|
| Prestige Classes - hvordan ? Fra : Martin_P |
Dato : 28-02-03 04:31 |
|
Jeg skal til at lave en ny character, som jeg på forhånd har fået at
vide skal være level 7.
Men nu er det store spørgsmål :
Jeg har hidtil spillet rouge, men nu vil jeg gerne forsøge mig med
Deepwood Sniper prestige class, og det medfører en del spørgsmål....
Hvilken class er bedst at bruge til dette formål - man kan blive DWS
med +5 attack
Hvad med evt. 2 angreb man får i normal class - overføres det bare til
prestige classen ??
Hvis man vælger rouge indtil level 5, får man så sine sneak
attacks(3d6) med over i den nye klasse??
Og vær _meget_ venlig at præcisere ting som er specielle...
DWP = DeepWood Sniper er på side 53 i masters of the wild
Martin_P
| |
Lars Funck (27-02-2003)
| Kommentar Fra : Lars Funck |
Dato : 27-02-03 08:03 |
|
"Martin_P" <dsl6041REMOVE_ME@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:jolt5v4ofaa6en0ljs2eer847nafo7m53v@4ax.com...
> Jeg skal til at lave en ny character, som jeg på forhånd har fået at
> vide skal være level 7.
>
> Men nu er det store spørgsmål :
>
> Jeg har hidtil spillet rouge, men nu vil jeg gerne forsøge mig med
> Deepwood Sniper prestige class, og det medfører en del spørgsmål....
>
> Hvilken class er bedst at bruge til dette formål - man kan blive DWS
> med +5 attack
En fighter eller ranger vil være ganske gode valg.
> Hvad med evt. 2 angreb man får i normal class - overføres det bare til
> prestige classen ??
Det fungerer således at din character har en base attack bonus (BAB) baseret
på level. Har du eventuelt fem levels som fighter har du de 5 BAB der skal
til for at blive DWS. Som DWS fortsætter du med at stige i BAB. Når du når
en BAB på 6 får du et ekstra angreb med en attack bonus de er 5 lavere end
dit primære. Du vil altså have et angreb med BAB 6 og et med attack bonus 1.
Den attack bonus du har fået i din normale class fortsætter du altså med at
have, plus hvad du nu måtte få i din nye class eller prestige class.
> Hvis man vælger rouge indtil level 5, får man så sine sneak
> attacks(3d6) med over i den nye klasse??
Ja.
HTH
Lars
| |
Peter Knutsen (27-02-2003)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen |
Dato : 27-02-03 17:07 |
|
Martin_P wrote:
> Jeg skal til at lave en ny character, som jeg på forhånd har fået at
> vide skal være level 7.
>
> Men nu er det store spørgsmål :
>
> Jeg har hidtil spillet rouge, men nu vil jeg gerne forsøge mig med
> Deepwood Sniper prestige class, og det medfører en del spørgsmål....
>
> Hvilken class er bedst at bruge til dette formål - man kan blive DWS
> med +5 attack
Krigerklasserne får alle +1 BAB (Base Attack Bonus) per level, så med
dem går der hurtigst.
Desuden, som jeg har forstået reglerne, så medregnes kun den BAB man
får fra sine levels, du kan altså ikke medregne bonusser fra Feats. En
god klasse er måske Fighter, idet den får mange combat Feats, og giver
mulighed for Weapon Specialization - du kan specialisere i Bow. Du
skal tage Weapon Focus (Bow) først, men det er ikke noget problem.
> Hvad med evt. 2 angreb man får i normal class - overføres det bare til
> prestige classen ??
Ja, sådan virker det altid. Hvis du har +5 BAB fra en klasse og +2 BAB
fra en anden klasse, så har du +7 BAB i alt og et sekundært angreb med
+2 BAB. Men husk på at du ikke kan medregne Attack bonus fra Feats, de
giver ikke ekstra angreb.
> Hvis man vælger rouge indtil level 5, får man så sine sneak
> attacks(3d6) med over i den nye klasse??
Ja, du mister aldrig din Sneak Attack bonus, fordi du skifter klasse.
Og selv om jeg ikke kender Deepwood Sniper prestige klassen, så lyder
det som en, der ofte vil komme i situationer hvor en Sneak Attack
bonus ville være nyttig.
Så jeg vil foreslå at du vælger enten Fighter eller Rogue. Ulempen ved
Rogue er at din attack bonus stiger langsommere, så du skal være
højere level for du kan blive Deepwood Sniper.
> Og vær _meget_ venlig at præcisere ting som er specielle...
Det har jeg gjort så godt jeg kan, i det omfang jeg kender D&D3 systemet.
Generelt kan man sige, at der ikke er så mange mærkelige regler og
"pitfalls" i D&D3, du kan næsten altid bare lægge dine bonusser sammen.
> DWP = DeepWood Sniper er på side 53 i masters of the wild
>
> Martin_P
--
Peter Knutsen
| |
Peter Knutsen (27-02-2003)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen |
Dato : 27-02-03 18:28 |
|
Peter Knutsen wrote:
>
> Martin_P wrote:
>>Hvis man vælger rouge indtil level 5, får man så sine sneak
>>attacks(3d6) med over i den nye klasse??
>
> Ja, du mister aldrig din Sneak Attack bonus, fordi du skifter klasse.
> Og selv om jeg ikke kender Deepwood Sniper prestige klassen, så lyder
> det som en, der ofte vil komme i situationer hvor en Sneak Attack
> bonus ville være nyttig.
Du skal også være opmærksom på, at hvis Deapwood Sniper får et Sneak
Attack bonus, så lægges det oven i et Sneak Attack bonus fra Rogue.
--
Peter Knutsen
| |
Martin_P (03-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin_P |
Dato : 03-03-03 00:09 |
|
On Thu, 27 Feb 2003 18:27:40 +0100, Peter Knutsen <peter@knutsen.dk>
wrote:
>Du skal også være opmærksom på, at hvis Deapwood Sniper får et Sneak
>Attack bonus, så lægges det oven i et Sneak Attack bonus fra Rogue.
Det som jeg overvejede var nemlig følgende:
Ja det er korrekt at en fighter får sin BAB bonus lidt hurtigere, og
således også 2 attacks som level 6 istedet for en rouges level 8 - MEN
For at blive DWS skal man have 4 ranks i Hide, Move Silently og Spot -
disse skills er alle crossclass skills for en fighter - dertil kommer
at weapopn focus(bow) ikke lige er en normal feat for en fighter at
vælge....
Derimod med en rouge :
Man har et mindre attack - bommer
Man har allerede sine skills som jeg godt kan lide at bruge - det være
sig - Balance, bluff, move silently, pickpocket, open lock, search,
spot, listen osv...Tumble er en af de meget gode.
Man leveler op til DWS som level 6 - dvs. at der kan man - som DWS -
få en ny feat - hvis det nu var rapid shot, så have man vel 2 attacks
med -2 i sin BAB ?? det opvejer en evt. +6/+1 attack man har som
fighter ??
Oven i det, har man sin sneak attack (+3d6) som lægges til hvert
angreb(man får ikke flere som DWS)
Dertil kommer at man som DWS får skill Keen Arrows - som gør at sin
critical bliver 19-20 X 3 med en bue - og i level 2 DWS får man +1 til
sin crit(19-20 X 4) det er vel sådan set ok med 4 gange skade + 3d6 -
en skade man ikek ville kunen påføre hvis man startede som fighter....
Eneste plusser jeg kan se som dws med base i en fighter er, at :
man får 1 extra attack med +6/+1
Man har flere Hitpoints
Men med rouge
Man har sin sneak attack
man har mange flere skills - MANGE
man har allerede bow feats
evt. har man bracers of archery (+2 BAB/+1DAM)
Med Rapid har man 2 attacks med -2 BAB(Jo som fighter ville man jo så
have 3 med (+6/+1/+4)
Men alt i alt ville det ikek være bedre at starter med en rouge frem
for med en fighter???
Martin_P
| |
Peter Knutsen (03-03-2003)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen |
Dato : 03-03-03 18:31 |
|
Martin_P wrote:
> On Thu, 27 Feb 2003 18:27:40 +0100, Peter Knutsen <peter@knutsen.dk>
> wrote:
>
>
>>Du skal også være opmærksom på, at hvis Deapwood Sniper får et Sneak
>>Attack bonus, så lægges det oven i et Sneak Attack bonus fra Rogue.
>
> Det som jeg overvejede var nemlig følgende:
>
> Ja det er korrekt at en fighter får sin BAB bonus lidt hurtigere, og
> således også 2 attacks som level 6 istedet for en rouges level 8 - MEN
>
> For at blive DWS skal man have 4 ranks i Hide, Move Silently og Spot -
> disse skills er alle crossclass skills for en fighter - dertil kommer
> at weapopn focus(bow) ikke lige er en normal feat for en fighter at
> vælge....
Fighter class kan noget, som ingen andre klasser kan, nemlig tage
Weapon Specialization, som giver +2 damage bonus. Men de skal være
level 4 for at gøre det. Du blander Weapon Focus og Weapon
Specialization sammen.
Du har ret i, at du får store problemer med skill points, da Fighteren
ikke får ret mange per level, og hvis du så skal bruge dem til cross
class skills, så går det helt galt.
> Derimod med en rouge :
> Man har et mindre attack - bommer
Og du får ikke Weapon Specialization. +2 dam per pil er en god ting,
det er jo ikke i alle situationer at du får Sneak Attack bonus, men +2
dam gælder altid.
Men den koster 4 levels i Fighter.
> Man har allerede sine skills som jeg godt kan lide at bruge - det være
> sig - Balance, bluff, move silently, pickpocket, open lock, search,
> spot, listen osv...Tumble er en af de meget gode.
Tjah, spørgsmålet er så, om du overhovedet skal være Sniper. Men det
er op til dig, hvad du har lyst til, hvad du synes er sjovt.
> Man leveler op til DWS som level 6 - dvs. at der kan man - som DWS -
> få en ny feat - hvis det nu var rapid shot, så have man vel 2 attacks
> med -2 i sin BAB ?? det opvejer en evt. +6/+1 attack man har som
> fighter ??
Jeg kender ikke D&D3 særlig godt, men såvidt jeg kan læse, så giver
Rapit Attack Feat dig et ekstra angreb, på din højeste to-hit bonus,
men hvor du får -2 to-hit på begge angreb.
Så som level 6 Rogue med Rapid Attack ville du have 2+/+2 angreb i
stedet for +4. Som level 8 Rogue ville du have +4/-1 i stedet for +6/+1.
Jeg har ikke Masters of the Wild, så jeg ved ikke hvad BAB Deepwood
Sniper giver, men nu har du i hvert fald formlen til at regne dine
angreb og bonusser ud.
> Oven i det, har man sin sneak attack (+3d6) som lægges til hvert
> angreb(man får ikke flere som DWS)
Det var da sølle
Hvad er det så, som Deepwood Sniperen kan, der gør at du gerne vil
have den? Jeg er nysgerrig?
Det lyder næsten som om, at hvis du vil have en Sniper, så skal du
være Rogue/Fighter, med vægt på Fighter indtil du når level 4 og
derefter kun avancere i Rogue. Så får du mest mulig Sneak Attack. Men
der er nok noget jeg ikke ved, ang. prestige klassen eller dine motiver.
> Dertil kommer at man som DWS får skill Keen Arrows - som gør at sin
> critical bliver 19-20 X 3 med en bue - og i level 2 DWS får man +1 til
> sin crit(19-20 X 4) det er vel sådan set ok med 4 gange skade + 3d6 -
> en skade man ikek ville kunen påføre hvis man startede som fighter....
Gælder Keen Arrows altid, eller kun når dit mål er "Flat Footed"?
> Eneste plusser jeg kan se som dws med base i en fighter er, at :
>
> man får 1 extra attack med +6/+1
> Man har flere Hitpoints
Man kan tage Weapon Specialization. +2 dam, kombineret med Keen
Arrows, rykker en hel del.
> Men med rouge
> Man har sin sneak attack
> man har mange flere skills - MANGE
Ja, det er rigtigt.
Men hvad med
1. Rogue (for at få flest skill points)
2. Fighter
3. Fighter
4. Fighter
5. Fighter (nu kan du få Weapon Specialization, og så er du færdig med
Fighter klassen)
6. Rogue (nu burde du kunne have 6 ranks i de nødvendige skills, uden
at du har behøvet købe dem som cross class, og du har også +5 BAB)
7. Deepwood Sniper
Eller evt
6. Rogue (nu har du nok skills til Deepwood Sniper)
7. Rogue (for lige at få den der +1d6 Sneak Attack
8. Sniper
Hvad siger du? 4 Ranks er nemt at få, det kræver kun 2 levels af
Rogue, så har du rigeligt til også at blive Fighter. Det kræver så at
din art er sådan, at du ikke får experience penalties, men det kan
undgås hvis du er Human (højeste klasse tæller ikke eller Halfling
(Rogue levels tæller ikke - Prestige klasse levels tæller aldrig). Og
måske er der flere arter, som har Rogue eller Fighter som "preferred
class". Dwarf har vistnok Fighter, og det kunne faktisk være småsjovt
med en Dwarven Sniper.
Du bør tage følgende Feats:
Weapon Focus (Bow)
Rapid Shot
Weapon Specialization (Bow) - når du er Fighter level 4.
Hvis du som level 7 allerede vil være Sniper, så har du kun 1d6 Sneak
Attack, men den kan du altid forbedre senere ved at tage en level mere
af Rogue. Der kan være fordele ved allerede at "være inde" i en
prestige klasse når kampagnen starter, da nogle GMs ellers kan finde
på at gøre et sturt nummer ud af at din rolleperson skal slutte sig
til klassen (at organisationen sender ham på en million quests for at
han kan vise sin duelighed).
> man har allerede bow feats
Weapon Proficiency Feat? Ja, men den har du også som Fighter, såvidt
jeg ved. Fighter har alle våben pånær Exotics.
> evt. har man bracers of archery (+2 BAB/+1DAM)
> Med Rapid har man 2 attacks med -2 BAB(Jo som fighter ville man jo så
> have 3 med (+6/+1/+4)
De to kan en Fighter jo også have.
> Men alt i alt ville det ikek være bedre at starter med en rouge frem
> for med en fighter???
Ovenfor har jeg lavet et udkast, som kombinerer de to. Men måske er
der en eller anden prereq som du har glemt at nævne.
Lars Funck foreslog dig at kigge på Ranger klassen. Umiddelbart kan
jeg ikke se hvorfor, men måske kan han lokkes til at argumentere for
sit forslag.
> Martin_P
I øvrigt staves det "rogue", ikke "rouge". Normalt retter jeg ikke på
folks stavefejl, men du kan på et senere tidspunkt få brug for at
bruge en søgemaskine ("hints rogue advancement", "rogue good prestige
classes"), < www.google.com > eller lignende, og så er det rart at
vide hvordan det staves.
--
Peter Knutsen
| |
Lasse Reichstein Nie~ (03-03-2003)
| Kommentar Fra : Lasse Reichstein Nie~ |
Dato : 03-03-03 18:54 |
|
Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> writes:
> Jeg kender ikke D&D3 særlig godt,
Er du sikker :) Resten af dit svar tyder på at du kender det ganske godt.
> men såvidt jeg kan læse, så giver
> Rapit Attack Feat dig et ekstra angreb, på din højeste to-hit bonus,
> men hvor du får -2 to-hit på begge angreb.
>
> Så som level 6 Rogue med Rapid Attack ville du have 2+/+2 angreb i
> stedet for +4. Som level 8 Rogue ville du have +4/-1 i stedet for +6/+1.
Nærmere +4/+4/-1.
Alle beregninger jeg har set, viser dog at det kan betale sig. Det er
målt i den gennemsnitslige mængde skade per runde. Da skaden per slag
er (næsten) uafhængig af hvad man slår for at ramme (vi ignorerer
criticals), er højere gennemsnitslig skade ensbetydende med flere
succesfulde angreb. Derfor gælder fordel også hvis man har ekstra
sneak-attack skade oveni.
Det jeg selv har regnet på var en Monk der bruger Flurry of Blows, men
princippet er det samme (ekstra angreb, men -2 til alle angreb). Det
ekstra angreb kan altid betale sig, undtagen hvis man præcist rammer
på et slag på 18+.
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
Art D'HTML: <URL: http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
| |
Peter Knutsen (04-03-2003)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen |
Dato : 04-03-03 06:07 |
|
Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> writes:
>
>
>>Jeg kender ikke D&D3 særlig godt,
>
>
> Er du sikker :) Resten af dit svar tyder på at du kender det ganske godt.
Vi har bare forskellige definitioner af hvornår man "kender et system
godt".
>>men såvidt jeg kan læse, så giver
>>Rapit Attack Feat dig et ekstra angreb, på din højeste to-hit bonus,
>>men hvor du får -2 to-hit på begge angreb.
>>
>>Så som level 6 Rogue med Rapid Attack ville du have 2+/+2 angreb i
>>stedet for +4. Som level 8 Rogue ville du have +4/-1 i stedet for +6/+1.
>
>
> Nærmere +4/+4/-1.
Nåja. Tak.
> Alle beregninger jeg har set, viser dog at det kan betale sig. Det er
> målt i den gennemsnitslige mængde skade per runde. Da skaden per slag
> er (næsten) uafhængig af hvad man slår for at ramme (vi ignorerer
> criticals), er højere gennemsnitslig skade ensbetydende med flere
Er det klogt at ignorere criticals?
> succesfulde angreb. Derfor gælder fordel også hvis man har ekstra
> sneak-attack skade oveni.
Ja, men du skal være opmærksom på, at der er fjender der kan dræbes
med et skud, kobolds, goblins, orcs og såvidere, her er det altså en
fordel at have mange skud, idet et skud som regel er nok til at dræbe
hver fjende, eller i det mindste gøre hver fjende ukampdygtig (man dør
jo ikke på 0 eller -1 hp).
En bue giver 1d8 dam, med Weapon Specialization kommer man op på
1d8+2, læg så noget Mightby bonus oven i (det har jeg ikke lige gide
sætte mig ind i hvordan virker) og måske +1 magic bonus (to-dam and
to-hit) og så er du snildt oppe på 1d8+5 dam, måske 1d8+6. Hvis du så
også lægger Improved Critical oveni, så gør det ondt, idet du såvidt
jeg ved så har en crit range fra 17-20. Hvis man også kan få Keen til
buer (kan man det?) har du crit range 15-20. Så er der en god chance
for at et skud giver 2d8+10 skade, nok til at knække de fleste mindre
fjender med en pil.
Helt uden Sneak Attack.
> Det jeg selv har regnet på var en Monk der bruger Flurry of Blows, men
> princippet er det samme (ekstra angreb, men -2 til alle angreb). Det
> ekstra angreb kan altid betale sig, undtagen hvis man præcist rammer
> på et slag på 18+.
Men din analyse er jo god nok i de fleste tilfælde, idet man typisk er
oppe mod stærke fjender med mange hitpoints, som altså skal rammes
mange gange før de dør.
> /L
--
Peter Knutsen
| |
Wrathchild (04-03-2003)
| Kommentar Fra : Wrathchild |
Dato : 04-03-03 08:25 |
|
> En bue giver 1d8 dam, med Weapon Specialization kommer man op på
> 1d8+2, læg så noget Mightby bonus oven i (det har jeg ikke lige gide
> sætte mig ind i hvordan virker) og måske +1 magic bonus (to-dam and
> to-hit) og så er du snildt oppe på 1d8+5 dam, måske 1d8+6. Hvis du så
> også lægger Improved Critical oveni, så gør det ondt, idet du såvidt
> jeg ved så har en crit range fra 17-20. Hvis man også kan få Keen til
> buer (kan man det?) har du crit range 15-20. Så er der en god chance
> for at et skud giver 2d8+10 skade, nok til at knække de fleste mindre
> fjender med en pil.
Desværre. Vi bueksytter ville ønske det var sådan at buer havde 19-20 i
crit. men de har altså kun 20. Dvs. Imp. Crit eller Keen giver 19-20 og
begge dele tilsammen presser den op til 18-20. Med buer er crit's
lejlighedsvise. Til gengæld er de så x3 - altså snildt 3d8+15 - og den
faktor øges vist også af Deepwood Sniperen.
--
Wrath
-------------------
" ... I'll be back ... "
| |
Peter Knutsen (04-03-2003)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen |
Dato : 04-03-03 08:59 |
|
Wrathchild wrote:
> Desværre. Vi bueksytter ville ønske det var sådan at buer havde 19-20 i
> crit. men de har altså kun 20. Dvs. Imp. Crit eller Keen giver 19-20 og
> begge dele tilsammen presser den op til 18-20. Med buer er crit's
> lejlighedsvise. Til gengæld er de så x3 - altså snildt 3d8+15 - og den
> faktor øges vist også af Deepwood Sniperen.
Nå OK, dér smuttede den. Jeg var ikke sikker på hvordan buer crittede,
om det var 19-20 x2 eller 20 x 3,og så gættede jeg - forkert.
Men når buer critter sjældent, og man ønsker at kunne meje horder af
goblins ned, med én pil per goblin, så gælder det jo bare om at øge
grundskaden, hvilket netop gøres med... Weapon Specialization.
> Wrath
--
Peter Knutsen
| |
Lasse Reichstein Nie~ (04-03-2003)
| Kommentar Fra : Lasse Reichstein Nie~ |
Dato : 04-03-03 12:59 |
|
Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> writes:
> Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> > Alle beregninger jeg har set, viser dog at det kan betale sig. Det er
> > målt i den gennemsnitslige mængde skade per runde. Da skaden per slag
> > er (næsten) uafhængig af hvad man slår for at ramme (vi ignorerer
> > criticals), er højere gennemsnitslig skade ensbetydende med flere
>
> Er det klogt at ignorere criticals?
I dette tilfælde går det. Jeg har ikke lige en god matematisk
forklariing på hvorfor, men mine tests viser at det gælder selv om man
tæller criticals med. Det er bare forklaringen der bliver nemmere uden :)
> Ja, men du skal være opmærksom på, at der er fjender der kan dræbes
> med et skud, kobolds, goblins, orcs og såvidere, her er det altså en
> fordel at have mange skud, idet et skud som regel er nok til at dræbe
> hver fjende, eller i det mindste gøre hver fjende ukampdygtig (man dør
> jo ikke på 0 eller -1 hp).
Det er rigtigt, og det er bare endnu en fordel til Rapid Shot.
> Men din analyse er jo god nok i de fleste tilfælde, idet man typisk er
> oppe mod stærke fjender med mange hitpoints, som altså skal rammes
> mange gange før de dør.
Den virker faktisk bedre mod mange små fjender end mod få store, netop
da man får flere angreb og derfor bedre kan sprede sin skade ud. Hvis
man kun angreb en gang i runden, men gav 50 skade per slag, så ville man
i gennemsnit spilde 25 skade på det sidste slag, det der får monstret
til at gå ned med flaget. Der er mindre spild i fem skud á 10 skade.
Bueskytter har også fordelen at de ikke behøver bevæge sig for at skift
mål, så de kan lave et fuldt angreb hver runde, også selv om de skifter
modstander underejs.
Man skal også huske, at hvis man har adgang til Greater Magic
Weapon-spellen, så kan man kaste den på både bue og pile, og bonuserne
stakker.
I højere-level-kampagner har man hørt om folk med en Flaming
Mighty(+4) Composite Longbow +5 (fra magic weapon) med +5 pile. De har
Str 18 (f.eks. fra Bull's Strength), Point Blank Shot, og Rapid Shot.
Bueskade for sådan en ville være
1d8+1d6(flaming)+1(Point Blank Shot)+5(bue)+5(pil)+4(Str)
per skud, gennemsnit 23.
På det tidspunkt (lvl 11 ca.) havde han tre angreb med Rapid Shot,
fire hvis også Hasted. Det var en Cleric, så han kastede selv sine
spells :)
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
Art D'HTML: <URL: http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
| |
Wrathchild (04-03-2003)
| Kommentar Fra : Wrathchild |
Dato : 04-03-03 13:43 |
|
> > Ja, men du skal være opmærksom på, at der er fjender der kan dræbes
> > med et skud, kobolds, goblins, orcs og såvidere, her er det altså en
> > fordel at have mange skud, idet et skud som regel er nok til at dræbe
> > hver fjende, eller i det mindste gøre hver fjende ukampdygtig (man dør
> > jo ikke på 0 eller -1 hp).
>
> Det er rigtigt, og det er bare endnu en fordel til Rapid Shot.
>
> > Men din analyse er jo god nok i de fleste tilfælde, idet man typisk er
> > oppe mod stærke fjender med mange hitpoints, som altså skal rammes
> > mange gange før de dør.
>
> Bueskytter har også fordelen at de ikke behøver bevæge sig for at skift
> mål, så de kan lave et fuldt angreb hver runde, også selv om de skifter
> modstander underejs.
>
> Man skal også huske, at hvis man har adgang til Greater Magic
> Weapon-spellen, så kan man kaste den på både bue og pile, og bonuserne
> stakker.
>
> I højere-level-kampagner har man hørt om folk med en Flaming
> Mighty(+4) Composite Longbow +5 (fra magic weapon) med +5 pile. De har
> Str 18 (f.eks. fra Bull's Strength), Point Blank Shot, og Rapid Shot.
>
> Bueskade for sådan en ville være
> 1d8+1d6(flaming)+1(Point Blank Shot)+5(bue)+5(pil)+4(Str)
> per skud, gennemsnit 23.
> På det tidspunkt (lvl 11 ca.) havde han tre angreb med Rapid Shot,
> fire hvis også Hasted. Det var en Cleric, så han kastede selv sine
> spells :)
Hvis eksemplet skal holde med at han selv kaster GMW, så er det en 15. level
karakter der snakkes om - en 11. level kan højest give bue og pile +3 hver,
og vil ligge på 19 i snit (hvilket jo også er respektabelt
Ellers er der kun at bukke for de ovenstående fordele ved bueskydning. Den
eneste fejl jeg kan finde er at man løber tør for projektiler Og det går
faktisk temmelig stærkt.
Men nu vi er ved eksemplerne Det følgende er hvad min egen bueskytte (9.
level Rog6/Fig2/Rgr1(Monte Cook version af Ranger)) pt. kan præstere:
Str 18 (Base 16 + Bull's Str), Mighty (+4) Composite Longbow +1 (ingen GMW),
pile +3 (GMW på 50 normale pile), Holy Bow (+2d6 vs. Evil)
Gennemsnitlig skade: 4,5 (d8) + 4 (Mighty) + 1 (bue bonus) +3 (pile bonus) =
12,5
Hvis Point blank range = + 1 (point blank bonus) = 13,5
Evil opponent (og dem er der _rigtig_ mange af i f.eks. RttToEE) = + 7 (2d6)
= 19,5
Sneak Attack conditions = + 10,5 (3d6) = 22,5 i gennemsnit.
Point Blank og vs. Evil = + 1 + 7 = 20,5
Point Blank og Sneak = + 1 + 10,5 = 24
Point Blank, vs. Evil og Sneak Att = + 1 + 7 + 10,5 = 31.
Att? BAB (4+2+1) +7/+2, Dex +6 (Dex 18 + Gauntlets of Dexterity +4), Bue +1,
GMW pile +3 = +17/+12, Point Blank +18/+13, Rapid +15/+15/+10, Rapid Point
Blank +16/+16/+11. Læg dertil at er skytten (improved invisible, så har
målet ingen dex bonus (= sneak attacks), og skytten har yderligere +2 att,
f.eks. +18/+18/+13.
Hvis dette blev udsat for 2 x +5 GMW (som eksemplet ovenfor), så vi alle
værdier - skade som attack bonus - være 6 højere. "Worst" case att
+24/+24/+19, 37 i gennemsnit i skade. Men så skal der også som minimum være
en wand med GMW lavet som en 15. level caster. En 15. level Cleric, Wizard
eller Sorcerer kan også gøre det.
Karakteren står i øvrigt overfor at blive 10. level (Rog7/Fig2/Rgr1) hvilket
giver +3,5 mere på Sneak-bonussen. Holy Bow? Den har karakteren erhvervet
ved over tid at vise stor loyalitet over for sin kirkes sag, og dermed
opnået privilegiet at få lov til at betale for at få lavet en hos samme
kirke.
Minmax? I den grad. Dette er vores gruppes første 3rd ed. kampagne, og nogen
af os prøver med vilje at presse systemet det vi kan. Det ovenstående er
generelt muligt med 3 støttespells: Bulls Str, GMW, Improved Invisibility.
Læg Fly oven i og se hvad der sker ...
--
Wrath
--------------------
" What do you need ... besides a miracle? "
" Guns! Lots of Guns! "
| |
Lasse Reichstein Nie~ (04-03-2003)
| Kommentar Fra : Lasse Reichstein Nie~ |
Dato : 04-03-03 14:18 |
|
"Wrathchild" <wrathchild@hippiespammer.dk> writes:
> Hvis eksemplet skal holde med at han selv kaster GMW, så er det en 15. level
> karakter der snakkes om - en 11. level kan højest give bue og pile +3 hver,
> og vil ligge på 19 i snit (hvilket jo også er respektabelt
Necklace of Prayer Beads (Karma): 10 minutter om dagen kaster man
spells som om man var fire levels højere. Kun 5000 gp. Jeg bruger den
selv :).
Den oprindelige "Cleric Archer" jeg læste om, var faktisk værre endnu
(i.e., bedre min/max'et). Han havde Elf-domænet fra Forgotten Realms,
så han kunne Cat's Grace og fik en bue-feat gratis. Han brugte
Persistant Spell-featen (heller ikke i basebøgerne) til at få nogle,
ellers kortvarige, spells til at vare hele dagen: Divine Favor (+5
luck bonus til attack og damage!) og Shield of Faith (+5 deflection
bonus til AC).
Jeg tør ikke tænke på hvad der sker når han får ottende-level
spellslots, så han kan lave en Persistant version af Divine Power (BAB
bliver samme som fighter med samme level og Str bliver 18).
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
Art D'HTML: <URL: http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
| |
Wrathchild (04-03-2003)
| Kommentar Fra : Wrathchild |
Dato : 04-03-03 14:20 |
|
"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
news:isuzp8x7.fsf@hotpop.com...
> "Wrathchild" <wrathchild@hippiespammer.dk> writes:
>
> > Hvis eksemplet skal holde med at han selv kaster GMW, så er det en 15.
level
> > karakter der snakkes om - en 11. level kan højest give bue og pile +3
hver,
> > og vil ligge på 19 i snit (hvilket jo også er respektabelt
>
> Necklace of Prayer Beads (Karma): 10 minutter om dagen kaster man
> spells som om man var fire levels højere. Kun 5000 gp. Jeg bruger den
> selv :).
Ah - ja, så kan det sagtens lade sig gøre
> Den oprindelige "Cleric Archer" jeg læste om, var faktisk værre endnu
> (i.e., bedre min/max'et). Han havde Elf-domænet fra Forgotten Realms,
> så han kunne Cat's Grace og fik en bue-feat gratis. Han brugte
> Persistant Spell-featen (heller ikke i basebøgerne) til at få nogle,
> ellers kortvarige, spells til at vare hele dagen: Divine Favor (+5
> luck bonus til attack og damage!) og Shield of Faith (+5 deflection
> bonus til AC).
>
> Jeg tør ikke tænke på hvad der sker når han får ottende-level
> spellslots, så han kan lave en Persistant version af Divine Power (BAB
> bliver samme som fighter med samme level og Str bliver 18).
Det gør jeg heller ikke ...
--
Wrath
-------------------
" ... I'll be back ... "
| |
Wrathchild (25-03-2003)
| Kommentar Fra : Wrathchild |
Dato : 25-03-03 15:06 |
|
> Necklace of Prayer Beads (Karma): 10 minutter om dagen kaster man
> spells som om man var fire levels højere. Kun 5000 gp. Jeg bruger den
> selv :).
For lige at vende tilbage til den her. Minsandten om ikke vores præst har
fået kløerne i en Karma Necklace. Og lige har opnået 11. level. Min karakter
er blevet 10. (Rog7/Fig2/Ran1*). Lad os lige vride min/max'eren på den:
BAB Rogue 7 = +5
BAB Fighter 2 = +2
BAB Ranger 1 = +1
Dex bonus for Dex 22 (18+Gauntlets of dex +4) = +6
Point blank range = +1
GMW på bue = +5
GMW på pile = +5
Improved Invisible = +2
I alt = 5+2+1+6+1+5+5+2 = +27
Ved Rapid Shooting (extra angreb, men -2 att) og extra angreb for BAB 6+:
+25/+25/+20 !!!
Damage:
Mighty +4 Composite Longbow, Holy.
+4,5 (d8 base)
+7 (2d6 holy)
+14 (4d6 sneak att fordi usynlig)
+5 (bue)
+5 (pile)
+4 (strength)
Gennemsnitlig skade for 1 pil: 4,5 + 7 + 14 + 5 + 5 + 4 = 39,5
Critical hit, 1 pil (sker ca. hver 6-7 runde): (4,5x3) + 7 + 14 + (5x3) +
(5x3) + (4x3) = 76,5
Og det var gennemsnit ...
Hvorfor føler jeg mig en lille smule rystet? Er det ikke bare lidt for ...
meget? Jeg er ikke engang begyndt at snakke AC muligheder endnu ...
*Monte Cook-versionen
| |
Lasse Reichstein Nie~ (25-03-2003)
| Kommentar Fra : Lasse Reichstein Nie~ |
Dato : 25-03-03 16:34 |
|
"Wrathchild" <wrathchild@hippiespammer.dk> writes:
> For lige at vende tilbage til den her. Minsandten om ikke vores præst har
> fået kløerne i en Karma Necklace. Og lige har opnået 11. level. Min karakter
> er blevet 10. (Rog7/Fig2/Ran1*). Lad os lige vride min/max'eren på den:
....
> Ved Rapid Shooting (extra angreb, men -2 att) og extra angreb for BAB 6+:
> +25/+25/+20 !!!
> Gennemsnitlig skade for 1 pil: 4,5 + 7 + 14 + 5 + 5 + 4 = 39,5
> Critical hit, 1 pil (sker ca. hver 6-7 runde): (4,5x3) + 7 + 14 + (5x3) +
> (5x3) + (4x3) = 76,5
>
> Og det var gennemsnit ...
Husk at få en Haste også, nu du har fat i Wizarden, eller få nogle boots
of speed.
Tag to fighterlevels mere og få Weapon Specialization.
> Hvorfor føler jeg mig en lille smule rystet? Er det ikke bare lidt for ...
> meget? Jeg er ikke engang begyndt at snakke AC muligheder endnu ...
Det kræver en venlig cleric og wizard der begge giver dig 4. level
spells (jeg antager Improved Invisibility), et specialiseret featvalg,
og at du er inden for 30'. Meget, ja, men slip en toptunet fighter
løs og du vil blive overrasket over hvor slemt det kan være. Han vil
dog ikke få sneak attack-skaden. Endnu værre, en toptunet usynlig rogue
med dualwielding og GMW på begge våben.
Forvent en area-Dispel Magic og/eller See invisibility/Invisibility Purge
hvis du møder spellcasters. Hvis du er inden for 30', så kan du angribes,
og buer er nemme at smadre (dog ikke så meget hvis de er GMW'et).
Glæd dig til at møde en modstander der bruger samme strategi. :)
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
Art D'HTML: <URL: http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
| |
Lars Wagner Hansen (03-03-2003)
| Kommentar Fra : Lars Wagner Hansen |
Dato : 03-03-03 18:16 |
|
"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
news:isuzqr69.fsf@hotpop.com...
<Snip>
> Bueskade for sådan en ville være
> 1d8+1d6(flaming)+1(Point Blank Shot)+5(bue)+5(pil)+4(Str)
> per skud, gennemsnit 23.
> På det tidspunkt (lvl 11 ca.) havde han tre angreb med Rapid Shot,
> fire hvis også Hasted. Det var en Cleric, så han kastede selv sine
> spells :)
Suk... hvad er der dog sket med D&D... clerics der bruger bue?
Lars
| |
Lasse Reichstein Nie~ (04-03-2003)
| Kommentar Fra : Lasse Reichstein Nie~ |
Dato : 04-03-03 19:22 |
|
"Lars Wagner Hansen" <l-hansen@post4.tele.dk> writes:
> Suk... hvad er der dog sket med D&D... clerics der bruger bue?
Det er en elver. I det mindste får de ikke +1 til attack og dam lige
som i AD&D :)
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
Art D'HTML: <URL: http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
| |
Lars Wagner Hansen (03-03-2003)
| Kommentar Fra : Lars Wagner Hansen |
Dato : 03-03-03 19:57 |
|
"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
news:n0kbng9m.fsf@hotpop.com...
> "Lars Wagner Hansen" <l-hansen@post4.tele.dk> writes:
>
> > Suk... hvad er der dog sket med D&D... clerics der bruger bue?
>
> Det er en elver. I det mindste får de ikke +1 til attack og dam lige
> som i AD&D :)
Elver... Cleric...? Altså da jeg sidst spillede D&D kunne en elver kun være
elver.
Til gengæld kunne de kaste Magic-User spells og bruge alle våben samt
rustninger.
Se det var dage...
Lars
| |
Wrathchild (04-03-2003)
| Kommentar Fra : Wrathchild |
Dato : 04-03-03 20:42 |
|
> Elver... Cleric...? Altså da jeg sidst spillede D&D kunne en elver kun
være
> elver.
Lad mig gætte - det har været omkring slutningen af 70'erne ...
--
Wrath
-------------------
" ... I'll be back ... "
| |
Lasse Reichstein Nie~ (04-03-2003)
| Kommentar Fra : Lasse Reichstein Nie~ |
Dato : 04-03-03 21:06 |
|
"Wrathchild" <wrathchild@hippiespammer.dk> writes:
> > Elver... Cleric...? Altså da jeg sidst spillede D&D kunne en elver kun
> være
> > elver.
>
> Lad mig gætte - det har været omkring slutningen af 70'erne ...
Jeg spillede skam "red-book" O(riginal)D&D så sent som 2000, faktisk
skiftede vi direkte fra OD&D til 3E :).
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
Art D'HTML: <URL: http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
| |
Lars Wagner Hansen (03-03-2003)
| Kommentar Fra : Lars Wagner Hansen |
Dato : 03-03-03 23:49 |
|
"Wrathchild" <wrathchild@hippiespammer.dk> skrev i en meddelelse
news:lk79a.110231$Hl6.10109000@news010.worldonline.dk...
> > Elver... Cleric...? Altså da jeg sidst spillede D&D kunne en elver kun
> > være elver.
>
> Lad mig gætte - det har været omkring slutningen af 70'erne ...
Næh... det var da dengang jeg var med til at oversætte D&D Ekspert til
dansk, hvilket var i 1990.
Jeg har spillet et par one-shot scenarier siden med D&D reglerne, blot for
at vise "seriøse" rollespillere, at man ikke behøver at spille hack'n'slash
bare fordi man bruger D&D reglerne.
Lars
| |
Lasse Reichstein Nie~ (03-03-2003)
| Kommentar Fra : Lasse Reichstein Nie~ |
Dato : 03-03-03 19:06 |
|
Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> writes:
> Jeg kender ikke D&D3 særlig godt,
Er du sikker :) Resten af dit svar tyder på at du kender det ganske godt.
> men såvidt jeg kan læse, så giver
> Rapit Attack Feat dig et ekstra angreb, på din højeste to-hit bonus,
> men hvor du får -2 to-hit på begge angreb.
>
> Så som level 6 Rogue med Rapid Attack ville du have 2+/+2 angreb i
> stedet for +4. Som level 8 Rogue ville du have +4/-1 i stedet for +6/+1.
Nærmere +4/+4/-1.
Alle beregninger jeg har set, viser dog at det kan betale sig. Det er
målt i den gennemsnitslige mængde skade per runde. Da skaden per slag
er (næsten) uafhængig af hvad man slår for at ramme (vi ignorerer
criticals), er højere gennemsnitslig skade ensbetydende med flere
succesfulde angreb. Derfor gælder fordel også hvis man har ekstra
sneak-attack skade oveni.
Det jeg selv har regnet på var en Monk der bruger Flurry of Blows, men
princippet er det samme (ekstra angreb, men -2 til alle angreb). Det
ekstra angreb kan altid betale sig, undtagen hvis man præcist rammer
på et slag på 18+.
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
Art D'HTML: <URL: http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
| |
Lars Funck (04-03-2003)
| Kommentar Fra : Lars Funck |
Dato : 04-03-03 09:35 |
|
"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse
news:3E63914F.50606@knutsen.dk...
> Lars Funck foreslog dig at kigge på Ranger klassen. Umiddelbart kan
> jeg ikke se hvorfor, men måske kan han lokkes til at argumentere for
> sit forslag.
Det kan han godt. Rangeren er sjældent det stærkeste valg, men kan til mange
af de klasser der er i Masters of the Wild være det mest oplagte. Når du
kigger på kravene til en deepwood sniper, så vil du næsten skulle være
Ranger eller en multiclass version af en fighter. Blandt andet har en ranger
de skills, og skill points der skal til for at komme ind i DWS. Men min
vægtigste grund til at nævne rangeren er at jeg synes en DWS tematisk passer
godt til at være en overbygning på en ranger, og knab så godt til en ren
fighter og endnu dårligere til en rogue. For en rogue archer vil jeg mene at
der er bedre prestige classer (eller endnu bedre, blot forsæt som rogue).
MVH
Lars
| |
Wrathchild (04-03-2003)
| Kommentar Fra : Wrathchild |
Dato : 04-03-03 11:00 |
|
> Du skal også være opmærksom på, at hvis Deapwood Sniper får et Sneak
> Attack bonus, så lægges det oven i et Sneak Attack bonus fra Rogue.
Det gør den desværre ikke. Deepwood Sniperen er lagt an på Rangers og
langdistancen, så der gives ikke Sneak Attacks. Der findes en anden presige
class - Order of the Bow Initiate - fra "Sword & Fist" der gør det samtidig
med at være bue-orienteret.
--
Wrath
-------------------
" ... I'll be back ... "
| |
Jan Ozimek (03-03-2003)
| Kommentar Fra : Jan Ozimek |
Dato : 03-03-03 10:25 |
|
"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse
news:3E5E37B5.9020701@knutsen.dk...
>
>
> Martin_P wrote:
> > Jeg skal til at lave en ny character, som jeg på forhånd har fået at
> > vide skal være level 7.
> >
> > Men nu er det store spørgsmål :
> >
> > Jeg har hidtil spillet rouge, men nu vil jeg gerne forsøge mig med
> > Deepwood Sniper prestige class, og det medfører en del spørgsmål....
> >
> > Hvilken class er bedst at bruge til dette formål - man kan blive DWS
> > med +5 attack
>
> Krigerklasserne får alle +1 BAB (Base Attack Bonus) per level, så med
> dem går der hurtigst.
>
> Desuden, som jeg har forstået reglerne, så medregnes kun den BAB man
> får fra sine levels, du kan altså ikke medregne bonusser fra Feats. En
> god klasse er måske Fighter, idet den får mange combat Feats, og giver
> mulighed for Weapon Specialization - du kan specialisere i Bow. Du
> skal tage Weapon Focus (Bow) først, men det er ikke noget problem.
Det er korrekt. Der er forskel på Attack Bonus og BASE Attack Bonus (BAB).
Attack Bonus er det man lægger til d20 slaget, og Base Attack Bonus er den
del af ens Attack Bonus, som man har fra sine Class Levels. Andre dele af
ens Attack bonus kan være Ability Modifiers eller Feats osv.
Det samme gælder med Saving Throws - der er også forskel på BASE Save Bonus
og Save Bonus.
mvh. Jan
| |
Wrathchild (04-03-2003)
| Kommentar Fra : Wrathchild |
Dato : 04-03-03 08:41 |
|
> Jeg skal til at lave en ny character, som jeg på forhånd har fået at
> vide skal være level 7.
>
> Men nu er det store spørgsmål :
>
> Jeg har hidtil spillet rouge, men nu vil jeg gerne forsøge mig med
> Deepwood Sniper prestige class, og det medfører en del spørgsmål....
>
> Hvilken class er bedst at bruge til dette formål - man kan blive DWS
> med +5 attack
I og med at DWS befinder sig i "Masters of the Wild", så er det nok
allerførst og fremmest Ranger-klassen der er tænkt på som base for DWS. En
5. level Ranger opfylder snildt kriterierne, så en 7. level karakter kunne
være 5. Ranger/2. DWS
Du siger også Rogue. Det er nok det næstbedste valg efter Ranger'en, men
hvis du kører ren Rogue, så nå din BAB først +5 på 7. level - og så er det
der du starter, men kan begynde som DWS næste gang der kan stiges et level.
Du kan også kombinere dig frem. Hvis du tager en karakter der er Rogue på 1.
level, så har du skills'ne, og tager du så 5 Fighter-levels, så har du
BAB'en, plus nogen dejlige bonus-feats som du kan bruge til at opfylde
feat-kriterierne, og så er der stadig plads til at være 1. level DWS. Du kan
i Rogue/Fighter-kombinationen variere fra Rogue 1/Fighter 5 til Rogue
4/Fighter 2, og stadig opfylde alle krav - men karakteren er "kun" 1. DWS.
Det handler i sidste ende om hvis specielle evner du har mest lyst til at
karakteren skal have.
> Hvad med evt. 2 angreb man får i normal class - overføres det bare til
> prestige classen ??
Hvor mange angreb du har afhænger af din Base Attack Bonus. Alle klasser får
hver for sig en BAB, og du lægger dem simpelt hen sammen for at finde din
total. Er totalen +6 eller derover har du ekstra angreb. F.eks. har en 5.
Ranger/2. DWS +5 fra Ranger-klassen og +2 fra DW, en total på +7. Det giver
potentielt et ekstra angreb pr. runde med det primære våben, dog med -5 i
forhold til det første angreb.
> Hvis man vælger rouge indtil level 5, får man så sine sneak
> attacks(3d6) med over i den nye klasse??
Ja. Der er dog det, at DWS'ens specielle evner meget lægger op til
langdistance-skydning - og sneak attacks kan kun udføres på op til 30 fods
(6 felter) afstand.
--
Wrath
--------------------
" What do you need ... besides a miracle? "
" Guns! Lots of Guns! "
| |
Peter Knutsen (04-03-2003)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen |
Dato : 04-03-03 08:58 |
|
Wrathchild wrote:
>>Hvis man vælger rouge indtil level 5, får man så sine sneak
>>attacks(3d6) med over i den nye klasse??
>
>
> Ja. Der er dog det, at DWS'ens specielle evner meget lægger op til
> langdistance-skydning - og sneak attacks kan kun udføres på op til 30 fods
> (6 felter) afstand.
Så er en Rogue/Deep Wood Sniper jo bare mere fleksibel - han kan både
myrde på nært hold og på aftand.
> Wrath
--
Peter Knutsen
| |
Wrathchild (04-03-2003)
| Kommentar Fra : Wrathchild |
Dato : 04-03-03 11:52 |
|
"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse
news:3E645C90.8000802@knutsen.dk...
>
>
> Wrathchild wrote:
>
> >>Hvis man vælger rouge indtil level 5, får man så sine sneak
> >>attacks(3d6) med over i den nye klasse??
> >
> >
> > Ja. Der er dog det, at DWS'ens specielle evner meget lægger op til
> > langdistance-skydning - og sneak attacks kan kun udføres på op til 30
fods
> > (6 felter) afstand.
>
> Så er en Rogue/Deep Wood Sniper jo bare mere fleksibel - han kan både
> myrde på nært hold og på aftand.
Det er rigtigt. Jeg synes selv at DWS er en af de mest attraktive Prestige
Classes jeg har set (jeg bliver mest irriteret på de fleste af dem). Martin
synes dog at have en Rogue/sneak attack-forkærlighed, og specielt sneak
attacks er ikke noget som denne Prestige class fremelsker.
Desuden - de 3rd ed spil jeg har deltaget i de sidste to år har været
baseret på udgivelser fra WotC. De har taget princippet med et Dungeon
Adventure Game alvorligt. På to år har min karakter været i helt præcis _én_
situation der involverede skydning på en længere distance end 110´. Resten
er foregået på ca. 30´ afstand. Så selvom En Deepwood Sniper får mange
spændende ting, så vil jeg sige at den setting jeg befinder mig i pt gør ca.
halvdelen af dem (meget) mindre værd. At tage noget der giver sneak attack
bonusser har været uhyrligt mere effektivt, givet settingen.
--
Wrath
-------------------
" ... I'll be back ... "
| |
Martin_P (05-03-2003)
| Kommentar Fra : Martin_P |
Dato : 05-03-03 08:15 |
|
>Desuden - de 3rd ed spil jeg har deltaget i de sidste to år har været
>baseret på udgivelser fra WotC. De har taget princippet med et Dungeon
>Adventure Game alvorligt. På to år har min karakter været i helt præcis _én_
>situation der involverede skydning på en længere distance end 110´. Resten
>er foregået på ca. 30´ afstand. Så selvom En Deepwood Sniper får mange
>spændende ting, så vil jeg sige at den setting jeg befinder mig i pt gør ca.
>halvdelen af dem (meget) mindre værd. At tage noget der giver sneak attack
>bonusser har været uhyrligt mere effektivt, givet settingen.
TUSIND tak for alle jeres input's - det har da været ganske
overvældende....
Nu til mine motiver :
Jo jeg elsker en rogue - det er den mest allround character jeg synes
jeg kan finde - MEN det har irriteret mig indtil nu bl.a. at crit
hit's er 20 X 3.
Det kan DWS rette op på - allerede fra level 1 har classen keen
arrows, som gør at det bliver 19-20 X 3 istedet - og fra level 2 er
der crit. increment +1 - så det hedder nu 19-20 X 4(i level 6 eller 7
får han endnu et +1 til crit så det bliver x 5)
Det skal ingen hemmelighed være at jeg stadig vil spille characteren
som "rogue" - altså med sneak attacks osv. JEg kan bare godt lide
nogle af de feats som DWS får...bl.a. den med crit hits(elsker at lave
dem) - så mine overvejelse var at være ren rogue til jeg kan avancere
i DWS - tage 2 levels deri - og så vende tilbage til roguen igen - for
resten af tiden...
Det vil så give rouge/DWS level 7/2 og vil så have :
Sneak +4d6
Keen arrows (19-20 X 3)
Crit Increment +1 (19-20 X 4)
Og så er man oppe og lave rimelig ravage på 30 fods afstand i sneak
attak med en might composite longbow +1 til styrke 18 (+4 dam) og har
samtidig en rimelig(ikke god) chance for at lace crit - og SÅ er
helvede løs! X 4 skade + sneak +4d6 = AV!!!
Det var egentlig det der motiverede mig lidt.....
Er det HELT åndssvagt eller lyder det ok ?
Martin_P
| |
Wrathchild (05-03-2003)
| Kommentar Fra : Wrathchild |
Dato : 05-03-03 09:26 |
|
> Er det HELT åndssvagt eller lyder det ok ?
Det lyder vist ganske fint
Måske man skulle overveje et par DWS-levels selv ... Det er rigtigt at man
får meget ud af de første levels der kan bruges i alle situationer.
--
Wrath
-------------------
" ... I'll be back ... "
| |
Peter Knutsen (05-03-2003)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen |
Dato : 05-03-03 21:24 |
|
Martin_P wrote:
> Er det HELT åndssvagt eller lyder det ok ?
Det lyder OK. I øvrigt er jeg for nylig blevet opmærksom på at Weapon
Specialization kun giver dam hvis målet er indenfor 30 fod rækkevidde,
så det er ikke en overdrevent god Feat.
Eneste problem er at Rogue får en special ability på Rogue level 10,
13, 16 og 19, og hvis du tager 2 levels af en anden klasse, så går du
glip af den sidste special ability. Spørgsmålet er så, om du synes det
er et meget stort tab, og om du overhovedet regner med at nå så langt.
> Martin_P
--
Peter Knutsen
| |
Lars Funck (06-03-2003)
| Kommentar Fra : Lars Funck |
Dato : 06-03-03 08:26 |
|
"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse
news:3E665CED.8070207@knutsen.dk...
>
>
> Martin_P wrote:
> Eneste problem er at Rogue får en special ability på Rogue level 10,
> 13, 16 og 19, og hvis du tager 2 levels af en anden klasse, så går du
> glip af den sidste special ability. Spørgsmålet er så, om du synes det
> er et meget stort tab, og om du overhovedet regner med at nå så langt.
Mange prestige classes har specielle evner der sagtens kan måle sig med de
fleste af roguens special abilities. Selv regner jeg Improved Evasion som
langt den bedste mens de andre ikke er bedre end meget man kan få i diverse
prestige classes.
MVH
Lars
| |
KGA (07-03-2003)
| Kommentar Fra : KGA |
Dato : 07-03-03 20:52 |
|
For at blive Deep Wood Sniper har du opgivet følgende krav:
Base Attack Bonus 5
Hide 4
Move Silently 4
Spot 4
For at blive Deep Wood Sniper skal du altså først være Level 7 som Rogue,
eller blot blive Level 5 som Fighter/Ranger.
Ranger har alle de opgivne Skills som Class Skills, hvilket gør det muligt
at opnå to Levels som Deep Wood Ranger hvis du starter på 7. level.
Feats kunne blive:
Ranger 1st Level: Point Blank Shot
Ranger 3rd Level: Rapid Shot
Deep Wood Sniper 6th Level: Precise Shot / Weapon Focus (Long Bow)
Så har du op til 3 angreb hver runde, med Weapon Focus vil du endvidere have
særdeles god Attack Bonus indenfor 30 feet (der hjælper Point Blank Shot
også), vælger du derimod Precise Shot har du mulighed for at skyde mod mål,
som også er engageret i nærkamp.
Husk at hvis du vælger Rogue vil du IKKE kunne vælge Deep Wood Sniper før
aller tidligst som Level 8.
Venlig hilsen,
Klaus Green-Andersen
| |
Morten Pedersen (07-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten Pedersen |
Dato : 07-03-03 21:45 |
|
"Martin_P" <dsl6041REMOVE_ME@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:jolt5v4ofaa6en0ljs2eer847nafo7m53v@4ax.com...
> Jeg skal til at lave en ny character, som jeg på forhånd har fået at
> vide skal være level 7.
>
> Men nu er det store spørgsmål :
>
> Jeg har hidtil spillet rouge, men nu vil jeg gerne forsøge mig med
> Deepwood Sniper prestige class, og det medfører en del spørgsmål....
>
> Hvilken class er bedst at bruge til dette formål - man kan blive DWS
> med +5 attack
>
> Hvad med evt. 2 angreb man får i normal class - overføres det bare til
> prestige classen ??
>
> Hvis man vælger rouge indtil level 5, får man så sine sneak
> attacks(3d6) med over i den nye klasse??
>
> Og vær _meget_ venlig at præcisere ting som er specielle...
>
> DWP = DeepWood Sniper er på side 53 i masters of the wild
Jep, en bog til ranger og druid... rangeren er rar at tage til dette, enten
den normale, eller Monte Cook's reviderede Ranger.
19-20/x4 er rart, også meget hvis man bruger Hunter's mercy(lvl 1 ranger
spell som gør at næste skud er crit hvis det rammer)
DWS er meget baseret på afstand, og både specialization:Bow og sneak attack
kan kun bruges inden for 30 fod svjv, så tænk over det... og så har Ranger
jo også den dejlige chosen enemy.
>
> Martin_P
| |
|
|