Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Minolta Dimage7
Fra : knu@worldonline.dk

Dato : 01-02-03 22:43

Nogle der har erfaringer med nævnte kamare gode som dårlige
så vil jeg meget gerne høre dem.

Mvh
Mikael

Fra : Asle Bjerva

Dato : 02-02-03 20:33

<knu@worldonline.dk> skrev i melding
> Nogle der har erfaringer med nævnte kamare gode som dårlige
> så vil jeg meget gerne høre dem.
>
> Mvh
> Mikael

Jeg har versjon 7 (den er nå utgått), som er oppgradert til versjon 7U. -
Tilsvarer nesten 7i (ikke lyd)
Det er et deilig kamera. Jeg gikk fra 35mm speilrefleks og mellomformat 4,5
X 6 og er stadig forbløffet over den meget gode bildekvalitet. Objektivet
passer for nesten alle situasjoner 28-195 mm med 2,8 er helt greit.

Etter mer enn et års flittig bruk (passerte mitt 15000 bilde her om dagen)
har jeg følgende pluss og minus:
Pluss:
Bildekvalitet, 5 megapixler gjør det enkelt å lage utsnitt og etterarbeid.
Objektiv, meget skarptegnende, med minimalt fargefeil og halo effekter som
man ofte ser på andre kameraer.
Manuell Zoom, en kjempefordel kontra motoriserte, frontelement er i ro,
fordel med polafilter etc.
Innstillingr, mange knapper, men en absoulutt fordel at man ikke behøver å
vade seg ned i menyer for å gjøre endringer, er omtrent som på et vanlig
filmmasert speilrefleks.

Minus:
Litt batterihungrig, men ikke verre enn at et sett med 1800 NiMh holder 100
bilder, og kameraet bruker standard batterier så det er ikke all verden å ha
noen sett under lading og i bruk.

Det var en tilvendig til søkeren, som er elektronisk, men etter hvert er det
et meget bra system, fordi man faktisk ser i sanntid endringer i manuell
eksponering etc.

Objektivet er litt kresent på hva slags filtre det kan ta uten vignettering,
jeg har funnet et som sitter på, alltid.
Ellers løses det problemet lett med en setpup ring og større filtre.

Et par design feil som ringen for nakkerem som er rett over minnekortluken,
og stativskruen som ikke er plassert i den optiske aksen.

Ellers tar det jo microdisk for de som ikke har mange CF kort, men CF kort i
store størrelser er jo etter hvert blitt til å leve med prismessig (har selv
2 X 128Mb og det er 100 bilder før tømming).

--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Bjarke Vejby

Dato : 04-02-03 01:04

On 02/02/03 20:32, in article Jne%9.23206$Rc7.337164@news2.e.nsc.no, "Asle
Bjerva" <abuse@hotmail.com> wrote:

> [...]
>

> --
> Asle Bjerva,Oslo
> For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Jeg er meget enig med Asle. Jeg tror ikke at der pt. findes nogen prosumer
digitale kameraer, der producerer så fine, skarpe og farverigtige billeder
som Dimage 7, herunder også med Minoltas TTl-flash (3600 HSD), som er
glimrende til indirekte/bounce. A4 med en Canon S900 ligner billeder lige
fra mørkekammeret. Prøv med sort/hvid, det er også knivskarpt og perfekt.

Kameraets downside er, at batterierne ikke varer ret længe, navnligt med
Microdisk, og at autofocuseringen ikke er særlig hurtig.

Asle, det er ikke en designfejl, at stativskruen er placeret udenfor den
optiske akse. Prøv f.eks. at se det fornemste kamera efter min opfattelse
nogensinde produceret (Leica M6 TTL), her sidder stativskruen helt ude til
højre på bundpladen.

Bjarke

Fra : Asle Bjerva

Dato : 04-02-03 21:05

"Bjarke Vejby" <vejby@vejby.dk> skrev i melding
> [...]

> nogensinde produceret (Leica M6 TTL), her sidder stativskruen helt ude til

Nåja, det er i alle fall meget iriterende, fordi jeg tar en del
panoramabilder som settes sammen med Photovista.
I trange områder, med forgrunnen nær kameraet er det et problem at jeg ikke
kan få dreid kameraet rundt det nodale point.
Jeg har laget meg et enkelt adapter (et vinkelbeslag med 3/4" skrue i ene
enden og stativfeste i andre, slik at jeg kan få kameraet nesten rett
plassert.
Det er nemlig en meget stor forskjell på plasseringen av dreiepunkt etter
bennvidde, og for bra sammensettinger med minst mulig etterarbeid, er det et
'must' å ha minst mulig feil i råmaterialet.
Det finnes til og med et spesialadapter for de som har enda større krav til
presisjon enn meg:
http://www.mn-aktion.de/mnaktion.htm

Fra : knu@worldonline.dk

Dato : 03-02-03 15:13

Tak for det

Fra : knu@worldonline.dk

Dato : 05-02-03 23:07

Nu har jeg købt et fint brugt af slagsen, og er også ved at finde ud af det,
og ingen tvivl om at det tager gode skarpe billeder.
Og til Bjarke, ang. langsom autofokus, er der kommet en opgradering
der bla. Andet skulle gøre den 50% hurtigere

Mvh
Mikael