Printerproblemer
Fra : Brandur Ellingsgaard

Dato : 25-01-03 22:47

Jeg har set hvor megen hjælp en lidelsesfælle har fået med sine
printerproblemer, men de råd kunne ikke hjælpe mig, hvorfor jeg poster et
indlæg i stedet for. Så kan det være at jeg fik mere direkte hjælp

Jeg har luftet tanken her før, og har fundet ud af nogle ting, mens nogle er
stadig lidt dunkle. Opsætningen er os 10.2.3 trådløst netværk til linux
server, kørende med red hat 8. Printeren er en hp psc 750. Der er også en pc
tilsluttet det trådløse netværk, så det er et meget globalt og tolerant
netværk, hvor vi ikke hakker på andre styresystemer.

Jeg har et par spørgsmål, da jeg ikke kan det får til at fungere rigtigt med
at printe fra tiBooken trådløst over serveren. Jeg har installeret CUPS
(eller er det der hele tiden) og installeret en driverpakke fra GIMP, hvor
hp deskjets 900 series driver skulle passe til min psc 750. Jeg skriver ud
via smb og printerkøen hedder smb://ipnummer/printernavn. Er det rigtigt?
Jeg har en fornemmelse af at CUPS bedst kan lide formatet
printernavn@servernavn.workgroup og køre over ipp. Det har heller ikke
fungeret.

Serveren er sat til at lytte på smb, lpd og et par andre som jeg ikke kan
huske, og det er lykkedes mig at printe en testside fra
http://127.0.0.1:631, som var helt korrekt. Jeg har bare ikke kunne gentage
succesen med almindelige filer. Kan det skyldes filformater den ikke kender?
Jeg tager bare et vilkårligt åbent vindue og trykker æble p, og vupti: den
behandler siden, serveren begynder at arbejde, men så sker der ikke mere. Er
det mac'en som behandler siden og klargør den til print, eller forventer den
at printeren gør det, og er der forskelle blandt de forskellige
styresystemer.

Er der nogen som har et svar på et eller flere af mine spørgsmål, eller en
idé om hvor jeg kan finde mere.

Mvh

Brandur Ellingsgaard