En ujævn græsplæne
Fra : søren hansen

Dato : 13-03-01 14:20

Vores græsplæne er meget ujævn, hvad gør jeg?

Er en total omlægning nødvendig og hvordan griber jeg det an??
Fræsning et vist antal gange og så så nyt græs, hvilken slags??
Eller kan jeg nøjes med at kører jord på, jævne det ud (hvordan?) og så så
nyt
græs der hvor jorden dækker græsset helt??

mvh Søren Maagaard

Create a new mailbox, or access your existing IMAP4 or
POP3 mailbox from anywhere with just a web browser.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-03-01 19:58

Du kan 'grube' den med en greb, og så banke den jævn med en skovl. Man kan
med tålmodighed fjerne større huller og 'gangstier' ved at drysse helt tør
jord eller sand uden at dække græsset helt. Forhøjninger kan fjernes ved at
skrælle tørven af og fjerne et passende jordlag. God arbejdslyst.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

søren hansen <maagaard@MailAndNews.com> skrev i en

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-03-01 20:11

On Tue, 13 Mar 2001 08:20:15 -0500, "søren hansen"
<maagaard@MailAndNews.com> wrote:

>Vores græsplæne er meget ujævn, hvad gør jeg?

Hvordan ujævn? Er den fyldt med mindre knolde, som der f.eks bliver
når regnormerene har været i gang hele vinteren fordi der har været
masser af blade? Eller er det større områder som er lavere/højere end
der skal være?

Hvis det første, så burde en solid rive og en gang tromling med en
tung tromle hjælpe.
Hvis det sidste, så er det lidt mere besværligt. Hullerne fyldes f.eks
ud med jord og der sås efter med nyt græs. (Er det kun få cm jord der
kommer på kan det gamle græs nok komme igennem) Forhøjningerne har jeg
ikke rigtig nogen ide om hvad man gør ved.... graver tørven af,
fjerned lidt jord nedenunder og ligger græstørven på igen? (Lyder som
hårdt arbejde)

>Er en total omlægning nødvendig og hvordan griber jeg det an??
>Fræsning et vist antal gange og så så nyt græs, hvilken slags??

Nedfræsning af gammel græsplæne er besværligt og det skal garne have
et par gange med et par ugers mellemrum. En stor stærk maskine med
efterhængt fræser er at foretrække. En maskine som trækker med knivene
har sværere ved at smadre tørven og er meget hård at gå med i længere
tid.

>Eller kan jeg nøjes med at kører jord på, jævne det ud (hvordan?) og så så
>nyt
>græs der hvor jorden dækker græsset helt??

Ja, det er at foretrække. Bland gerne lidt sand (støbesand) i den jord
du jævner med, så bliver det lidt mere luftigt.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk