oksefilet
Fra : stinne og rune

Dato : 26-01-03 16:28

Hejsa

Om et par uger skal jeg holde fødselsdag - i fryseren har jeg en oksefilet
på 2800 g. som jeg havde tænkt at servere, hvordan tilberedes den bedst?

Mht. tilbehør, så er jeg lidt i vildrede, vil gerne servere noget rigtig
spændende, men ved også at de fleste egentlig helst vil have kogte
kartofler! Det synes jeg ikke er vildt interessant, så hvis nogen har en
smaddergod idé til tilbehør så vil jeg meget gerne høre det.

Ha' en god søndag
Stinne

Fra : Krabsen

Dato : 27-01-03 15:39

Det kunne være Piet Hein metoden: Ting Tar Tid:

Tøes op i go tid, så den er _helt_ optøet (det glemmer vi af og til selv..)

Ovn på 120 grader.

Brunes på stegepande.

'Bages' i ovn, formentlig i retning af en times tid; afhænger af mørhed og
krav til stegegrad..

Den langsomme stegning gør, at saften i høj grad bliver i dyret..

mvh

Krabsen

Fra : mcloud

Dato : 27-01-03 19:28

"stinne og rune" skrev d. 26-01-03 16:28 dette indlæg :
> [...]
en
> smaddergod idé til tilbehør så vil jeg meget gerne høre det.

Stil stegen ind i en forvarmet ovn i ca 25 minutter på 230-240
grader,dæmp varmen til ca 180 grader og steg videre i ca 1 time. Tag
stegen ud og lad den hvile i ca 20 minutter.

Mht. tilbehør ville jeg server bagte rodfrugter seller ,gullerod
,rødbede , pastinak,jordskokker, porrer og løg og hvidløg. Skær alle
rodfrugterne i firkanter på 3gange 3 cm om tilsæt olivenolie rod det
hele rundt så alle rodfrugterne får olie på sig bag i 1time 15 minutter
på ca 200 grader,
Server en god rødvinsauce til og evt. aspargeskartofler og evt.
broccoli til

velbekommen

mvh mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : Mads Th. Pedersen

Dato : 27-01-03 23:44

> [...]
> på 2800 g. som jeg havde tænkt at servere, hvordan tilberedes den bedst?
>
> Mht. tilbehør, så er jeg lidt i vildrede, vil gerne servere noget rigtig

Bagt kartoffelmos?:
Bagt mos

Ca. 10 personer

2,5 kg kartofler skrælles og skæres i skiver

3 løg pilles og hakkes fint

hakket spinat, gerne frost

4 tsk. muskat

5 dl. mælk

8 æg delt i blommer og hvider

2,5 kg skrællede kartofler i skiver koges i usaltet vand. De sidste 5
minutter koges 3 løg i meget små tern med. Lidt af vandet bruges til at
opløse 3 bouillontern. 4 tsk muskat + 5 dl. mælk blandes og piskes i. 8
æggeblommer piskes i et par stykker ad gangen sammen med den optøede spinat.
Salt + bouillon tilsættes og piskes sammen.

8 æggeblommer piskes stive og vendes forsigtigt i mosen.

Store ildfaste skåle: 200 grader 45-55 minutter.

Mvh Mads

Fra : Mads Toftum

Dato : 29-01-03 11:02

On Sun, 26 Jan 2003 16:27:51 +0100, stinne og rune
<stinne-rune@mail.tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> kartofler! Det synes jeg ikke er vildt interessant, så hvis nogen har en
> smaddergod idé til tilbehør så vil jeg meget gerne høre det.

En ganske glimrende opskrift er:
http://www.dr.dk/vennertilmiddag/venner1.htm
De har ikke fået skrevet opskriften alt for godt op, men oprindeligt er den
til et stykke kød på 900g, med en "god håndfuld" Karl Johan og timian og
rosmarin som de friske krydderurter og der smides også et par fed hvidløg
med ind og bage. Der er ikke det store problem i at bruge et større stykke
kød, da det primært er længden der er til forskel. Et godt tip er også at
hælde en halv flaske rødvin med for at få en god base til sauce.

vh

Mads Toftum
--
`Darn it, who spiked my coffee with water?!' - lwall