Rådne silikone-fuger?
Fra : Tom Manczak

Dato : 12-03-01 21:57

Hej allesammen!

Jeg har et spørgsmål angående et 325 L akvarie. Det er købt brugt, og
set med fisk i, og er tæt. Men fugerne på siderne virker en anelse
"rådne". de er lidt løse i kanterne (af fugerne), men slipper kun
hvis man piller. Hvor kritisk er det? fugerne er lidt sortprikkede med
lidt grønt. Skal jeg pille det hele fra hinanden og lime det sammen
igen? Fugerne i bunden er klare som silikonen skal være.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 110297734

Fra : Madsen

Dato : 13-03-01 02:30

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> skrev:

> [...]
> lidt grønt. Skal jeg pille det hele fra hinanden og lime det sammen
> igen? Fugerne i bunden er klare som silikonen skal være.

Mit 530 ltr. akvastabil sprang læk sidste år. Det var limen der havde
sluppet langs hele bunden af forruden og et stykke op ad alle 4 hjørner.
Akvariet var ca. 4 år gammelt og jeg havde købt det som nyt.
Det hele afhænger af hvor godt det er limet i forvejen. Akvastabil er
ikke for gode til at putte nok lim på og ofte er det et tyndt og bredt
lag, så du med tiden kan tage ved "flapperne" og rykke det hele af.
Sådan var det ihvert tilfælde med mit. Jeg fik det limet om hos en
dygtig akvariebygger nær Silkeborg og jeg må sige at der er væsentlig
forskel på de fuger han har lavet og så dem der var der før.

Han fortalte mig at Akvastabil ofte bare bruger en finger når de jævner
fugen ud, hvilket ikke er særlig smart hvis resultatet bliver tynde steder
og brede fuger, hvor du netop kan få fat i kanten. Jeg vil råde dig til at
lime det om. Silikone bliver med tiden på samme måde som et elastik
det gør i vand. Med tiden er det ikke så spændstigt mere og springer
så simpelthen af af glasset, eller flækker.
Det er lidt svært at illustrere, men de fuger der før var på mit akvarie
var flade og brede. Dem jeg har nu er mere skarpe, men tykke og vel
at mærke tykke på det sted hvor de skal holde baljen tæt.

Forøvrigt gav han mig det råd at ikke tage akvariet i brug tidligere end
4 dage efter han havde limet det. Man kan risikere at limen bliver klemt
flad af vandtrykket og så er man lige langt. Et tykt lag lim er åbenbart
lang tid om at gennemhærde.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Tom Manczak

Dato : 13-03-01 10:59

Jeg tænkte nok at det var en god ide at lime det om. Hellere det end 3
etagers vandskade Jeg ved ikke om det er akvastabil, så er det en
ældre model. Men jeg synes dog også at limningerne er lidt tynde.

Egentlig ville jeg helst ikke gøre det selv, da jeg intet aner om
hvordan det skal foregå. Er der nogen der kender nogen som kan gøre
det i Storkøbenhavn? mod en erkendelighed?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 110297734