Plastic eller porcelænskrone på tand
Fra : [webwoman]

Dato : 11-02-03 08:02

Har nogen af jer erfaringer med plastickrone på en kindtand?

En krone af procelæn koster fem gange så meget, som en af plastic - men kan
også holde i længere tid. Men er det mon den ekstra udgift værd at vælge en
krone af porcelæn?

Hvor længe holder en plastickrone?

Mvh. Lisbeth

Fra : Mone

Dato : 11-02-03 10:25

"[webwoman]" skrev d. 11-02-03 08:02 dette indlæg :
> [...]
men kan
> også holde i længere tid. Men er det mon den ekstra udgift værd at

Hej Lisbeth

Nu er jeg jo ikke tandlæge, men jeg er næsten 100% sikker på at det kan
betale sig at få den lavet i porcelæn.

Men hvorfor jeg egentlig skriver, er for at høre dig om du har prøvet en
anden tandlæge. (nu ved jeg jo ikke hvor du bor), men jeg har i hvert
fald tlfnr. til 2 tandlæger i kbh.området, hvor en krone HØKST koster
kr.3600,-. Eneste betingelse er, kontant betaling, ingen afdrag.

Med venlig hilsen
Mone

http://www.kandu.dk/

Fra : [webwoman]

Dato : 11-02-03 17:21

"Mone" <Mone.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er jeg jo ikke tandlæge, men jeg er næsten 100% sikker på at det kan
> betale sig at få den lavet i porcelæn.

Jeg ved allerede, at en krone af porcelæn eller guld holder længere, end en
af plastic. *S*

Jeg ved også, at der er prisforskelle hos tandlæger *S*

Så lige for god ordens skyld... hvad jeg spørger om er, om nogen har
personlige, konkrete erfaringer med, hvor længe en plastickrone holder. *S*

Hvordan er du i øvrigt nået frem til, at det kan betale sig at få kronen
lavet i porcelæn? Ved du eksempelvis, hvor længe de to typer holder og hvad
de hver især koster?

Mvh. Lisbeth

Fra : Nicolai Lang

Dato : 15-02-03 13:07

On Tue, 11 Feb 2003 17:21:10 +0100, "[webwoman]"

Hej Lisbeth

>Så lige for god ordens skyld... hvad jeg spørger om er, om nogen har
>personlige, konkrete erfaringer med, hvor længe en plastickrone holder. *S*

Jeg fik lavet en for ... hum hum hum ... 12-13 år siden. Og den holder
stadig.

Jeg mener tandlægen dengang sagde den nok kun holdte 6-7 år
(garanteret), men da jeg var studerende dengang gjorde min økonomi at
jeg valgte plastic. Jeg mener det ville have koster over det dobbelte
i porcelæn.

Det eneste "men" der er, er at visse ting som f.eks. tun skulle kunne
føles lidt forkert mod plasticen, men det er ikke noget jeg har lagt
mærke til bortset fra måske de første 2-3 uger.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-02-03 18:09

> Har nogen af jer erfaringer med plastickrone på en kindtand?

Nej, min erfaring er kun fyldninger.
En porcelænskrone kan sagtens holde din tid ud, hvis du passer på den
(børste tænder og alt det der), mens plastik - i hvert fald i fyldninger -
ikke holder mere end 5-10 år. Om materiale til en krone er noget andet, og
dermed kan holde længere - måske, det må tandlægen da vide?

Mvh Maria

Fra : [webwoman]

Dato : 11-02-03 18:48

> En porcelænskrone kan sagtens holde din tid ud, hvis du passer på den
> (børste tænder og alt det der),

Tandlægen siger, at en porecelænskrone kan holde 15-20 år.

> Om materiale til en krone er noget andet, og
> dermed kan holde længere - måske, det må tandlægen da vide?

Tandlægen siger 4-5 år - i bedste fald - til plastic-kronen.

Men enhver "sælger" vil ofte tale mest for det produkt, han selv tjener
bedst på. Derfor er det interessant at høre andet og mere end tandlægens
mening. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Mari

Dato : 11-02-03 21:29

"[webwoman]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Tandlægen siger, at en porecelænskrone kan holde 15-20 år.

I så fald er mine to kroner mere en år for gamle ))

Jeg tvivler på at plast et ligeså stærkt og kan modstå "årde flæskesvær"
og hvad de elelrs skal udsættes for.

Kender du denne klinik.........
http://www.kreativdent.dk/html/nogle_hyppige_sporgsmal.html
kender den ikke personligt, men mine naboer har begge fået
god behandling påstedet.

/Mari

Fra : [webwoman]

Dato : 11-02-03 22:55

"Mari" <alohaloh@min.dol.dk> skrev i en meddelelse

> I så fald er mine to kroner mere en år for gamle ))

*S*

Det er da trods alt godt at høre! *S*

> Jeg tvivler på at plast et ligeså stærkt og kan modstå "årde flæskesvær"
> og hvad de elelrs skal udsættes for.

Jamen det er og kan plastickroner heller ikke. *S*

> Kender du denne klinik.........
> http://www.kreativdent.dk/html/nogle_hyppige_sporgsmal.html
> kender den ikke personligt, men mine naboer har begge fået
> god behandling påstedet.

Det er slet ikke med i overvejelserne at finde en anden tandlæge *S*

Valget står ene og alene mellem den ene og den anden slags krone. Og det er
hverken pris eller holdbarhed alene, der bliver afgørende - men pris i
forhold til holdbarhed.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sune

Dato : 28-02-03 12:44

> [...]
men kan
> også holde i længere tid. Men er det mon den ekstra udgift værd at

Har en 14-16 stykker af guld, plastik og porcelæn (den ældste var
forøvrigt Platin, men den er lige faldet ud ). Og de har alle holdt
fint i mange år (mere end 10). Jeg har aldrig oplevet en
plastik-fyldning eller -tand er gået i stykker.

vh Sune

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-04-03 19:08

"[webwoman]" wrote:

> [...]
> også holde i længere tid. Men er det mon den ekstra udgift værd at vælge en

Jeg er ikke tandlæge og derfor taler kun ud fra, hvad jeg har fået at
vide af tandlægen min.

Du har sikkert fået den krone som du har brug for (det er jo et gammelt
indlæg, som jeg svarer på).

De bedste kroner man kan få skulle være guldkroner, når man taler om
enkelttandskroner.
Porcelænskroner skulle - jf. den tandlæge jeg havde på det tidspunkt
dvs. en tandlæge på tandlægehøjskoen i København - slide meget mere på
nabotænderne, når man samligner med guld.
Plastickroner skulle - igen jf. samme tandlæge - kun svært kunne holde
til det daglige arbejde tænderne udsættes for.

Porcelæn- og Plastickroner ser naturligvis pænest ud (de kan jo ligesom
laves i de farver man ønsker). Hvorimod guldkronen er ret synlig på de
forreste (kind-)tænder. Tilgengæld slider den ikke så meget og den kan
holde til det daglige arbejde.

Hvad man ønsker, tja det er individuelt.
Og jeg er altså praktiker og skeler ikke så meget til, hvordan tingene
ser ud.

Og nu kan nogen af jer sige noget om, hvorfor jeg stoler på en
tandlægehøjskoles-tandlæge istedet for en almindelig: En almindelig
tandlæge har også en økonomisk interesse i at tilbyde dyrere løsninger
(og ja, jeg ved godt, at tandlæger ikke må skele til prisen overfor de
løsninger de tilbyder, men af bitter erfaring har jeg desværre erfaret,
at det ikke altid er tilfældet. Man laver så meget som man ikke må).
Økonomisk interesse har en tandlæge på tandlægehøjskolen ikke. De får
sgu den samme løn uanset hvad de tilbyder patienterne.

Og når vi nu er igang med tandlæger: Er det nogen af jer, som kender en
privatpraktiserende tandlæge på Amager, som man kan stole på?
Altså en tandlæge som ikke betragter gebiset som et guldgrube, men som
tandsæt der skal behandles.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-04-03 23:13

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Du har sikkert fået den krone som du har brug for (det er jo et gammelt
> indlæg, som jeg svarer på).

Valgte porcelænen. Den blev sat i tirsdag.
Onsdag kom så regningen... 6300 kr.

Mvh. lisbeth