Hvordan laver man zoner i OS 9 ?
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 27-01-03 18:01

Hvordan laver man zoner på sin Mac og hvad bruges de til ?

Når jeg fx. bruger Apple Printer Utility, så kigger den efter zoner, men
hvorfor ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 27-01-03 18:51

> Hvordan laver man zoner på sin Mac og hvad bruges de til ?
>
> Når jeg fx. bruger Apple Printer Utility, så kigger den efter zoner, men
> hvorfor ?

Zoner er Apples betegnelse for segmenter i et netværk.

Et netværk kan segmenteres (opdeles i zoner) ved hjælp af routere.
Det anvendes ofte af sikkerhedshensyn eller som en aflastning af
netværket.

En Mac eller anden computer kan bruges som router ved at montere flere
netkort og konfigurere en routing-liste.

I f.eks. grafiske virksomheder, har det været meget anvendt, at
installere en printserver med flere netkort.
Mac'erne placeres på det ene segment, printerne på det andet.
Når et printjob sendes til printserveren overtager serveren jobbet og
sender det ud i det andet segment, hvorved trafikken på "Mac-segmentet"
reduceres.
I et sådant scenario vil man typisk se 2 zoner i Mac'ens vælger.
F.eks. "MacZone" og "Printzone".

Hvis der ingen segmenter (zoner) findes på netværket, viser Mac'ens
vælger en * (asterisk hedder den vist)

--
preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 27-01-03 22:11

Preben Boedker Nielsen <null@device.dk> wrote:

> [...]
> F.eks. "MacZone" og "Printzone".
>
> Hvis der ingen segmenter (zoner) findes på netværket, viser Mac'ens

TAk for et godt svar.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/