Jazzversion af Mozarts klarinetkoncert
Fra : Jakob Højlev Jørgens~

Dato : 17-02-03 22:14

Der findes en meget kendt jazzversion af Mozarts klarinetkoncert i A-dur. Er
der mon nogen, der kender pladens titel eller navnene på kunstnerne? Google
har desværre ikke været mig til megen hjælp her...

Venlig hilsen
Jakob Højlev Jørgensen

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 17-02-03 23:32

Således skrev "Jakob Højlev Jørgensen" <jakobhjfjerndette@tiscali.dk>
i dk.kultur.musik Mon, 17 Feb 2003 22:13:53 +0100:

>Der findes en meget kendt jazzversion af Mozarts klarinetkoncert i A-dur. Er
>der mon nogen, der kender pladens titel eller navnene på kunstnerne? Google
>har desværre ikke været mig til megen hjælp her...

Kan det monstro være Namyslovski Jazz Quartet?

<http://shor.ter.dk/903145204>

Knud
--
668 = the neighbor of the Beast

Fra : Jakob Højlev Jørgens~

Dato : 18-02-03 17:04

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> Således skrev "Jakob Højlev Jørgensen" <jakobhjfjerndette@tiscali.dk>
> i dk.kultur.musik Mon, 17 Feb 2003 22:13:53 +0100:

> Kan det monstro være Namyslovski Jazz Quartet?
>
> <http://shor.ter.dk/903145204>

Måske. Jeg kan ikke finde korte mp3-eksempler nogen steder og jeg har en idé
om, at det jeg søger er indspillet langt før, men jeg tror jeg prøver at
bestille pladen.

Tak for hjælpen...

/Jakob Højlev Jørgensen

Fra : Michael Petersen

Dato : 18-02-03 20:00

> [...]
idé
> om, at det jeg søger er indspillet langt før, men jeg tror jeg prøver at

Hej Jakob!

En jazz-version har jeg ikke umiddelbart hørt om, men der findes en gammel
indspilning, vist fra slutningen af 50,erne med jazz-klarinettisten Benny
Goodman, sammen med et synfoniorkester. Der er dog ikke noget jazz-præget
over den, den bliver spillet på helt normal vis.

Ved ikke om det kunne være den du tænker på. Tror ikke den er til at få
nogle steder, da den vist kun findes på LP. Tror ikke den er overspillet til
CD.

Hilsen Michael

Fra : Jakob Højlev Jørgens~

Dato : 18-02-03 22:38

"Michael Petersen" <michael.p@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ved ikke om det kunne være den du tænker på. Tror ikke den er til at få
> nogle steder, da den vist kun findes på LP. Tror ikke den er overspillet

Hej Michael

Via Google er jeg også stødt på Benny Goodman, men nej det er ikke en
klassisk version, jeg tænker på. Det er én, der starter i det normale tempo
og indstilling, hvis man kan tale om det, for senere at lade jazzen
overtage. Det lyder måske lidt plat, men jeg er nu ret begejstret for
nummeret. Troede nok versionen var mere kendt end den er. Så vist jeg husker
nummeret, kunne det være optaget på et mindre spillested. Men jeg er bestemt
ikke sikker.

Men tak for inputtet :)

/Jakob Højlev Jørgensen

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 18-02-03 23:10

Således skrev "Jakob Højlev Jørgensen" <jakobhjfjerndette@tiscali.dk>
i dk.kultur.musik Tue, 18 Feb 2003 22:37:55 +0100:

>roede nok versionen var mere kendt end den er. Så vist jeg husker
>nummeret, kunne det være optaget på et mindre spillested. Men jeg er bestemt
>ikke sikker.

Prøv at led nærmere under kategorien Classical Crossover på
allmusic.com.

<http://shor.ter.dk/692603834>

Knud
--
Someday I'll find that peer and reset his connection!