Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
resizing ved udskrift??
Fra : Michaelbs

Dato : 31-01-03 17:37

Lige et dumt begynderspørgsmål. Jeg har taget et bunke billeder med mit G3
og vil nu have fremkaldt (papirbilleder) nogle hundrede billeder. Jeg
forestiller mig at det skal foregå via www.pixum.com som jeg kan forestå
laver nogle fremragende fremkaldelser. Alle mine billeder er taget i
2272 * 1704 pixels format. Jeg vil gerne have nogle af papirbillederne i 10
gange 15cm og nogen i 30 * 45cm. Mit spørgsmål lyder da:
skal jeg beskære?? resize?? eller blot fortælle hvilke størrelser jeg ønsker
og så gør deres maskiner det selv??
Jeg kan huske spørgsmålet har været op før her, men jeg kan ikke finde det.

Mvh Michael

Fra : ha

Dato : 31-01-03 17:58

> Jeg kan huske spørgsmålet har været op før her, men jeg kan ikke
> finde det.

Jeg ville selv beskære dem, så bestemmer du hvad der skæres
fra. Du skal også være opmærksom på, at dine fotos er optaget
i størrelsesforholdet 3/4 medens de printstørrelser du nævner er
2/3.

mvh
ha

Fra : Michaelbs

Dato : 31-01-03 18:59

Du skal også være opmærksom på, at dine fotos er optaget
> i størrelsesforholdet 3/4 medens de printstørrelser du nævner er
> [...]
ja...og hvad gør jeg ved det??
mvh Michael

Fra : Preben Andersen

Dato : 31-01-03 19:13

"Michaelbs" <michaelschou@oncable.dk> wrote in message
> Du skal også være opmærksom på, at dine fotos er optaget

> ja...og hvad gør jeg ved det??
> mvh Michael

Du kan bruge f.eks. Photoshop eller det gratis program Cropit, som du bl.a.
kan hente her:
http://www.cyf-kr.edu.pl/ftp/winnt/graphics.html

mvh
Preben

Fra : Michaelbs

Dato : 31-01-03 21:05

okay... jeg det ER altså en beskæring der skal til...troede der var en smart
løsning..det er da dybt godnat at digikameraer bruger et andet
størrelsesforhold end de gængse..?? eller er det mig der er forkert på den??
mvh Michael

Fra : Alex Linaa

Dato : 31-01-03 23:17

"Michaelbs" <michaelschou@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> det er da dybt godnat at digikameraer bruger et andet
> størrelsesforhold end de gængse..?? eller er det mig der er forkert på
den??

Der er argumenter både for og imod, men i og med billederne ligger på et
elektronisk medie, som man traditionelt beskuer via en skærm, er det IMO ret
smart at billederne har samme størrelsesforhold som en computerskærm eller
et TV.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : ha

Dato : 31-01-03 20:32

> ja...og hvad gør jeg ved det??

Beskærer dem i et biledbehandlingsprogram som f.eks.
http://www.irfanview.com/ hvor du også kan downloade
programmet fra (gratis).

mvh
ha

Fra : Søren

Dato : 01-02-03 13:41

Jeg ved om du har mulighed for det i dit G3, men i mit Nikon Coolpix 4500
kan jeg vælge altid at tage billederne i forholdet 2:3.

Søren

Fra : Søren

Dato : 01-02-03 13:43

Jeg ved ikke om du har mulighed for det i dit G3, men i mit Nikon Coolpix