Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon F70 vs. F65??
Fra : PETER HENRICHSEN

Dato : 13-03-01 20:28

Hej

Jeg lurer på at købe et F70 eller F65, men er meget i tvivl.

De koster næsten det samme. I hvilket kamera får man mest valuta for pengene
og er AF bedre på den ene end den anden.

Det skal lige siges, at jeg er ligeglad med fancy LCD (displays) i farver
etc, men ønsker mig et kamera hvor elektronikken kan gøre billedet
bedre/skarpere.

Jeg tager mest underdørs billeder af personer, er vant til ældre SLR
kameraer og kan godt lide at køre mange ting manuelt, pånær fokus.

På forhånd mange tak for hjælpen.

mvh Peter Henrichsen

Fra : Rune Baess

Dato : 14-03-01 01:56

"PETER HENRICHSEN" <peterspejd@get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg tager mest underdørs billeder af personer, er vant til ældre SLR
> kameraer og kan godt lide at køre mange ting manuelt, pånær fokus.

En stor fordel ved F70, er at den kan bruge gamle ManuelFocus objektiver (hvilket
hverken F65 eller F80 kan), og som der efterhånden er en del af på brugtmarkedet, og
til en billig penge sammenlignet med nye AF objektiver, - så hvis det har nogen
betydning ...

Der er nogen der ikke kan lide menustyringen i F70'eren, selv har jeg ikke haft
nogen indvendinger på dette område.

F70 har ligesom F65 ikke DOF-preview, og ingen af dem understøtter de nye VR
objektiver (anti-ryste funktion), samt mulighed for en bedre batteriøkonomi gennem
MBgreb og den slags, desuden er F70 på vej ud af produktion hvilket forklarer at
prisen er langt nede.

Selv bruger jeg et F70 som nr2. hus sammen med et F90x, men tit tager jeg kun
F70'eren med, hvis der skal spares på vægten.

Hvis prisen er den samme, får du efter min mening mere kamera for pengene med et
F70.

Rune

Fra : Bjørn Pedersen

Dato : 14-03-01 11:16

Rune Baess <rune@(removethisthing)baess.dk> wrote:
[...]

Absolutt et godt poeng. Dessuten er jo F70 forgjengeren til F80, og har en
del funksjoner som F65 ikke har. Den har f.eks. raskere filmfremtrekk og
et bedre blitzsystem.

: Der er nogen der ikke kan lide menustyringen i F70'eren, selv har jeg ikke haft
: nogen indvendinger på dette område.

Jeg er en av dem som aldri har likt menystyringen på F70, jeg kjøpte
heller en F601 på grunn av dette.

[...]

F65 har DOF-preview og kan bruke VR-objektiver, F70 mangler disse
funksjonene. F65 mangler derimot manuell instilling av ISO-verdien.

: Hvis prisen er den samme, får du efter min mening mere kamera for pengene med et
: F70.

Hvis du liker betjeningen på F70, er den absolutt et bedre valg enn F65.

-Bjørn
Bjørn Pedersen
Email: bp@omegav.ntnu.no

Fra : PETER HENRICHSEN

Dato : 14-03-01 21:49

Tak for svarene! Det gav et godt overblik!

Fra : Olav Baraas

Dato : 13-03-01 23:24

PETER HENRICHSEN skrev i meldingen ...
> [...]
>
>De koster næsten det samme. I hvilket kamera får man mest valuta for
pengene
>og er AF bedre på den ene end den anden.

Kjenner ikke F65 - muligens er den nyere?

F70 er et meget godt alternativ når en ikke vurderer F90.

Eneste bakdel jeg ser er at den bruker litt dyre batterier (Lithium) i Norge
90 kr ca. Dette er en bakdel ved mye bruk av innebygd blitz, ellers har
det ingen betydning...

Men den har rett mange fordeler til ikke å være en proffs-kamera:
- Punktfokus og bred autofokus
- Fokusprioritert og utløserprioritert autofokus
- Og selvfølgelig manuell fokus
- dessuten automatisk følgefokus
- 3 lysmålersystemer Nikon 3D Matrix - når du ikke har tid til å endre,
Nikon sentrumsdominer - Nikons unike system + punktmåling
- Innebygd blitz - fin hvis brukes med måde - har mange finesser...slow,
rear, redusert rødøye, kontroll av blinkstyrken, alternative eksponeringer
hvis du er usikker - og motivet er viktigt!
- Gode programmeringsmuligheter - et kamera og vokse med!
- Automultiprogram, Fleksibelt program, Lukkerpriortert automatikk,
Blenderprioritert automatikk, Manuell eksponeringskontroll, AE
Eksponeringslås, BKT - alternative eksponeringer
- Portrettprogram , Hyperfokalt program, Landskapsprogram, Nærbildeprogram,
Sportsprogram, Silhuettprogram, Nattprogram, Program for bevegelseseffekt,
Ps* Fleksibelt program for Vari-programfunksjoner.
++ en masse til

Mvh Olav