Fastbrændselsfyr - det går ud...
Fra : hjorte@mail.tele.dk

Dato : 11-03-01 21:12

Jeg har et fastbrændselsfyr (oldgammelt Salamander) hvor jeg fyrer med
energikoks. Jeg er ny husejer og har kun levet med dette fyr i 3-4
måneder. Jeg havde fundet en god måde at fyre på: fylde fyret op med
koks, lukke for luftindtag og så ellers lade det passe sig selv de
næste 12 timer, hvorefter jeg blot skulle fylde op igen. På den måde
kørte det stille og roligt og det har virket længe.

Men, inden for den sidste uge er det gået ud to gange. Hvis jeg åbner
lidt for lufttilførslen kører det fint (og varmere) men hvorfor
pludseligt denne ændring? Den eneste "ændring" jeg kan komme i tanker
om, er at vejret har ændret sig - temperaturen har længe ligget
omkring frysepunktet, men ligger nu pludseligt omkring 7-10 grader.
Har det betydning?

Jeg har haft skorstensfejer på besøg for ca. en måned siden og alt var
OK.

/Henrik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-03-01 00:44

<hjorte@mail.tele.dk> skrev i en
> [...]
> Har det betydning?
>
> Jeg har haft skorstensfejer på besøg for ca. en måned siden og alt var

Ja, trækken bliver jo mindre når temperaturforskellen bliver mindre. Kan din
fyringsteknik ikke gå hen og blive farlig, jeg tænker på kulilte?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Flemming Pedersen

Dato : 12-03-01 18:59

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> [...]
>
> Ja, trækken bliver jo mindre når temperaturforskellen bliver mindre. Kan din
> fyringsteknik ikke gå hen og blive farlig, jeg tænker på kulilte?

Du skal bl.a. også huske at åbne gerne helt for den øverste luftspjæld (skrue),
for ikke at få uafbrændte
gasser stående øverst i kedelen - med eksplosion til følge.

mvh Flemming Pedersen

Fra : hjorte@mail.tele.dk

Dato : 12-03-01 21:39

On Mon, 12 Mar 2001 00:43:36 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Ja, trækken bliver jo mindre når temperaturforskellen bliver mindre. Kan din
>fyringsteknik ikke gå hen og blive farlig, jeg tænker på kulilte?

Farlig? Det forstår jeg ikke. Må man ikke fyre så stille som jeg gør,
med minimum luftindtag?

/Henrik

Fra : Torbenth

Dato : 12-03-01 22:09

hjorte@mail.tele.dk skrev i meddelelsen ...
>On Mon, 12 Mar 2001 00:43:36 +0100, "Preben Riis Sørensen"

>Farlig? Det forstår jeg ikke. Må man ikke fyre så stille som jeg gør,
>med minimum luftindtag?
>
>/Henrik

Jo, det sker der ikke noget ved.
Du skriver du fyrer med koks. Det er ikke energikoks så?
Alm. koks brænder først ved ca. 700 grader og de røggasser der udvikles
brændes af ved ca. 750-900 grader.
Koks er meget vanskelige at have med at gøre. Når man fyrer stille skal der
ikke ret meget til før temperaturen falder til under 700 grader og så "går
fyret ud" da skorstenstemperaturen falder og dermed trækket.
Jeg er så gammel at jeg kan huske hjemmefra med kakkelovn, hvordan min far
stod op om natten og gav den en tur med rysteren og regulerede
lufttilførslen. Hvis han ikke gjorde det, var der ingen gløder om morgenen
og han kunne rage uforbrændte koks ud.
Den bedste måde at fyre med koks på er hvis man fik lavet automatisk
luftregulering v.h.a. en bimetalfjeder.

Mvh.
Torben

Fra : hjorte@mail.tele.dk

Dato : 13-03-01 20:41

On Mon, 12 Mar 2001 22:09:19 +0100, "Torbenth" <torbenth@it.dk> wrote:

>Du skriver du fyrer med koks. Det er ikke energikoks så?

Jo, det er energikoks. Jeg glemte at skrive det.

> [...]
>stod op om natten og gav den en tur med rysteren og regulerede
>lufttilførslen. Hvis han ikke gjorde det, var der ingen gløder om morgenen

Hvad gør folk der fyrer som jeg gør, når udetemperaturen kommer op
over en 10-15 grader - der bliver jo (for) varmt indendøre, selvom jeg
fyrer på absolut minimum. Rumtemperaturen ligger i øjeblikket på 24
grader indendøre og det er lige i overkanten synes jeg.

>Den bedste måde at fyre med koks på er hvis man fik lavet automatisk
>luftregulering v.h.a. en bimetalfjeder.

Jeg tror der sidder sådan een på toppen af fyret, men den virker ikke.
Den regulerer ihvertfald ikke automatisk som funktion af temperaturen.
Det er en drejeknap, der vha. en wire, er forbundet til en lille klap
i lågen i bunden af fyret til luftindtag.

/Henrik

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 13-03-01 21:11

hjorte@mail.tele.dk wrote:
> Hvad gør folk der fyrer som jeg gør, når udetemperaturen kommer op
> over en 10-15 grader - der bliver jo (for) varmt indendøre, selvom jeg
> fyrer på absolut minimum.

Hvad med at fylde lidt mindre koks i ad gangen?

--Johan

Fra : Torbenth

Dato : 14-03-01 21:33

hjorte@mail.tele.dk skrev i meddelelsen
<14tsatob036iugq1kscfedauh300lkma6q@4ax.com>...

>Jo, det er energikoks. Jeg glemte at skrive det.

En stor del af energien i energikoks ligger i røggasserne. Dit brændkammer
er for stort sammenholdt med udetemperaturen.
Hvis du kan komme til at lægge nogle ildfaste sten (Hasle klinker) ind i
bunden af brændkammeret får du en tilsvarende mindre mængde energikoks. Det
drejer sig om at holde en temperatur i forbrændingen som gør at røggasserne
forbrændes. De ildfaste sten vil optage meget varme og derved opretholde
temperaturen. Energikoksene skal nok holde til overfyring alligevel. Men en
given mængde energikoks indeholder en given mængde varmekalorier og delt ud
på de timer du ønsker, giver det en lavere ydelse pr. time.

Hygge
Torben