Bærbar iBook / PowerBook?
Fra : Anders Petersen

Dato : 05-02-03 10:48

Skal have en ny bærbar, og overvejer kkraftigt at anskaffe en Mac (selvom
jeg stationært stadig skal anvende PC).

Det forekommer mig,at et evt. netværk mellem PC/Mac ikke bør blive et
problem, ligesom div. filer etc. ikke kommer til at volde besvær.

Men jeg har et par spørgsmål ang. erfaringer:

1. Hvordan oplever I (brugere af både PC/Mac - hvis I findes) at skulle
skifte system? Er det i praksis irriterende at skulle anvende forskellige
mail, news etc.-klienter, eller går det an?

2. Jeg kan selvølgelig se specs på hhv. IBooks og PowerBooks, men hvad får
normalt folk til at vælge TiMacs frem for iBooks (bortset fra det meget
lækre design, naturligvis)? Ydelsen er selvølgelig forskellig, men er der
ting som iBook'en ikke ret godt vil kunne bruges til, eller er det bare et
spørgsmål om hastighed? Er der typiske situationer, hvor jeg vil ærgre mig,
hvis jeg køber iBook frem for PowerBook?

Håber på lidt gode råd - tror godt jeg vil ha' en Mac :)

/Anders

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-02-03 11:02

Anders Petersen <anders@NOSPAMgadefejer.dk> writes:

> [...]
> spørgsmål om hastighed? Er der typiske situationer, hvor jeg vil ærgre mig,
> hvis jeg køber iBook frem for PowerBook?

En PowerBook kan trække en ekstra skærm, og hermed tilbyde et stort
skrivebord. Efter sigende er denne facilitet ikke aktiv i en iBook.

Det betyder en del for mig.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Anders Petersen

Dato : 05-02-03 11:27

> En PowerBook kan trække en ekstra skærm, og hermed tilbyde et stort
> skrivebord. Efter sigende er denne facilitet ikke aktiv i en iBook.

God pointe. Jeg går ud fra, at den dog sagtens kan sluttes til en ekstern
skærm. Men max-opløsningen er stadig begrænset? Eller er grafikkortet godt
nok til en højere opløsning?

/Anders

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 05-02-03 18:13

Anders Petersen <anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote:

> God pointe. Jeg går ud fra, at den dog sagtens kan sluttes til en ekstern
> skærm. Men max-opløsningen er stadig begrænset? Eller er grafikkortet godt
> nok til en højere opløsning?

iBooken er begrænset til en kopi af sit eget skærmbillede, dvs. max.
1024x768 medmindre de nyeste modeller har ændret på det.

Poul Skovmand Thingholm

Fra : Sebastian Steen

Dato : 05-02-03 18:30

Poul Skovmand Thingholm wrote:

> iBooken er begrænset til en kopi af sit eget skærmbillede, dvs. max.
> 1024x768 medmindre de nyeste modeller har ændret på det.

Hvis man har et Radeon grafikkort skulle dette vist virke:
http://www.mediamac.dk/index.php?page=news:show,id=7856

Men hvad ved jeg - jeg drømmer jo stadig bare om et switch

Sebastian Steen
"supergnu_" = spamfilter!

Fra : Husum

Dato : 05-02-03 11:07

> [...]
> skifte system? Er det i praksis irriterende at skulle anvende forskellige
> mail, news etc.-klienter, eller går det an?

Hej Anders.

Jeg har selv lige købt en iBook. Jeg har altid været pc-bruger, men ville
prøve noget nyt.
Et godt råd er, at glemme sin pc-viden lidt, og starte helt forfra med
Mac´en.
Efter lidt startbøvl, syntes jeg faktisk, at den er nem at gå til. Man lærer
hurtigt hvad man skal gøre hvor og hvorfor.

Du vil helt sikkert blive glad for Mac.

/Husum

Fra : Anders Petersen

Dato : 05-02-03 11:27

> Et godt råd er, at glemme sin pc-viden lidt, og starte helt forfra med
> Mac´en.

Har rodet lidt med Maccs på diverse jobs - du har ganske ret :)

> Du vil helt sikkert blive glad for Mac.

Du hr ikke oplevet situationer, hvor kompatibilitet etc. har været et
problem?

/Anders

Fra : Husum

Dato : 05-02-03 12:26

"Anders Petersen" <anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote in message

> Har rodet lidt med Maccs på diverse jobs - du har ganske ret :)

> Du hr ikke oplevet situationer, hvor kompatibilitet etc. har været et
> problem?
>
> /Anders

Nej egentlig ikke.
Det eneste jeg "mangler" er Office X, men den regner jeg med at jeg får fat
i på et senere tidspunkt.

Fra : Thomas Neumann [8260~

Dato : 05-02-03 18:00

Hej Anders

Jeg selv er "konverteret" for et års tid siden.

Jeg har iBook til skolebrug, mail, internet, photoshop m.m. og en stationær
Win-dåse til alt muligt shit. (spil og mistænksomme programmer fra nettet)

Jeg tror der findes to slags mennesker - dem der elsker mac - og dem der
ikke gør. Dem der ikke kommer til at elske mac'en er de "nørder"
som -elsker- at købe nyt dit-kort og dat-kort og skille ad og tune og tweake
og installere og formatere og snakke om MB og MHz.

Respekt for det også! - Men de er ikke til Mac.

Thomas

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-02-03 18:09

Thomas Neumann [8260] <NOSPAMnews@neumann.dk> wrote:
>Dem der ikke kommer til at elske mac'en er de "nørder"
> som -elsker- at købe nyt dit-kort og dat-kort og skille ad og tune og tweake
> og installere og formatere og snakke om MB og MHz.

Sådan en er der inden i enhver Macbruger
- de har bare lært at styre sig

--
Preben Bødker Nielsen . preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 05-02-03 19:15

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Sådan en er der inden i enhver Macbruger
> - de har bare lært at styre sig

Hovhov, der er masser man kan rode med hvis man har lidt kærlighed til
de ældre maskiner, f.eks. en gammel Quadra 950!

muh ~ Jørgen

Fra : Thomas Neumann [8260~

Dato : 05-02-03 19:31

> Sådan en er der inden i enhver Macbruger
> - de har bare lært at styre sig

Ja ok - enig!
Thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 05-02-03 18:21

Hej Anders !

Jeg har selv arbejdet med PC i nogle år, både med Windows, Linux & BeOS.
Hvis du vælger at switche til Mac er det efter min mening det eneste
rigtige. Programmer Netværk mm. er intet problem, du får samtidig mulighed
for at anvende det sejeste styresystem jeg har set.
Desuden kan du stadig køre med Windows programmer på Mac hvis der er et
program som du ikke kan undvære...

Henry Lerche Madsen