Indeksering
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 08-02-03 22:32

... i Sherlock har været oppe før. Men jeg er lidt på den, for jeg skal
finde et brev, som jeg véd, at jeg har skrevet i november, 2002. Bilaget
til skrivelsen er der nemlig (i min usermappe) dateret 22.nov.02, og jeg
kan huske, at jeg printede brevet ...
Kan (selvfølgelig) ikke huske navnet på filen. Har prøvet at gætte på
navnet og søge. Ikke noge resultat.
Nu prøver jeg så at få Sherlock til at indeksere min usermappe (det
siger den, at den gør automatisk ?). Den vil ikke indeksere min HD (det
har del aldrig villet)

Indeksere er vel at søge på indhold (tekst?) i dokumenterne, ikke?
Så jeg vel søge på modtagers adresse (af skrivelsen)?

Det er den Sherlock der kom med OS 10.1.5 ..... eller kom den med 10.x ?
Jeg har opdateret OS til 10.1.5.

Har læst hjælpfilerne, men kan ikke få adgang til en indeksering (det
kunne jo være praktisk i netop dette tilfælde). Der er noget jeg ikke
kan forstå eller ikke kan få til at virke .... hjælp mig med et godt råd

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-02-03 00:40

Mich. Ottosen <mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> kunne jo være praktisk i netop dette tilfælde). Der er noget jeg ikke
> kan forstå eller ikke kan få til at virke .... hjælp mig med et godt råd

Du burde være heldig, for jeg har aldrig fået 10.2 til at søge på
indhold, men i 10.1.5 virkede det. Når du åbner Sherlock og har klikket
på harddisken, skulle de mapper, du har valgt at indeksere, gerne være
der. Ud for de indekserede mapper, står "Indekserer" og så dato og
klokkeslet. Det er en oversættelsesfejl. Der burde stå "Indekseret". Den
er nemlig færdig med det, når dato og klokkeslet står der.
Når man har indekseret, har computeren oprettet et index over
indholdet i dokumenter. Dernæst kan du søge på et bestemt ord. Husk at
vælge, at du søger i indhold og ikke bare filnavn. Husk også at
indeksere på det rigtige sprog. Som standard står den til en masse sprog
og bl.a. dansk. Man kan spare tid ved kun at indeksere nogle få sprog.
Jeg håber, det er klart for dig. Jeg sidder ikke selv ved 10.1.5 mere,
og i 10.2 bruger man ikke Sherlock til at søge på harddisken.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-02-03 21:54

> [...]
> indhold, men i 10.1.5 virkede det. Når du åbner Sherlock og har klikket
> på harddisken, skulle de mapper, du har valgt at indeksere, gerne være

Mapper. Der er ikke nogen mapper anført og om HD'en står der ganske
enkelt, at den ikke kan indekseres. Kan heller ikke finde ud af at
tilføje mapper (hvis det er det man skal). Men sådan er der så meget,
jeg ikke kan finde ud af

>Ud for de indekserede mapper, står "Indekserer" og så dato og
> klokkeslet. Det er en oversættelsesfejl. Der burde stå "Indekseret". Den
> er nemlig færdig med det, når dato og klokkeslet står der.

Det kan jeg godt huske, at du tidligere har skrevet.

> [...]
> Jeg håber, det er klart for dig. Jeg sidder ikke selv ved 10.1.5 mere,
> og i 10.2 bruger man ikke Sherlock til at søge på harddisken.

Jo, jeg ville jo netop gerne søge på enkeltord inde i filen - for
filnanvet er komplet svedt ud, og den er sikkert gemt i en eller anden
obskur mappe, hvor den ikke hører hjemme.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Elly Münster

Dato : 11-02-03 23:03

> [...]

> enkelt, at den ikke kan indekseres. Kan heller ikke finde ud af at
> tilføje mapper (hvis det er det man skal). Men sådan er der så meget,

Nu har jeg jo ikke 10.1.5 mere, så jeg kan ikke se efter og finde de
præcise navne på menuer etc. Når du er i Sherlock har du mulighed for at
vælge mapper og diske, du vil indeksere. Helt generelt har du kun adgang
til din egen hjemmemappe, og derfor kan du ikke indeksere hele
harddisken. Du skal derfor finde det rigtige menupunkt i Sherlock og
vælge din hjemmemappe til indeksering. Du kan også vælge undermapper,
hvis du ved, du kun skal søge i dem. Det går jo hurtigere, når man
vælger en mindre mappe.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mikael Kern

Dato : 09-02-03 09:17

> finde et brev, som jeg véd, at jeg har skrevet i november, 2002. Bilaget
> til skrivelsen er der nemlig (i min usermappe) dateret 22.nov.02,

Du ku jo søge på dokumenter oprettet efter 01.11.2002 men før 23.11.2002

Eller klik på harddisken, æble-i, content index, indexer...

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-02-03 21:54

Mikael Kern <"øvspampost"@kern.dk> wrote:

> Du ku jo søge på dokumenter oprettet efter 01.11.2002 men før 23.11.2002

Den mulighed kan jeg ikke se i Sherlock til 1o.1.5 (men det kunne man
vis ti ældre systemeres søgefunktion, ikke?)

> Eller klik på harddisken, æble-i, content index, indexer...

HD'en på skrivebordet eller HD inde i Sherlock? Ingen af dem giver noget
svar á la det, du antyder Desværre

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mikael Kern

Dato : 10-02-03 02:47

> Den mulighed kan jeg ikke se i Sherlock til 1o.1.5 (men det kunne

I Finder - æble-F

> HD'en på skrivebordet eller HD inde i Sherlock? Ingen af dem giver noget

HD'en på skrivebordet, æble-i osv. Hvis det ikke dur, så søg i Hjælp
på indekser...

Hvorfor opgraderer du ikke til 10.2.3? )

mvh Mikael Kern

Fra : Morten Lind

Dato : 10-02-03 08:03

Mikael Kern <"=?iso-8859-1?Q?=F8vspampost?="@kern.dk> wrote:

> I Finder - æble-F

> HD'en på skrivebordet, æble-i osv. Hvis det ikke dur, så søg i Hjælp
> på indekser...
>
> Hvorfor opgraderer du ikke til 10.2.3? )
>
> mvh Mikael Kern

Man skal betale for X, 10.2
M.
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-02-03 16:33

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Man skal betale for X, 10.2

Godt set, Morten
Michael: som du kan se, har Morten givet én af grundene - nej, den
eneste, for jeg vil da gerne have Jaguaren.
--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 10-02-03 10:26

> [...]

> kunne jo være praktisk i netop dette tilfælde). Der er noget jeg ikke
> kan forstå eller ikke kan få til at virke .... hjælp mig med et godt råd

Det nye er, at du ikke skal bruge sherlock. Sherlock er kun til
internetsøgning for fremtiden (og jeg har lidt svært ved at se, at den
kan konkurrere med f.eks. google).

Klik æble-F og du får "Find" frem. Fra nederste venstre hjørne kan du
bede om et nyt kriterie "indhold" og du kan så søge på indholdet.

Men det er jo ikke sikkert, at du har indekseret din mappe, hvori filen
befinder sig.

Ved at tage "info" på en mappe, får du mulighed for at vælge "Indhold af
indeks" og du kan nu klikke på "Indeksér nu". Det går forbavsende
hurtigt i forhold til system 9.x's indeksering.

Herefter kan du søg på indholdet af filerne i den pågældende mappe!

Så vidt jeg kan se mangler vi bare at få mulighed for at bestemme en
tidsplan på indeksering. Det kan måske gøres med et script.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-02-03 13:18

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Ved at tage "info" på en mappe, får du mulighed for at vælge "Indhold af
> indeks" og du kan nu klikke på "Indeksér nu". Det går forbavsende
> hurtigt i forhold til system 9.x's indeksering.

Jeg synes bare ikke dette virker.
Når jeg tager "vis info" på en mappe og åbner "Indhold af indeksering",
står der:
Dato ----"
og knappen "Stop indeksering" er aktiv.
Hvis man trykker på denne, sker der imidlertid intet, og jeg tror ikke
på at den er i gang med at indeksere.

(Og vi snakker Jaguar, ikke?)

v.h
Martin

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-02-03 13:25

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> og knappen "Stop indeksering" er aktiv.
> Hvis man trykker på denne, sker der imidlertid intet, og jeg tror ikke

Ja - det er Jaguar. Jeg må give dig ret så langt, at det ser ud som om
indekseringen ikke kun gælder den konkrete mappe (hvad jeg først troede)
men hele den pågældende harddisk/partition som mappen ligger på.

Jeg har to partitioner og Info skifter på alle mapper, hvis jeg
indekserer i Info på een mappe - men kun mapper på den samme partition.
Mapperne på den anden partition er uberørte.

Når der på din står Status: Indekserer, uden at den kommer videre må der
være noget galt.

Jeg synes selv at jeg har den erfaring med OSX, at man efter
installation kan have meget stor glæde af at starte maskinen op på den
anden partition eller en CD og køre diskværktøjer som Norton eller
DiskWarrior på systemX-disken.

Det har ihvertfald øget hastigheden på min OSX i
navigationsfunktionerne!

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-02-03 14:11

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> diskværktøjer som Norton

Tak for svaret; ja der må være noget galt.
Jeg har prøvet at køre diskværktøj mm. fra JaguarCD'en; det hjalp ikke
på indekseringsproblemet.

Ang. Norton DiscDoctor vil jeg sige efter en træls erfaring:
KØR DET ALDRIG PÅ OSX.
Der er talrige eksempler i amerikanske discusiongroups på ødelagte
diske, og for mig selv medførte et forsøg en irriterende bug i Apple
System Profiler. Norton lægger MANGE ting ind de underligste steder i
systemet under Jaguar -og er næsten ikke til at luge ud igen.

DiskWarrior er sikkert bedre.

v.h
Martin

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-02-03 16:13

> [...]

> System Profiler. Norton lægger MANGE ting ind de underligste steder i
> systemet under Jaguar -og er næsten ikke til at luge ud igen.

Joh, men jeg kunne heller aldrig drømme om at installere Norton. Jeg
bruger kun selve "Doktoren" til at tjekke og den skulle ikke ret gerne
smide filer ind nogen steder.
Det princip har jeg iøvrigt fulgt under system 9 også.

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-02-03 21:28

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Klik æble-F og du får "Find" frem. Fra nederste venstre hjørne kan du
> bede om et nyt kriterie "indhold" og du kan så søge på indholdet.

Den mulighed kan jeg ikke se i MacOS 10.1.5 ...

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-02-03 21:28

> [...]

> kunne jo være praktisk i netop dette tilfælde). Der er noget jeg ikke
> kan forstå eller ikke kan få til at virke .... hjælp mig med et godt råd

Tak for hjælpen til alle. Kiggede lidt nærmere på Hjælp og nu er det
vist sivet ind

Har simpelthen tvangsindekseret min usersmappe (slået HD'en fra) så
virkede det.

Så endnu en gang tak for hjælpen - jeres gode indspark virkede!

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen