G4 vs. iMac Graphite
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 12-03-01 16:59

Hej Alle. Jeg skal til at købe mig en G4 Powermac 400Mhz - jeg har
desværre ikke pengene til en bedre. Jeg har desværre ikke muligheden for
at prøve en i aktion men jeg har dog prøvet en iMac Graphite 400Mhz som
har ca. de samme specifikationer på nær lige at min G4 kommer til at
have 384MB ram mod de 128MB i iMac'en. Der er jo også G3/4 forskellen.
Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvor meget hurtigere
min G4 er/vil blive? - Kender nogen måske nogle fart-tests på netop en
G4 400MHz?

MVH Mark

Fra : tom dissing

Dato : 12-03-01 17:04

Overvej at købe en af de billige 2x450 ude hos Macxpress ( hvidovre )

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 12-03-01 17:21

Det er nok bare mig der er blind :) men hvor ser jeg en 2x450 G4?

Mark

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-03-01 17:53

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Det er nok bare mig der er blind :) men hvor ser jeg en 2x450 G4?

Ring til dem. De står ikke i prislisten, for der er kun få tilbage (hvis
overhovedet nogen).

--
René

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-03-01 20:30

> [...]

> Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvor meget hurtigere
> min G4 er/vil blive? - Kender nogen måske nogle fart-tests på netop en

Hej Mark.

Med fare for at blive upopulær, så mener jeg bestemt at du mangler at
stille dig selv en masse spørgsmål. Det har du måske gjort, men du har
ikke skrevet det her.

Hvad skal du bruge din Mac til ? Jeg kan se at du poster under TCW Web
Design, så skal du kun bruge den til webdesign ?

I så fald, så er det Photoshop filer på mellem 3 og 5 MB du skal have
til at fylde 25 - 60k. Derudover skal du bruge lidt ImageReady samt
noget WYSIWYG, hvilket heller ikke kræver det vilde af din Mac.

Grunden til at jeg spøger, er at når man skal købe en computer er det jo
ligesom at skulle købe en bil. Hvad skal den bruges til. Vi kan vel alle
være enige om at en Ferrari er enormt lækker og kan sparke røv på de
fleste andre biler, men har man 2 børn og en hund og samtidig bor på
landet, er det nok ikke den mest praktiske bil at købe.

Sådan synes jeg også det er med computere. Ofte virker det som om at
computeren ikke kan blive vild nok og den skal helst kunne lave 12
Gigaflops inden man overhovedet har startet den.

Hvad har du brug for ? Handl ud fra det og ikke hvor hurtigt Mac'en kan
køre.

Jeg har flere gange siddet med en iMac 400 mhz og den er rigelig hurtigt
til webdesign, men jeg har aldrig prøvet at sidde med en G4, men mit
indtryk er at den er mest egnet til reklamebureauer, bladopsætning og så
videre.

Selvfølgelig er der lige spørgsmålet om OS X, som du måske forståeligt
nok gerne vil kunne afprøve.

--
Ciao Jesper

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 12-03-01 21:36

Hej Jesper. Jeg forstår hvad du mener. Faktum er at jeg også vil bruge den
til spil og da er det meget dejligt med en ordentlig processor osv. Jeg
arbejder tit i PhotoShop med store billeder 100Mb+ og da går min iMac tit ned
fordi den simpelthen ikke kan klare presset. Til store WYSIWYG programmer så
som Adobe GoLive hvor man kan have sin hjemmeside i et såkaldt Site da bliver
det også meget krævende da jeg ofte arbejder med hjemmesider med op til 5.000
filer... Desuden har jeg hverken kone eller børn :)

Mark

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-03-01 21:44

> [...]

> det også meget krævende da jeg ofte arbejder med hjemmesider med op til 5.000
> filer... Desuden har jeg hverken kone eller børn :)

Det lyder da spændende. Hvad er dit firma site ? Vi har også kørt sites
på over 5000 filer på en gammel G3 desktop uden problemer.

Spil - Playstation er til spil...........

Uden at skulle kunne vurdere i iMac, så er der altså noget galt hvis den
går ned på grund af en Photoshop fil på 100MB. Med den pris RAM klodser
har pt. så kan der jo uden problemer fyldes et par hundrede MB i.

Måske skyldes det at din Mac går ned at du har alle mulige spil
installeret på din iMac )))))

Jesper

Fra : Jesper

Dato : 12-03-01 21:58

> [...]
> har pt. så kan der jo uden problemer fyldes et par hundrede MB i.
>
> Måske skyldes det at din Mac går ned at du har alle mulige spil

Det Mark ikke siger er han også vil have en maskine at nørde med! Det
kan man ikke rigtigt med en iMac...

))

....er det ikke rigtigt Mark? Correct me if i'm wrong...

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-03-01 22:02

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Det Mark ikke siger er han også vil have en maskine at nørde med! Det
> kan man ikke rigtigt med en iMac...
>
> ))
>
> ...er det ikke rigtigt Mark? Correct me if i'm wrong...

Nååårrhhhh, du mener så klappe siden ned og klappe den i igen og så
sætte sådan lidt RAM i og pille det ud igen ???!

Mark er altså en nørd ?! ))))

Man kan da godt pille i en iMac - det er bare skide besværligt.....

--
Ciao Jesper

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-03-01 22:19

In article <1eq6frz.vpr6skc3dgomN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Man kan da godt pille i en iMac - det er bare skide besværligt.....

Pjat, modellerne med slotloading CD-drev er sgu nemme at have med at
gøre.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-03-01 22:29

> Pjat, modellerne med slotloading CD-drev er sgu nemme at have med at
> gøre.

Er de det ? Fedt sådan en har min søster - den må jeg spiltte
ad......................... 8->

--
Ciao Jesper

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-03-01 22:56

In article <1eq6h1o.c4fmk6wsneeN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Er de det ? Fedt sådan en har min søster - den må jeg spiltte
> ad......................... 8->

Det er desværre overstået ret hurtigt - det kan ikke svare sig at åbne
en 1,5 liters cola før du går i gang.
Er det en 350MHz model (iMac'en, ikke søsteren), vil jeg forslå en
lægtehammer og Whisky. Hvis du pludselig opdager at du står og slår på
iMac'en med Whiskyflasken, burde du overveje hvad forskellen på Whisky
og cola er.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jesper

Dato : 12-03-01 22:44

> Nååårrhhhh, du mener så klappe siden ned og klappe den i igen og så
> sætte sådan lidt RAM i og pille det ud igen ???!
>
> Mark er altså en nørd ?! ))))

Hvem er ikke det?
Jeg vil gerne have en G4 at pille ved. Nu har jeg både pillet ved en
6100, 7600, beige G3, 6500, 7200, 8200, LC, 630'er, 5200 etc... )

> Man kan da godt pille i en iMac - det er bare skide besværligt.....

....hov ja - sådan en har jeg også pillet ved - og ja - de ældste
modeller er lidt bøvlede. Man kan godt komme til at svede lidt. Det er
rigtig nørdet!

Fra : thomas@dogbert.skjol~

Dato : 12-03-01 23:40

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> [...]
>
> Mark er altså en nørd ?! ))))
>
> Man kan da godt pille i en iMac - det er bare skide besværligt.....

Nej nej, man er først rigtig sej når man begynde at hacke rundt i de
indre dele af en iMac, alle kan jo åbne en G4

--
Thomas Bjorn Andersen - thomas@andersen-klanen.dk
+++ATH

Fra : Erik

Dato : 13-03-01 12:41

> Man kan da godt pille i en iMac - det er bare skide besværligt.....

Og er det ikke det, hele nørd-livsstilen går ud på? Altså at gøre livet
mere besværligt? Ellers ville hverken Linux eller Windows vel ikke være
så populære.

Erik

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 13-03-01 13:21

> Og er det ikke det, hele nørd-livsstilen går ud på? Altså at gøre livet
> mere besværligt? Ellers ville hverken Linux eller Windows vel ikke være
> så populære.

Det er vise ord du siger der :)

Mark

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 12-03-01 22:53

> ...er det ikke rigtigt Mark? Correct me if i'm wrong...

You're 100% correct

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 12-03-01 23:01

> Det lyder da spændende. Hvad er dit firma site ? Vi har også kørt sites
> på over 5000 filer på en gammel G3 desktop uden problemer.

Jeg har desværre ikke nogen firma site... Jeg henter selv kunder fra nettet. :)

Jeg kan også godt køre sites med over 5000 filer på... det går bare fuc*****
langsomt! :)

> Spil - Playstation er til spil...........

I know. Det er også derfor at jeg har en Playstation men Playstationen har ikke så
gode internet-netplay-muligheder og jeg foretrækker derfor en Mac da den nærmeste
playstation der kan dette vist nok kaldes noget med... PC

Mark

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-03-01 23:40

In article <3AAD46FF.54959011@tv.dk>, "Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk>
wrote:

> Jeg kan også godt køre sites med over 5000 filer på... det går bare fuc*****
> langsomt! :)

Hvor mange af de 5000 filer ligger i samme mappe?

MacOS < X er ikke glad for sindssygt mange filer i samme mappe. En
defragmentering af disken kunne også speede tingene lidt op. Du burde af
samme årsag også overveje at lægge dine web-filer på en seperat
partition.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-03-01 22:17

In article <3AAD3314.BCADDD47@tv.dk>, "Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk>
wrote:

> Desuden har jeg hverken kone eller børn :

Er du så nødt til at hente colaen selv?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-03-01 22:29

> Er du så nødt til at hente colaen selv?

Martin, du har de fedeste bemærkninger )))

--
Ciao Jesper

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 12-03-01 22:54

> Er du så nødt til at hente colaen selv?

Jeg er 15 - derfor ingen kone eller børn... Det betyder ikke at min 5-årige
lillebror samt min mor/far ikke bliver sat lidt i arbejde... :)

Mark

Fra : Jesper

Dato : 12-03-01 23:05

> Jeg er 15 - derfor ingen kone eller børn... Det betyder ikke at min 5-årige
> lillebror samt min mor/far ikke bliver sat lidt i arbejde... :)

Hold da k... Bare jeg som 15 årig havde råd til sådan noget isenkram...
Men ok - der fandtes jo heller ikke labre sager den gang. Næh - det var
god gammeldaws lego - og jeg har det endnu! (nej - det var vist lidt før
jeg var 15...).

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 12-03-01 23:22

> [...]
> Men ok - der fandtes jo heller ikke labre sager den gang. Næh - det var
> god gammeldaws lego - og jeg har det endnu! (nej - det var vist lidt før

hehe, jeg har heller ikke råd til det... Jeg har lavet en hjemmeside for et
firma og jeg har så overtalt dem til at købe den for mig - ex moms og så betaler
jeg af indtil sommerferien - det burde teoretisk hænge sammen økonomisk for
mig... håber jeg :)

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 12-03-01 23:23

"Mark S. Rasmussen" wrote:

> [...]
> jeg af indtil sommerferien - det burde teoretisk hænge sammen økonomisk for

PS. jeg betaler også selv 600kr,- om måneden for mit 512/512 ADSL :)

Mark

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 12-03-01 23:26

"Mark S. Rasmussen" wrote:

> PS. jeg betaler også selv 600kr,- om måneden for mit 512/512 ADSL :)
>
> Mark

OG JA! Jeg er en inkarneret (!MAC!) nørd!

Behøver jeg at fortælle om min hobby som er at programmere C++ - Java og Basic?

.

Mark

Fra : Jesper

Dato : 12-03-01 23:32

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> OG JA! Jeg er en inkarneret (!MAC!) nørd!
>
> Behøver jeg at fortælle om min hobby som er at programmere C++ - Java og
> Basic?

Der kan jeg slet ikke følge med... :-|

Fra : Jesper

Dato : 12-03-01 23:31

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> PS. jeg betaler også selv 600kr,- om måneden for mit 512/512 ADSL :)

så må du jo knokle løs SU'en kommer jo først når du er 18...

Giver du ikke et par links - jeg er spændt på at se hvad du laver, ikke
fordi jeg selv har meget forstand på det... er bare nysgerrig!

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 13-03-01 10:01

Jesper wrote:

> [...]
>
> Giver du ikke et par links - jeg er spændt på at se hvad du laver, ikke
> fordi jeg selv har meget forstand på det... er bare nysgerrig!

Jeg har et fast arbejde som slavedreng hos Trævarefabrikernes Udsalg. Ud over
det tjener jeg en pæn sum penge på hjemmesider.
Min største kunde er Gryphon Audio Designs: www.gryphon-audio.dk
Jeg skal til at lave en stor del af Trævarefabrikernes Udsalg's online shopping
butik.
Jeg har også denne side (en af mine første): www.tcw-koder.com
Jeg er i gang med en ny side til JC Pengeskabe A/S - kommer til at ligge på
jcp.dk
Jeg har også været med til en del inde på www.gameguiden.dk

Jeg har også et par kunder som jeg endnu ikke er begyndt på :).

Mark

Fra : Jesper

Dato : 13-03-01 17:02

> [...]

> været med til en del inde på www.gameguiden.dk
>
> Jeg har også et par kunder som jeg endnu ikke er begyndt på :).

Det ser jo ganske fint ud, Mark! Jeg kan se du bruger golive - jeg
bruger selv version 5 og er som sådan godt tilfreds. Der er dog et par
irriterende bugs som jeg gerne ser rettet i en opdatering snarest.

Du (og andre) kan se mit eneste site online på adr.
http://homepage.mac.com/biddet - jeg har en masse andet skrammel
liggende på hd'en...

Har du i øvrigt prøvet freeway? Det er faktisk et hel godt program...
Version 1 er gratis.

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-03-01 23:50

In article <3AAD4582.D5F8ECAF@tv.dk>, "Mark S. Rasmussen" <mark@tv.dk>
wrote:

> Jeg er 15 - derfor ingen kone eller børn...

Nåda, fungerer en computer nu også som prevention?

> Det betyder ikke at min 5-årige
> lillebror samt min mor/far ikke bliver sat lidt i arbejde... :)

Mindre søskende kan bruges til mange ting, de hører vel nærmest under
kategorien "slavearbejdere" - hvis man ikke kan lokke dem, kan man altid
true dem. Forældre, derimod, har det med at kræve modydelser. Hvis de
bliver for krævende, så spil en gang UT med lyden skruet godt op, udvikl
et dæmonisk ansigtsudtryk, og spørg så farmand om "hvor vi egentlig
gemmer våbenene?". Du kan også tage en rød filtpen og lave nogen røde
prikker på underarmene, det burde sikre dig den rette mængde omsorg,
samt at de ikke blander sig så meget i hvad du ellers foretager dig.

Må vist være på tide at læse lidt BOFH nu og så gå i seng så jeg er klar
til arbejdet i morgen...

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jan Richardy

Dato : 13-03-01 09:38

"Martin Edlich" <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote in message
> Nåda, fungerer en computer nu også som prevention?

Hvis man sidder foran skærmen 24/7, så gør den ...

/ JanR

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-03-01 17:57

In article <98km8b$fk5$1@news.inet.tele.dk>,
"Jan Richardy" <jan@richardy.dk> wrote:

> Hvis man sidder foran skærmen 24/7, så gør den ...

Jeg troede at Mac-folk var kreative...

--
MVH
Martin Edlich