Hvordan ser man, at Classic kører?
Fra : Peter Theglev

Dato : 04-02-03 15:37

Kan man på nogen måde få Classic symbolet ned i Dock'en med en lille pil
under, så man kan se, at det kører?

Eller er der andre måder?

Jeg ved godt, at man kan se det under programikonet (det program, der
kører under Classic), men jeg efterlyser som nævnt en indikator for, at
OS9 kører.

Peter

Fra : Tue Dissing

Dato : 04-02-03 15:46

Du kan da bare trykke alt+æble+esc så får du en menu frem der viser alle
de aktive programmer inkl. classic

tue

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-02-03 16:13

Peter Theglev <peter.theglev@adpeople.dk> wrote:

> Kan man på nogen måde få Classic symbolet ned i Dock'en med en lille pil
> under, så man kan se, at det kører?

Nej

> Eller er der andre måder?

Lad et ligegyldigt program starte op automatisk i Classic.
Lav f.eks. en henvisning til programmet "Tekst og Lyd" og læg den i Mac
OS 9 Systemmmappe/Startemner.
Symbolet vil så altid være i Docken hvis Classic kører.

--
Preben Bødker Nielsen . preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Peter Theglev

Dato : 04-02-03 16:27

Preben Bødker Nielsen wrote:

> [...]
> OS 9 Systemmmappe/Startemner.
> Symbolet vil så altid være i Docken hvis Classic kører.

Okay - smart, men usmart.

Tak for hjælpen.

Peter

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-02-03 16:50

Peter Theglev <peter.theglev@adpeople.dk> wrote:

> Okay - smart, men usmart.

Hvori består det usmarte?

Hvis det _skal_ være Classic symbolet, kan du jo lave en copy/paste af
iconerne "Tekst og Lyd" og "Classic".

Fra : Storm

Dato : 04-02-03 16:41

Peter Theglev <peter.theglev@adpeople.dk> wrote:

> Kan man på nogen måde få Classic symbolet ned i Dock'en med en lille pil
> under, så man kan se, at det kører?

Jeg har hevet Classic Startup symbolet fra:

System - Library - CoreServices - Classic Startup

ned som en genvej i docken.
Men der kommer nu kun pil under i selve opstarten.
Klikker jeg på det når det er i brug får jeg en meddelelse:

The Classic environment is already running.
This application is only needed to start the environment.

> Eller er der andre måder?
>
> Jeg ved godt, at man kan se det under programikonet (det program, der
> kører under Classic), men jeg efterlyser som nævnt en indikator for, at
> OS9 kører.

Quark går ned - Nej jeg kender ikke andre metoder.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-03 16:50

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> This application is only needed to start the environment.

> Quark går ned - Nej jeg kender ikke andre metoder.

Hej Peter....må man være så nysgerrig at spørge, hvorfor du vil det?
M.
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Peter Theglev

Dato : 04-02-03 18:37

> Hej Peter....må man være så nysgerrig at spørge, hvorfor du vil det?
> M.

Det var faktisk mest en kollega, der efterlyser det. Han har diverse
diske, servere mm tilsluttet sin Mac, hvorpå der ligger f.eks. Photoshop
i forskellige versioner.

For ikke pludselig at opdage at han sidder og arbejder i en Classic
Photoshop el.lign. vil han gerne ha' en "indikator" for, om classic kører.

Ved ikke om det gi'r mening, men det var grunden til spørgsmålet.

Tak for svarene

Peter

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 04-02-03 20:55

> [...]

> Photoshop el.lign. vil han gerne ha' en "indikator" for, om classic kører.
>
> Ved ikke om det gi'r mening, men det var grunden til spørgsmålet.

Der er en sharewareting, der skulle kunne: Classic? (ja det er altså
navnet

<http://macupdate.com/info.php/id/6978>

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Storm

Dato : 05-02-03 09:29

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> Der er en sharewareting, der skulle kunne: Classic? (ja det er altså
> navnet
>
> <http://macupdate.com/info.php/id/6978>

Og så skal man også have installeret Menu Extra Enabler?
Eller er det en 10.1 ting - jeg er vist lidt for ukoncentreret til at
forstå det?:
________________

MacOS X 10.2 introduces a block that prevents third party Menu Extras
from loading.

Thanks to the un-ending ingenuity of Unsanity Software's "Haxies" they
have provided a way for users to continue to use Menu Extras.

If you plan to use Classic? V2.1 menu extra with 10.2 you MUST install
Menu Extra Enabler.

If you are unhappy with this situation please direct your thoughts to
Apple.

Menu Extra Enabler is the property of Unsanity LLC http://unsainty.com
Download Menu Extra Enabler here
http://download.unsanity.com/menuextraenabler10.dmg.sit

Additional Information
It's recomened that you install Menu Extra Enabler now, even if you are
not yet running 10.2
It will do nothing in 10.1 but will provide seamless transition to 10.2
when that time comes.

Rosyna (Unsanity respresentative)
" You need to manually add menu extras You back to the menu bar if Menu
Extra Enabler was not installed before you installed 10.2. This is the
primary reason Menu Extra Enabler was released so early. You can install
it now in 10.1 with no harm, then when Jaguar is released, all your old
Menu Extras will work with no configuration issues."

____________________

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 05-02-03 10:13

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Og så skal man også have installeret Menu Extra Enabler?
> Eller er det en 10.1 ting - jeg er vist lidt for ukoncentreret til at
> forstå det?:

[klip]

Argh... Hvordan kan du dog stille den slags spørgsmål? Forslaget er
fuldstændigt udokumenteret fra min side

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Storm

Dato : 05-02-03 10:37

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

[klip]

> [klip]
>
> Argh... Hvordan kan du dog stille den slags spørgsmål?

Gys - mener du jeg skal til tænke lidt selv?

>Forslaget er fuldstændigt udokumenteret fra min side

Men det ser nu ud til at kune (eller kunne have gjort) klare opgaven:

______

"Xgadgets provides a simple visual way to know when and if Classic is
running. Stop wasting system resources having classic running in the
background when you really don't need it. "
______

Jeg har bemærket at det ser ud til at Classic æder mange resourcer, men
det tager jo også tid at genstarte.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-02-03 22:27

> [...]
>
> For ikke pludselig at opdage at han sidder og arbejder i en Classic
> Photoshop el.lign. vil han gerne ha' en "indikator" for, om classic kører.

Så smid det her i mappen startemner:
< http://www.ravnekrogen.dk/blue_screen.jpg>

Det opdager han vel

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-03 15:43

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Så smid det her i mappen startemner:
> < http://www.ravnekrogen.dk/blue_screen.jpg>
>
> Det opdager han vel

Øhhhh......skal man bo i Ravnekrogen for at få lov til at "......press
any key to continue_........."?

Ja, for så vil jeg da gerne høre, om der er noget ledigt, bare sådan
seks kvadratmeter.....
M.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-02-03 17:24

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:
> Øhhhh......skal man bo i Ravnekrogen for at få lov til at "......press
> any key to continue_........."?

Yes.

> Ja, for så vil jeg da gerne høre, om der er noget ledigt, bare sådan
> seks kvadratmeter.....
> M.

Nope.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-03 17:37

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Yes.

> Nope.

Jamen, så hils, dit heldige asen
M.

Fra : Storm

Dato : 05-02-03 09:50

Peter Theglev <peter.theglev@adpeople.dk> wrote:

> For ikke pludselig at opdage at han sidder og arbejder i en Classic
> Photoshop el.lign.

Det vil han da aldrig være i tvivl om, Classic versioner optræden er da
meget forskellig fra Carbon versioner. (De stribede bjælker og runde
hjørner).

> vil han gerne ha' en "indikator" for, om classic kører.

Det synes jeg også kunne være rart at se bare med et øjekast og ingen
fingerkast.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 05-02-03 01:47

Peter Theglev <peter.theglev@adpeople.dk> wrote:

> Kan man på nogen måde få Classic symbolet ned i Dock'en med en lille pil
> under, så man kan se, at det kører?

Meget simpelt. Start classic fra systemindstillingerne. Mens classic
starter højreklikker du (eller alt-klikker) på ikonet og vælger "behold
i dock". På engelsk hedder det "Keep in Dock". Så har du den lille sorte
trekant og du kan sørme også starte classic fra docken

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 05-02-03 01:52

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> [...]
> i dock". På engelsk hedder det "Keep in Dock". Så har du den lille sorte
> trekant og du kan sørme også starte classic fra docken

Men okey, den lille sorte trekant forsvinder igen

Foresten mener jeg at kunne huske et lille hack der viste et svagt os9
system symbol ovenover symbolet for finderen i docken når man havde
classic kørende... Jeg ser lige om jeg kan huske hvor jeg så det...
Muligvis det var tinkertool... Måske der er en anden der kan huske det?

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-02-03 01:53

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Meget simpelt. Start classic fra systemindstillingerne. Mens classic
> starter højreklikker du (eller alt-klikker) på ikonet

Hvilket icon?

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 05-02-03 02:09

Preben Bødker Nielsen <spam-01@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvilket icon?

Nå ja... Classic ikonet der kommer frem i docken... Det hedder vist
Classic startup...

Tricket virker også med alle mulige andre apps...

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-02-03 17:24

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Nå ja... Classic ikonet der kommer frem i docken... Det hedder vist
> Classic startup...

Okey.
Det er så fordi jeg har iconet i docken i forvejen.

Fra : [P]

Dato : 06-02-03 08:13

Preben Bødker Nielsen wrote:

Sådan dér!

Perfekt - lige det, jeg efterlyser. Tak!

Peter

Fra : Storm

Dato : 06-02-03 09:49

[P] <slemmepeter@yahoo.dk> wrote:

> Sådan dér!
>
> Perfekt - lige det, jeg efterlyser. Tak!

Hmmm...

Du får da ikke pil på Classic ikonet når Classic kører på denne måde?
Gør du?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 06-02-03 10:44

[P] <slemmepeter@yahoo.dk> wrote:

> Sådan dér!
>
> Perfekt - lige det, jeg efterlyser. Tak!

Jeg ser ikke rigtig logikken, hvis det er en bruger, som er i tvivl om
han er havnet i Classic.
Kan man overse Classics startupscreen.

Måske det var smartere, at sætte kryds ved "Advarsel når Classic
starter".