/ Forside / Interesser / Fritid / Musik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Musik
#NavnPoint
Nordsted1 29914
ans 21076
dova 20615
Klaudi 18463
Kazistuta 18027
3773 17729
boibbo 13999
o.v.n. 13226
refi 11088
10  tedd 8824
Hvornar begyndte man at udgive CD'er i Dan~
Fra : Kasper Jensen


Dato : 19-02-03 13:53

Mig bekendt blev de forste CD'er lavet i 1980 eller 1981, men hvornar blev
de mest salgende kunstnere udsendt pa CD'er i Danmark samtidigt med LP- og
MC-udgivelsen?
Jeg tanker her f.eks. pa Kim Larsens ganske godt salgende albums fra 1983
(Midt Om Natten), 1985 (Kim I Cirkus), 1986 (Forkladt Som Voksen) og 1988
(Yummi Yummi), men det er da ogsa relevant for andre danske kunstnere. Kom
godt salgende udenlandske kunstnere generelt pa CD i Danmark tidligere end
de danske kunstnere?



 
 
Søren H. Nicolaisen (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Søren H. Nicolaisen


Dato : 19-02-03 18:50

Det begyndte man på i foråret 1983.

Første danske band på CD var Sneakers, med albummet Roulet.

Siden kom News, og resten fulgte hurtigt efter.

I starten havde man det største udvalg i TP-musik på Gl. Kongevej. Når man
skulle handle CD'er, gik man op til skranken og udbad sig kassen med D'erne,
så man kunne bladre mellem de 20-30 stykker, imens man så MEGET vigtig ud.

Stolt fiskede man en frem, og halede de 179,50 op ad baglommen. På det
tidspunkt måbede damerne i Magasin, når man spurgte efter "CD'ere". Det
hjælp ikke stort at man prøvende uddybede "øøh Kompakt Disk".

Min første CD var Love over Gold med Diarre Stræde.

Søren
"Kasper Jensen" <kasperjensen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e537e3b$0$243$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Mig bekendt blev de forste CD'er lavet i 1980 eller 1981, men hvornar blev
> de mest salgende kunstnere udsendt pa CD'er i Danmark samtidigt med LP- og
> MC-udgivelsen?
> Jeg tanker her f.eks. pa Kim Larsens ganske godt salgende albums fra 1983
> (Midt Om Natten), 1985 (Kim I Cirkus), 1986 (Forkladt Som Voksen) og 1988
> (Yummi Yummi), men det er da ogsa relevant for andre danske kunstnere. Kom
> godt salgende udenlandske kunstnere generelt pa CD i Danmark tidligere end
> de danske kunstnere?
>
>



Robert Eriksen (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Robert Eriksen


Dato : 19-02-03 21:07



Søren H. Nicolaisen wrote:
> Det begyndte man på i foråret 1983.
>
> Første danske band på CD var Sneakers, med albummet Roulet.

Var der ikke noget med at den første kommercielt internationalt udgivne
CD var med Fleetwood Mac?
Det mindes jeg da at have læst et sted.


/Robert


Michael Lund Sørense~ (19-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael Lund Sørense~


Dato : 19-02-03 23:25





"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> skrev i en meddelelse
news:b30o58$1ul5$3@news.cybercity.dk...
>
>
> Søren H. Nicolaisen wrote:
> > Det begyndte man på i foråret 1983.
> >
> > Første danske band på CD var Sneakers, med albummet Roulet.
>
> Var der ikke noget med at den første kommercielt internationalt udgivne
> CD var med Fleetwood Mac?
> Det mindes jeg da at have læst et sted.
>
>
> /Robert
>

Næppe!
Det var Philips der udgav de første CD'er og det har nok været klassisk
musik og pop fra Polydore og Mercury (=Philips pladeselskaber) der var bland
de første.
Fleetwood Mac har måske være blandt de første i USA hvor deres Roumors
solgte - og stadig sælger - enormt.

Min første var Paul McCartney "Give my Regards to Broadstreet" som jeg købte
på udgivelsesdagen - i såvel LP som CD - i 1984. CD'en spiller fint den dag
i dag.

--
Med venlig hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk




Uffe Holst (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Holst


Dato : 20-02-03 09:07


In an article of 19 Feb 2003 Robert Eriksen wrote:

> Var der ikke noget med at den første kommercielt internationalt udgivne
> CD var med Fleetwood Mac?

Fleetwood Mac var vist de første, der udgav en musik-CD, hvorpå der også
var data.

--
Uffe Holst


Michael Lund Sørense~ (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael Lund Sørense~


Dato : 20-02-03 11:42





"Uffe Holst" <uffe@eremitage.dk> skrev i en meddelelse
news:72.32.5O2m8fIJVdbHwXc.NR@eremitage.dk...

In an article of 19 Feb 2003 Robert Eriksen wrote:

> Var der ikke noget med at den første kommercielt internationalt udgivne
> CD var med Fleetwood Mac?

Fleetwood Mac var vist de første, der udgav en musik-CD, hvorpå der også
var data.


Det er rigtigt CD Graphics - der var billeder og tekster på pladen og med
den rigtige afspiller kunne man få det på tv skærmen mens man hørte pladen.
Jeg husker en demonstration i Tårnby hvor jeg så det. Men jeg har ikke set
det i praksis.

--
Med venlig hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk



Lasse Hedegaard (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 20-02-03 14:35

Michael Lund Sørensen skrev:

>Jeg husker en demonstration i Tårnby hvor jeg så det. Men jeg har ikke set
>det i praksis.

Ehh, er det ikke en smule modsigende?

PS! Du citerer forkert.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon

Nu også unlocking/opdatering af Nokia 6100, 6610, 7210 m.fl.

Michael Lund Sørense~ (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Michael Lund Sørense~


Dato : 20-02-03 15:59



"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:q9m95vk7fsb6edn0t90om7n8n3lhodjvuh@news.tele.dk...
> Michael Lund Sørensen skrev:
>
> >Jeg husker en demonstration i Tårnby hvor jeg så det. Men jeg har ikke
set
> >det i praksis.
>
> Ehh, er det ikke en smule modsigende?
>
Nej. Det var en lukket Philips demonstration hvor de viste fremtidige
produkter. Ikke produkter der var i butikkerne. Og i butikkerne har jeg
altså aldrig set CD-Graphics.


> PS! Du citerer forkert.

Ja, ">" tegnene mangler i mit indlæg. Mystisk - jeg har ikke fjernet dem!
Beklager.
>
> Venligst,
> Lasse Hedegaard
>
>

--
Med venlig hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk



Uffe Holst (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Holst


Dato : 20-02-03 17:07


In an article of 20 Feb 2003 Michael Lund Sørensen wrote:

> Nej. Det var en lukket Philips demonstration hvor de viste fremtidige
> produkter. Ikke produkter der var i butikkerne. Og i butikkerne har jeg
> altså aldrig set CD-Graphics.

Commodores CDTV kunne afspille CD+G. Jeg har dog aldrig set det gjort. Den
version jeg har af det omtalte Fleetwood Mac-album er uden data på.

--
Uffe Holst


Lasse Hedegaard (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 20-02-03 22:21

Michael Lund Sørensen skrev:

>Nej. Det var en lukket Philips demonstration hvor de viste fremtidige
>produkter. Ikke produkter der var i butikkerne.

Det er nu da stadig praksis (i modsætning til teori), men nok om
det...

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon

Nu også unlocking/opdatering af Nokia 6100, 6610, 7210 m.fl.

[2900] Jesper Haaber~ (20-02-2003)
Kommentar
Fra : [2900] Jesper Haaber~


Dato : 20-02-03 22:47

Michael Lund Sørensen <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> wrote:

> "Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:q9m95vk7fsb6edn0t90om7n8n3lhodjvuh@news.tele.dk...
> > Michael Lund Sørensen skrev:
> >
> > >Jeg husker en demonstration i Tårnby hvor jeg så det. Men jeg har ikke
> set
> > >det i praksis.
> >
> > Ehh, er det ikke en smule modsigende?
> >
> Nej. Det var en lukket Philips demonstration hvor de viste fremtidige
> produkter. Ikke produkter der var i butikkerne. Og i butikkerne har jeg
> altså aldrig set CD-Graphics.
>
>
> > PS! Du citerer forkert.
>
> Ja, ">" tegnene mangler i mit indlæg. Mystisk - jeg har ikke fjernet dem!
> Beklager.

Prøv at lave en linie mellem teksten - ligesom jeg har gjort her.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/
ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am - 0.30 am CET

Niels Overgård (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Niels Overgård


Dato : 21-02-03 10:09

Hej
Jeg er rimelig sikker på at den første danske Cd var Tøsedrengenes Tiden er
klog, der var bl.a. en artikel i High fidelity om det dengang, den blev
udgivet af Mercury.
Det der CD Graphics var fænomen som bl.a. var på Lou Reed' s New york fra
89, og altså langt senere end de første Cdplader, iøvrigt var det kun
teksterne til sangene man kunne se, ikke billeder. Men det der med ekstra
data på CD'en som er omtalt i forbindelse med Fleetwood Mac, er vist rigtigt
nok. Jeg husker en historie om en hollandsk ABBA cd, hvor der var notater
fra Philips bestyrelsesmøder, men hvordan hulen man har kunnet læse dem i
starten af firserne er en gåde. Datamaten fra regnecentralen var jo ikke
just udstyret med CDrom drev.
mvh. Niels

"Kasper Jensen" <kasperjensen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e537e3b$0$243$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Mig bekendt blev de forste CD'er lavet i 1980 eller 1981, men hvornar blev
> de mest salgende kunstnere udsendt pa CD'er i Danmark samtidigt med LP- og
> MC-udgivelsen?
> Jeg tanker her f.eks. pa Kim Larsens ganske godt salgende albums fra 1983
> (Midt Om Natten), 1985 (Kim I Cirkus), 1986 (Forkladt Som Voksen) og 1988
> (Yummi Yummi), men det er da ogsa relevant for andre danske kunstnere. Kom
> godt salgende udenlandske kunstnere generelt pa CD i Danmark tidligere end
> de danske kunstnere?
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408899
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste