Ambient
Fra : Martin Ploug

Dato : 25-02-03 23:19

Hej NG

Jeg leder lidt efter noget ambient - sådan noget, hvor det nærmest
er melodiske (og elektroniske) lydflader.
Jeg har ikke meget forstand på den genre, og derfor kender heller
ikke nogle navne.

Jeg har lige købt en CD i serien Le cafe abstrait.
Den kan jeg meget godt lide.
Men den er noget stille, oog jeg synes godt der må være lidt mere
gang i den.

På den anden side har jeg lige hørt Massive attack "100th window".
Den kan jeg også meget godt lide, men der savner jeg lidt de melodiske
lydflader.

Så hvis der er nogen her der kan komme med nogle bud på noget musik (navne)
der ligger imellem de to jeg har nævnt vil jeg blive meget glad.

På forhånd tak.

Hilsen Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-02-03 01:30

Martin Ploug skrev:
> Jeg leder lidt efter noget ambient - sådan noget, hvor det
> nærmest er melodiske (og elektroniske) lydflader.
> Jeg har ikke meget forstand på den genre, og derfor kender
> heller ikke nogle navne.
[...]

Hej Martin.
Et par "klassikere" i genren er Brian Eno: "Thursday Afternoon"
og "Ambient 1/Music for Airports".

Min erfaring med "ambient-" og "new age"-genrerne er at jeg
ikke skulle have købt så meget af det. Lige pludselig bliver
man dødtræt af det. Det samme gælder "minimalmusik" som
Philip Glass. Jeg har en masse stående, som jeg ikke hører
mere.

De to navne, du nævner kender jeg desværre ikke.

Så er der Kitaro og Jean-Michel Jarre. Det fik jeg også lidt for
meget af. For mit vedkommende er de mest langtidsholdbare
cd'ere med "dejligt lange numre", dem hvor der spilles på
"rigtige" musikinstrumenter. F.eks. Keith Jarrett: "The Köln
Koncert" og Steve Reich: "Music For 18 Musicians".

Men, undskyld - jeg ved jo slet ikke, hvad du skal bruge
musikken til. Det her blev vist mere noget personligt "præk".
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- på den øde ø eller i "bunkeren" vil

Fra : Jan Lund Thomsen

Dato : 27-02-03 20:31

On Wed, 26 Feb 2003 01:29:40 +0100, Herluf Holdt, 3140 wrote:

>Et par "klassikere" i genren er Brian Eno: "Thursday Afternoon"
>og "Ambient 1/Music for Airports".

Og så skal vi lige nævne en totalt overset klassiker: KLF, "Chill Out".

Som i øvrigt intet har til fælles med deres tidligere/senere udgivelser.

--Jan

---
Fjern 'XXX' for at svare pr e-mail.

Fra : Tivas Laursen

Dato : 26-02-03 12:17

Hej Martin

> Jeg leder lidt efter noget ambient - sådan noget, hvor det nærmest
> er melodiske (og elektroniske) lydflader.
> Jeg har ikke meget forstand på den genre, og derfor kender heller
> ikke nogle navne.

Siden du siger elektroniske lydflader må det så også godt være sådan
drømmende og svævende hvis du forstår hvad jeg mener??

I det tilfælde kan jeg anbefale Ooze eller Saarfi borthers. Det tilhører nok
undergrundsambíent scenen (hvis der er sådan en) =)

> [...]
>
> På den anden side har jeg lige hørt Massive attack "100th window".
> Den kan jeg også meget godt lide, men der savner jeg lidt de melodiske

Jeg har ikke hørt de to plader, men de to som jeg anbefalede er der lidt
gang i den. Der er nogle skiftende basgange og lidt bongotrummer ind
imellem.

> Så hvis der er nogen her der kan komme med nogle bud på noget musik
(navne)
> der ligger imellem de to jeg har nævnt vil jeg blive meget glad.

Som sagt jeg aner ikke om de 2 navne ligger imellem de 2 andre du har nævt,
men tag en lytter. Du kan sikker finde dem i LOUD der ligger i hyskenstrede
i kbh.

Håber det er noget for dig.

Venlig Hilsen
Tivas

Fra : Jacob Ulrich

Dato : 26-02-03 14:24

">
> Jeg leder lidt efter noget ambient - sådan noget, hvor det nærmest
> er melodiske (og elektroniske) lydflader.
> Jeg har ikke meget forstand på den genre, og derfor kender heller
> ikke nogle navne.

Umiddelbart vil jeg sige at du skal forsøge dig med noget af Aphex twins
tidlige. Eksempelvis "Selected ambient works 85-92"...den regnes af mange
for det mest helstøbte af RDJ's værker. Eller tjek "Selected ambient works
2"...samme stil. Tjek www.warprecords.co.uk de har en del interessante
kunstnere...og der er lydsamples til de fleste. Tjek bl.a. Boards of Canada,
eller Autechre. To bands der laver noget meget blandet musik...generelt
meget eksperimenterende, men aldrig kedeligt.
Du kan også kigge forbi www.planet-mu.com de har også en masse spændende (+
lydprøver). Jeg holder især meget af de lyde Nautilis og Lexaunculpt
frembringer.

> På den anden side har jeg lige hørt Massive attack "100th window".
> Den kan jeg også meget godt lide, men der savner jeg lidt de melodiske
> lydflader.

Jeg er enig i at Massive Attack nok er blivet lidt for meget
lydlandskabs-agtige. Det nye album er rimelig svært tilgængeligt...men det
betyder forhåbentligt bare at det er langtidsholdbart. Til gengæld er der
nogle dejlige mix på den nye single til Special Cases, de er i hvert fald
lidt mere "fængende". http://www.massiveattack.co.uk/ecard/specialcases/

---Jacob---

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 26-02-03 21:26

"Jacob Ulrich" <oxygen@oncable.dk> wrote in message

> Umiddelbart vil jeg sige at du skal forsøge dig med noget af Aphex twins
> tidlige. Eksempelvis "Selected ambient works 85-92"...den regnes af mange
> for det mest helstøbte af RDJ's værker.

Jeg ville helt klart anbefale "Surfing on Sine Waves" af RDJ (udgivet under
navnet Polygon Window) fremfor ovenstående album.

--
Anders Vind Ebbesen
www.webbesen.dk | www.packets.dk

Fra : Aggemam Manden

Dato : 26-02-03 17:08

"Martin Ploug" <mploug@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
(navne)
> der ligger imellem de to jeg har nævnt vil jeg blive meget glad.

Prøv at gå ind på http://www.epitonic.com
Der findes en masse gratis ambient (og en masse andet for enhver smag).
Ellers vil jeg anbefale numre som:
Zero 7 - Give it away
Sven Väth - L'Esperanca (den originale - ikke remix-makværk)
Nightmares on wax - Les Nuits
Stort set alt med Jose Padilla
Chicane - Low sun
Lux - Northern lights
Craig Armstrong - Rise

Håber du kan bruge det til noget
Mvh.
Aggemam Manden

Fra : Henrik Grønnemark Je~

Dato : 26-02-03 21:18

Orbital er gode

Fra : Kasper Aae

Dato : 27-02-03 11:35

On Tue, 25 Feb 2003 23:18:48 +0100, "Martin Ploug"
<mploug@mail.tele.dk> wrote:

>Så hvis der er nogen her der kan komme med nogle bud på noget musik (navne)
>der ligger imellem de to jeg har nævnt vil jeg blive meget glad.

Jeg kan anbefale følgende:

Future Sound of London - Dead Cities
Future Sound of London - Lifeforms
Global Communication - 76 14
Diverse albums med The Orb.

--
Kasper Aae

Fra : mack

Dato : 27-02-03 13:39

"Martin Ploug" <mploug@mail.tele.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Så hvis der er nogen her der kan komme med nogle bud på noget musik
(navne)
> der ligger imellem de to jeg har nævnt vil jeg blive meget glad.

Ved ikke helt om det hører under "ambient", men hvad med Delerium (især
albummet Karma)?

/mack

Fra : Kim Jensen

Dato : 28-02-03 00:38

Martin Ploug wrote:
> [...]

Nogle er allerede nævnt, men her er mine favoritter i genren:

Biosphere - ambientmæssigt nok mest de 3 nyeste udgivelser (fx "Cirque"
= sublimt!)
Brian Eno - dog har han også lavet en del, der næppe kan kaldes ambient.
Start med "Apollo".
Aphex Twin
Global Communication
Spacetime Continuum
Boards of Canada
Monolake (og andre ting fra Basic Channel - her tangerer det dog mere
industrial)
Future Sound of London ("Lifeforms" er specielt fed)
Steve Roach
Bill Laswell

Der er masser at gå igang med. De elektroniske genrer har det dog med at
overlappe hinanden en hel del, og smag er som bekendt individuelt. Jeg
vil derfor anbefale dig at lytte til så meget af det foreslåede som
muligt, og så vende tilbage med, hvilke af kunstnerne du bedst kan lide.
Så er der sikkert mange, der kan pejle dig mere præcist ind på lignende
kunstnere i samme "niche".

Kim Jensen
port80.biz · complex creativity