt tekstprogram,
eller udnytter f.eks. Word og Appleworks postscript i deres printjob?

> En PS-printer har en processor og hukommelse, der gør at den
> selv laver alt arbejdet, den skal ikke bruge computerens pro-
> cessor, og den kan hurtigt printe flere eksemplarer af den
> samme opgave.

Det er en fordel, men det er til hjemmebrug, hvor det ikke helt er
valuta for pengene den slags.

> En PS-printer med netkort, kan deles af flere maskiner over net-
> værket, en USB-printer kan godt gøres fælles, men det vil kun
> virke, når den maskine den sidder på er tændt.

Det er en klar fordel. Den gemmer jeg til konen.
--
Poul

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-02-03 12:20

Poul Skovmand Thingholm wrote:

> En tekstside printes ikke bedre ud fra et almindeligt tekstprogram,
> eller udnytter f.eks. Word og Appleworks postscript i deres printjob?

Jeg aner ikke en dyt om tekstbehandlingsprogrammer som Word
og Appleworks, så jeg kan ikke sige, om du fra disse program-
mer får pænere print på en PostScript printer.

Men det er jo sådan, at man bruger Apple's printerdriver, og
den understøtter PostScript, så på en eller måde får man nok
glæde af den bedre grafik håndtering.

Du kan sagtens finde en brugt PostScript printer i samme pris-
niveau som en ny laserprinter uden PS, men det er jo lidt af
et spil, du får jo ikke to års garanti på en brugt PS-printer.

Jeg har selv en Apple LaserWriter Pro 630, som jeg har købt
brugt, den har kun kørt ca. 21.000 print, og da der nominelt
er en halv mill. print i den model, så er den jo næsten "ny".

En lidt speciel fordel ved LaserWriter Pro 630 er, at den har
2 / 3 papirmagasiner, og at tonerpartronen er kæmpe stor og
den holder til 4 - 5 gange så mange print, som tonerpartroner
de små printere, men prisforskellen er kun nogle få hundrede
kroner.

Den vildt dyre løsning er faktisk en billig jet-ink printer,
selve printeren får man jo næsten forærret, men blækpartro-
nerne koster kassen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 21-02-03 12:53

> [...]

> En PS-printer laver generelt flottere print af billeder, og PS
> kræver færre DPI, d.v.s. at en PostScript printer kan lave et

Måske.
Har du prøvet en sammenligning.

> En PS-printer har en processor og hukommelse, der gør at den
> selv laver alt arbejdet, den skal ikke bruge computerens pro-
> cessor, og den kan hurtigt printe flere eksemplarer af den
> samme opgave.

Processor, hukommelse har jo ikke noget at gøre med tilstedeværelsen af
Postscript

> En PS-printer med netkort, kan deles af flere maskiner over net-
> værket, en USB-printer kan godt gøres fælles, men det vil kun
> virke, når den maskine den sidder på er tændt.

Netkort, netværk og USB har heller ikke noget med PS at gøre.

Jeg har i øvrigt selv en LW 16/600, som jeg er meget tilfreds med.
Nu er jeg jo også grafiker.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 21-02-03 13:36

Preben Boedker Nielsen <null@device.dk> wrote:

> Jeg har i øvrigt selv en LW 16/600, som jeg er meget tilfreds med.

Det er præcis sådan en, som jeg kan købe. På
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=112501 (deres side om
16/600'eren) står, at den har 3 porte:
Ports:
LocalTalk
Ethernet
Centronics parallel

Hende, som jeg kan købe den af, sagde at hun havde sådan et ekstra
stik/adapter, der fik den på ethernettet. I skrivende stund kan jeg ikke
lige fatte det.
Og er der flere 16/600'ere derude? Jeg gik nemlig udfra, at der kun var
en og ikke f.eks. PS eller PRO eller sådan noget.
--
Poul

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-02-03 13:43

On Fri, 21 Feb 2003 13:36:08 +0100, fjern_pst@phenomen.dk (Poul
Skovmand Thingholm) wrote:

>Hende, som jeg kan købe den af, sagde at hun havde sådan et ekstra
>stik/adapter, der fik den på ethernettet. I skrivende stund kan jeg ikke
>lige fatte det.

Ethernet-tilslutningen på printeren er en AAUI-port, og den kræver en
transciever med den ønskede port (RJ-45 eller BNC) for at blive
tilsluttet til netværket.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-02-03 14:06

Poul Skovmand Thingholm wrote:

> Hende, som jeg kan købe den af, sagde at hun havde sådan et ekstra
> stik/adapter, der fik den på ethernettet. I skrivende stund kan jeg ikke
> lige fatte det.

Den pågældne printer har Ethernet, men dens Ethernet port er
en AAUI-port, som kræver en lille tranciver med et RJ45 stik.

Førhen havde alle Apple's produkter en AAUI-port, det gjorde
det muligt, at vælge imellem flere typer Ethernet, men nu om
stunder er der nok ikke nogen der kører thin coax.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-02-03 14:55

Poul Skovmand Thingholm wrote:

> Det er præcis sådan en, som jeg kan købe. På
> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=112501 (deres side om
> 16/600'eren) står, at den har 3 porte:

Hvad skal du gi' for den....?

Husk at teste den grundigt, der er jo ikke garanti på en brugt
printer.

Lav nogle print og se hvordan den printer, lav et feldt i max.
print størrelse, og deffiner det som 50% og 100% sort, se på
om det står jævnt og ensartet, gnid på printet med en finger,
så du kontrollerer, at toneren er brændt ordenlig fast.

Lyt til printeren når den printer, den er ikke lydløs, men den
må ikke støje med mislyde, høje pivende og hylende lyde.

Åben dæklerne i toppen og bagpå op, og kik ind i printeren, den
må ikke være fyldt med støv og snavs.

Se på helhedsindtrykket, fremstår printeren pæn, ren og velholdt,
eller er den et lig, der er tørret af udvendig, men stadig er
snavset inde i papirbakken, og hvor man ka' se masser af støv
nede i ventilatoren.

Og tænk så på, at en ny tonerpatron til en LaserWriter 16/600
koster ca. 800 kr., og du aner ikke om der er 100 eller 5.000
print tilbage i den patron, der sidder i printeren.

Jeg ved ikke om du kan stole på printtælleren, på nogle prin-
tere kan den nulstilles, andre kan måske oplyse om det også
gælder for en LaserWriter 16/600.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 21-02-03 15:18

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvad skal du gi' for den....?

2000,-

> Husk at teste den grundigt, der er jo ikke garanti på en brugt
> printer.

Den er i Ballerup, jeg er i Ribe

> [...]
>
> Jeg ved ikke om du kan stole på printtælleren, på nogle prin-
> tere kan den nulstilles, andre kan måske oplyse om det også

Gode råd. Jeg vil se hvad jeg kan gøre for at tjekke den.
Hun siger, at den har kørt en 30.000 print (står til 450.000 på Apples
sider) og at den nuværende toner er cirka halv fuld.
Er tonerne specielt dyre til Apples ældre printere?
--
Poul

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-02-03 15:55

Poul Skovmand Thingholm wrote:

> Er tonerne specielt dyre til Apples ældre printere?

Næ - de bruger standard tonerpatroner, min printer skal
ha' en Canon EP-E, det handler om, at patronerne er større
og bygget til at levere 5 - 7 gange så mange print, som
patronerne til de små billige printere.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-02-03 17:08

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Næ - de bruger standard tonerpatroner, min printer skal
> ha' en Canon EP-E

Det er samme patron til 16/600, 600 Pro og 630 Pro.
--
Preben Bødker Nielsen . preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-02-03 17:08

> Den er i Ballerup, jeg er i Ribe

Det er jo "lige ved siden af" Niels Ebbesen

Sorry, hvis jeg antyder nogle muligheder.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-02-03 18:35

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Det er jo "lige ved siden af" Niels Ebbesen
>
> Sorry, hvis jeg antyder nogle muligheder.

Det ka' I godt glemme, jeg vil godt stille viden til rådighed,
men jeg vil ikke på'ta mig det ansvar, at vurdere og garantere
for en brugt printer, det vil jo kræve at jeg skiller den ad
og tjekker alting, og det vil ikke udelukke, at laseren går i
udu to dage efter at den er kommet til Ribe.

Når man køber brugt, så er det game, og man kan desværre ikke
vinde hver gang, men når jeg ser samlet på mine køb af brugt
hardware, så er besparelsen hjemme.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-03 03:40

In article <1fqql09.32emc6105f9ztN%fjern_pst@phenomen.dk>, Poul Skovmand Thingholm wrote:
> [...]
> sider) og at den nuværende toner er cirka halv fuld.
> Er tonerne specielt dyre til Apples ældre printere?

Skiftede fuser for omkring 200 kr i en efter ca. 5500000 print, og den
anden var stadig OK efter små 400k print.

Privat har jeg lige betalt ca. 3300 for en ny LaserJet 2100 med
PS level 2. Betalte 1000 kr i forhold til konkurrenterne for at
være sikker på den virker med alle andre styresystemer jeg kan
finde på uden ekstra driver !!!!

EP-E toneren er faktisk ret billig. Du kommer under 5 øre/side i toner.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-02-03 10:50

"Povl H. Pedersen" wrote:

> EP-E toneren er faktisk ret billig. Du kommer under 5 øre/side i toner.

Enig - EP-E toneren er kun relativ dyr, fordi den er bygget
til at levere mange tusinde print.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-02-03 11:59

On Fri, 21 Feb 2003 10:18:29 +0100, fjern_pst@phenomen.dk (Poul
Skovmand Thingholm) wrote:

>Nu vil hun have en rasta-mand, og jeg har ingen argumenter
>for en post-mand.

Hvad med "de små billige printere er noget skod, der hurtigt går i
stykker"?

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 21-02-03 12:10

> Hvad med "de små billige printere er noget skod, der hurtigt går i
> stykker"?

Går laserprintere i den billige ende (2500,-) hurtigt i stykker? Det har
jeg ikke hørt om. Jeg/vi kigger ikke efter blækprintere.
-- Poul

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-02-03 12:46

On Fri, 21 Feb 2003 12:09:53 +0100, fjern_pst@phenomen.dk (Poul
Skovmand Thingholm) wrote:

>Går laserprintere i den billige ende (2500,-) hurtigt i stykker?

Ja.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-02-03 13:35

Poul Skovmand Thingholm wrote:

> Går laserprintere i den billige ende (2500,-) hurtigt i stykker?
> Det har jeg ikke hørt om. ....cut....

Printere er bygget til at kunne levere x-antal print, og de
små billige laserprintere er slidt op, når de har lavet 20 -
30.000 print.

Hvis man har teknisk flair, så man selv løbende kan rense,
pudse og smøre printeren, så kan man med lidt held få 2 - 3
gange så mange print ud af maskinen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-03 03:45

In article <ph1c5vgka04m4hllfnm4j4o89bsr62fref@4ax.com>, Martin Edlich wrote:

> Hvad med "de små billige printere er noget skod, der hurtigt går i
> stykker"?

Det er løgn, men en ny fuser/rulle til de billige printere koster
ca. 1500 kr. Så hvis man forventer at printe mere i printerens levetid,
så er dem med komplet toner billigere (HP etc). Det er sgu dyrt
at betale 1500 kr for hver 18-20-30 tusinde sider på en brother,
oki, etc.

Så hellere en HP og så selv fylde toneren, og nå en pris på 7 øre
pr stk for 20000 kopier. Inkl. ny toner/rulle for hver 6000 print

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-03 21:15

I <m24r6u6drm.fsf@sputnik.janus.dk> Janus Sandsgaard ytrede:

> Ja, det er meget sært. Eneste faktor jeg kan komme i tanke om er, at
> jeg udskriver over et tre meter langt USB-kabel, og at det måske er
> blevet snoet ud af kagen under skrivebordet.

Det er da muligt. Jeg mener at kunne huske at jeg skrev at det lignede
interferens og så klog som jeg er, har jeg jo nok ret.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-02-03 21:21

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Det er da muligt. Jeg mener at kunne huske at jeg skrev at det
> lignede interferens og så klog som jeg er, har jeg jo nok ret.

Ja, du snakkede klogt om inteferens, så jeg tænkte i de baner, da jeg
reorganiserede min kabler. Der har nok være tale om en kombination af
fejl, for jeg begyndte først at printe rene sider efter noget tid.

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: Medio september 2003

Fra : Morten Lind

Dato : 21-02-03 15:22

> [...]

> Men det er jo alt i alt ikke så godt for min rådgivning af vores
> fælleskøb. Nu vil hun have en rasta-mand, og jeg har ingen argumenter

*LOL* *LOL* ......Hvad hedder affald på
Jamaica??.......(nørrebro-accent): RASTAR, MAND!
M.
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-03 15:31

Poul Skovmand Thingholm <fjern_pst@phenomen.dk> wrote:

> 2000,-

Billigt for en ethernet printer.
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-02-03 16:07

Per Rønne wrote:

> Billigt for en ethernet printer.

Jeg har ikke 100% føling med brugtpriser på printere, men
2.000 kr. for en PostScript printer med Ethernet lyder
umiddelbart meget billigt - næsten for billigt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-03 16:55

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg har ikke 100% føling med brugtpriser på printere, men
> 2.000 kr. for en PostScript printer med Ethernet lyder
> umiddelbart meget billigt - næsten for billigt.

Jeg gav 16.000 for min, men den var også ny. Og med duplex-enhed.

HP LaserJet 4050N.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Lind

Dato : 21-02-03 18:32

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg har ikke 100% føling med brugtpriser på printere, men
> 2.000 kr. for en PostScript printer med Ethernet lyder
> umiddelbart meget billigt - næsten for billigt.

Så har jeg da også været heldig......jeg har byttet mig til en
LW12/640PS for en StyleWriter 2500.

Dertil skal siges, at SW´eren var splinterny og LW´eren er fra 1995 med
34000 prints i bagagen, men den er god

Problemet med mig er bare, at når jeg får sådan noget ind af døren, vil
jeg gerne have noget større/bedre, så nu vil jeg gerne ha´ en
farvelaser, men deeeeet

Held & lykke med den fra
Morten

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-02-03 19:08

Morten Lind wrote:

> Problemet med mig er bare, at når jeg får sådan noget ind af døren, vil
> jeg gerne have noget større/bedre, så nu vil jeg gerne ha´ en
> farvelaser, men deeeeet

Laserprintere dur ikke til farver....!

Hvis du vil lave flotte farveprint, så skal det være jet-ink
og sublimationsprintere, men de er desværre meget dyre i for-
brug af farver specielle papirer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 21-02-03 21:30

in article 3E566ADD.366B8191@niels-ebbesen.net, Niels Ebbesen at
info@niels-ebbesen.net wrote on 21/02/03 19:07:

> Laserprintere dur ikke til farver....!

Nå hvorfor ikke?

--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-02-03 22:00

Peter Kiil wrote:

> Nå hvorfor ikke?

Fordi farvelaserprint ikke er særligt flotte, de mørke om-
råder med meget farve, bliver blanke og skinnende, et andet
problem er, at laser-tonere ikke er transperente, som off-
set og jetink farver, så de bliver ikke blandet på den
samme måde.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 21-02-03 19:40

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Held & lykke med den fra

Nu skal jeg jo lige have den først. *suk*
Postdanmark tager 89,- for 20 kg gods og det er tæt på printerens vægt.
Iøvrigt står din LW til at være introduceret i midten af 96 så den du
har købt den af, må have haft gode forbindelser...
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=112508
--
Poul

Fra : Morten Lind

Dato : 21-02-03 19:49

> [...]

> Iøvrigt står din LW til at være introduceret i midten af 96 så den du
> har købt den af, må have haft gode forbindelser...

Ja, nu havde jeg jo ikke lige KØBT den - men byttet med en anden...og
jeg har set forkert - (mig og cifre) - den er fra januar 1997 -

Morten

Fra : [5220] maciek

Dato : 22-02-03 01:55

> 2000,-

For denne pris kan du købe min 12/640 maskine, med 30.000 print på
bagen, 32mb ram, duplex, ekstra papirbakke
bla bla bla... utrolig flot stand.
Hvis du har en printer uden postscript, kan du ikke printe fra en Mac.
Jeg har en HP LaserJet 4si (kæmpe fætter med duplex, 2x500 ark osv osv.)
men den kan desværre ikke skrive andet end volapyk ud når jeg beder den
om at skrive noget fra osx eller os9 for den sags skyld...

mvh. Maciek

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 22-02-03 12:29

[5220] maciek <macfreak_slet_@tiscali.dk> wrote:

> For denne pris kan du købe min 12/640 maskine, med 30.000 print på
> bagen, 32mb ram, duplex, ekstra papirbakke
> bla bla bla... utrolig flot stand.

Hvorfor skulle den være bedre end en 16/600?
(jeg har ikke forstand på det)
--
Poul

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 22-02-03 12:52

Poul Skovmand Thingholm <fjern_pst@phenomen.dk> wrote:

> Hvorfor skulle den være bedre end en 16/600?
> (jeg har ikke forstand på det)

Og hvad er en duplex-enhed (for at understrege det i parentes) ?!
--
Poul

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-03 12:50

In article <1fqs802.1hh0c4k1sqckikN%fjern_pst@phenomen.dk>, Poul Skovmand Thingholm wrote:

> Hvorfor skulle den være bedre end en 16/600?
> (jeg har ikke forstand på det)

Duplex = kan selv printe på begge sider af papiret.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-02-03 13:10

fjern_pst@phenomen.dk (Poul Skovmand Thingholm) writes:

> Hvorfor skulle den være bedre end en 16/600?

Mere ram, hurtigere processor og mulighed for duplex.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 22-02-03 14:02

"[5220] maciek" wrote:

> Hvis du har en printer uden postscript, kan du ikke printe fra en Mac.

Sikke noget sludder.
Jeg har en HP PSC 950 - en alt-i-et maskine. Fax-scanner-kopi-og printer.
Den printer alt fra alle progammer - undtaget eps filer - brug tiff i
stedet.
Og kvaliteten - fotografen er misundelig.
På tilbud i Bilka i næste uge - knap 2500,- kr. Og den er pengene værd.
Kører både PC og Mac via USB.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 22-02-03 14:25

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> Og kvaliteten - fotografen er misundelig.
> På tilbud i Bilka i næste uge - knap 2500,- kr. Og den er pengene værd.

Yes, men det er en blæk-børge. De billigste laser ser ud fra
producenternes sites ikke ud til at køre på mac. Dog ser HP ud til at
deres nyeste gør på deres produktblade, men ikke i
driver-download-sektionerne?!
--
Poul

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-03 18:18

Poul Skovmand Thingholm <fjern_pst@phenomen.dk> wrote:

> De billigste laser ser ud fra producenternes sites ikke ud til at køre på
> mac.

Er det ikke generelt sådan at kun de dyrere produkter forsynes med
mac-drivere, og det uanset det er usb eller ethernet - eller skal køre
over en PCs parallelport [hvor man jo så kunne »dele« den igennem].

Hvorfor mon egentlig?
--
Per Erik Rønne

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-02-03 14:47

[5220] maciek <macfreak_slet_@tiscali.dk> wrote:
> Hvis du har en printer uden postscript, kan du ikke printe fra en Mac.

Den sætning lader vi lige stå et øjeblik!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-02-03 16:04

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Den sætning lader vi lige stå et øjeblik!

Hvorfor det, sætningen er jo noget vrøvl, og den postulerer
også noget sludder...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Lind

Dato : 22-02-03 16:31

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvorfor det, sætningen er jo noget vrøvl, og den postulerer
> også noget sludder...!

Det er jo nok også derfor, Niels.....ironi, du véd - dansk
nationalsport
M.

Fra : [5220] maciek

Dato : 23-02-03 02:27

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Den sætning lader vi lige stå et øjeblik!
Så vær lige venlig at sende mig en udførlig manual (for idioter) til
hvordan jeg får en HP LaserJet 4si (uden PostScript) til at printe fra
OSX...
mvh. maciek

Fra : Peter Kiil

Dato : 23-02-03 02:42

in article 1fqtarc.s67fkin315wwN%macfreak_slet_@tiscali.dk, [5220] maciek at
macfreak_slet_@tiscali.dk wrote on 23/02/03 2:27:

> Så vær lige venlig at sende mig en udførlig manual (for idioter) til
> hvordan jeg får en HP LaserJet 4si (uden PostScript) til at printe fra
> OSX...
> mvh. maciek

Det er muligt det ikke lader sig gøre med netop din printer, men der findes
altså mange tilfælde hvor det fint fungerer. I sidste uge satte jeg en Epson
AcuLaser C2000 op med OS X uden problemer, og den har ikke PostScript.

--
/peter

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 23-02-03 03:31

macfreak_slet_@tiscali.dk ([5220] maciek) writes:

> Så vær lige venlig at sende mig en udførlig manual (for idioter) til
> hvordan jeg får en HP LaserJet 4si (uden PostScript) til at printe fra
> OSX...

Sjovt, den står ellers nævnt på
http://www.apple.com/macosx/upgrade/printers.html
og HP selv mener også at det burde kunne lade sig gøre:
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDescription.jsp?locale=en_US&prodNum=C2010A&lang=English+%28US%29&basePartNum=lj606&locBasepartNum=lj606en&os=Mac+OS+X&tech=

Det virker dog som om, at begge sider stiltiende antager, at printeren
har postscript modul installeret.

I det tilfælde er der sikkert kun tilbage at tygge sig gennem
installationsvejledningen til ghostscript og HP's PCL drivere på
http://hpinkjet.sourceforge.net/

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 23-02-03 15:55

> [...]

> Så vær lige venlig at sende mig en udførlig manual (for idioter) til
> hvordan jeg får en HP LaserJet 4si (uden PostScript) til at printe fra

Synes du virkelig, at dine problemer med een bestemt printer, berettiger
til en generalisering som:

Fra : [5220] maciek

Dato : 24-02-03 13:41

> [...]

> til en generalisering som:
> "Hvis du har en printer uden postscript, kan du ikke printe fra en Mac"?

Nu har jeg altså prøvet med mere end 3 forskellige printere.
Minolta Pagepro 6 u. PS (delt igennem windows)
Minolta Pagepro 6L u. PS (delt igennem windows)
HP LaserJet 4 u. PS (netværk + delt igennem windows)
HP LaserJet 4si u. PS (netværk + delt igennem windows)

Blækprintere er ikke noget problem, men tilsyneladende er der
komplikationer med laserprintere som ikke har post-script (PS modul) i
sig. Når jeg sender et printerjob til en af ovenstående printere,
spytter den bare en masse sider ud med en masse tekst på, som jeg ikke
selv har skrevet. Blandt ordene kommer der noget kildekode for Adobe
Post Script.

TIL ALLE HERINDE DER BLIVER VED MED AT HØVLE PÅ MIG:

> [...]

> til en generalisering som:
> "Hvis du har en printer uden postscript, kan du ikke printe fra en Mac"?

I postscript forefindes også kommunikationsprotokoller til appletalk,
hvilket apple maskiner bruger til printerkommunikation. Hvis en
producent har en printer uden postscript, og vedkommende vil have
printeren til at virke på en Apple maskine, skal han SELV skrive en
driver til sin printer. (derfor denne sjældenhed med kun den dyre
prisklasse som er kompatibel med apple)

> [...]
> mac-drivere, og det uanset det er usb eller ethernet - eller skal køre
> over en PCs parallelport [hvor man jo så kunne »dele« den igennem].

Apple har en indbygget driver i styresystemet, som hedder LaserWriter 8.
Denne driver kan kun skrive til postscript-kompatible printere.

DERFOR: Jeg kan sagdens generalisere mht. postscript i printere og apple
kompatibilitet. Og så synes jeg i øvrigt at *inden* I kommer med sådanne
bemærkninger, skulle I prøve at læse lidt på lektien først.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 24-02-03 13:52

Hej Freak

Ville du af med den der 12/640'er?!
--
Poul

Fra : [5220] maciek

Dato : 24-02-03 14:01

Poul Skovmand Thingholm <fjern_pst@phenomen.dk> wrote:

> Hej Freak
>
> Ville du af med den der 12/640'er?!
Jeg er da frisk på en handel...
mvh. Maciek

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-02-03 14:00

On Mon, 24 Feb 2003 13:41:26 +0100, macfreak_slet_@tiscali.dk ([5220]
maciek) wrote:

>DERFOR: Jeg kan sagdens generalisere mht. postscript i printere og apple
>kompatibilitet.

På grundlag af 3 printere og een person?

> Og så synes jeg i øvrigt at *inden* I kommer med sådanne
>bemærkninger, skulle I prøve at læse lidt på lektien først.

Prøvede du det jeg foreslog dig?

Fra : [5220] maciek

Dato : 24-02-03 14:13

> På grundlag af 3 printere og een person?

Jeg har 2 flasker vin til dig samt en returbillet med tog, hvis du kan
få det til at virke...
og ikke noget med at fuske med pdf filer
Når jeg siger "få det til at virke" mener jeg på en apple-måde, som alle
ville kunne finde ud af. Ikke noget med at endevende hele sourceforge
infobase, og skrive kryptiske koder i terminalen.

mvh. Maciek

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-02-03 14:26

On Mon, 24 Feb 2003 14:12:37 +0100, macfreak_slet_@tiscali.dk ([5220]
maciek) wrote:

> [...]
>ville kunne finde ud af. Ikke noget med at endevende hele sourceforge
>infobase, og skrive kryptiske koder i terminalen.

Hvad med en driver?
http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=439570
http://www.linuxprinting.org/show_driver.cgi?driver=ljet4

Du svarede i øvrigt ikke på om du havde prøvet det jeg foreslog.

MVH

MArtin Edlich

Fra : [5220] maciek

Dato : 24-02-03 14:15

> Prøvede du det jeg foreslog dig?
For mig er det både hurtigere, nemmere og billigere at købe et PS kort
til printeren. Måske vil jeg en dag prøve det, men jeg føler lidt at det
bliver en halv løsning, som ovenikøbet vil okkupere en hel del af min
tid. Jeg har det sådan, at en printer bare skal virke...

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-02-03 17:03

> [...]

> bliver en halv løsning, som ovenikøbet vil okkupere en hel del af min
> tid. Jeg har det sådan, at en printer bare skal virke...

Oversat:
Nej, jeg har ikke prøvet det du foreslog mig. Jeg indrømmer derfor,
at der ikke er noget til hindre for, at man fra Mac OS X maskiner kan
skrive ud på printere der ikke har Postscript. Jeg kan bare ikke
finde ud af det inden for tre timer.

Fra : [5220] maciek

Dato : 24-02-03 17:18

rThomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> [...]
> at der ikke er noget til hindre for, at man fra Mac OS X maskiner kan
> skrive ud på printere der ikke har Postscript. Jeg kan bare ikke

Hvad var det for en ordbog??
Det er nogle nyttige links, jeg har fået, og jeg har skam også prøvet
det nu. Printeren spytter et stykke hvidt papir ud. (der skulle have
stået noget tekst)
Tidsforbrug på dette projekt: 25min.
Virker projektet?: nej
Prøve igen?: senere

Jeg har altid været vant til at det er nemt at installere ting på en
apple. Det har nu vist sig at være mere besværligt end på en windows
maskine, og så skal man ovenikøbet stole på at opensource
udviklermiljøet gider at udvikle en driver....
Jeg er ikke pessimist, men jeg ved at PostScript er noget der bare dur,
og det uden fejl.

Jeg vil hermed komme med en lille rettelse til mit første udsagn (som
fik lov til at stå lidt tid):

Man kan godt få en printer som ikke har postscript til at virke på en
mac, men det kræver lidt sved og lidt knofedt, og man er ikke helt
sikker på om udfaldet vil virke i sidste ende.

Mvh. Maciek
ps. Jeg skal nok prøve at rode lidt mere med de drivere. Det kan være at
jeg kan spare mig selv købet af et PS modul til ca. 300kr.

Fra : Peter Kiil

Dato : 24-02-03 17:43

in article 1fqwaf9.18hpad91tpqwwxN%macfreak_slet_@tiscali.dk, [5220] maciek
at macfreak_slet_@tiscali.dk wrote on 24/02/03 17:17:

> [...]
> udviklermiljøet gider at udvikle en driver....
> Jeg er ikke pessimist, men jeg ved at PostScript er noget der bare dur,

Nu er en LaserJet 4Si jo ikke en helt ny printer, så derfor er det måske
ikke så mærkeligt hvis den ikke fungerer helt efter bogen. At det skulle
være mere besværligt end på Windows er vist heller ikke helt sandt. Der
findes tonsvis af ældre hardware der ikke er understøttet i Windows XP,
netop fordi det er bedaget.

--
/peter

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-02-03 17:43

macfreak_slet_@tiscali.dk ([5220] maciek) writes:

> Hvad var det for en ordbog??

"Dansk-Giftig Sarkasme, tredje udgave"

> Jeg vil hermed komme med en lille rettelse til mit første udsagn (som
> fik lov til at stå lidt tid):

Det er ofte svært at føre bevis på usenet, specielt hvis modbeviset
blot består af, at nogle skal demonstrere en enkelt sag hvor udsagnet
ikke holder. Vi er en hel del ordkløvere..

> ps. Jeg skal nok prøve at rode lidt mere med de drivere. Det kan være at
> jeg kan spare mig selv købet af et PS modul til ca. 300kr.

Overvej seriøst om det er besværet værd. Jeg ved ikke hvad din tid er
værd i kroner/timer, men med mindre du regner med at kunne genbruge
dine erfaringer, så lyder 300 kroner ikke som ret meget for noget, du
ved vil virke. Jeg købte min laserprinter med postscript af samme
årsag.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 22-02-03 20:36

[5220] maciek <macfreak_slet_@tiscali.dk> wrote:

> For denne pris kan du købe min 12/640 maskine, med 30.000 print på
> bagen, 32mb ram, duplex, ekstra papirbakke
> bla bla bla... utrolig flot stand.

Email skrevet til din adresse for at høre nærmere. Det lyder jo som om,
at det er en noget bedre maskine godt nok med samme dpi. Men du bor jo
nok osse helt derovre i østen?
Og hvis du vil sælge din for samme pris, så er den anden 16/600 nok ikke
så billig, som andre mente. Din har osse den der ethernet-port?!
--
Poul

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-02-03 20:37

I <1fqwaf9.18hpad91tpqwwxN%macfreak_slet_@tiscali.dk> [5220] maciek
ytrede:

> [...]
> Det er nogle nyttige links, jeg har fået, og jeg har skam også prøvet
> det nu. Printeren spytter et stykke hvidt papir ud. (der skulle have

Blevet klogere: ja, måske.
Prøvet noget nyt: ja.

> Jeg har altid været vant til at det er nemt at installere ting på en
> apple. Det har nu vist sig at være mere besværligt end på en windows
> maskine,

Har du prøvet at installere en StyleWriter 2500 på en Windows PC?

> og så skal man ovenikøbet stole på at opensource
> udviklermiljøet gider at udvikle en driver....

Så er det jo godt at man kan stole på dem, og så er det gratis.

> Jeg er ikke pessimist, men jeg ved at PostScript er noget der bare dur,
> og det uden fejl.

*host*

> [...]
> mac, men det kræver lidt sved og lidt knofedt, og man er ikke helt
> sikker på om udfaldet vil virke i sidste ende.

Hvis du nu skriver "laserprinter", så er du lidt tættere på sandheden.

> Mvh. Maciek
> ps. Jeg skal nok prøve at rode lidt mere med de drivere. Det kan være
> at jeg kan spare mig selv købet af et PS modul til ca. 300kr.

Hvis det ikke er et større beløb det drejer sig om, så ville jeg da så
afgjort købe modulet.

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-03 03:03

I <m2of53vjz2.fsf@sputnik.janus.dk> Janus Sandsgaard ytrede:
> Joda. Alt det som jeg skrev: Rensning, støvsugning, udskiftning af
> toner, udskrift af tomme sider m.m.m. - men lige pludselig hjalp det
> så.

Tjoe, men alt det havde du gjort og den virkede stadigvæk ikke. Der er
altså ikke sket noget fra virker ikke til virker?

> Uh! Jeg vil ikke vide mere.

Ha! Det kommer du til.

Fra : Morten Lind

Dato : 23-02-03 14:08

> I <m2of53vjz2.fsf@sputnik.janus.dk> Janus Sandsgaard ytrede:
>
> Tjoe, men alt det havde du gjort og den virkede stadigvæk ikke. Der er
> altså ikke sket noget fra virker ikke til virker?

> Ha! Det kommer du til.

Rolig Janus......Brug din sunde fornuft, naturlige dømmekraft(du har
valgt en Mac) og vær opmærksom......så går det hele af sig selv.

Og lad dig ikke overtale til mødregrupperne - find en musikalsk legestue
i stedet

Nej - spøg - jeg skal ikke råde dig mere end første sætning, men hysteri
er der meget af derude

Held & lykke Janus, til familien
Morten Lind

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-02-03 19:44

mortenlind@mac.com (Morten Lind) writes:

> Rolig Janus......Brug din sunde fornuft, naturlige dømmekraft(du
> har valgt en Mac) og vær opmærksom......så går det hele af sig selv.

Tak. Det skal jeg gøre. Det kan vel heller ikke passe, at kvinder har
monopol på intutition.

> Og lad dig ikke overtale til mødregrupperne - find en musikalsk
> legestue i stedet

Hvad er mødregruppe for noget, og hvornår og hvorfor går man til sådan
noget? Jeg har set noget der hedder "Fars legestue" på Nørrebro, hvor
man kan tage sit barn med hver tirsdag. Det forventer jeg at benytte
mig af, når jeg skal på orlov med ungen.

> Nej - spøg - jeg skal ikke råde dig mere end første sætning, men
> hysteri er der meget af derude

Det tror jeg gerne. Jeg holer mig til nogle få bøger med fakta, som er
meget skægge at læse.

> Held & lykke Janus, til familien

Mange tak.

-j

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 24-02-03 14:36

Hej Janus

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> [...]
> man kan tage sit barn med hver tirsdag. Det forventer jeg at benytte
> mig af, når jeg skal på orlov med ungen.

God idé, kender ikke noget til dén, men fedt at vi Macfædre passer vores
børn. (passe begge mine på 2 og 4 pt)

Også fra mig.

Skulle vi ikke bare lave en dk.kultur.forældre.med.mac+mad+drikke-gruppe
???

/Sebastian

> Mange tak.
>
> -j

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-02-03 15:00

On Mon, 24 Feb 2003 14:35:38 +0100, sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian
Adorján Dyhr) wrote:

>Skulle vi ikke bare lave en dk.kultur.forældre.med.mac+mad+drikke-gruppe

Fremragende ide, men vi må hellere skrive i fundatsen at det er
bandlyst at snakke om cykler - medmindre det er børnecykler eller
varecykler (til mad og drikke) naturligvis.

MVH

MArtin Edlich

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 25-02-03 18:25

> Fremragende ide, men vi må hellere skrive i fundatsen at det er
> bandlyst at snakke om cykler - medmindre det er børnecykler eller
> varecykler (til mad og drikke) naturligvis.

Skulle det være for Münsters "skyld" ,_)

Nå men i øvrigt, hvordan oprettet man en gruppe, og kan I hjælpe med en
seriøs og MEGET god argumentation ;_=

Hvordan er vi egl "fordelt" med børn?
Jeg har to knægte på 2 og 4

Måske vi skulle FUT'e et andet sted hen?
/Seb

Fra : Morten Lind

Dato : 25-02-03 19:35

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>

> Hvordan er vi egl "fordelt" med børn?
> Jeg har to knægte på 2 og 4
>
> Måske vi skulle FUT'e et andet sted hen?

To tøser.....8 & 10
M.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-02-03 20:12

sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) writes:

> Skulle det være for Münsters "skyld" ,_)

Og for min. Forventer bestemt at anskaffe mig en ladcykel (sorte
jernhest) når jeg får en unge.

> Nå men i øvrigt, hvordan oprettet man en gruppe, og kan I hjælpe med
> en seriøs og MEGET god argumentation ;_=

Læs om proceduren her:

http://www.usenet.dk/otd/

> Hvordan er vi egl "fordelt" med børn? Jeg har to knægte på 2 og 4

Jeg har een unge - på vej. Skal ikke kunne sige nogeyt om køn, men det
er jo også bare en social konstruktion.

> Måske vi skulle FUT'e et andet sted hen?

Ja, lad os indtage dk.familie.barn, som for tiden har besøg af Bo
Warming.. Tror godt gruppen kunne bruge nogle nye deltagere.

-j

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 26-02-03 00:13

Hej Janus

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Jeg har een unge - på vej. Skal ikke kunne sige nogeyt om køn, men det
> er jo også bare en social konstruktion.

Tihi, men til lykke, hvornår barsler hun?

> Ja, lad os indtage dk.familie.barn, som for tiden har besøg af Bo
> Warming.. Tror godt gruppen kunne bruge nogle nye deltagere.

Åh, nej, så skriver han bare til os også ,-() Han er godt nok træls -
hvordan slipper man af med ham?

/Sebastian

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-02-03 12:58

sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) writes:

> Tihi, men til lykke, hvornår barsler hun?

Vi er foreløbig fastsat til medio september.

> Åh, nej, så skriver han bare til os også ,-() Han er godt nok træls
> - hvordan slipper man af med ham?

Sættter ham i sit kill-filter.

-j

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 26-02-03 00:13

Hej Janus

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Og for min. Forventer bestemt at anskaffe mig en ladcykel (sorte
> jernhest) når jeg får en unge.

Så vil jeg bestemt foreslå dig at undersøge markedet for anhængere -
Burley kan anbefales.

/Seb
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-02-03 12:59

sadyhr@mail.tele.dk (Sebastian Adorján Dyhr) writes:

> Så vil jeg bestemt foreslå dig at undersøge markedet for anhængere -
> Burley kan anbefales.

Dem bryder jeg mig ikke så meget om. Kan ikke lide tanken om at ungen
er ude af syne, når man kører gennem trafikken i København. På en
ladcykel har man altid udsyn til barnet. Skal vi fortsætte i
børnegruppen?

-j

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 26-02-03 23:08

Hej Janus

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Dem bryder jeg mig ikke så meget om. Kan ikke lide tanken om at ungen
> er ude af syne, når man kører gennem trafikken i København. På en

Aah, lige dér færdes jeg jo ikke så tit; men det har du naturligvis ret
i. Vi bruger vores i Århuses yderkant og fra Århus til Slagelse over
Kalundborg, og dér er det nu fint.

> ladcykel har man altid udsyn til barnet. Skal vi fortsætte i
> børnegruppen?

Er gjort

/Sebastian

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-03-03 02:02

> Er gjort

Nej, ikke den. Jeg mener news:dk.familie-barn.

-j

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 03-03-03 13:36

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Nej, ikke den. Jeg mener news:dk.familie-barn.
>
> -j

Nåh, det var mig, der klumrede, jeg sætter den straks derover i stedet.

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-02-03 18:44

> [...]

> bandlyst at snakke om cykler - medmindre det er børnecykler eller
> varecykler (til mad og drikke) naturligvis.

Jeg er på. Det kræver selvfølgelig at vi kan dokumentere et behov i
form af noget trafik i en eksisterende gruppe. Hvordan skal vi markere
de barn/cykel-relaterede indlæg? Hvem laver udkast til fundats?

-j

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 27-02-03 00:42

Hej Janus

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Jeg er på. Det kræver selvfølgelig at vi kan dokumentere et behov i

Altså trafikken er her da pt. Jeg har da næsten aldrig set så megen
(OT)-trafik ,_)

/Seb

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 27-02-03 09:34

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Altså trafikken er her da pt. Jeg har da næsten aldrig set så megen
> (OT)-trafik ,_)

Det kan jeg skrive under på. Da jeg har startet tråden auto-tagger min
suppe alt i tråden
Men selvfølgelig, jeg har selv en dreng på 3, der elsker hestespillet
(Heroes of Might & Magic III) og spiller gerne alene, mens far arbejder
lidt på den anden.
Så jeg kigger med i tråden (lidt endnu)
--
Poul
Hvis man putter sig selv i kill-filteret, er man så fri for at se andre

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 27-02-03 14:36

Hej Poul

Poul Skovmand Thingholm <fjern_pst@phenomen.dk> wrote:

> Men selvfølgelig, jeg har selv en dreng på 3, der elsker hestespillet
> (Heroes of Might & Magic III) og spiller gerne alene, mens far arbejder

Pt spiller min på 4 1/2 Pixelines lillebror. Kan du fortælle mig lidt om
det andet - nye spil til MAC er altid interessante, specielt his de
kører på en PM 8600/200 med 9.1

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 02-03-03 15:53

> [...]

> Pt spiller min på 4 1/2 Pixelines lillebror. Kan du fortælle mig lidt om
> det andet - nye spil til MAC er altid interessante, specielt his de

Jeg ved ikke hvordan "HM&M3" kører på en 8600, men den kører fint på
G3/400MHz i classic-mode.
Det er et turbaseret spil a la civilization, settlers, age of empires
etc. Det har borge, der skal opbygges, og som kan producere monstre og
andre krigsskabninger. Man har så helte til at flytte rundt på tropperne
og kæmpe mod fjenderne. Helten rider på en hest, deraf "hestespillet".
Det er ikke noget, et barn sådan lige vupti kan styre. Men min dreng har
elsket at se på, at jeg spillede fra han var 2 år. Derfor var han inde i
opbygningssystemet, tryllebøgerne og alt det andet, da han begyndte selv
at ville/kunne styre.
Spillet er ikke nyt, der er lige kommet en 4'er, men den tror jeg vender
for meget op og ned på de nuværende spille-vilkår til, at det ville være
en succes for min dreng. Vi voksne gider ikke rigtig spille det mere.
Af andre spil kan jeg anbefale Rasmus Klump som landpost, Buller i
Bolledejen (Pixelines lillebror) og Bananer i Pyjamas.
Vi søger en gang imellem på bibliotekets database og ser efter mac-spil,
som ikke kræver læsefærdigheder.
Og det gør "hestespillet" ikke, det er dejligt magisk og voldeligt uden
at være farligt eller drabeligt. Det har uhyggelige uhyrer og
fantasivæsener, og vi voksne må sande, at de andre dedikerede børnespil
har meget kort levetid i forhold til "hestespillet".
Det er selskabet 3DO, som laver det.
--
Mvh. Poul

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-03-03 02:04

> Altså trafikken er her da pt. Jeg har da næsten aldrig set så megen
> (OT)-trafik ,_)

Måske du skulle stille et spørgsmål dk.familie.barn om Mac-software
til børneopdragelse (eller noget)?

-j

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 03-03-03 13:36

Hejsa.

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Måske du skulle stille et spørgsmål dk.familie.barn om Mac-software
> til børneopdragelse (eller noget)?

Det var da en god idé. Og børnespil på mac og den slags.

Vi må straks igang ,-)

/Seb3

Fra : Morten Lind

Dato : 24-02-03 15:05

> [...]

> Også fra mig.
>
> Skulle vi ikke bare lave en dk.kultur.forældre.med.mac+mad+drikke-gruppe

Hæ, hæ...god idé, Sebastian - gør det noget, at ungerne er blevet 8 &
10?
M.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 25-02-03 19:44

Hej Morten

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hæ, hæ...god idé, Sebastian - gør det noget, at ungerne er blevet 8 &
> 10?

De er vel stadig børn?? Og du bruger stadig mac, og du har brug for at
vide noget om mad+drikke af og til.

Jeg har bare set sammenfald af personer i de tre grupper, så jeg tænkte,
at vi skulle lave en lille "intim" gruppe af skøre mennesker ,_)

/Seb

Fra : Morten Lind

Dato : 25-02-03 20:32

> [...]

> Jeg har bare set sammenfald af personer i de tre grupper, så jeg tænkte,
> at vi skulle lave en lille "intim" gruppe af skøre mennesker ,_)

Yes - Yes - & Yes - og det er stadig en god idé, men hvis vi - som Jonas
foreslår - frekventerer/invaderer en gruppe, hvor Bo Warming er med, så
kommer jeg til at smide en bombe.

Jeg kender ham fra engang i firserne, og han er udenfor pædagogisk
rækkevidde. Jeg kan ikke byde mine omgivelser at skulle se mig smide med
alting, og tænk hvis det gik ud over min Rolls Royce

Så jeg er mere til dit forslag om en ny gruppe....macbørn(?)

M.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-02-03 20:41

mortenlind@mac.com (Morten Lind) writes:

> Yes - Yes - & Yes - og det er stadig en god idé, men hvis vi - som
> Jonas foreslår - frekventerer/invaderer en gruppe, hvor Bo Warming
> er med, så kommer jeg til at smide en bombe.

Smid hellere Bo Warming i dit kill-filter. Det gjorde jeg forleden, og
det er en succes. Synes det kunne være kool at sparke liv i den gruppe.

-j

Fra : Morten Lind

Dato : 25-02-03 22:46

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Smid hellere Bo Warming i dit kill-filter. Det gjorde jeg forleden, og
> det er en succes. Synes det kunne være kool at sparke liv i den gruppe.
>
> -j

Nnjjaaaa, Janus...jeg er ikke så meget for det med kill-filter....jeg
synes det er lidt -

Fra : Morten Lind

Dato : 25-02-03 22:52

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Nnjjaaaa, Janus...jeg er ikke så meget for det med kill-filter....jeg
> synes det er lidt -

Undskyld jeg kom til at kalde dig for Jonas, Janus......
(Hviske:jegtørikkeskrivehvadjegmeneromkillfilter)
M.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 26-02-03 00:13

Hej Martin Nåh Morten, *tihi*

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Undskyld jeg kom til at kalde dig for Jonas, Janus......
> (Hviske:jegtørikkeskrivehvadjegmeneromkillfilter)
> M.

HVad er der galt med dem, problemet er selvf, at de ikke fjerner det,
som andre citerer.

/S

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 26-02-03 00:13

Hej M

> [...]

> Yes - Yes - & Yes - og det er stadig en god idé, men hvis vi - som Jonas
> foreslår - frekventerer/invaderer en gruppe, hvor Bo Warming er med, så

Sådan en fysisk en? Hvad mon ordensmagten siger til det?? ,-) Eller er
det bare en verbal, og kender du ham i virkeligheden, stakkels menneske.

> Jeg kender ham fra engang i firserne, og han er udenfor pædagogisk
> rækkevidde. Jeg kan ikke byde mine omgivelser at skulle se mig smide med
> alting, og tænk hvis det gik ud over min Rolls Royce

BIL???? Så vil jeg se den, eller var det din PB500?

> Så jeg er mere til dit forslag om en ny gruppe....macbørn(?)

Jamen den må vi lave, nogen der har erfaring for oprettelse af grupper?

/Se

Fra : Morten Lind

Dato : 26-02-03 09:18

> [...]

> BIL???? Så vil jeg se den, eller var det din PB500?

> Jamen den må vi lave, nogen der har erfaring for oprettelse af grupper?

Næh, Seb - jeg har hverken PB500 eller bil.......det er min G4, jeg
omtaler sådan
I 2000 syntes jeg, min grønne iMac blev for lille, og da var den kun to
år gammel, så jeg tænkte, at jeg ville have en PC, der kunne holde i 10
år
Så jeg købte den største, den hurtigste og den dyreste computer, Apple
havde i sin produktserie i 2001.

Fire måneder efter var det den mindste, den langsomste og den billigste,
men den er stadig god nok til mig, og ja, jeg kunne have købt en endog
god brugt bil for de penge, men jeg har en cykel og en scooter, så min
RollsRoyce står på skrivebordet

M.h.t. Bo Warming - så huserede han på Nørrebro i begyndelsen af
firserne - han boede i Bjelkes Allé ved Jagtvej, og jeg havde café på
Skt. Hans Torv og ja, det er synd for ham. Og nej - jeg smider ikke med
bomber

M.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 26-02-03 23:08

Hej Morten

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Næh, Seb - jeg har hverken PB500 eller bil.......det er min G4, jeg
> omtaler sådan

Åh, heldige asen.

> [...]
> men den er stadig god nok til mig, og ja, jeg kunne have købt en endog
> god brugt bil for de penge, men jeg har en cykel og en scooter, så min

Surt med EDB-udviklingen.

> [...]
> firserne - han boede i Bjelkes Allé ved Jagtvej, og jeg havde café på
> Skt. Hans Torv og ja, det er synd for ham. Og nej - jeg smider ikke med

AHA, nej jeg vil ikke vide mere om ham, men du er holdt med at drive
café?

/Seb
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-03 15:57

> [...]

> Hej Morten

> AHA, nej jeg vil ikke vide mere om ham, men du er holdt med at drive

Hej igen, Seb.....

Har haft lidt travlt med andet, derfor først nu.....

Ja, jeg er holdt op i restaurationsbranchen og lader andre høste
frugterne af mit pionérarbejde(Ikke pral - tør konstatering).

06:00 morgen til 02:00 nat syv dage om ugen holder man ikke til i så
forfærdelig mange år

Bankfusioner & -krak blev hverdagskost, og pressede mig økonomisk, og da
kærligheden så rejste, syntes jeg, det var tid at lave lidt om på
tingene

Men det var da en spændende & lærerig tid.

Hej fra
M.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 28-02-03 20:04

Hej Morten
Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hej igen, Seb.....
>
> Har haft lidt travlt med andet, derfor først nu.....

Ja kender det, selvom jeg for tiden er meget på efter at have fået stofa
;_|

> [...]
> frugterne af mit pionérarbejde(Ikke pral - tør konstatering).
>
> 06:00 morgen til 02:00 nat syv dage om ugen holder man ikke til i så

Nej det kan du godt bilde mig ind.

> Bankfusioner & -krak blev hverdagskost, og pressede mig økonomisk, og da
> kærligheden så rejste, syntes jeg, det var tid at lave lidt om på
> tingene

Du fulgte med hende, eller hun stak af? Nej ikke for at snage.

> Men det var da en spændende & lærerig tid.
>
> Hej fra
> M.

/Seb
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-02-03 20:42

On Fri, 28 Feb 2003 20:03:59 +0100, Sebastian_Adorján_Dyhr wrote
(in message <1fr3wwv.cmmbcc15auu4gN@[62.107.11.249]>):

> Ja kender det, selvom jeg for tiden er meget på efter at have fået stofa

Er det ikke en stavefejl? Skulle der ikke have stået sofa?

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 01-03-03 23:06

Hej David

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Er det ikke en stavefejl? Skulle der ikke have stået sofa?

nej ingen tyrkfejl, det er en forkortelse for StofaNet, jeg havde modem
56 k tidligere og betalte jo pr minut, nu betaler jeg "bare" pr Mb.

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-03-03 08:05

On Sat, 1 Mar 2003 23:06:17 +0100, Sebastian_Adorján_Dyhr wrote
(in message <1fr5wnj.z6dw3t1ngl7veN@[62.107.11.249]>):

I knoooow! Jeg skulle bare være morsom.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 02-03-03 14:37

Hej David

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> I knoooow! Jeg skulle bare være morsom.

Nååå, det var bare mig, der var lidt fatsvag ,-)

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Morten Lind

Dato : 28-02-03 20:47

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Ja kender det, selvom jeg for tiden er meget på efter at have fået stofa
> ;_|

Ja, hurtig forbindelse bliver hurtig tidstyv

> Du fulgte med hende, eller hun stak af? Nej ikke for at snage.

Nej, det er så længe siden, at du ikke snager...hun mente, vi var vokset
fra hinanden.....det var vi også nok, men jeg havde jo bare ikke haft
tid til at opdage det
Jeg var jo optaget af forretninger & de dertil hørende fortrædeligheder.

Men da hun ville skilles og banken ville ha´ sine penge, måtte vi sælge
lejligheden - og så blev der ryddet op - forretningen solgte jeg også -
og begyndte så et mere borgerligt liv.....der ad omveje førte mig til
mine børns mor.

Vi fik ikke børn i firserne - altså hende, der voksede

Men nu har jeg to smukke, skønne, skægge tøser, der nok kan gi´ deres
gamle far kam til håret

Jeg har et billede af dem - ikke opdateret endnu, så du skal lægge to år
til alderen, på:

http://michellelind.dk

http://kamillalind.dk

Morten

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-02-03 20:55

On Fri, 28 Feb 2003 20:47:02 +0100, Morten Lind wrote
(in message <1fr3yiv.5kaumt17iy4puN%mortenlind@mac.com>):

> Nej, det er så længe siden, at du ikke snager...hun mente, vi var vokset
> fra hinanden..

Jeg synes jeg har hørt den bemærkning før... som en (jydsk) ven af mig sagde:
Kvinder er træske!
The Moose sez: My wife and I got seperated because of religious differences.
I thought I was God, and she did not.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 01-03-03 23:06

Hej David

> [...]

> (in message <1fr3yiv.5kaumt17iy4puN%mortenlind@mac.com>):

> Jeg synes jeg har hørt den bemærkning før... som en (jydsk) ven af mig sagde:

Nu er det da dig, der ikke kan stave, du mener vel "trælse" (på
rigsdansk betyder det noget i stil med "irriterende, dum, bøvlet,
besværlig (trælssom)"

> The Moose sez: My wife and I got seperated because of religious differences.
> I thought I was God, and she did not.

Den var sød-

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-03-03 08:04

On Sat, 1 Mar 2003 23:06:18 +0100, Sebastian_Adorján_Dyhr wrote
(in message <1fr5wqc.1btfjeh1frl6ioN@[62.107.11.249]>):

> Nu er det da dig, der ikke kan stave, du mener vel "trælse" (på
> rigsdansk betyder det noget i stil med "irriterende, dum, bøvlet,
> besværlig (trælssom)"

Nej, træske.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 02-03-03 14:37

Hej David

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> On Sat, 1 Mar 2003 23:06:18 +0100, Sebastian_Adorján_Dyhr wrote
> (in message <1fr5wqc.1btfjeh1frl6ioN@[62.107.11.249]>):

> Nej, træske.
Jeg må hellere kigge i ODS eller i den Jydske ordbog; men inden da,
mener du en træ-ske i modsætning til en sølv-ske????

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-02-03 23:01

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg har bare set sammenfald af personer i de tre grupper, så jeg tænkte,
> at vi skulle lave en lille "intim" gruppe af skøre mennesker ,_)

Selvom intim er i gåseøjne, så rimer det ikke helt 'gruppe af skøre
mennesker' Der er sikkert adskillige mac-brugere, der vil finde sig
tilpas dér. Jeg vil gerne være med, men jeg kan ikke gå ind for forbud
mod omtalen af sikler. De er gode at drille visse personer med (måske
skulle det kun være i ental efter at Morten har trukket sig tilbage)?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 26-02-03 00:13

Hejsa

Mich. Ottosen <mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk> wrote:

> Selvom intim er i gåseøjne, så rimer det ikke helt 'gruppe af skøre
> mennesker' Der er sikkert adskillige mac-brugere, der vil finde sig

OK, det intime var jo mest fordi, jeg ikke troede, at det ville blive så
udbredt en gruppe, men ok, det er jo bare sjovt, så slipper man også for
at skifte gruppe hele tiden inde i suppen, og for at skulle tænke over
at fut'e og den slags ,_))

> tilpas dér. Jeg vil gerne være med, men jeg kan ikke gå ind for forbud
> mod omtalen af sikler. De er gode at drille visse personer med (måske
> skulle det kun være i ental efter at Morten har trukket sig tilbage)?

Personer eller cikler i ental?? (Det var lingvisten, der spurgte ,-) )

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-02-03 01:00

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Personer eller cikler i ental?? (Det var lingvisten, der spurgte ,-) )

Ja, ja, ja, og så ja. De der lingvister er nogle pindehuggere, ikke?
Sikler (læs: sikkeludsagn) er gode (flertal) til at drille siklister
(flertal) med.

Men siklisterne er vist ikke mere i flertal her? Eller?

Det skal nok blive en hyggelig gruppe den, der er foreslået.

Fastholder staveformen (postnummer 2100 + = nordpå). Det er da vist
ungarsk at stave ciklister (eller er det ikke en afart af en
genmanipuleret akvariefisk?). Jeg spø'r bare

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 26-02-03 23:08

Hej Mich.

Mich. Ottosen <mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk> wrote:

> Ja, ja, ja, og så ja. De der lingvister er nogle pindehuggere, ikke?

Nogle af os ;-=)

> Sikler (læs: sikkeludsagn) er gode (flertal) til at drille siklister
> (flertal) med.

Fint fint, nu forstår jeg ALT (er det ikke flot?)

> Men siklisterne er vist ikke mere i flertal her? Eller?

Jeg bruger da også cykel, og Münster var vel ikke den eneste, eller går
alle I andre?

> Det skal nok blive en hyggelig gruppe den, der er foreslået.

Ja det var jo det, jeg tænkte.

> Fastholder staveformen (postnummer 2100 + = nordpå). Det er da vist
> ungarsk at stave ciklister (eller er det ikke en afart af en
> genmanipuleret akvariefisk?). Jeg spø'r bare

Fint med mig, jeg er opr 2900, så det er ok. ,-)=
OK, nu forvirrer du mig gevaldigt, for det skulle vel bare dække udtalen
af cyklister på fint gammelt hellerup (med videre)'sk, eller var det
ikke det?
/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Morten Lind

Dato : 26-02-03 09:22

> [...]

> mod omtalen af sikler. De er gode at drille visse personer med (måske
> skulle det kun være i ental efter at Morten har trukket sig tilbage)?

Øhh...bøhh..ikke dén hér Morten, vel? Eller har jeg - igen - overset
noget?
M.

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-02-03 22:38

I <1fr0kg2.tznna1l2vxyyN@[62.107.11.249]> Sebastian_Adorján_Dyhr ytrede:

> Du må vel også have en vis fornemmelse af en evt. risiko; men den må
> vi hellere lade være med at komme ind på

Nøeh, det eventuelle afkom skulle i så fald være over
konfirmationsalderen, så jeg havde nok nået at få det at vide.

> [snip]

> Sikke en morbid humor; men det bliver man vel næsten nødt til smiler
> ,)

Du skulle bare vide nøjagtigt hvor morbid den kan blive. Jeg ved fx hvor
landets billigste døgninstitutioner ligger...

> Og det er de IKKE.

Herligt. Kedelige børn er, øh tjae, kedelige.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 27-02-03 22:56

Hejsa.

> Nøeh, det eventuelle afkom skulle i så fald være over
> konfirmationsalderen, så jeg havde nok nået at få det at vide.

Ja det må da formodes, med mindre det pludselig dukker op på TV i
"efterlyst" ,_)

> Du skulle bare vide nøjagtigt hvor morbid den kan blive. Jeg ved fx hvor
> landets billigste døgninstitutioner ligger...

OK, og det er selvf også fra de blinde, at man skal høre de værste
vittigheder om dem selv, så det var næsten forventet ,-)

> Herligt. Kedelige børn er, øh tjae, kedelige.

Ja netop.

/Seb

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-02-03 00:23

I <1fr0eqe.ygr3el1raonr4N@[62.107.11.249]> Sebastian_Adorján_Dyhr ytrede:

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 27-02-03 00:42

Hej Martin

[snip]

> [...]

> de skal jo bare have lidt blomster en gang imellem.

Sikke en morbid humor; men det bliver man vel næsten nødt til *smiler*
,_)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-02-03 19:41

> [...]

jeg udskriver over et tre meter langt USB-kabel, og at det måske er
blevet snoet ud af kagen under skrivebordet.

Ja.

-j

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-02-03 01:03

I <1fqyox1.90bmie7mq0uoN@[62.107.11.249]> Sebastian_Adorján_Dyhr ytrede:

> Da kun den principielle vej og ikke de gode argumenter?

Gode argumenter overlader jeg til andre.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 26-02-03 23:08

Hej Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-02-03 18:14

I <3E564091.FD8B32F6@niels-ebbesen.net> Niels Ebbesen ytrede:
> Jeg har ikke 100% føling med brugtpriser på printere, men
> 2.000 kr. for en PostScript printer med Ethernet lyder
> umiddelbart meget billigt - næsten for billigt.

Det synes jeg lyder rart

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-02-03 09:57

I <slrnb5dp1o.166.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> Povl H.
Pedersen ytrede:

> Det er løgn

Det er det bestemt ikke.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-03 11:16

In article <20030222095813026+0100@edlich.dk>, Martin Edlich wrote:
> I <slrnb5dp1o.166.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> Povl H.
> Pedersen ytrede:

> Det er det bestemt ikke.

Hvad er så en lille billig printer med bøvl ? Jeg så på en anden
gruppe at der var en der havde bøvl med en Brother der ikke havde
været brugt 6 mdr. Jeg har selv købt en lille billig tprinter i form
af en HP LaserJet 1200.

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-03 21:46

I <m2vfza4ukw.fsf@sputnik.janus.dk> Janus Sandsgaard ytrede:
> Ja, du snakkede klogt om inteferens, så jeg tænkte i de baner, da jeg
> reorganiserede min kabler. Der har nok være tale om en kombination af
> fejl, for jeg begyndte først at printe rene sider efter noget tid.

Jaja, men de gennem længere tid opbyggede magnetfelter skulle jo også
lige have tid til at reorganisere sig.

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-02-03 21:51

I <slrnb5ejf0.1a1.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> Povl H.
Pedersen ytrede:

> [...]
> gruppe at der var en der havde bøvl med en Brother der ikke havde
> været brugt 6 mdr. Jeg har selv købt en lille billig tprinter i form

HP holder genrelt en god kvalitet, men der er en årsag til at en printer
er billig og en anden er dyr. En del af denne årsag er dårligere
kvalitet.
De billige printere har det med at blive hurtigt slidt, samt at have
ringere udskriftskvalitet.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-02-03 01:58

> [...]

> dårligere kvalitet. De billige printere har det med at blive
> hurtigt slidt, samt at have ringere udskriftskvalitet.

Min Brother virker forresten lige pludselig igen. Har pritet
adskillige sider helt uden fejl eller underligheder. Dog forventer jeg
at sende den til eftersyn hos Brother for lige at sikre mig, at
fusere ikke pludselig selvantænder. Nu skal vi jo snart være forældre,
og må tage hånd om den slags risici.

-j

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-03 02:15

I <m2smufvmne.fsf@sputnik.janus.dk> Janus Sandsgaard ytrede:
> Min Brother virker forresten lige pludselig igen. Har pritet
> adskillige sider helt uden fejl eller underligheder.

Sært. Har du slet ikke gjort noget?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-02-03 02:56

> [...]

så.

> Pludselig får udformningen af småting som bordben en helt ny

Uh! Jeg vil ikke vide mere.

-j

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-02-03 00:18

I <1fqwpng.6t96cu15qev2wN@[62.107.11.249]> Sebastian_Adorján_Dyhr ytrede:

> Skulle det være for Münsters "skyld" ,)

Ikke udelukkende. Hvis jeg skulle pinpointe ham, så ville jeg nok nævne
MR-scannere i stedet for.

Nejda.

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 26-02-03 00:22

Hej Martin

> [...]

en på knapt 2 år?

Puha, og jeg mister af og til pusten af mine de 2, jeg må være svagelig
,-)
/S

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-02-03 00:20

I <m2isv79bt3.fsf@sputnik.janus.dk> Janus Sandsgaard ytrede:

> Jeg er på. Det kræver selvfølgelig at vi kan dokumentere et behov i
> form af noget trafik i en eksisterende gruppe. Hvordan skal vi markere
> de barn/cykel-relaterede indlæg? Hvem laver udkast til fundats?

Det må være en sag for Thorbjørn, så er den sikret at komme igennem.

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-02-03 02:39

I <1fqtarc.s67fkin315wwN%macfreak_slet_@tiscali.dk> [5220] maciek ytrede:
> Så vær lige venlig at sende mig en udførlig manual (for idioter) til
> hvordan jeg får en HP LaserJet 4si (uden PostScript) til at printe fra
> OSX...

IP-udskrivning/HP/HP4si?

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 23-02-03 20:12

> [...]

> intended.
> Men det er så osse version 3 de skriver om. Den brugte printer har kun

Du har allerede fået forklaringen andetsteds. Hvis du anvender Quark el.
lign sideombrydningsprogram SKAL du bruge PS i en eller anden form. MEN
du kan faktisk "snyde" ved at lave en pdf (som OSX jo kan pr. standard)
og så skrive den ud.
PDF'en er sådan tilnærmelsesvis en slags postscriptgenerering.

Det bringer mig over til at spørge dig: skal det være laser?
..... og: Hvad med en farve - inkjet-printer. Hvor stort er behovet?

Mht. hastighed som har været nævnt andetsteds, vil du typisk opleve at
PS-printeren er længere tid om første print, men derefter kommer 2., 3.
og så videre i rap rækkefølge.
Ikke-PS printeren er hurtigere på aftrækkeren, men ved print af flere
vil den ofte være langsommere.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 23-02-03 20:49

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Det bringer mig over til at spørge dig: skal det være laser?
> .... og: Hvad med en farve - inkjet-printer. Hvor stort er behovet?

Det skal være laser pga. prisen pr. print. Vi har allerede en
farveprinter, men vi printer ikke særlig tit, men tænker istedet "er det
nu nødvendigt?!"
Vi (jeg) vil have en solid maskine, der printer sort/hvidt/tekst/grafik
ud fra word, works, illustrator, lingo (director) og sådan.
Min kones ansættelser er projektbaserede, så printbehovet svinger meget.
Gennemsnitligt en 1-200 print om måneden.
Med (sandsynlig) læreransættelse til sommer bliver printbehovet forøget
meget, og nu kan jeg forstå, at en duplex enhed er en fed detalje.
PS har jeg fundet ud af, at jeg principielt ikke har behov for.
Ehernet er derimod et næsten ufravigeligt ønske.
Jeg er tæt på at købe en laserwriter 16/600, men Maciek skrev kort om en
12/640 med duplex, men er siden da blevet tavs: han elsker nok sin
printer alligevel.

Jeg har ikke forstand på brugtpriserne, men jeg tror også næsten, at det
er det eneste, som jeg ikke har fået svar på her i tråden.

Eller et: Her er en helt ny fra HP. Den duer på Mac OSX og koster cirka
2000. Så købte jeg sådan en.

--
Poul

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-02-03 10:17

> [...]

> er det eneste, som jeg ikke har fået svar på her i tråden.
>
> Eller et: Her er en helt ny fra HP. Den duer på Mac OSX og koster cirka

Hvorfor skal det være med netværk? Har du mere end een computer?

Billige laserprintere til USB kan faktisk fåes til omtrent den pris. Kig
efter OKI, Brother, Epson... der er sikkert flere - når det er uden PS
tror jeg ikke du behøver at være så kritisk.

Men så er de naturligvis uden duplex, som jeg ikke lige kan se fidusen i
for en privat. Selv anvender jeg "manuel duplex" dvs jeg vender stakken
om og sender den gennem printeren igen, hvis jeg en sjælden gang har
behov for det.

Jeg ville være meget betænkelig ved at købe en brugt Appleprinter. Den
må nødvendigvis være en bedaget herre eftersom det er noget tid siden at
Apple indstillede produktionen.

Kvaliteten kan næppe måle sig med en ny og en ny har du da garanti og
reklamationsret på. Tjek også lige priser på printpatroner.

Med det nævnte behov har du ret i at det på sgt kan betale sig frem for
inkjet.

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : [5220] maciek

Dato : 24-02-03 13:45

> [...]

> Kvaliteten kan næppe måle sig med en ny og en ny har du da garanti og
> reklamationsret på. Tjek også lige priser på printpatroner.

Hvis nogen har lyst, kan jeg godt stille min 12/640 printer til rådighed
til en eventuel test mellem flere forskellige printere. jeg bor på fyn

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-03 16:30

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Men så er de naturligvis uden duplex, som jeg ikke lige kan se fidusen i
> for en privat.

Ja, jeg lagde nu ellers vægt på at min nye printer skulle have indbygget
duplex. Det blev så til HP LaserJet 4050N med duplexenhed.

> Selv anvender jeg "manuel duplex" dvs jeg vender stakken
> om og sender den gennem printeren igen, hvis jeg en sjælden gang har
> behov for det.

Det er jeg blevet træt af.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-02-03 08:22

sadyhr@mail.tele.dk writes:

>Så vil jeg bestemt foreslå dig at undersøge markedet for anhængere -
>Burley kan anbefales.

)))))
Hold da op, hvor en tråd kan forsvinde ud i alle mulige (og sikkert også
umulige...)retninger; fra post script til børn, til cykler og nu anhængere
- og det skulle ikke undre mig om den vender tilbage til udgangspunktet
til sidst.
Her: tre børn, alle piger, 10, 16 og 17 Teenagepiger skulle have et skilt
på panden hvor der står "lukket pga. ombygning" - i forlængelse heraf et
citat fra fruen om den mellemstes nye kæreste "Nu håber jeg bare det er en
skiderik, så jeg kan smide ud hurtigst muligt" )))))))))

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11