Er dette en ok opsætning ??
Fra : jakob

Dato : 17-02-03 20:42

Jeg skal installere OS på en powerbook G3 400 mhtz maskine med 128 mb
ram, der skal bruges til videoredigering. Det er vigtigt at maskinen
bliver så stabil som mulig og da jeg er lidt usikker på om der er
essentielle opdateringer jeg skal køre vil jeg gerne have nogle bud på
det.

Jeg har tænkt mig at lægge en OS 9.1 og imovie 2 på den da det er det
system jeg har adgang til. Er der nogen uundværlige opdateringer til det
os ? Bør jeg installere 2.1.2 opdateringen til imovie eller skal jeg
lade være ??

MVH

Jakob

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-02-03 23:50

jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> Jeg skal installere OS på en powerbook G3 400 mhtz maskine med 128 mb
> ram, der skal bruges til videoredigering. Det er vigtigt at maskinen
> bliver så stabil som mulig

Hvis du har lidt penge på lommen så vil jeg anbefale dig at få fat i en
version af OS X (en billig 10.1 eller evt. en ny eller let brugt 10.2).
Den kan med lidt hiv og sving godt køre på din Mac og du får dermed den
mest stabile redigeringsplatform det er muligt at opdrive. Men hold dig
til iMovie 2.0 idet 3.0 er noget ustabilt og suger alle kræfter ud af
din G3.

--
Mvh Martin

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Fra : jakob

Dato : 18-02-03 00:12

> Hvis du har lidt penge på lommen så vil jeg anbefale dig at få fat i en
> version af OS X (en billig 10.1 eller evt. en ny eller let brugt 10.2).

Men der er kun 128 mb ram i den, går det ??

Hilsen

Jakob

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-02-03 00:36

jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> Men der er kun 128 mb ram i den, går det ??

Det er minimum, men det kan godt gå an.

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-03 00:15

I <1fqjth8.1ndsa1y1ga04h4N%spam_spam_spam@talent.dk> Martin Bredthauer
ytrede:
> Den kan med lidt hiv og sving godt køre på din Mac

Hvis det er en Pismo, så kører 10.2 ganske fremragende på den. Det vil
dog være ønskeligt med lidt mere RAM end 128Mb.

Fra : jakob

Dato : 18-02-03 08:24

> Hvis det er en Pismo, så kører 10.2 ganske fremragende på den. Det vil
> dog være ønskeligt med lidt mere RAM end 128Mb.

Hvordan ved jeg om det er en pismo ??

vil et program som imovie afvikles meget langsomt eller hvordan giver
den manglende ram sig udslag ??

hilsen

Jakob

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-03 08:55

On Tue, 18 Feb 2003 08:23:55 +0100, jakob <ingen@spam.dk> wrote:

>Hvordan ved jeg om det er en pismo ??

Svjv ved at kigge på tastatyrfarven. Hvis det ikke er sort, er det en
Pismo.

>vil et program som imovie afvikles meget langsomt eller hvordan giver
>den manglende ram sig udslag ??

Nemlig. Har du diskplads nok til videoredigering?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-02-03 12:13

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Svjv ved at kigge på tastatyrfarven. Hvis det ikke er sort, er det
> en Pismo.

Næsten. Hvis tasteturet er halv-gennemsigtig i en kaffe-nuance er det
en af de to sidste PowerBook i den sorte plastik-serie. Har maskinen
FireWire, erdet en Pismo.

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: Medio september 2003

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-03 12:55

On 18 Feb 2003 12:12:51 +0100, Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

>Næsten. Hvis tasteturet er halv-gennemsigtig i en kaffe-nuance er det
>en af de to sidste PowerBook i den sorte plastik-serie. Har maskinen
>FireWire, erdet en Pismo.

Der kan man bare se.

Fra : Peter Kiil

Dato : 18-02-03 15:45

in article ho745v4rv0ao5t7dk4f3artgul3v41p6vo@4ax.com, Martin Edlich at

Forresten... Læser du ikke mail der havner på newsspam4@mail.edlich.dk?

--
/peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-02-03 15:48

On Tue, 18 Feb 2003 15:44:52 +0100, Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

>Forresten... Læser du ikke mail der havner på newsspam4@mail.edlich.dk?

Jo, en gang i mellem. Jeg er lidt luset til at læse min post for
tiden.

Fra : N/A

Dato : 19-02-03 01:55

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 19-02-03 01:55

Eolake Stobblehouse <eolake@maccreator.spamremove.net> writes:

> Er det ikke en Lombard? Den med "bronze keyboard"? jeg mener at
> Pismo var modellen derefter, lidt hurtigere, og havde Firewire.

Korrekt, men Pismo har også halvgennemsigtigt tastatur med
kaffe-nuance.

-j

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 18-02-03 09:34

jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> Hvordan ved jeg om det er en pismo ??

Hvis den har indbygget firewire og _ingen_ SCSI.

> vil et program som imovie afvikles meget langsomt eller hvordan giver
> den manglende ram sig udslag ??

Sandsynligvis hvis du vælger at køre OS X. Men det burde ikke være et
problem med OS 9.1.

--
vh Jesper

Fra : jakob

Dato : 18-02-03 16:00

In article <1fqkl5k.bs2a314r9z5yN%jmfink@mac.com>, jmfink@mac.com
says...

OK, tak for alle svarene . Det må være en pismo så for der er
firewire tilstede ellers giver det jo heller ikke mening at bruge den
til video

Det bliver sys 9.1 da det er en lånt maskine så der er ikke penge/tid
til mere ram.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-02-03 17:11

jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> Det bliver sys 9.1 da det er en lånt maskine så der er ikke penge/tid
> til mere ram.

Så skal du nok bare lave en helt standard OS 9 installation og opdatere
den via opdateringskontrolpanelet (Kan ikke huske præcist hvad det
hedder i OS 9) til nyeste version. Dette mener jeg også gælder iMovie
2.0, som vist fik et par opdateringer.

Fra : jakob

Dato : 18-02-03 18:18

> Så skal du nok bare lave en helt standard OS 9 installation og opdatere
> den via opdateringskontrolpanelet (Kan ikke huske præcist hvad det
> hedder i OS 9) til nyeste version.

Nu er det sådan at jeg ikke har et modem til maskinen, ved ikke om det
er indbygget, men det tager vel alt for lang tid at opdaterer over
dette. Derfor har jeg tænkt mig at finde opdateringerne og brænde dem på
cd et sted med adsl

Men tak for hjælpen

Jakob

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-02-03 21:55

jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> Nu er det sådan at jeg ikke har et modem til maskinen, ved ikke om det
> er indbygget, men det tager vel alt for lang tid at opdaterer over
> dette.

Der er faktisk modem indbygget, men ja det vil ta' lidt tid.

> Derfor har jeg tænkt mig at finde opdateringerne og brænde dem på
> cd et sted med adsl

Held og lykke med projektet.

Fra : jakob

Dato : 19-02-03 08:48

> Held og lykke med projektet.

Tak, det gik fint og den funger indtil videre ok med imovi2 2 og 9.1

MVH

Jakob

Fra : Ben Knudsen

Dato : 18-02-03 10:32

Jeg har redigeret video på en pismo, dog kun under osx. Det kører helt
fint - men jeg tror, du skal smide lidt penge efter noget ram. Det vil
kunne mærkes - især hvis du også drister dig til at åbne andre programmer.

Ben