Printer til ældre Mac?
Fra : Compaq Master

Dato : 12-03-01 22:38

Hvis man har en ældre Mac med MacOS 7.5 og det gamle seriel stik, hvad er så
ens muligheder idag.

Kan der købes overgangsstik, skal MacOS opgaderes?

MVH

Mads

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 12-03-01 22:56

Så vidt jeg ved så kan man købe et USB <-> serial port adapter... tror jeg nok.
Jeg har ingen erfaringer selv men det burde absolut kunne lade sig gøre

Mark

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 13-03-01 00:50

Compaq Master <compaqmaster@hotmail.com> wrote:

> Hvis man har en ældre Mac med MacOS 7.5 og det gamle seriel stik, hvad er så
> ens muligheder idag.
>
> Kan der købes overgangsstik, skal MacOS opgaderes?

Principielt er der meget der kan lade sig gøre, men det rigtige valg
afhænger meget af dine behov, og af hvilken ældre Mac-model, der er tale
om.

Hvis der er tale om en rimelig ny model med PowerPC cpu og en ledig
PCI-kort, så kan det være attraktivt at købe et PCI USB-kort og
opgradere OS til 8.6 eller senere, og så købe en ny printer med
USB-port.

Hvis modellen er ældre, kan det næppe svare sig at investere i
USB-kortet, da den alligevel vil have svært ved at trække en ny printer
(mange af dem kræver PowerPC som minimum). I stedet kan du prøve at
kigge i brugtannoncerne for mac-printere, der er en del til salg fra
folk, som har det omvendte problem (dvs. de har opgraderet til en ny mac
og kan ikke bruge den gamle printer).

Inden for sort/hvid-printere kan du f.eks. finde nogle gode tilbud på
LW4/600 laserprintere, som typisk har kørt ganske få sider, til ca.
14-1500 kroner.

Inden for farveprintere, er kvalitets- og prisudviklingen i den billige
ende gået så hurtigt de sidste par år, at prisen på brugte printere
isoleret set er for høj ift. kvaliteten, men det kan fortsat være den
billigste og eneste praktisk mulige løsning.

Hvis din mac har ethernet-stik, kan du også kigge på en printer med
ethernet-port -- men så er vi længere oppe ad pris-skalaen, og jeg
fornemmer ikke, at det er det, du har i tankerne.

/hc