Nem måde at få fat i surdej på
Fra : Claus Lauritsen

Dato : 26-01-03 01:24

Jeg har lige fundet en nem måde at anskaffe en god surdej på
Min kone købte en af de hersens færdigblandinger til fremstilling af
brød og boller, jeg kan ikke huske navnet, men på pakken stod der
at melet skulle blandes med vand og det indeholdt tørret surdejskultur.
Så tænkte jeg at det kunne være spændene, at prøve og gemme noget af dejen
for at se om det kunne give et godt surbrød efter nogle uger.

I fredags fandt jeg så surdejen frem af køle skabet og blandede den op med
3 dl vand og en håndfuld rugmel og mættede resten med hvedemel, det lod jeg
så stå til lørdag
hvor jeg tilsatte en dl vand og mættede dejen med hvedemel, derefter i en
form
og efterhæve i ca 6 timer, så i ovnen ved 175 grader ( varmluft ) i 45 min.
Det blev skide godt, et rigtigt godt brød med den karakteristiske syrlige
duft.

Venlig hilsen

Claus

Fra : Nette

Dato : 26-01-03 08:47

"Claus Lauritsen" wrote in message
> Det blev skide godt, et rigtigt godt brød med den karakteristiske syrlige
> duft.

Og nu huskede du vel at gemme en klat af den dej til surdej, næste gang du
vil bage ikke?

Nette

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-01-03 09:20

Claus Lauritsen skrev:

> Jeg har lige fundet en nem måde at anskaffe en god surdej på

Hæhæ, god idé - tak for tippet.

// Klaus

Fra : Homer

Dato : 26-01-03 09:51

Claus Lauritsen wrote:
> [...]
> surdejskultur. Så tænkte jeg at det kunne være spændene, at prøve og
> gemme noget af dejen for at se om det kunne give et godt surbrød

[snip]

Det lyder som en rigtig fin idé, Claus. Men hvilken konsistens havde den
dej, du lod stå et par uger? "Havregrød"? - og i forlængelse heraf:
hvilke(n) meltype(r) var der i færdigblandingen (hvede, rug?)?

Homer.
- The temptation to form premature theories upon
insufficient data is the bane of our profession.

Fra : Claus Lauritsen

Dato : 26-01-03 17:54

Men hvilken konsistens havde den dej, du lod stå et par uger?

Den var klistret, men kunne let opløses i vand.

Jeg har spurgt min Kone hvilken blandig hun købte
og hun mener det var en færdigblanding fra Amo der hed Landbrød
hvilke melsorter den indeholdt kan jeg ikke svare på, da posen er smidt ud.

i mit brød brugte jeg ca 10 % rugmel og resten hvedemel, det var dog kun et
eksperiment
for at se om kulturen var i live efter 14 dage på køl.

Det var den og brødet blev som et Spansk elle Italiensk landbrød.

Ja og husk så at få surdej fra inden bagning til næste gang !

Claus

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 27-01-03 08:04

"Claus Lauritsen" <claus@jagt.net> skrev gladeligt...

> Ja og husk så at få surdej fra inden bagning til næste gang !

Det var Virkelig en STOR NYHED!!.. - haha!!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

BAGER -sjæl'-en:
(ty. bäkerseele; næppe alm. brugt) vist kun i flt., om hullerne
i franskbrød, (når brødet er for stærkt hævet, mener folketroen,
at bageren har bagt sin sjæl ind i brødet); jf. ty. der bäker hat
seine seele ins brot gebacken, jf. også: Bageren sidder i brødet.
(dansk gl. Ordbog) (Stakkels bager!)