mere printerbøvl
Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-03 12:28

God middag, allesammen.....

Så fik jeg lidt tid til at rode med printeren igen. Jeg manglede jo at
afprøve med et andet kabel, som Per foreslog.

Duede ikke.

Godt, hér er så problemstillingen:
Printer: Apple laserwriter 12/640PS(Januar1997)
Tilslutninger: AppleTalk - Parallel - netværk(adapter til RJ45)
Maskine: G4/DA/733(DigitalAudio)(Januar2001)
Tilslutninger: USB - FireWire - netværkRJ45
OS: X,10.2.3

Afprøvet: Printer til router(Netgear RP114) med straight RJ45(Ingen
routerkonfiguration)/DHCP - duede ikke.

Printer til maskine med straight RJ45 - duede ikke

Printer til maskine med twisted RJ45 - duede ikke

Software: OS kender printeren/har modellen i sin liste, og den er
tilføjet som både AppleTalk og IP.

Ingen af delene duer.

Det er som om, der er noget med forbindelsen, for den læser 20
PDF-sider, gemmer dem, leder efter printeren og timer out efter 60(?)
sekunder med beskeden:
Lost connection/no connection.

Jeg er næsten sikker på, at printeren virker, for det gjorde den for et
år siden, og når man tænder for den, printer den en side ud med alle
oplysningerne om den.

Men jeg har ikke skilt den ad, og ville iøvrigt ikke vide, hvordan den
skulle være, hvis jeg gjorde det.

Så hvis nogle af Jer sidder med de vises sten, må den gerne kastes i NG.

Jeg er klar over, det er en gentagelse, men kom jo ikke videre sidst, så
jeg håber, I bærer over med mig.

På forhånd tak fra
Morten Lind
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Michael Holm

Dato : 25-01-03 13:22

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Det er som om, der er noget med forbindelsen, for den læser 20
> PDF-sider, gemmer dem, leder efter printeren og timer out efter 60(?)
> sekunder med beskeden:
> Lost connection/no connection.

måske et dumt spørsgsmål, men har du prøvet at printe noget helt
simpelt, f.eks. fra Stickies eller textedit ??
(nogen gange kløjser printer i PDF'er
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 25-01-03 13:24

> [...]

> Maskine: G4/DA/733(DigitalAudio)(Januar2001)
> Tilslutninger: USB - FireWire - netværkRJ45

nåja har du Classic (ikke øl'en på så du kan afprøve den vej?
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-03 14:40

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> nåja har du Classic (ikke øl'en på så du kan afprøve den vej?

Hej Michael.....Hvorfor det? Altså, hvad skulle OS9/Classic(ikke
øllen) kunne gøre, som OS X ikke kan?
M.

Fra : Michael Holm

Dato : 25-01-03 14:58

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hej Michael.....Hvorfor det? Altså, hvad skulle OS9/Classic(ikke
> øllen) kunne gøre, som OS X ikke kan?
> M.

Med de printere vi har på arbejdet er der stor forskel, på måden Classic
håntere printere og OS X gør det.. men måske ikke med en Apple
Laserwriter..? Og man skal jo prøve forskellige ting ! Men hvad
vigtigere er : har du prøvet at printe noget mere simpelt end et PDF
dok. ?

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Ben Knudsen

Dato : 25-01-03 15:46

Som andre allerede har sagt: prøv i classic. Så kan du til en begyndelse
finde ud af, om det er forbindelsen eller printeren, som er i udu.

Ellers må du prøve at beskrive processen lidt bedre: kan du "se" printeren
fra osx? Kan OSX selv finde ud af, at det er en lw640?

ben

Fra : Morten Lind

Dato : 25-01-03 16:34

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
>
> Ellers må du prøve at beskrive processen lidt bedre: kan du "se" printeren
> fra osx? Kan OSX selv finde ud af, at det er en lw640?

"se" printeren, véd jeg ikke rigtigt, hvad du mener med? Jeg har
tilføjet den i Printercentral, dels som Apple printer/den er på listen
over kendte Apple-printere, via AppleTalk og dels som printer med
selvstændig IP-adresse vi IP-udskrift.
Ved udskrift har jeg så valgt først den ene, så den anden, så på den
måde kan jeg godt se den - hvis det er dét, du mener?

Og det svarer jo på det næste, at det kan OS X ikke, da jeg jo vælger
den, og alligevel kan den, da den jo er i oversigten......

Men jeg prøver som du og Michael siger - i OS9 - og med små noter, i
stedet for et stort PDF-dokument, men den har 4MB RAM, så den skulle da
nok kunne printe hvadsomhelst.

Mange hilsener fra Morten

Fra : Michael Holm

Dato : 27-01-03 21:35

> [...]

> Men jeg prøver som du og Michael siger - i OS9 - og med små noter, i
> stedet for et stort PDF-dokument, men den har 4MB RAM, så den skulle da

hvordan gik det ?
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 28-01-03 16:51

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> hvordan gik det ?

Ja undskyld, Michael....men jeg er ikke kommet så langt endnu....jeg har
et "lille" problem, jeg slås med.
Mit grej står i dagligstuen og det er ungernes mor tosset over, men hun
tåler det.
Så den printer skal jeg pakke væk hvergang, jeg har haft den fremme, den
er jo for stor til at stå på skrivebordet.

Min plads er skrivebordet ved siden af reolen overfor
stue/spisebordet(stor, åben spisekøkken/dagligstue - sådan noget 60´er
noget).
Og på bordet står G4´eren - studiodiplay´et - epsonprinteren og
bøger/papir. Under bordet står serveren - over bordet på en hylde står
skærmen til serveren sammen med programpakker, CD´er og bøger.

Så det ser rimeligt kompakt ud - det vil jeg medgive hende, og når så
jeg prøver laserprinteren, er det jo ligesom at sætte en kasse øl ind på
gulvet - så stor er den - så det er ikke hver dag, der sker noget.

Men den største af knægtene har lige fået fast arbejde - hvis han består
- så det kan jo være, han flytter.....????
Kommer du på lørdag?
M.

Fra : Michael Holm

Dato : 28-01-03 17:16

> [...]

> Min plads er skrivebordet ved siden af reolen overfor
> stue/spisebordet(stor, åben spisekøkken/dagligstue - sådan noget 60´er
det har vi også, men vi byggede et værelse i bunden til
kontor/arbejdsværelse og det er godt

> Men den største af knægtene har lige fået fast arbejde - hvis han består
> - så det kan jo være, han flytter.....????
tillykke, ellers på det være ny kone !

> Kommer du på lørdag?
> M.

nok ikke, Rasmus, næsten 10 år, skal til første skakturnering..
måske bliver det et hurtigt smut imens ?
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Ben Knudsen

Dato : 25-01-03 17:16

mortenlind@mac.com writes:
> [...]
>tilføjet den i Printercentral, dels som Apple printer/den er på listen
>over kendte Apple-printere, via AppleTalk og dels som printer med

Første gang du skulle bruge printeren, skulle den først tilføjes som
printer i systemet. Det jeg spørger til er, om den dukker op i listen over
appletalk-printere, da du valgte "add printer" eller lignende i
printcentral? Det gjorde den, så vidt jeg kan forstå dig.
Når jeg spørger, er det fordi at trin 1 i fejlsøgningen er at finde ud af,
om der er hul igennem mellem computeren og printeren.

Gentag eventuelt processen, hvis du har rodet meget rundt i systemet. Dvs.
slet printeren og tilføj den igen som appletalk-printer. Så er du sikker
på, at der er hul.

>Og det svarer jo på det næste, at det kan OS X ikke, da jeg jo vælger
>den, og alligevel kan den, da den jo er i oversigten......

Når printeren først er tilføjet i listen, vil den være der uanset om der
rent faktisk er forbindelse til den.

>Men jeg prøver som du og Michael siger - i OS9 - og med små noter, i
>stedet for et stort PDF-dokument, men den har 4MB RAM, så den skulle da
>nok kunne printe hvadsomhelst.

Jamen et stort og kompliceret pdf-dokument kan give postscriptfejl og er
derfor ikke ideelt til test. Start med noget simpelt. Det er igen det dér
med at bruge logikken, når du fejlsøger.

Når du har været igennem trin 1 og er 100% på at computeren kan se
printeren, så prøv evt. at gå til følgende adresse:
<http://127.0.0.1:631/>
Det er her, den unix-software som styrer dine printere administreres. Vælg
"manage printers" og bed om at få en testside skrevet ud på din printer.
Virker det?

Hvis ikke, så råb op.
Hvis ja, så prøv at skrive ud fra simpletekst eller lignende igen. Hvad
sker der med dokumentet, hvis du kigger i printcentral? Dukker det op
under din printer? Er der fejlmeddelelser? Hvilke?

ben

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-01-03 18:48

I <1fpcbm8.rqp89x1bplgeaN%mortenlind@mac.com> Morten Lind ytrede:
> Så hvis nogle af Jer sidder med de vises sten, må den gerne kastes i
> NG.

Er der lys i lamperne i transcieveren og switchen?

Fra : Morten Lind

Dato : 27-01-03 16:53

> I <1fpcbm8.rqp89x1bplgeaN%mortenlind@mac.com> Morten Lind ytrede:
>
> Er der lys i lamperne i transcieveren og switchen?

Yes!
M.

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-01-03 23:41

I <1fpgevj.2vvqj9ieocnfN%mortenlind@mac.com> Morten Lind ytrede:

> Yes!

Så se om communication switchen er trykket ind. Hvis den ikke er, så
sørg for at den er det.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 27-01-03 17:07

> [...]

> Så hvis nogle af Jer sidder med de vises sten, må den gerne kastes i NG.
>
> Jeg er klar over, det er en gentagelse, men kom jo ikke videre sidst, så

En hel masse....

Kan du pinge printeren ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Lind

Dato : 27-01-03 17:25

> En hel masse....
>
> Kan du pinge printeren ?

Det har jeg ikke prøvet............?
M.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 27-01-03 17:42

http://www.eskimo.com/~pristine/intutils.html

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Preben Boedker Niels~

Dato : 27-01-03 18:56

> http://www.eskimo.com/~pristine/intutils.html

Der findes altså et glimrende netværk-program på en OSX installation i
forvejen. Hedder sjovt nok "Netværktøj".

--
preben@ravnekrogen.dk
www.crwflags.com/fotw/flags/pea-roer.html

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-01-03 23:45

I <1fpgh5e.dx6mhi187zwg5N%jesper@gylling.net> [2900] Jesper Haaber
Gylling ytrede:

> http://www.eskimo.com/~pristine/intutils.html

Øhm, den slags har OS X da indbygget.

Fra : Morten Lind

Dato : 28-01-03 16:53

> I <1fpgh5e.dx6mhi187zwg5N%jesper@gylling.net> [2900] Jesper Haaber
> Gylling ytrede:

> Øhm, den slags har OS X da indbygget.

Det véd jeg godt, Martin, men jeg tror, Jesper tror, jeg stadig prøver
den over netværk, men det gør jeg ikke mere. Nu skal den bare virke
først - så må det andet komme senere
M.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-01-03 16:59

> [...]

> Det véd jeg godt, Martin, men jeg tror, Jesper tror, jeg stadig prøver
> den over netværk, men det gør jeg ikke mere. Nu skal den bare virke

Så tilslut den din ftp server og print ud.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Lind

Dato : 28-01-03 17:04

> Så tilslut den din ftp server og print ud.

Mere, Jesper mere - hvad mener du med det?
M.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-01-03 17:07

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Mere, Jesper mere - hvad mener du med det?

Har du ikke et almindeligt gråt printerkabel (de små runde på størrelse
med en lillefinger) ? I med stikket i din ftp server og i printeren. Ind
i chosser og vælg printeren og prøv om lortet virker.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Lind

Dato : 28-01-03 17:15

> Har du ikke et almindeligt gråt printerkabel (de små runde på størrelse
> med en lillefinger) ? I med stikket i din ftp server og i printeren. Ind
> i chosser og vælg printeren og prøv om lortet virker.

Øh.....det grå kabel med de runde stik er et AppleTalk, ikke? Det har
jeg foræret skolen, hvor tøserne går - sammen med en StyleWriter 2500;-(

Måske skal jeg have fat i ham Johnny Louis? Havde han ikke en kabelrede,
eller var det en anden?
M.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-01-03 17:18

> [...]

> jeg foræret skolen, hvor tøserne går - sammen med en StyleWriter 2500;-(
>
> Måske skal jeg have fat i ham Johnny Louis? Havde han ikke en kabelrede,

Jeg et kabel, du godt kan låne.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Michael Holm

Dato : 28-01-03 17:19

> [...]
> jeg foræret skolen, hvor tøserne går - sammen med en StyleWriter 2500;-(
>
> Måske skal jeg have fat i ham Johnny Louis? Havde han ikke en kabelrede,
træk nu vejret stille og roligt ,og prøv først det andet forslag:
simpelt print i hhv. classic og os X

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk