|
| Elektrisk choker - hvordan virker den? Fra : Brian Axelgaard |
Dato : 09-02-03 13:56 |
|
Jeg har brug for at køre med chokeren "trukket" hele tiden - det er en
elektrisk/automatisk choker med 2 ledninger på... nogen der har en ide til
hvordan man får skidtet til at være "trukket" hele tiden?
ps: grunden er at jeg har en for lille dyse i og kan ikke få fat på en ny
før tirsdag - jeg må derfor improvisere. Den får alt for lidt benzin og jeg
vil nødigt have at stemplet sætter sig!
| |
JW (09-02-2003)
| Kommentar Fra : JW |
Dato : 09-02-03 15:23 |
|
"Brian Axelgaard" skrev i news:3e464f72$0$2563$ba624c82@nntp04.dk.telia.net:
> Jeg har brug for at køre med chokeren "trukket" hele tiden - det er en
> elektrisk/automatisk choker med 2 ledninger på... nogen der har en ide til
> hvordan man får skidtet til at være "trukket" hele tiden?
>
> ps: grunden er at jeg har en for lille dyse i og kan ikke få fat på en ny
> før tirsdag - jeg må derfor improvisere. Den får alt for lidt benzin og jeg
> vil nødigt have at stemplet sætter sig!
>
>
Hvad med at proppe en klud i luftfilteret, så den får lidt mindre luft?
J
| |
Brian Axelgaard (09-02-2003)
| Kommentar Fra : Brian Axelgaard |
Dato : 09-02-03 16:08 |
|
"JW" <ingen@spam.tak> wrote in message
news:b25o82$sn1$1@dknews.tiscali.dk...
> >
>
> Hvad med at proppe en klud i luftfilteret, så den får lidt mindre luft?
>
Fandt lige ud af at den faktisk får for meget benzin og ikke for lidt :-/
Jeg sat lige en begrænsning (original) i luft filtret, og så 4-taktede den
for vildt og kørte kun 20km/t
| |
BSJ (09-02-2003)
| Kommentar Fra : BSJ |
Dato : 09-02-03 16:39 |
|
> Jeg har brug for at køre med chokeren "trukket" hele tiden - det er en
> elektrisk/automatisk choker med 2 ledninger på... nogen der har en ide til
> hvordan man får skidtet til at være "trukket" hele tiden?
>
>
Hvis du til en anden gang skal ha' fuld choker hele tiden på en AP50 så pil
strømmen af automatchokeren, så bli'r den nede.
mvh
Bjarne
| |
Brian Axelgaard (09-02-2003)
| Kommentar Fra : Brian Axelgaard |
Dato : 09-02-03 17:15 |
|
"BSJ" <bjarne.sig@remove.get2net.dk> wrote in message
news:3e4675f5$0$2544$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
> Hvis du til en anden gang skal ha' fuld choker hele tiden på en AP50 så
pil
> strømmen af automatchokeren, så bli'r den nede.
Ja og når den er nede så får den jo ikke choker....
| |
BSJ (09-02-2003)
| Kommentar Fra : BSJ |
Dato : 09-02-03 17:30 |
|
> Ja og når den er nede så får den jo ikke choker....
>
>
Undskyld - vi kan også sige at den bli'r oppe og derfor kører med choker
hele tiden.
| |
Brian Axelgaard (09-02-2003)
| Kommentar Fra : Brian Axelgaard |
Dato : 09-02-03 17:50 |
|
"BSJ" <bjarne.sig@remove.get2net.dk> wrote in message
news:3e468219$0$1785$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> > Ja og når den er nede så får den jo ikke choker....
>
> Undskyld - vi kan også sige at den bli'r oppe og derfor kører med choker
> hele tiden.
Chokeren selvfølgelig i of position når der ikke tilføres strøm... det er jo
logisk, andet ville være unødig spild af energi. Det skal strøm på og så
"trækkes" chokeren... spørgsmålet bare om jeg kan sætte den til 12v og så
kører den med max choker heletiden
| |
BSJ (09-02-2003)
| Kommentar Fra : BSJ |
Dato : 09-02-03 18:15 |
|
>
> Chokeren selvfølgelig i of position når der ikke tilføres strøm... det er
jo
> logisk, andet ville være unødig spild af energi. Det skal strøm på og så
> "trækkes" chokeren... spørgsmålet bare om jeg kan sætte den til 12v og så
> kører den med max choker heletiden
>
>
Hvis vi taler om Suzuki AP50 med den originale Mikuni karb. så:
Nej - det fungerer modsat. Når den står uden strøm og er kold så er der
"fuld" choker.
Når der sættes tænding på (eller motoren startes vha. kickstart) starter
opvarmningen af chokerhuset. Efterhånden som chokerhuset bliver varmt
udvider luften sig bag det lille stempel, stemplet kører ned og chokernålen
lukker for den ekstra benzin.
Du kan prøve at pille chokerhuset af karburatoren sætte 12v direkte på og
mål med en skydelære at stempel med nål kører 2-3mm ned (over en periode på
ca. 1 minut)
Du kan også sætte et amperemeter imellem og måle at varmelegemet nu også
trækker strøm.
"Spild af energi", den trækker ikke ret mange mA.
Mvh
Bjarne
| |
Brian Axelgaard (09-02-2003)
| Kommentar Fra : Brian Axelgaard |
Dato : 09-02-03 18:52 |
|
"BSJ" <bjarne.sig@remove.get2net.dk> wrote in message
news:3e468c85$0$1778$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hvis vi taler om Suzuki AP50 med den originale Mikuni karb. så:
Det er det...
> Nej - det fungerer modsat. Når den står uden strøm og er kold så er der
> "fuld" choker.
Okay...
> Når der sættes tænding på (eller motoren startes vha. kickstart) starter
> opvarmningen af chokerhuset. Efterhånden som chokerhuset bliver varmt
> udvider luften sig bag det lille stempel, stemplet kører ned og
chokernålen
> lukker for den ekstra benzin.
arh... jeg troede jo at skidtet var drevet af en "motor", fx. en
elektromagnet...
> Du kan prøve at pille chokerhuset af karburatoren sætte 12v direkte på og
> mål med en skydelære at stempel med nål kører 2-3mm ned (over en periode
på
> ca. 1 minut)
> Du kan også sætte et amperemeter imellem og måle at varmelegemet nu også
> trækker strøm.
Jeg tror bare jeg piller stikke af i stedet, du har sikkert ret :)
> "Spild af energi", den trækker ikke ret mange mA.
"Spild af energi" var kun ment i min tankegang... altså den form for choker
jeg regnede med at det var... i virkeligheden (din forklaring) så er det jo
netop ikke spild :)
Takker mange gange for hjælpen!
| |
|
|