Hvilken mac skal jeg gå efter ??
Fra : pingvinen

Dato : 14-02-03 02:29

Hej,

Jeg har nogle spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med at få løst.

Jeg har besluttet mig for at anskaffe en mac nu!

Jeg har allerede en powerbook g4 400mhz med 128 mb ram. Men det er lige lidt
i underkanten til mit behov (Photoshop, 3d-grafik osv.)

Derfor har jeg nu besluttet mig at købe en stationær PowerMac G4.

Jeg har fået et tilbud om at købe sådan en maskine her:

733 mhz PowerMac G4 - Geforce 2 32mb - 640MB Sdram ram (128+512)- 100 Gb HD
(40+60)

Til 10.000 kr. - men jeg sidder nu og overvejer at købe en helt ny fra
apple.dk i stedet, og lægge den sjat ekstra penge i:

1GHz PowerPC G4 - GeForce4 MX 64MB - 256MB DDR266 memory - 60GB ATA100

Til mit behov, som typisk er at udarbejde grafiske præsentation i Photoshop
7.01, samt lidt leg med 3D-programmer for eksempel Maya, lidt spil og
video-arbejde.

Vil det være bedst for mig, rent ydelsesmæssigt at få en 1ghz med 256 ddr mb
ram, eller en 733mhz med 640 mb sdram.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-03 04:57

pingvinen wrote:

> Derfor har jeg nu besluttet mig at købe en stationær PowerMac G4.
>
> Jeg har fået et tilbud om at købe sådan en maskine her:
>
> 733 mhz PowerMac G4 - Geforce 2 32mb - 640MB Sdram ram
> (128+512)- 100 Gb HD (40+60)

God maskine, men jeg mener at kunne huske, at der er noget mht. grafiske
opgaver, men om det er video eller 3D grafik, der kan nedsætte ydelsen på den,
kan jeg ikke huske.

> Til 10.000 kr. - men jeg sidder nu og overvejer at købe en helt ny fra
> apple.dk i stedet, og lægge den sjat ekstra penge i:

Prisen er absolut rimelig.

> [...]
>
> Til mit behov, som typisk er at udarbejde grafiske præsentation i Photoshop
> 7.01, samt lidt leg med 3D-programmer for eksempel Maya, lidt spil og

Du vil selvfølgelig komme til at bruge næsten udelukkende OS X, så jeg vil
mene, du bør smide en 512mb ekstra RAM blok i den. 256mb er lige lidt nok til
både OS X, Photoshop 7, Maya og videosoftware.

> Vil det være bedst for mig, rent ydelsesmæssigt at få en 1ghz med
> 256 ddr mb ram, eller en 733mhz med 640 mb sdram.

Du får helt klart mest ud af en 1ghz fremfor en 733 - selv med kun 256mb RAM,
men som sagt vil jeg stærkt anbefale, at du køber mindst 256mb mere - gerne
512, da maskinen så altid vil være 'over sine ting', og du vil ikke komme til
at trække nær så meget på hverken virtuel hukommelse eller div. swapfiler til
programmerne, men vil kunne arbejde mest i RAM hele tiden.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-02-03 06:49

pingvinen <pingvinen@frostland.dk> wrote:

> [...]
>
> Vil det være bedst for mig, rent ydelsesmæssigt at få en 1ghz med 256 ddr mb

Jeg ville helt klar gå efter den nye maskine, da der er er følgende
fordele:

1. Hurtigere processor (doh!).

2. Level 3 cache - meget vigtigt (jeg mener ikke at en QS 733 har
cache).

3. Hurtigere RAM - der er dog ikke det store at hente på DDR-RAM'en i
Mac'erne.

4. Et hurtigere grafikkort - dette accellererer 2D grafikken i OS X og
hvis du skal arbejde med 3D programmer, så burde du overveje at købe den
med Radeon 9000 Pro eller endda Radeon 9700 Pro.

5. FireWire 800

6. AirPort Extreme.

7. Bluetooth.

Derudover får du den med det nyeste OS, som måske følger med den gamle
maskine, men du risikerer også at skulle ud og købe det bagefter.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Tom Dissing

Dato : 14-02-03 18:21

Skal du køre maya på en mac !
Skal du bruge det nyeste OSX + mindst !!! et Nvidia Gforce4 TI med 128MB Ram
!!
Og helst en GB almindelig ram ! ( til dette og andre programmer )
Tom

On 14/02/03 2:28, in article 3e4c4640$0$154$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,