freeware ftp-server
Fra : Per Madsen

Dato : 25-01-03 14:14

Kan det passe at der ikke findes noget freeware ftp-server software til
OS X? Jeg ved godt man kan fedte noget terminal-halløj igennem, men det
har jeg ikke rigtig mod på.
Crush-ftp er shareware, WebStar fås i en demo men jeg kan ikke finde
noget freeware.
Nogen der kan hjælpe?!

--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-03 14:28

Per Madsen <permandREMOVE@cool.dk> wrote:

> [...]
> har jeg ikke rigtig mod på.
> Crush-ftp er shareware, WebStar fås i en demo men jeg kan ikke finde

Hej Per.......free og free er så meget sagt, men hvis man afholder sig
fra at bruge CGI-scripts´ene, er der ingen, der gør:
http://netpresenz.com

Hej fra
Morten
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-03 14:35

> [...]

> har jeg ikke rigtig mod på.
> Crush-ftp er shareware, WebStar fås i en demo men jeg kan ikke finde

Undskyld Per, jeg så ikke, du havde skrevet OSX, men hvad så med at
bruge den indbyggede Apache? Den har da også en ftp-del, mener jeg.
M.
P.S.: http://pure-mac.com er et godt sted at besøge....

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-03 15:52

Morten Lind wrote:

> Undskyld Per, jeg så ikke, du havde skrevet OSX, men hvad så med at
> bruge den indbyggede Apache? Den har da også en ftp-del, mener jeg.
> [...]

Hva med Proftp?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-01-03 00:55

Steffen Fog Sørensen <steffen@-ingen-spam-skydive.dk> writes:

> Hva med Proftp?

Ja, Proftpd er bestemt anvendelig, men har såvidt jeg ved ikke noget
GUI, som spørgeren efterlyser.

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Pernille Jensen

Dato : 27-01-03 16:21

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Ja, Proftpd er bestemt anvendelig, men har såvidt jeg ved ikke noget
> GUI, som spørgeren efterlyser.

Jeg har ProFTPD kørende, men savner en metode til at begrænse den
diskplads som de enkelte brugere har til rådighed. Nogen idéer?

- Pernille

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-01-03 18:24

On Mon, 27 Jan 2003 16:20:34 +0100, Pernille Jensen wrote
(in message <1fpedla.1e60i1gu0vdz0N%pj@ac.ixserve.org>):

Prøv http://phpmac.com/

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Pernille Jensen

Dato : 27-01-03 22:08

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> On Mon, 27 Jan 2003 16:20:34 +0100, Pernille Jensen wrote
> (in message <1fpedla.1e60i1gu0vdz0N%pj@ac.ixserve.org>):

> Prøv http://phpmac.com/

Desværre har jeg ikke fundet noget der, som kunne løse opgaven. Tænker
du på en bestemt artikel?

- Pernille

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-01-03 22:44

On Mon, 27 Jan 2003 22:08:26 +0100, Pernille Jensen wrote
(in message <1fpgtbz.18np64q1bupawwN%pj@ac.ixserve.org>):

> Desværre har jeg ikke fundet noget der, som kunne løse opgaven. Tænker
> du på en bestemt artikel?
>

> - Pernille

Ja, James Pelow havde netop en artikel om at installere og køre ProFTP... hm,
jeg kan se du har et D på... det havde jeg ikke set. A wa a ded?... nå, her
er den, jeg syntes det jo nok
http://phpmac.com/articles/view.php?id=73
"Installing ProFTPd 1.2.5 on Mac OS X 10.1 and 10.2"
Jeg ved ikke, om der er hvad du søger.

Fra : Pernille Jensen

Dato : 28-01-03 00:11

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> http://phpmac.com/articles/view.php?id=73
> "Installing ProFTPd 1.2.5 on Mac OS X 10.1 and 10.2"

OK, den har jeg set. Jeg kan sagtens installere det. Jeg kan bare ikke
finde nogen mulighed for at begrænse den diskplads som de enkelte
brugere har til rådighed, som i fx WebStars FTP modul.

- Pernille

Fra : David Blangstrup

Dato : 28-01-03 08:05

On Tue, 28 Jan 2003 0:11:15 +0100, Pernille Jensen wrote
(in message <1fpgxx9.17n9g3g1folxloN%pj@ac.ixserve.org>):

> [...]
> finde nogen mulighed for at begrænse den diskplads som de enkelte
> brugere har til rådighed, som i fx WebStars FTP modul.

Okay, det var et higher level spørgsmål. Jeg ved bare, at der stod noget om
at begrænse adgangs_tilladelserne_ i en artikel, så jeg har misforstået dit
spørgsmål, åbenbart. (Jeg faldt i hospitalsspritten som barn, se andetsteds
)

Fra : Per Madsen

Dato : 25-01-03 17:32

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Undskyld Per, jeg så ikke, du havde skrevet OSX, men hvad så med at
> bruge den indbyggede Apache? Den har da også en ftp-del, mener jeg.
> [...]

Hvis jeg skal bruge den indbyggede Apache kommer jeg ikke uden om noget
terminal-halløj, eller gør jeg.
Clienter kan jeg finde masser af men det kniber som sagt m. servere.

Ja, puremac er et godt sted Jeg tror det er det ældste bookmark jeg
har.
--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Steen Larsen

Dato : 25-01-03 17:36

In article <1fpcr2x.szymhinhcm80N%permandREMOVE@cool.dk>,
permandREMOVE@cool.dk (Per Madsen) wrote:

> [...]
> Clienter kan jeg finde masser af men det kniber som sagt m. servere.
>
> Ja, puremac er et godt sted Jeg tror det er det ældste bookmark jeg

Apache har intet med FTP at gøre. Hvad er det for noget med Terminal?
Der er indbygget FTP-server i Mac OS X. Gå i sytem-prefs/sharing og
aktivér FTP.

Fra : Per Madsen

Dato : 26-01-03 10:18

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> Apache har intet med FTP at gøre. Hvad er det for noget med Terminal?
> Der er indbygget FTP-server i Mac OS X. Gå i sytem-prefs/sharing og
> aktivér FTP.

Jeg mener bare at kunne huske at jeg skulle have gang i noget
terminalhalløj. Sys/prefs. that's it? Og så ellers vælge hvilke mapper
jeg vil dele?!

--
Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-01-03 13:03

Per Madsen <permandREMOVE@cool.dk> wrote:

> Jeg mener bare at kunne huske at jeg skulle have gang i noget
> terminalhalløj. Sys/prefs. that's it? Og så ellers vælge hvilke mapper
> jeg vil dele?!

Du skal ikke rode med terminalen for at bruge den indbyggede server. Det
fungerer dog ikke helt som du vist har tænkt dig.

Når FTP-serveren er aktiveret, så kan brugere på din maskine logge ind
via ftp på maskinen. Dvs. at hvis du skal have adgang for mange
mennesker, så skal de alle oprettes som brugere, eller også skal du
oprette en specifik ftp-bruger. Det sidste er nok det bedste. Når de så
logger ind, kommer man ind i den brugers Home-mappe. Du kan altså ikke
vælge individuelle mapper som skal deles, som man f.eks. gjorde i Mac OS
9.

Som standard kan en bruger desværre bevæge sig rundt i filsystemet,
altså ud af sin Home-mappe. Det klares ved at følge dette hint:

"With the release of 10.0.2, Apple has included an upgraded FTP server
that makes it easier to control which directories FTP users can utilize.
This is done using an 'ftpchroot' file, which makes each listed user's
home directory appear as the root of the system via FTP, so there's no
way they can move "up" out of their directories.

Implementing 'ftpchroot' is quite simple, but it does require a bit of
editing work as root. If you'd like to restrict your FTP users to their
own directory, read the rest of this tip.
This only works for users who exist as users on your system. You may
want to create a generic 'ftpuser' for such purposes. For this example,
we'll assume you have two users, 'tom' and 'ftpuser', and you'd like to
restrict both of them to their home directories.

1. Open a terminal and type cd /etc to change into the 'etc'
directory.

2. We'll use pico as the text editor, since this is a very simple
file. Type sudo pico ftpchroot and enter your normal admin user's
password when prompted.

3. When the file opens, simply type each user's short name on a
line of its own:

ftpuser
tom

4. Save the file by typing Control-X.
That's it! You've created the file you need to restrict FTP users'
access.

To implement the file, you will probably have to restart your network --
you could try disabling and re-enabling FTP from the Sharing prefs
panel, but a full restart will definitely do the trick! If you ever need
to add more users, just follow these directions and add additional rows
for each new user you wish to restrict.

To test the restrictions, find another machine, make sure your OS X box
has FTP enabled, and connect via FTP as one of the restricted users. You
should NOT be able to navigate up from your starting location. If you
can, then something's not working correctly. I have tested this tip
myself, and it works exactly as described here - thanks, Apple, for
getting rid of this relatively large security hole! Note that FTP still
transmits passwords in cleartext, which is why setting up an "ftpuser"
may be a good idea."

Jeg håber det hjalp. Jeg ville oprindelige have postet et link til den
oprindelige MacOSXHints side, men jeg kan desværre ikke få fat i siden i
øjeblikket.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Per Madsen

Dato : 26-01-03 13:47

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

Tusind tak for ulejligheden. Jeg vil straks gå i gang.

--
Per Madsen
www.ecotox.dk