MacOs 7.5.3
Fra : Henning Sørensen

Dato : 18-02-03 12:52

Hej Gruppe !

Ja - I kommer nok til at høre meget fra mig den kommende tid

Jeg har dl OS7.5.3 fra Apple fordi jeg gerne vil have en "ren" os
installation på 5400/160'eren.
Hovedsagligt fordi jeg kan se der er installeret lidt spil og sådan, samt
diverse, hvor der vist nok mangler nogle filer og sådan - der kommer
fejlmeddelelser når jeg prøver at starte dem, á la "fil ikke fundet".

Nå - men "now the shit hits the fan"...
Fordi jeg har jo hentet de 19 diskettet images som så ligger på min pc, men
de skal jo helst lægges ned på disketter, så :
findes der et windoze program til at lave disketterne med ?
Eller er der en behjertet sjæl i gruppen der kan anbefale og måske endda
tilbyde et alternativt OS.
Jeg kan forstå, at maskinen skulle køre bedst med OS9.1 ?

Jeg har også hentet Debian Linux og brændt skiven, men jeg er temmelig grøn
mht Linux, så jeg kommer nok til at
"klappe hesten" lidt og få forstand på Mac'en allerførst

Iøvrigt - i køb/salg-Mac efterlyser jeg :
RAM, kabel til tastatur, kabel til Color Stylewriter 2500 samt
strømforsyning til denne prn.
Nogen hér der kan hjælpe ?

Mvh Henning Sørensen, Sydfyn.

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 18-02-03 17:56

in article b2t6qk$khp$1@sunsite.dk, Henning Sørensen at hkks@privat.dk wrote
on 18/02/03 12:51:

> Hej Gruppe !
>
> Ja - I kommer nok til at høre meget fra mig den kommende tid
> bla-bla-bla-bla....

Jeg tror jeg har en original installations cd til en 5400/160 liggende et
eller andet sted. Hvis du er interesseret i den, så skal jeg se om jeg kan
finde frem til den. Du kan få den sendt med posten hvis du betaler portoen.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 18-02-03 18:00

"Henrik G. Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller andet sted. Hvis du er interesseret i den, så skal jeg se om jeg kan
> finde frem til den. Du kan få den sendt med posten hvis du betaler

Hurra !!!!
Dén er jeg meget interesseret i

/Henning, Sydfyn.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-02-03 18:04

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

> [...]
> finde frem til den. Du kan få den sendt med posten hvis du betaler portoen.

Er der forskel på systemCD´erne til Performa-serien?
Det er de sorte, ikke sandt?
Så vil en 5260 system CD kunne køre på en 5400? OS´et er jo det samme.
M.
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 18-02-03 19:15

in article 1fql8rt.xeqn3817njb9oN%mortenlind@mac.com, Morten Lind at
mortenlind@mac.com wrote on 18/02/03 18:04:

> Er der forskel på systemCD´erne til Performa-serien?
> Det er de sorte, ikke sandt?
> Så vil en 5260 system CD kunne køre på en 5400? OS´et er jo det samme.
> M.

Der kan være problemer med at installations cd'erne ikke vil anerkende andre
maskiner end lige netop den maskine, som de er leveret sammen med.

Rigtige løstanskaffede system installations cd'ere har det på en anden måde,
de kan installere system software på elle de maskiner der kan køre den
pågældende systemversion.

Ofte er det sådan at performa serien blev leveret med installations cd'ere,
som ikke bare installerede et system, men der var normalt også noget
brugs-software som kunne installeres fra samme cd. Det kan typis være Claris
Works i en eller anden version, og til en 5400/160 vil jeg skyde på at det
drejer sig om version 4.0.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 18-02-03 19:57

> [...]
Claris
> Works i en eller anden version, og til en 5400/160 vil jeg skyde på at det

Det tror jeg er korrekt - det er der ihvertfald installeret på dem jeg har :
Claris Works 4.00DKv4

/Henning, Sydfyn.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-03 03:46

Hej Morten

Der findes 2 typer system CD'er. - Den fulde købe CD, der har samtlige
installationsarkiver til samtlige maskiner (Gestalt ID'er), - og så findes der de
dedikerede system CD'er, der følger med en given computer / computertype.

Den til en 5260 kan fx. ikke bruges på en 5400 eller 5500, som er samme type.

Den CD, du har til en 5260 kan bruges direkte til alle Performa 52xx, 53xx, 62xx
og 63xx modellerne. Den til 5400 kan bruges til alle 54xx, 55xx, 64xx og 65xx
modeller. Men de kan ikke bruges til de serier, der hedder PowerMac 52/53/62/63xx
hhv. PowerMac 54/55/64/65xx. Og du kan fx. heller ikke bruge en CD fra en
Performa 630 på en LC 630.

Morten Lind wrote:

> Er der forskel på systemCD´erne til Performa-serien?
> Det er de sorte, ikke sandt?
> Så vil en 5260 system CD kunne køre på en 5400? OS´et er jo det samme.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 18-02-03 21:12

Henning Sørensen <hkks@privat.dk> wrote:

> Jeg har dl OS7.5.3 fra Apple fordi jeg gerne vil have en "ren" os
> installation på 5400/160'eren.

7.5.3 var lidt "buggy". Jeg vil anbefale dig også at dl 7.5.5
opdateringen -- den fylder ydermere ca. 4 disketter, og indeholder bl.a.
Open Transport og OT PPP

/hc

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 18-02-03 21:15

Henning Sørensen <hkks@privat.dk> wrote:

> findes der et windoze program til at lave disketterne med ?
Jeg står med det samme problem og vil bruge
http://www.winimage.com/winimage.htm
og så selvfølgelig stuff it expander for Windoz.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 18-02-03 21:15

> [...]

> tilbyde et alternativt OS.
> Jeg kan forstå, at maskinen skulle køre bedst med OS9.1 ?
Ne sikkert ikke, OS 9 vil være lidt for tungt.
Med en 8.1 eller en 8.6 vil du måske være lidt bedre tjent. Men husk ram
ram ram.
Du kan hacke en iTunes for at køre under OS 8 =

> kabel til tastatur,
jeg ligger inde med et ADB kabel, som jeg er villig til at bytte med en
AAUI-RJ45 adapter (Der var vist en anden Sebastian som kom mig i
forkøbet).

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 19-02-03 00:13

thorfinn@forum.dk writes:

>Jeg står med det samme problem og vil bruge
>http://www.winimage.com/winimage.htm
>og så selvfølgelig stuff it expander for Windoz.

Jeg spørger lige som jeg forstand til

Kan man ikke brænde en Cd fra PC i hybrid eller ISSO og smække den i
Mac'en og så bruge diskcopy?
Hilsen Hanne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-03 01:31

Hej Henning

"Henning Sørensen" wrote:

> [...]
> de skal jo helst lægges ned på disketter, så :
> findes der et windoze program til at lave disketterne med ?

Du skal overføre alle 19 .bin (eller .hqx) filer til en af Mac'erne _uden_ at
pakke dem ud, ellers fjerner/ødelæer du resurceforken, osm er en del af
Mac'ens programstruktur. Når du har overført dem til Mac'en, så kan du bruge
Mac versionen af Aladdin Expander 3.5 til 5.5 på Performaen til at pakke dem
ud med.

Aladdin Expander mounter også disketteimage filerne, så du kan se indholdet.
Jeg mener, det er på nr. 13 eller 14, dér ligger der et lille program, der
hedder DiskCopy 4.2, Start den og klik på 'Læs Diskettebilled' - naviger dig
frem til det første diskettebillede i dialogen, klik på 'Kopier' og indsæt en
1.4mb diskette (MF2HD) i drevet og du vil blive bedt om det bestående indhold
skal fjernes, og det klikker du bare OK til.

Når DiskCopy er færdig med at lave disketten, så klikker du igen på 'Læs
diskettebilled' og derefter på 'Kopier', indsætter ny 1,4mb diskette. Denne
proces følger du indtil alle 19 diskettebilleder er kopieret ud på disketter.

Husk at navngive dem med nøjagtig det navn, de har i diskettebilledet, så du
kan finde ud af, hvad der er hvad, og hvornår de skal bruges i
installationsforløbet.

> Eller er der en behjertet sjæl i gruppen der kan anbefale og måske endda
> tilbyde et alternativt OS.

Det er nok en god idé, at du prøver med 7.5.3, så du kan lære lidt om
systejets opbygning, da der jo er meget nyt både for dig selv og også for din
niece. (se også lige den mail, jeg har sendt di off-list).

> Jeg kan forstå, at maskinen skulle køre bedst med OS9.1 ?

Ja, hvis du får fat i noget mere RAM - så du har mindst 64mb (vil så blive
72mb med de 8mb onboard RAM). Med kun 16mb vil jeg ikke anbefale, at du går
højere end 7.5.5. Men du vil så ikke kunne køre med de nyere MSOffice pakker,
- kun med MSOffice 4.2.1DK (Word 6).

> Jeg har også hentet Debian Linux og brændt skiven, men jeg er
> temmelig grøn mht Linux, så jeg kommer nok til at
> "klappe hesten" lidt og få forstand på Mac'en allerførst

Debian eller evt. Mandrake 8 vil være gode Linux systemer til netop en 5400.
Jeg kender flere, der har installeret begge typer på både 5400 og 5500 og er
meget glade for det. Men det vil kræve, at du ihvertfald får større disk i.
1,6gb er ikke meget til fx. både en OS 9.1 og evt. Debian eller Mandrake. -
Som sagt, så prøv at få fat i en disk på mindst 13-18gb i
dk.marked.privat.edb.drev. Partitioner den i 2 med Diksværktøj, som du finder
i mappen 'Hjælpefunktioner'. Hvis du vil gøre det med 7.5.3, så skal du kigge
efter disketten 'Hjælpefunktioner 2'. Sæt den i diskettedrevet straks efter
genstart og hold 'SHIFT' tasten nede indtil den er begyndt at starte op, så
starter du nemlig fra disketten og kan både formattere og partitionere selve
harddisken.

mvh. Erik Richard

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 19-02-03 23:19

Hej Erik

> [om kopiering til diske]

Det skulle egl også - så vidt jeg husker - kunne lade sig gøre bare at
mounte diskbillederne på skrivebordet og så installere fra dem dér. Hvis
det virker, så går det temmelig meget hurtigere end fra egentlige
disketter, OG du slipper for at jonglere med dem

> Sæt den i diskettedrevet straks efter
> genstart og hold 'SHIFT' tasten nede indtil den er begyndt at starte op, så

Shift er da kun til at starte uden udvidelser, og det burde da ikke være
nødvendigt fra disketten?

Jeg har altid bare ploppet disketten i, og så bootet, den har altid har
prioritet før harddiske og cd'er.

> starter du nemlig fra disketten og kan både formattere og partitionere selve
> harddisken.

Mvh Sebastian
DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-02-03 17:42

Hej Sebastian

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> [...]
> det virker, så går det temmelig meget hurtigere end fra egentlige
> disketter, OG du slipper for at jonglere med dem

Det er rigtig, men det er ikke alle ting, man kan gøre det med. Hvis filerne
ligger som '.billede' eller '.image', så kan man generelt ikke gøre det. Derimod
hvis det er som '.smi' filer, så kan man som regel gøre det.

> Shift er da kun til at starte uden udvidelser, og det burde da ikke være
> nødvendigt fra disketten?

Ja, men hvis du sætter en installationsdiskette i, så skal den startes fra
ROM'en, og det gør man også ved at holde SHIFT nede. Det vil gå helt galt, hvis
der i forvejen ligger et måske mere eller mindre defekt system på HD'en, så kan
den finde på at tage noget fra disketten og noget fra systemmappen. - Så enten
skal man trække det bestående system i papirkurven inden genstart eller holde
SHIFT nede. Trækker man det bestående system i papirkurven og isætter en
installationsdiskette, så starter den altid fra disketten.

> Jeg har altid bare ploppet disketten i, og så bootet, den har altid har
> prioritet før harddiske og cd'er.

Så kan jeg kun sige, at du har været heldig... (se ovenfor).

mvh. Erik Richard

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 20-02-03 22:27

> Så kan jeg kun sige, at du har været heldig... (se ovenfor).

Blot for at dyrke kuriositeten, så har jeg en gang installeret et nyt
system på min Duo uden hverken diskettedrev eller CD-drev. Jeg oprettede
en RAM-disk og kopierede den første systemdiskette over på den. (Eller
måske var det "Hjælpefunktioner".) Derefter ændrede jeg startdisk til
RAM-disken, genstartede, monterede alle diskettebillederne og
installerede. Det gik fint!

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-02-03 05:34

Hej Hanne

Jo, hvis man undlader at pakke filerne ud efter download. Har man først
pakket dem ud på en Wintel, så er de ødelagte, fordi resourceforken
forsvinder.

Man kan sagtens lægge både .hqx og .bin filer på en ISO CD og brænde den
på en PC og så senere pakke dem ud på en Mac og lave disketter.

Hanne Hertzog wrote:

> Kan man ikke brænde en Cd fra PC i hybrid eller ISSO og smække den i
> Mac'en og så bruge diskcopy?

mvh. Erik Richard