RAID 0 - er det det værd?
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-01-03 14:55

Muligvis får jeg fat i endnu en 80Gb magen til den jeg har i min PM G4,
og så var det jeg tænkte på om det var værd at prøve at sætte dem op som
RAID 0.

Men så læser jeg flg. hos Apple support:

For maximum drive performance it is not recommended that you use master
and slave IDE drives in a RAID volume (redundant array of independent
disks). Instead, Ultra 160 SCSI drives provide the performance required
for RAID.

Vil det sige, at man ikke skal regne med nogen hastighedsmæssig fordel
ved at sætte IDE diske i RAID? Er der nogen der har erfaringer med
dette?

--
Mvh Martin

"Fishing is a jerk at one end waiting for a jerk at the other end"

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-01-03 08:37

On Sun, 26 Jan 2003 14:55:25 +0100, Martin Bredthauer wrote:

> For maximum drive performance it is not recommended that you use
> master and slave IDE drives in a RAID volume (redundant array of
> independent disks).

("independent"? Inexpensive!

> Vil det sige, at man ikke skal regne med nogen hastighedsmæssig
> fordel ved at sætte IDE diske i RAID?

Typisk anbefaler folk, som Apple ovenfor, at man højest har én disk
per IDE-kanal (altså at man ikke har en disk både som master og
slave == på samme lakridsbånd).

Mvh.

--
"I'm sorry but I'm a dry CS engineer, not a graphic Adam Sjøgren
designer. Information, not animation." asjo@koldfront.dk

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 27-01-03 16:31

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Vil det sige, at man ikke skal regne med nogen hastighedsmæssig fordel
> ved at sætte IDE diske i RAID? Er der nogen der har erfaringer med
> dette?

Hvis du har to IDE kanaler og sætter en disk som master på hver kanal,
så vil du opleve en hastighedsforøgelse. Forøgelsen vil (hvis diskene er
ens) kunne nå op mod en fordobling i overførselshastighed, men søgetiden
forbliver den samme.

Hvis det er software-raid vil forøgelsen ikke være fantastisk og måske
ej heller mærkbar?

mvh ~ Jørgen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-01-03 17:40

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> Hvis det er software-raid vil forøgelsen ikke være fantastisk og måske
> ej heller mærkbar?

.... og det vil vel være pr. software, når det er OS X's indbyggede RAID
funktionalitet jeg kommer til at bruge!?

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 28-01-03 17:12

> ... og det vil vel være pr. software, når det er OS X's indbyggede RAID
> funktionalitet jeg kommer til at bruge!?

Ja, det vil jeg tro. Ikke noget der er værd at bruge særligt mange
kræfter på. Men jeg har ingen erfaringer med software raid under osx, så
det kan være at der er nogen som har en anden opfattelse.

mvh ~ Jørgen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-01-03 08:16

> Vil det sige, at man ikke skal regne med nogen hastighedsmæssig fordel
> ved at sætte IDE diske i RAID? Er der nogen der har erfaringer med
> dette?

Der findes forskellige typer RAID, raid 0,1,0+1,5 etc

RAID 0 er ikke ÆGTE RAID, da der køres med høf risiko faktor for
sammenbrud.
RAID 0 kaldes striping, og fungerer ved, at man striper to ens diske, og
derved opnår et drev på den dobbelte str. af den ene disk.
Man fordeler så sine data på hver disk - dvs. søgetiden kan i optimale
tilfælde næsten halveres, og skrive tiden bliver også i optimale tilfælde
halveret, da den kan skrive til begge diske på samme tid.
Man sætter så selv en fysisk minmums str for hvornår filen der skrives til
disken skal deles op - typisk ligger den på 32 kb - således, at de første
32 KB skrives til første disk, og de næste 32 KB til den anden disk, de
næste 32 igen til først disk osv.

Eneste problem ved striping/RAID 0 er, at hvis èn af de 2 diske bryder ned,
så¨ryger ALLE data på begge de 2 diske i RAID 0 - uden mulighed for
nogensiden at genoprette det. Så RAID 0 vil ALDRIG blive anvendt i
professionelle servere, hvor RAID 5 typisk foretrækkes (minimum 3 diske).

Jeg har i mit eget lille windåse system (som mange herinde sarkastisk ynder
at kalde et velfungerende win xp system) installeret 2 36GB Seagate Cheetah
15k.3 scsi 15.000 rpm diske i et scsi RAID 0 - hvor jeg har alle mine
programmer, win xp og spil liggende. Jeg har så min photoshop scratch fil
og alle mine data liggende på en anden enkelt stående Seagate SCSI cheetah
15k.3 disk kørende solo i almindelig scsi.

Som ekstra backup kører jeg med 2 stk WD caviar 120GB 1200JB i RAID 1 -
hvor jeg har 40 GB MP3 filer, 40 GB video sekvenser, 20 GB foto og 10 GB rå
programmer liggende. RAID 1 giver optimal sikkerhed, men er mest
omkostningsfuld og langsom - da data i pricippet skrives 2 gange til 2
diske (den ene disk er en ghost af den anden, og i tilfælde af, at den ene
disk bryder sammen kan alt genoprrettes, da den anden disk er total
identisk kopi af første disk)

Derfor er skrivetiden næsten langsommere end fra en enkelt disk, mens
søgetiden er hurtigere, da der læses fra begge diske på èn gang, da hver
disk jo er totoal identisk kopi af hinanden.

Vil du vide mere om RAID, så kig her:

http://www.raid.com/04_01_00.html

Her kan du læse om alle typer raid.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-01-03 11:41

Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> wrote:

> RAID 0 er ikke ÆGTE RAID, da der køres med høf risiko faktor for
> sammenbrud.

Tak for den fine gennemgang. Jeg var godt klar over at RAID 0 er en
højrisiko ting, men da det kun ville skulle bruges privat var det en
risiko jeg var villig til at løbe, hvis det betød at jeg fik ultra
hurtig disktilgang. Men det lader til at RAID handler mere om sikkerhed
end om hastighed - evt. begge dele, men med hovedvægt på sikkerhed. Så
jeg tror jeg dropper ideen og nøjes med den relative hurtige hastighed
som en Seagate Barracuda V trods alt leverer.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-01-03 12:00

> [...]
> jeg tror jeg dropper ideen og nøjes med den relative hurtige hastighed
> som en Seagate Barracuda V trods alt leverer.

Du har slet ikke forstået hvad RAID er overhovedet...sorry.

RAID 0 er høj risiko - men giver absolut også den højeste fart, både læse
og skrive, og er absolut værd at køre med, hvis du bare er klar over risiko
faktoren. Går den ene disk ryger alt på de 2 diske.

Så det optimale er at køre med 2 ens diske i RAID 0, og have dit OS og
programmer derpå, og så køre med en anden disk alene til data - eller køre
med ALT på RAID 0 drevet, og tage backup af dine data ofte.

RAID 1 var det, der gav den optimale sikkerhed, men giver elendig
udnyttelse af diskpladsen, da den kun bruger halvdelen af diskpladsen i
RAID 1 setuppet.

Jeg kører med 2 verdens hurtigste harddiske i RAID 0 (Seagate Cheetah SCSI
15k.3 36 GB) og her dermed et stort RAID 0 drev på 68 GB, hvorpå jeg har
min Win XP pro, alle mine programmer og alle mine spil.
Alle mine data, dokumenter og photoshop scratch fil har jeg så liggende på
en tredje Seagate 15k.3 scsi disk, der kører helt alene af sikkerheds
hensyn.
Går den ene af mine 2 diske i RAID 0 setuppet, så ryger alle mine
programmer, alle mine spil og mit OS sig en tur, men alle mine data ligger
jo på det tredje drev, og vil være uskadte.
RAID 0 giver den absolut hutigste læse- OG skrive hastighed, der er muligt
at opnå - men grundet den relativt høje sikkerheds risiko, så kan server
folk ikke lide bare at nævne ordet RAID 0. Men almindelige mennesker, der
enten kører med en tredje disk med data på eller der ofte tager backup kan
sagtens køre med RAID 0 - og tro mig, hvis den er rigtigt sat op, så
oplever du en meget hurtigere disk.

Mange der bruger video og grafik anvender RAID 0 - og de kender risikoen,
men tro mig, de nyder farten.

Som ekstra sikkerhed kører jeg med 2 stk Western Digital 120 GB WD1200JB i
et RAID 1 array, hvor der kun er udnyttet 120GB plads, da den ene disk er
et mirror af den anden - dvs går den ene disk, har jeg en total identisk
kopi af hele disken på den anden - RAID 1 giver langsom skrivehastighed,
men hurtig læsehastighed.

Men vil du vide mere om diske og RAID, så brug denne ng:
dk.edb.hardware.drev

Der skriver jeg selv ofte, og der vil du kunne få svar på dine spørgsmål om
harddiske og RAID.
Alternativt, så har www.storagereview.com et aldeles fremragende forum,
hvor jeg også selv er ivrig debattør.

Det er iøvrigt forbløffende så få mac folk, man ser i disse fora - de
omhandler harddiske og setup af disse - og hvorfor deltager mac folk ikke
noget mere i sådanne fora..........det fatter jeg ikke ?

Mac folk arbejder jo ofte med grafiske programmer, hvor scratch fil og
optimal harddisk spiller en stor rolle.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Tom Dissing

Dato : 28-01-03 12:10

Hvor høj er din performance på 2x15k diske ? ( hvordan måler man overhovedet
det !?)

Hvilket raidkort bruger du ?

Jeg sidder selv på en10k disk, og et 29160 2-kanals kort ( der jo ikke er
beregnet til raid)

Har længe overvejet ex. 2x36G 15k diske enten I softraid eller hardwareraid
( atto !?) Eller lignende..
Tom

PS
Måske skulle jeg bare gå over idk....drev og spørge.. Men som du siger, så
er der meget få Mac folk derovre !

On 28/01/03 12:00, in article 1231l58jsghxj.4xwr0zwyfpie.dlg@40tude.net,

Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-01-03 13:46

> Hvor høj er din performance på 2x15k diske ? ( hvordan måler man overhovedet
> det !?)

Min performance ligger lige nu mellem 100-120 MB/sec i skrivehastighed og
ca 110-130 MB/sec i læsehastighed.

Jeg har nået falskehalsen for min 32 bit pci bus - og glæder mig til 64 bit
bundkort kan fås til under 2.500 kr.
Lige nu skal man op og give 4.500 kr for et bundkort, der kører med dual
processorer og 64 bit pci bus - man kan ikke få ikke-dual processor
bundkort med 64 bit pci bus, desværre :(

> Hvilket raidkort bruger du ?

Til mine 2 15k.3 scsi diske brugeer jeg Adaptecs 39320 kort, der er dual
channel 320 kort, der kun understøtter RAID 0 og RAID 1, så det er ikke et
"ægte" RAID kort - men det er netop fordelen for mig, da ægte SCSI RAID
kort er optimeret imod servere, hvor RAID 0 er fy fy - og RAID 5 er IN - og
derfor yder disse "ægte RAID" kort faktisk ret ringe i RAID 0 - da de som
sagt slet ikke er optimeret til dette.
Det er Adaptec 39320 kortet derimod.

Til mine 2 WD IDE 120GB diske bruger jeg den indbyggede promise RAID
controller, der er på mit mother board - og da de kørewr RAID 1
interesserer ydelsen på dise mig ikke synderligt - her er det mere viden
om, at de kører i mirror og derfor har jeg 2 eksakte kopier af min virkelig
værdifulde data.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Tom Dissing

Dato : 28-01-03 13:55

Woooow!! ( wrom wrom !!!)
Tom

Det bliver jeg sgu nødt til at prøve !

On 28/01/03 13:45, in article 1rxb4b5zf801f.b5hwg6rc6nc5.dlg@40tude.net,

Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-01-03 15:22

> Det bliver jeg sgu nødt til at prøve !

Jep, RAID 0 er ikke sådan at kimse ad............

Jeg hade at sige det, men det letter overskueligheden, hvis www.usenet.dk
reglerne overholdes og der bliver citeret EFTER det, man vil svare på.

Man kan så klippe det væk, man ikke gider have med - som jeg gør ovenfor.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph