Re: Performa 400.
Fra : Hanne Hertzog

Dato : 18-02-03 20:41

Steen Larsen/Rødovre writes:
>Hej Hanne
>Du tjekker antallet af ram ved i Finder at gå op i æblemenuen og læse
>det øverste på menuen, der står måske Om Macintosh.
>
>Udover de 4mb, som maskinen er født med, er der to ram sokler. Der kan
>sættes højst 4 mb i hver, hvorved den kommer op på 12mb, men kun de 10
>kan udnyttes.
>
>Jeg har også en Performa 400.
>
>Venlig hilsen
>Steen

Ja, det ved jeg godt, men når der ikke er nogen RAM i kan jeg ikke få
startet maskinen

Så det jeg nu gerne vil vide er, kan jeg bruge de RAM jeg har i en LCII og
afprøve den performa 400 med dem? Jeg har noget printer haløj skal have
afprøvet.

Nu kan det godt være du tænker, hvorfor afprøver jeg ikke det pÅ LCII. Ja,
det er så fordi jeg mærkelig nok ikke kan installere printersoftware på
den, da den har system 7.5 og disketterene forlanger system 6. ? Det er en
StyleWriter II. Men jeg kan godt installere til SW1200 som er en ældre
maskine. Mystiksk. men jeg så tilfældigt, at der i en anden tråd, blev der
talt om at der var noget specielt med Performa-modeller, så.. ?

Men Sten tak for din hjælp, kom igen

Hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-02-03 21:19

Hanne Hertzog wrote:

> Så det jeg nu gerne vil vide er, kan jeg bruge de RAM jeg har i en LCII og
> afprøve den performa 400 med dem? Jeg har noget printer haløj skal have
> afprøvet.

Det kan du godt, LC II og Performa 400 er stort set identiske,
hvis du har problemer, så har jeg en performa 475 med 36 Mb
RAM stående, den kan du få mod at du lover at passe på den.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 18-02-03 22:50

info@niels-ebbesen.net writes:

>Det kan du godt, LC II og Performa 400 er stort set identiske,
>hvis du har problemer, så har jeg en performa 475 med 36 Mb
>RAM stående, den kan du få mod at du lover at passe på den.

Ja, det kunne jeg nu godt love Nen jeg har 3 stk af dem. Men i dem
sidder der 36MB RAM. OK så prøver jeg med de RAM fra LCII .
Jeg er spændt systemet på den, for det er den der fulgte en printer med.

Hilsen Hanne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-03 04:02

Hej Hanne

Hanne Hertzog wrote:

> Ja, det ved jeg godt, men når der ikke er nogen RAM i kan jeg ikke få
> startet maskinen

JO! - En Performa 400 er _født_ med 4mb onboard, - dvs., integreret i
bundkort/CPU. Denne 4mb blok kan _ikke_ afmonteres!

> Så det jeg nu gerne vil vide er, kan jeg bruge de RAM jeg har i en LCII og
> afprøve den performa 400 med dem? Jeg har noget printer haløj skal have
> afprøvet.

Som sagt, det er ikke nødvendig. Den _HAR_ 4mb, - selvom de to sokler er
tomme, så det er bare om at få en skærm på og så få den startet op.

> [...]
> maskine. Mystiksk. men jeg så tilfældigt, at der i en anden tråd, blev der
> talt om at der var noget specielt med Performa-modeller, så.. ?

Øh.... Du bør kunne installere software fra en SW II på selv en OS 9! - Det
har jeg da gjort flere gange på både PCI PM modeller og på Beige G3. - Og så
er Stylewriter II da ca. 3 år ældre end en SW 1200. Printersoftwaren har
intet med det specielle i systemet til en Performa at gøre.

Og så lyder det underligt, at softwaren til en SW II kræver System 6.
Stylewriter II blev lancret i foråret 1993, og da var System 7 allerede et
veletableret styresystem, så der er noget galt et eller andet sted. - Måske
har fyren, der har haft den 400 lavet noget installation oveni et andet
system, så der reelt er blandet 2 systemer sammen. - Det kan nogle gange give
de mest underlige udslag.

mvh. Erik Richard

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 19-02-03 11:03

kml.ers@mail1.stofanet.dk writes:

> [...]
>
>Som sagt, det er ikke nødvendig. Den _HAR_ 4mb, - selvom de to sokler er
>tomme, så det er bare om at få en skærm på og så få den startet op.

Ok, så prøver jeg igen. Det kan være at det er batteriet, der skal
udskiftes først.

Og så er jeg lidt flov, for jeg havde ikke læst ordentlig på forsiden, det
er en Performa 450. og ikke 400.

Det med disketterne og at de ikke lod sig installere var ikke på den, da
den jo ikke var kommet igang. men på en LCII med sytem 7.5 men nu fandt
jeg en LC 475 frem og der lå driver til StyleWriter II, så nu er de
afprøvet og køre som smurt.

Så jeg skal så lige skifte batteri i Perf. 450 og se om den kan starte på
evt. indbyggede RAM Og ja jeg skriver til dig om PDF filer

Tak for svar
Bedste hilsen Hanne

Fra : Steen Larsen/Rødovre

Dato : 19-02-03 11:27

Hanne Hertzog writes:

>Så jeg skal så lige skifte batteri i Perf. 450 og se om den kan starte på
>evt. indbyggede RAM Hanne

Det stiller sagen noget anderledes, da Performa 400 kan starte uden
batteri, mens f.eks. 475 ikke kan. Held og lykke med det!

Venlig hilsen
Steen